Opel Zafira (2021)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 3.000 km |
KM-stand laatst | 29.500 km |
Bijna 2 jaar Opel Zafira-e Life 75 kWh
- 29.500 km
De reviewtitel is nogal beknopt. Het gaat om een Opel Zafira-e Life 75 kWh.
Aangezien er bijna geen reviews over de elektrische Stellantis (Peugeot Expert/Citroën Jumpy/Toyota Proace/Fiat Scudo/Opel Vivaro) busjes tussen de reviews staan, leek het mij de moeite om mijn ervaringen te delen.
Door gezinsuitbreiding moesten wij overstappen op een auto met 6+ zitplaatsen. Met brandstof auto's wordt je keuze dan al kleiner, maar als je ook nog elektrisch wilt rijden dan is het aanbod wel erg summier.
Op het moment van onze keuze ('21) beperkte het zich tot de Model X. Duur, bijna geen bagageruimte en qua betrouwbaarheid hebben de S/X toch niet de bouwkwaliteit van de 3/Y.
Deze busjes waren in 2020 net elektrisch op de markt gekomen. Ik had niet eerder zoveel geld hoeven uitgeven aan een auto, maar een beetje gedwongen door de situatie zijn we er beter naar gaan kijken. En eigenlijk is het best een goede deal: volop ruimte, vrij luxe uitgevoerd en je bespaart ook nog wat op onderhoud, verbruik en wegenbelasting.
---
Hoe rijdt het?
---
Na een proefrit bleek het bedrijfswagen karakter best wel mee te vallen. Je zit hoger, je neemt wat meer gewicht mee. Maar het busje is vrij wendbaar en qua parkeren en manouvreren ben je met parkeersensoren rondom en camera achter eigenlijk wel goed bediend.
Er zijn drie rijmodi waarbij Eco zowel de motor als de airco beperkt. Dat is dus de zuinigste modus. Qua airco is dat prima maar het rijden is dan wel langzamer, meer zoals je met het hele gezin zou rijden. Gelukkig kun je dan wel kickdown (klikje door het gaspedaal) doen en dan krijgt de bus weer zijn gebruikelijke 136 pk. Niet veel, en ik vreesde ook wel dat het spannend zou zijn met invoegen op korte invoegstroken in het buitenland maar het is in Italië/Spanje/Frankrijk/Oostenrijk/Duitsland nooit een probleem geweest.
Normal rijdt het meest relaxt (maar wel meer energieconsumptie voor klimaatsysteem) en Power is onrustig.
Wel bij een vakantiehuisje gehad dat ik wat wielspin voor had bij wegrijden. Ik moest direct een vrij steile helling op en je hebt dan toch hinder van het accupakket van 500/600 kilo op de achteras, en aandrijving voor. Ging uiteindelijk wel goed :-)
Het gebruik aan geluid en de soepele afstelling van het gaspedaal en de regeneratieve remmen (altijd B-stand aan) maken het rijden erg comfortabel voor bestuurder en inzittenden. De vering achter is steviger dan ik had verwacht.
---
Wat verbruikt het?
---
Het antwoord op deze vraag verschilt. Stel je hem 's zomers of 's winters?
In de zomervakantie kwam ik op een verbruik van 22 kWh/100. Dat was 4.500 km, overwegend snelweg, verder uitjes rondom de vakantieaccomodaties. We beperken ons dan tot 100/110 km/h. Altijd met de airco aan.
In de winter ben je zelf de baas. Er zit een elektrische verwarming in (geen warmtepomp) en de climate control gebruikt die niet erg efficiënt. Als je die dan op 20 laat staan, gloeit het warmte element op vol vermogen, terwijl hij maar mondjesmaat warmte lucht in de cabine blaast.
Ik heb mezelf aangeleerd om de auto in normale rijmodus flink op te warmen (22 graden) en dan naar rijmodus Eco te gaan. Dan blaast hij nog wel alle warmte de cabine in. Daalt de temperatuur dan ga je weer 5-10 minuten terug naar normale modus.
Dit is een hack waarbij je eigenlijk weinig last hebt van het inefficiënte warmte element en toch comfortabel de winter door komt.
