Opel Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 1.9 CDTi 150pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 245.000 km |
Een geweldige auto
- 245.000 km
In oktober 2012 hebben wij deze Opel Vectra Stationwagon gekocht. Ik rij veel kilometers woon-werk en de bezine Vectra kon niet meer uit. Nu wil ik nooit meer terug naar benzine...
Deze auto is een van de laastste Vectra's van de zogenaamde C1 lichting. Enkele maanden later werd de C2 geintroduceerd, met de ovalen koplampen. Onze Vectra heeft echter al wel het full-canbus interieur zoals de C2 dat kent. Dat wil zeggen moderne navigatie en stuurbediening met scrollwieltjes.
De auto is erg uitgebreid en kent de volgende opties:
- Lederen bekleding (incl. stoelverwarming)
- Elektrisch verstelbare voorstoelen
- Neerklapbare bijrijdersstoel
- CD70 navi met CID
- 9 speakers
- Climate Controle
- Parkeersensoren voor&achter
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Regensensor
- Elektrische ramen voor&achter
- Elektrische achterklep
- Wegklapbare trekhaak met trailermodule
- 12V aansluiting in kofferruimte
Omdat ik aardig fan ben geworden en actief lid op het Opel Forum, heb ik al het een en ander veranderd aan de Vectra om hem nog meer naar mijn smaak te maken:
- 6000K xenon
- 4300K-look halogeen mistlampen
- SilverVision knipperlichten voor
- Insignia ruitensproeiers
- HLS-module (electronische modulde die zorgt voor afslagverlichting, Welcome-To-The-Car verlichting etc.)
- Velours matten
- Privacy glas (origineel GM)
- 3-spaaks stuurwiel ipv 4-spaaks
Nu wat over de ervaring met de auto.
Het is een erg prettige en comfortabele auto. Je voelt gewoon dat je in een degelijke auto rijdt. De stoelen kunnen voor mijn gevoel comfortabeler, maar dat heeft vermoedelijk te maken met mijn lengte (1.96 m). Als je multi-contour stoelen hebt, kun je het voorste gedeelte van de zitting uitschuiven, dat kan bij de standaard stoelen helaas niet.
De stoelen zijn alle richtingen op electrisch te bedienen en dat voelt toch wel erg luxe aan. Bovendien zijn ze voorzien van stoelverwarming, die middels een scrollwieltje op het dashboard in 3 verschillende standen kan verwarmen. Dit geldt zowel voor het zitvlak als de rugleuning.
Het navigatie/audio systeem CD70 met standaard 9 speakers bevalt erg goed. De geluidskwaliteit is echt subliem en de bediening is eenvoudig. Sommige uitvoeringen hebben ook een AUX-ingang, hetgeen bij deze helaas ontbreekt.
De electrische achterklep is erg handig als je aan komt lopen met je handen vol. Helaas hapert hij regelmatig bij mij en moet ik via de achterbank de kofferruimte in kruipen om het slot middels een schroevendraaier handmatig te ontgrendelen, hetgeen ook niet altijd wil. Vermoedelijk is dit een defect in het slot.
Enige kwaaltje van de Vectra zijn krakende stabilisatorstangrubbers. Dit is een bekende kwaal en lijkt tot een hard krakend geluid als je drempels oprijd. Het invetten/vervangen heeft meestal een tijdelijk effect.
De auto heeft veel trekkracht. De al niet misselijke 320Nm is door ATM Chiptuning opgehoogd naar 407Nm, in combinatie met 192Pk. Het verbruik is er ook door verbeterd. De auto rijdt zo'n 1:17,5.
Al met al is het een heerlijke auto en hoop ik er nog enkele jaren mee te kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.