Opel Vectra Stationwagon 2.0 DTi-16V Elegance (2004)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon 2.0 DTi-16V Elegance (2004)

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 2.0 DTi-16V Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst244.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom deze auto?

Door de goede ervaringen met mijn vorige Vectra en Opel-dealer eigenlijk als vanzelf weer bij een Vectra stationwagen uitgekomen. Keus was tussen 2 stuks die op het lijstje stonden (allebei gebruikt en afkomstig uit de lease): een zwarte 1.9cdti met 150pk met wat minder extra’s, twijfelachtige garantie, fractie hogere km-stand en de duurste van de twee, of: een zilvergrijze 2.0DTi-16v met heel veel extra’s (electrische stoelverstelling voor bestuurder en passagier, uitgebreidere radio/CD-speler en boardcomputer, parkeersensoren achter én voor, trekhaak, op afstand te openen en te sluiten kofferklep, zonneschermpjes in de achterportieren), wat ouder en minder km’s, 6 maanden BOVAG-garantie en gunstiger in prijs.

Na de proefritten zei mijn hart te kiezen voor de 150pk-versie, terwijl de 100pk eigenlijk helemaal niet tegenviel na de 125pk die ik jarenlang gewend ben. Uiteindelijk heeft mijn verstand toch gekozen voor de tammere (en zuinigere) diesel, zeker met de huidige diesel-prijs geen onverstandige keuze. Auto heeft uiteraard wat gebruikssporen hier en daar, maar ziet er al-met-al nog prima uit.

De eerste indrukken waren veelbelovend! En inderdaad, over de rijervaringen en het gebruik ben ik zeer tevreden. Motor is bij invoegen op de snelweg soms iets onderbemeten, maar onveilige situaties heeft het nog niet opgeleverd. Het verbruik is niet helemaal wat ik ervan verwachtte en blijft achter bij mijn verwachtingen. Ruimte en comfort zijn prima in orde. Ik verwacht hier nog wel wat kilometertjes mee te kunnen rijden.

Inmiddels is het verbruik flink aan het dalen, standaard staat er 1:17 op de boardcomputer als ik na 850-900km ga tanken. En daarbij rij ik gewoon 120 op de snelweg waar het mag, dus niet overdreven truttig.

Gebreken en onderhoud

De automatische kofferklep sluit vaker niet dan wel en met de hand moet er dan veel kracht gezet worden. Daarvoor gaat ie binnenkort naar de garage terug (garantie).

Update augustus 2009:
Kofferklep werkt inmiddels weer, een kapote sensor bleek de veroorzaker. Schijnt dat die te warm kunnen worden en dan dienst gaan weigeren. Kostte een anderhalf uur om systeem weer optimaal werkend te krijgen. E.e.a. is onder garantie vervangen en uitgevoerd.
Morgen gaat ie voor de 3e keer terug voor het uitvallen van de cruise controle; op de meest vreemde momenten stopt-ie ermee. Toch lastig als je net aan het inhalen bent... Verkopende garage heeft eerder al de pedalen strakker afgesteld omdat gedacht werd aan een resonatie hierin die het systeem dan uitschakelt (alsof je de rem of koppeling intrapt) maar dat lijkt het niet te zijn. Vrees dat het iets electronisch is en dat ze het niet 1-2-3 gevonden zullen hebben. Afwachten.

Update oktober 2009:
Probleem met de cruise control is inmiddels verholpen; heb sinds een week of 3 geen enkele uitval meer gehad. Probleem lag waarschijnlijk in de koppelingspedaalsensor, deze gaf aan dat het pedaal ingetrapt werdterwijl dat niet zo was. De sensor is samen met de rempedaalsensor vervangen.
Wel heb ik nu om de haverklap een lekke band achter... volgens de boordcomputer althans. In werkelijkheid blijven de banden gewoon op spanning.
Zucht... Geen groot probleem, maar wel irritant op deze manier! Gelukkig is het euvel vanzelf weer gestopt, bijna net zo snel als het ontstond...

Update 20 maart 2009:
Auto aan m'n ouders uitgeleend voor een dagje, omdat ze met 5 volwassenen naar het noorden van het land moesten en niet in twee auto's wilden rijden. Maar toen mijn vader de banden extra op spanning zette voor de zware belading, brak een ventiel van de sensor af. Dat werd dus een thuiskomertje monteren en alsnog met twee auto's rijden (was zondag). Schade € 136,74 en een extra vrije dag!

