Opel Vectra Stationwagon 2.5i-V6 CDX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 2.5i-V6 CDX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 232.500 km |
KM-stand laatst | 243.700 km |
toch weer het ''Thuis'' gevoel
- 243.700 km
Ja, nadat de Vorige Vectra-B door een ongeval total los is geraakt heb ik me weer een Vectra-B met deze V6 motor aangeschaft.
Dit keer een Stationwagen in de uitvoering CDX (meest luxe)
deze heeft wat Extra opties bovenop de standaard uitrusting van de CDX:
- Creme lederen bekleding met stoelverwarming
- 6cd wisselaar ipv 4cd wisselaar
- Bruin dashboard bovendeel (vrij uniek)
ervaring betreffende de 1e kilometers met deze auto.
> de 2.5 V6 motor:
van 232.500km t/m de 240.000km gereden met de originele 2.5 V6 motor, deze is tov de 1996 wat tammer qua karakter (progammering meer op milieu en Comfort toegespits), maar wel een fijne rustige reisgenoot.
Gemiddeld verbruik lag rond de 1op11
> Stationwagen tov Sedan
De Station is wat rumoeriger dan de Sedan, was even wennen, ook veroorzaken de Dakrailen iets suizend geluid als de wind net niet lekker staat.
De ruimte is wel Grandioos, ook het zicht rondom is lekker bij deze vierkante gigant.
en ook in de laadruimte zijn de legio opbergvakken handig, kan gewoon mijn sneeukettingen het hele jaar kwijt zonder er last van te hebben..
> onderstel
Het onderstel is vrijwel gelijk aan die van de Sedan, en dus met de wegligging is niets mis, ik rijdt ook met de Velgen en banden van mijn vorige Vectra, en dat geeft een vertrouwd gevoel, de auto stuurde wel anders als mijn vorige, ander stuurhuis op de modellen na 1998.
De voorveerpoten heb ik ook overgezet van de vorige, hierop zaten Monroe reflex veren en Irmscher veren.
de Achter schokbrekers is een ander verhaal, zit een verzwaarde set onder, waarvan de schokbrekers alleen bij de Opel te koop zijn, deze moeten nog vervangen worden.
de veren en schokbrekers waren nog de originele (240.000km en 13jaar, en eigenlijk niet eens heel slecht of versleten (datum, op de poten 19-04-1999))
> Motorwissel
Ik heb bij 240.000km de motor die maar kort in de vorige heeft mogen draaien, in deze overgezet.
dat betreft een Splinternieuwe Y30SE 3.0 V6 motor welke enkel voor de amerikaanse markt gebruikt is.
Deze motor is een laag Compressie versie van de europese 3liter V6 motor van Opel.
Deze heeft als voordeel zijn koppel al bij 2400 toeren paraat te hebben in plaats van de 3200 toeren, en dat merk je goed, rijdt heel soepel, en houd er een redelijk gering verbruik op na.
Deze motor heeft nu zo'n 12.000km achter de rug, en is nu een beetje ingelopen.
en word volgende week programma technisch geoptimaliseerd. (draait nu op het 2.5 V6 programma)
Met de motor heb ik ook gelijk de Radiateur vervangen, gewoon voor de zekerheid.
> Versnellingsbak
De F23SR versnellingsbak is vrij kort en draait bij 120km/u 3150toeren, dat vind best hoog voor zo'n dikke 6pitter.
nu heb ik met het wisselen naar de 3liter ook een bak aangepast, en rijdt nu met de kortste diesel versnellingsbak verhoudingen van de Vectra-B 2.0DTi
de auto draait nu bij 120km/u 2650 toeren, en dat loopt heerlijk rustig en scheelt knap in het verbruik.
> de 3.0 V6:
rijden met deze 3.0 V6 is echt fantastisch.
De Power is vrijwel gelijk beschikbaar, daardoor is de Souplesse een heel stuk toegenomen, minder schakelen, meer trekken, van 100 tot 230km/u in 5 in een oogwenk, met de 2.5 V6 moest je daarvoor echt terugschakelen naar 3 en dan 4 en dan 5.
het verbruik is nu met de lange bak op de snelweg naar een 1 op 14 gegaan.
Korte stukjes blijft ie op 1 op 10 steken.
> Optisch
Ik heb ook al het een en ander aan deze auto veranderd. namelijk:
- mijn 17inch Irmscher velgen gemonteerd
- mijn Irmscher einddemper eronder gezet
- Mijn Irmscher i500 gril erin gezet
- Mijn 308mm voorremmen erop gezet
- aanpassing voor Xenon in de lampen gemaakt, en Xenon geplaatst
- Cruise Control controle lampje werkend gemaakt
- Trekhaak geplaatst en op de originele stekkers aangesloten
- Fabrieks alarm uit mijn vorige overgebouwd in deze
Lopende aanpassingen:
- Koplampsproeiers aansluiten en plaatsen
> het gevoel
Het gevoel dat het nu steeds meer Mijn auto word, komt er steeds meer, voel me er dan ook steeds meer in thuis, in deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.