Opel Vectra Stationwagon 2.0 Turbo Sport (2006)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon 2.0 Turbo Sport (2006)

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 2.0 Turbo Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4,5 jaar Vectra-ervaring ...

  • 125.000 km

November 2011: Mijn eerste review (100.000 km)

Het is ondertussen ruim 2,5 jaar geleden dat wij de Vectra aanschaften. Na onze Audi A6 sedan waren we op zoek naar een station. Op de shortlist stonden eigenlijk alleen de Volvo V70 en de Volkswagen Passat. Tot dat we spreekwoordelijk tegen deze Vectra aanliepen. Qua ruimte is ´ie vergelijkbaar met de twee eerder genoemde auto´s, maar de prijs stond ons beter aan. De inruil van de ´9 jaar oude Audi met basismotorisering´ was ook nog eens prima.
Tsja, dat wij van Audi naar Opel gingen heb ik natuurlijk wel vaak moeten uitleggen; zelfs bij het doorgeven van een andere auto aan de verzekeringsmaatschappij had de verzekeringsdame er een opmerking over ...

Na zo´n 5,5 jaar in de Audi te hebben gereden viel ons op dat het geluidsisolatie van een modernere auto toch steeds beter wordt. Daarnaast heeft de opel natuurlijk meer vermogen en koppel. Deze Vectra is hierdoor nog meer reisauto dan de Audi, ook mede dankzij de zesde versnelling. De auto geeft ons dan ook altijd een goed gevoel op de vakantieritten. Wij rijden meestal ´s nachts en kunnen dan ook prima doorrijden. Het terugvallen op steile klimmen is nu verleden tijd. Je merkt slechts aan de verbruiksmeter of je bergop of -af rijdt.
De Vectra staat op een sportonderstel; dit is prima op goede wegen, maar slechte klinkerwegen binnen de bebouwde kom zijn niet comfortabel.
Tijdens deze lange ritten, met 160/170 (volgens de Tomtom 10/12 km minder) op de cruise control, is het verbruik zo rond de 9 liter per 100 km. Dit is, wat mij betreft, prima. Echter, de rest van het jaar wordt de auto voornamelijk in de stad gebruikt en dan is het verbruik tussen de 10 en 11 liter. Volgens mijn excelsheet is het totale verbruik tot nu toe 9,66 liter (oftewel 1 op 10,35).
Ik ben wel gecharmeerd van de manieren van het turboblok. Het geeft het vermogen soepel af, zonder opdringerig te worden. Een enkele keer hebben we wat harder gereden en de topsnelheid uitgeprobeerd. Op de teller zit je rap tussen de 220 en 230. O ja, het verbruik ligt dan minimaal op 40 liter per 100 km (dit is het maximale wat de boardcomputer aangeeft).

In de afgelopen 2,5 jaar hebben we de auto van 60.000 naar 100.000 gereden, zonder noemenswaardige problemen. Wat hebben we gedurende deze periode aan onderhoud gedaan?
Regulier onderhoud:
* Beurten
* Lampjes
* Olie
* Voorste remblokken en -schijven
* Batterij afstandbediening
* Multisnaar vervangen
* Set zometbanden (225/40ZR18, leuke grap (€) trouwens)
* Set winterbanden (205/55R16) inclusief stalen velgen
Niet regulier onderhoud:
* Achterlichtunits vervangen (corrosie van de stekkertjes)
* Glas linkerbuitenspiegel (viel er gewoon uit?!)

Al met al is de Vectra ons tot op heden prima bevallen. Ruimte zat, voldoende vermogen en stil.


December 2012: Update (125000km)

Voor degene die het interesseert, hierbij de variabele kosten van de afgelopen 4,5 jaar:
2008 3401 km: (benzine €456/onderhoud €0) €456
2009 13202 km: (benzine €1639/onderhoud €463) €2102
2010 16448 km: (benzine €2330/onderhoud €1132) €3462
2011 13899 km: (benzine €2182/onderhoud €1334) €3516
2012 15391 km: (benzine €2701,89/onderhoud €736) €3438,02

Totaal €12518,66/63421km= 20 cent per kilometer. Dit is exclusief afschrijving en vaste kosten als verzekering en belasting.

Welk onderhoud heeft dan plaatsgevonden sinds de laatste review?
* Beurten
* Lampjes
* Bougies
* Vloeistoffen (olie, rem- en koelvloeistof)
* Filters (interieur-, lucht en oliefilter)
* Achterste remblokken en -schijven
* Accu
* Ruitenwisserbladen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.