De batterij is 75 kWh waarbij je toegang hebt tot 68 kWh (netto). In de zomer is de range van 300 km dus echt wel reëel. In de praktijk laden we meestal na 2 uur. Jonge kinderen hebben dan wel genoeg stilgezeten. De bus is vaak al sneller opgeladen (30 min) dan wij klaar zijn (45-60 minuten). En eigenlijk constateer je dat je zelf ook veel fitter en relaxter aankomt met deze intervals.
Ik heb de bus ook in de winter naar Denemarken gereden. Ook dan is een goede 200-250km range haalbaar, dus het heeft geen invloed gehad op onze gebruikelijke stops.
Als je bedenkt dat een normale auto ca. 1:20 rijdt en een busje 1:13, dan is het verbruik ook zo slecht niet. Deze auto zit op gemiddeld 24 kWh per 100 km, dus laat zich vergelijken met een "gewone" elektrische auto die 16 kWh/100 km verbruikt. Een diesel verwarmt de grote cabine met restwarmte, deze moet het zelf doen.
De CCS-laadcurve is best ok, grofweg tot 40% met 100kW, tot 60% met 75kW, tot 80% met 70 kW en dan zakt het hard. Thuis hebben we een Zappi laadpaal en laden we eigenlijk altijd met 11kW.
Je komt overal. De Brennerpas, kleine bergweggetjes op 2.100 hoogtemeters, accu en motor trekken het allemaal prima. Terug krijg je ook een groot deel van je geïnvesteerde energie weer terug.
---
Uitrusting
---
Dit is de meest luxe uitvoering waarbij eigenlijk alleen het panoramadak en (accessoire) klaptafel ontbreken. Dus je hebt leren elektrisch verstelbare stoelen met stoelverwarming en -massage, 2 captain chairs in het midden, head-up display, carplay, keyless entry/start, overal lichtjes bij in/uitstappen, elektrische schuifdeuren, 10 speaker+subwoofer audio, sfeerverlichting in de plafondconsole. Dat alles maakt wel echt een verschil. Je bent gewoon met een chille auto onderweg. Ook bij een vrijgezellenweekend met volwassen mannen zit iedereen gewoon goed. Nadeel: je bent wat vaker de bob :-)
Ik zou ook adviseren om altijd deze lange lengte (L3) te nemen. Qua wagenlengte scheelt het maar 30cm, maar je krijgt er wel 50% meer bagageruimte voor terug (afhankelijk van hoe je de verstelbare achterbank hebt staan natuurlijk).
Klassiek bij PSA (Stellantis) producten uit deze bouwperiode is natuurlijk het matige infotainment systeem. In mijn geval hetzelfde als in de vorige auto (308 SW). De oplossing is om alleen Carplay te gebruiken.
De ruimte is geweldig. We hebben kinderwagen, campingbedje, veel speelgoed, een SUP, wandeluitrusting, eten/drinken en kleding voor 6 mee en alles past achterin.
---
Problemen
---
De Opel Zafira is uit Duitsland geïmporteerd, de garantie geldt dan ook in Nederland. Daar heb ik 1x aanspraak op moeten doen omdat een schuifdeur niet vergrendelde, maar dat was zo gefixt.
Ik heb geen storingen gehad met aandrijving, opladen of andere "normale" auto dingen.
Het voordeel van elektrisch rijden is natuurlijk de lage onderhoudskosten. De Opel garage wist de rekening het eerste jaar toch nog naar ca. 400 te krijgen door voor 25 "vloeistoffen" toe te voegen, wat later bleek kon er nog een minimaal beetje ruitenwisservloeistof bij. Het interieurfilter was (door zeer lokale inflatie?) van 25 naar 85 euro gestegen en blijkbaar waren alle ruitenwissers ook al uitgedroogd na een jaar.
De beurt na 2 jaar heb ik zelf het interieurfilter vervangen (zit direct achter het dashboardkastje) en bij de beurt aangegeven dat hij gewoon een beurt moet en dat ze evt. vervangingen moeten overleggen. Kosten dalen dan naar ca. 150 euro.
