Opel Vivaro (2004)

autoreview

Opel Vivaro (2004)
Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)Opel Vivaro (2004)

Signalement

Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst177.400 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

15 jaar in mijn Opel Vivaro 1.9 DTi

  • 177.400 km

Het valt me op dat er over de Opel Vivaro nauwelijks reviews te vinden zijn. Hoewel ik mijn Opel Vivaro 1.9 DTi na bijna 15 jaar inmiddels van de hand heb gedaan schrijf ik toch nog maar een review. Misschien heeft iemand iets aan mijn ervaringen. Ervaringen die ik opdeed als particuliere gebruiker, mijn auto stond weliswaar op grijs kenteken maar ik heb geen bedrijf.

Ik kocht mijn Vivaro nieuw in 2004 en ruilde daarbij mijn 7 jaar oude Mercedes Vito 108D in. De Mercedes begon roest te vertonen en bovendien had ik er veel kosten aan gehad en was ik mijn vertrouwen in die auto een beetje kwijt. Ik wilde wel weer een busje, ik vind het hoog zitten erg prettig, je kunt van alles meenemen en in de vakantie kun je er in kamperen. Door het toen nog geldende belastingtarief was zo'n busje op grijs kenteken ook voor particulieren heel betaalbaar (geen BPM). Ook voor de wegenbelasting gold een goedkoop tarief. Dat is nu wel anders.
Net als de Vito bestelde ik de Vivaro met ramen rondom en een naar boven openslaande achterklep. Verder geen extra's met de gedachte dat wat er niet op zit ook niet stuk kan gaan. De enige luxe die ik mij veroorloofde waren een radio/cd-speler, armleuninkjes op de bestuurders en bijrijdersstoel en metallic lak. Géén elektrisch bedienbare ramen en géén airco. In de Vito had ik een interieur gebouwd met een bed, kastruimte, bagageruimte en gordijntjes en dat kon ik gelukkig probleemloos naar de Vivaro overzetten.

Tijdens een proefrit vond ik rijkwaliteit van de Vivaro zeer vergelijkbaar met die van de Vito. De Vito stuurde misschien iets preciezer, maar de Vivaro was ook heel handzaam. Groot voordeel van de Vivaro t.o.v. de Vito was het comfort: de Opel had veel fijnere stoelen dan de Mercedes, de zitpositie achter het stuur vond ik prettiger en de sterkere dieselmotor met turbo, gecombineerd met de 6-bak was een grote verbetering vergeleken met de Vito. Vooral op de snelweg was de Vivaro veel rustiger.
Hoe deze Opel (in feite een Renault) zich in de praktijk zou houden was natuurlijk de vraag. Ik hoorde al gauw alarmerende verhalen over kostbare reparaties, maar ik kan zeggen dat het mij uiteindelijk erg is meegevallen. In ieder geval bleek de Opel veel betrouwbaarder dan de Mercedes.
Pech voor mij was dat ruim een jaar na de aanschaf de wegenbelasting voor particulieren met een auto op grijs kenteken omhoog ging. Heel erg veel omhoog zelfs, voor mijn Vivaro moest ik per jaar opeens ruim € 1000,- meer aan de staat afdragen. Maar de Vivaro bleek in het dagelijks leven een heerlijk rijdende en zeer praktische auto en die wegenbelasting nam ik dus maar voor lief.

Ik heb de Vivaro door de dealer laten onderhouden en steeds op tijd de beurten laten uitvoeren. Ik beperk me tot de reparaties die ik in de afgelopen 15 jaar aan de Vivaro heb moeten laten uitvoeren.
De reguliere beurten waarbij niets bijzonders gevonden werd laat ik weg.

28.000 km:
vervanging voorruit ivm steenslag (met verzekering) € 67,-
99.561 km:
Distributieriem vervangen + 1 band + beurt € 695,-
104.258 km:
Stuurstang en stuurkogel, remblokset, 2 remschijven (achter) en sluiting benzineklepje € 1176,-
108.840 km:
2 nieuwe banden + beurt € 688,-
118.301 km :
Draagarm links voor + beurt € 529,-
128.000 km:
Schakelaar alarmlichten vernieuwen + beurt € 588,-
128.474 km:
Alweer een kapotte voorruit (met verzekering) € 67,-
146.177 km:
Distributieriem vervangen, fuseekogel rechts + aandrijfasrubber, V-riemvernieuwen, remmen reinigen, remschijven en - blokken voor vernieuwen € 1523,-
155.448 km: Ashoes vervangen + beurt € 373,-
164.765 km:
Stuurkogel rechts vervangen + beurt € 596,-

Zoals te zien is heeft de Vivaro de eerste 100.000 km alleen de reguliere beurten gehad en zijn er geen defecten geconstateerd. Daarna werd het een andere zaak. Maar gezien het feit dat dit speelt over een periode van bijna 15 jaar ( ik reed de eerste twee jaar ca 25.000 km p.j., maar daarna slechts ca 8.000 tot 10.000 km p.j.) vind ik het toch meevallen. De auto heeft het nooit laten afweten en ik vond tot op het laatst dat hij erg fijn reed. Wel schakelde de Vivaro met het klimmen der jaren wat zwaarder en ging hij bij een koude motor soms moeilijk in de achteruit. Even in de eerste versnelling de koppeling iets laten opkomen en dan ging het schakelen in de achteruit wel gladjes.
Opgemerkt moet worden dat de carrosserie van de Vivaro zich werkelijk fantastisch heeft gehouden. Na al die jaren was er nog geen roestpuntje te vinden en zag de lak er nog als nieuw uit. En dat terwijl de auto altijd buiten stond en gemiddeld maar 1 a 2 x per jaar werd gewassen. Wat een verschil met de Vito, die na zeven jaar al begon door te roesten!

Dan nog even het verbruik. Dat was voor een auto als deze heel acceptabel. Ik reed tussen de 1:13 en de 1:13,5 en er was heel weinig verschil tussen stadsritten en buitenweg en ook in zomer en winter bleef het verbruik constant.

Bij kilometerstand 177.000 heb ik de Vivaro ingeruild. Niet dat er iets mee mis was, maar ja, na bijna 15 jaar ga je toch eens rondkijken en daarbij viel ik voor een hybride Toyota RAV4 (zie review). Een impulsaankoop. De Toyota is een fantastische auto, maar toch denk ik af en toe met weemoed terug aan mijn zo praktische busje dat mij nimmer onderweg in de steek heeft gelaten. De mij onbekende nieuwe eigenaar heeft er ongetwijfeld nog veel plezier van.

Omgebouwd als camper

  • 177.400 km

Bijna vier jaar geleden verkocht ik mijn Vivaro en af en toe kijkend in het kentekenregister van de RDW zag ik dat hij nog steeds in Nederland rondreed en opnieuw een particuliere eigenaar had. Gisteren keek ik opnieuw en zag dat het busje niet alleen onlangs van eigenaar is gewisseld, maar ook dat er een vervangend kenteken is aangevraagd. Na enig speurwerk heb ik via internet het nieuwe kenteken kunnen vinden en daaruit blijkt dat mijn Vivaro, nu ruim 18 jaar oud, alsnog tot officiële camper is omgebouwd. Hij is daar kennelijk nog goed genoeg voor. Ik krijg toch wel een beetje spijt dat ik dat indertijd niet zelf heb gedaan en de auto zo impulsief heb ingeruild.......

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.