Update 07 juni 2009:
Op weg naar de kinderboerderij gaat mijn olielampje branden! Niet constant, maar knipperen. Auto meteen aan de kant en na paar minuten olie peilen. Lijkt goed te zijn. Dan maar voorzichtig doorrijden naar de dichtstbijzijnde pomp. Auto tijdje laten staan, en opnieuw de peilstok gecontroleerd: staat nog steeds op maximum. Wat nu? Dochterlief wil geitjes aaien! We rijden door naar de kinderboerderij, een paar kilometer verderop. Onderweg gaat het olielampje bij het afremmen aan en bij optrekken weer uit, en op een hobbelige klnikerweg flikkert het lampje, wat me doet vermoeden dat het eerder een electronisch probleem lijkt dan een mechanisch. Na een uurtje kinderboerderij weer olie nagekeken, ook onder de auto geen druppel olie of anderszins. Voorzichtigaan paar kilometer naar huis dan maar. Daar voor de zekerheid nog de wegenwacht gebeld voor advies. Ze hebben iemand in de buurt en komen wel even kijken. Binnen 10 minuten arriveert de ANWB en trekt de zelfde conclusie als ik: electronisch probleem.

Op maandagochtend naar de plaatselijke Opel-dealer gereden, maar die kan me vrijdags pas helpen en adviseert me om zo min mogelijk (eigenlijk helemaal niet meer) met de auto te rijden. Dat wordt lastig als je elke dag vanuit Midden-Brabant naar Rotterdam moet. De eigen dealer gebeld uit Schijndel. Die komt me met een autoambulance ophalen, gaan kijken wat er loos is en als het nodig is krijg ik een vervangende auto mee. Blijkt gelukkig een sensor te zijn die stuk is, en deze wordt meteen vervangen. Omdat ik binnenkort een onderhoudsbeurt wilde plannen dit ook maar meteen gedaan, en de sensor komt op die bon erbij te staan.

Update 10 juni 2009:
Vier nieuwe Michelins 215/55/16 laten monteren bij plaatselijke bandenzaak: € 598,=.

Update 19 juni 2009:
Onderhoudsbeurt bij eigen dealer. Schijven en blokken voor zijn op en moeten vervangen worden, evenals de ruitenwisserbladen. Ai, dat gaat geld kosten! Ik had aangegeven dat de parkeersensoren ook regelmatig niet werken, en dat blijkt óf aan de regelunit óf in de bedrading die eraan vast zit te liggen. Kosten zo'n 650 euro, dus laat maar even zitten... Totale kosten vandaag: € 898,47. Hoezo is autorijden een dure hobby?

Update december 2010:
Sinds zomer vorig jaar eigenlijk geen gekke noemenswaardige dingen aan de auto, tot die ene dag in december... Auto blijkt bij 275.000km beurt toch wel e.e.a. te mankeren: speling op de stabilisatorstang, accu zo goed als dood, twee banden (bijna) versleten, ophangrubbers, ophanging van de uitlaat slecht, ruitenwisserbladen voor zijn op, remlicht en stadslicht stuk en nog wat andere zaken. Geschatte kosten: € 1400-1500. Slik. Daar had ik niet op gerekend en gehoopt. Is repareren bij deze km-stand nog lonend? We besluiten dat het goed geweest is, we gaan hem inruilen. Die middag haal ik de auto ongerepareed weer bij de dealer op. Dat weekend op zoek naar iets anders, en die hebben we op maandag gevonden. Wat het is geworden: een Opel Vectra SW 1.9 cdti Elegance (150pk). Zie mijn andere review.

Update 1 maart 2010

  • 244.000 km

De parkeersensoren hebben nog altijd af en toe kuren. Ik vindt het de investering niet waard om ze te laten vervangen, zeker niet meer gezien de huidige km-stand en dagwaarde van de auto. Dat de cruise-controle af en toe uitvalt vind ik persoonlijk vervelender, lijkt er op dat het ergens een verbinding betreft omdat ze vaak goed werkt en bij oneffenheden op de weg ineens uitvalt. Ik kan het zelf niet oplossen, de dealer moet binnenkort maar weer een korte serieuze poging gaan doen als de wagen voor een beurt moet. Verder geen problemen, de motor draait braaf zijn rondjes en heeft me niet in de steek gelaten.

Overigens zijn de foto's inmiddels iets achterhaald: via aankopen op marktplaats, een autodemontagebedrijf en de plaatselijke dealer is de Opel inmiddels omgelabeld naar Vauxhall. Alleen het stuur draag nog het Opel-logo. Waarom? Eerlijk gezegd vind ik het Vauxhall-logo gewoon heel veel mooier dan het Opel-logo. Bovendien maakt het de auto net iets exclusiever. Zal een update plaatsen als ik er foto's van gemaakt heb.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.