De Opel garage (vorig jaar Stern, heet nu Hedin) is vrij moeilijk in de communicatie, als klant bel je met een centrale servicedesk. Die geven dingen door aan de lokale baliemedewerkers. Dan gaan dingen door naar de werkplaats. Daarin gaat een hoop verloren.
Als je aangeeft te willen wachten en de auto om 8:00 wilt ophalen, vergeten ze je op deze lijst te plaatsen.
Bij de laatste software update (i.c.m. beurt) had ik al gelezen dat vaak de cruise control dan per ongeluk om zeep wordt geholpen. Telefonisch doorgegeven, bij de balie doorgegeven. Bij het auto ophalen raad je het natuurlijk al... cruise control werkt niet. Het wordt uiteindelijk gefixt maar de koffie is niet zo lekker dat je daar met plezier zit te wachten.
Dit zijn de ongemakken van een slecht functionerende dealerorganisatie i.c.m. relatief nieuwe techniek.
---
Is elektrisch rijden goed in te passen?
---
Iedereen met wie je over de bus praat heeft maar een vraag: hoe ver kun je rijden? Het makkelijkste antwoord is 300 kilometer, maar eigenlijk is volgende antwoord duidelijker. Ik kan vanuit Groningen naar Parijs rijden met 2x laden (1:10 uur laadtijd).
In het begin denk je echt, durf ik wel op pad met 100km range, terwijl je maar 20km hoeft te rijden. Dat went wel vrij snel. Thuis zet ik hem vaak aan de laadpaal zodat de batterij niet veel varieert, ik hou hem vaak tussen de 30% en 70%. Sinds we een dynamisch energiecontract hebben is het iets meer timen, maar ik heb inmiddels al wel 40 euro verdiend met opladen!
In Nederland kun je overal laden en ondanks de nieuwsberichten kan dat met een beetje uitzoekwerk ook wel voor een redelijke prijs.
In het buitenland plan ik de routes met ABRP (A Better Route Planner) en zoek ik laadplaatsen op met ChargeMap. Afgelopen zomer heeft het flink uitgebreide Ionity ons naar Spanje gebracht. Met 1 maand abonnement (11 euro) kun je dan opladen met 20 cent korting. In Frankrijk plannen we routes vaak zo dat je een stop bij de Lidl hebt. Die hebben spotgoedkope snelladers en dan ben je eenmaal op locatie geen tijd kwijt aan boodschappen.
Op vakantie kon ik eigenlijk altijd als dat handig was (laadpaal wat verderop) wel afspreken dat ik de bus aan huis mocht opladen. Ik noteer dan het verbruik en vergoed dat tegen het lokale energietarief. Ik heb hiervoor een thuislader gekocht met een instelbaar vermogen om de kwetsbare Zuid-Europese installaties heel te houden :-)
Al met al, ik heb nog geen enkele rit moeten laten vanwege de elektrische auto. De aanpassingen op lange ritten zijn minimaal en het thuisladen zit zo in je systeem. De grootste aanpassing was het verlagen van de snelheid op de snelweg in het buitenland. Ook daarvoor geldt, in de diesel was ik niet teruggegaan naar 100/110. Maar nu we dat wel doen ervaar ik het wel als erg relaxt rijden.
Tot slot, maar dit is natuurlijk persoonlijk, zou je dit alles wel als lastig ervaren, dan zou je nog kunnen denken dat het een klein offer is voor een serieuze uitstootreductie.
---
Conclusie
---
De Opel Zafira-e Life is een ruime, mooi uitgeruste bus. Het rijdt comfortabel en zowel kinderen als volwassenen zitten erg relaxt. De elektrische (laden/verbruik) prestaties zijn meer dan voldoende, ook voor trips naar Spanje en Italië. Hij blijkt tot nu toe erg betrouwbaar te zijn. De prijs/kwaliteit is echt meer dan goed.
Is er dan niets meer te wensen? Nouja, nu je het vraagt... Ik ben aan het rondkijken voor een Mercedes EQV. Ietsje meer batterij, warmtepomp, wat hoogwaardiger interieur.
Mocht dit doorgaan dan zullen we het busje wel missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.