Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 183.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
Opel vectra container
- 226.500 km
In 2018 besloten om niet op vakantie te gaan, maar een andere auto aan te schaffen.
Onze toenmalige Vectra b1 was wel toe aan vervanging.
Een Vectra C station moest de opvolger worden.
Na een redelijke zoektocht, bij onze huidige vectra uitgekomen.
Stond te koop bij een Opel specialist op 30km van huis.
Na een proefrit meteen verkocht en besloten tot koop over te gaan.
De week erop kon ik hem ophalen.
Voorzien van nieuwe apk, beurt en vers gepolijst.
Schitterende auto, dacht ik nog.
Een zee aan ruimte.
Comfort.
Luxe wat wij niet gewend zijn.
Heerlijk.
Helaas na een paar weken, kwamen we erachter dat de auto nogal wat olie verbruikt.
2x terug gegaan naar de verkoper.
Eerste keer werd de motor geflushed, maar dit had niet het gewenste resultaat.
Daarna tot de conclusie gekomen dat de zuigerveren vast zitten, en er daardoor olie verbruik was.
Na overleg akkoord gegaan met een reparatie die mij €500 ging kosten.
Nieuwe zuigerveren en drijfstanglagers.
Na reparatie liep hij weer als een zonnetje.
Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder.
Op de normale onderhoudskosten na, hebben we niet echt problemen gehad.
Oké, de achterlichten zijn vervangen, omdat de oude een storing gaven.
En de standaard radio heeft plaatsgemaakt voor een Pioneer met usb en Bluetooth.
Aankomende apk zal een duurdere worden, ivm nieuwe distributieriem en grote beurt.
Maar de auto is het helemaal waard.
Na 2 jaar vind ik het nog steeds een mooie auto.
Heerlijk om in te rijden.
En met 2 kleine kinderen is de ruimte geweldig.
Inmiddels meer dan 3 jaar in bezit
- 250.500 km
Net terug van 2 weken vakantie.
Met de caravan naar Twente, 200km enkele reis.
Met de caravan erachter merk je dat je wat vermogen tekort komt.
122pk rijd prima als je op snelheid bent, maar als je de snelweg op gaat en op snelheid moet komen heb je enig geduld nodig.
Voor de rest ging het zonder pijn en moeite.
Sinds de aanschaf hebben we er bijna 70.000km bij gezet, zonder grote problemen.
In het begin de zuigerveren laten vervangen, ivm olieverbruik.
Daarna eigenlijk alleen onderhoud gedaan.
Afgelopen jaar zijn de distributie, olie, filters en bougies vervangen.
Voor de stabilisatorstangen en achter alle 4 de draagarmen, daarna uitgelijnd.
Nu rijd het weer heerlijk zonder gekke geluiden.
Maar na de afgelopen vakantie wel tot de conclusie gekomen dat er iets moet komen met meer vermogen.
Dus nu staat er een saab 95 op het lijstje.
Een tonnetje en 5 jaar verder
- 283.000 km
Weer een update.
Aangezien de vrouw nog geen afstand wil doen van de vectra, is er nog geen vervanger.
En eigenlijk vind ik dat ook wel prima.
De auto doet nog steeds wat hij moet doen.
In de zomer van 2022 zijn we probleemloos naar Oostenrijk op vakantie geweest.
Aldaar merkte je wel weer dat je wat vermogen te kort komt, vind ik.
Maar we kwamen steeds veilig op plek van bestemming.
En dat zonder rare problemen.
Inmiddels staat de teller op ±283.000km.
Een ton erbij gezet na aanschaf 5 jaar geleden.
De afgelopen 2 jaar hebben we alleen maar onderhoud gedaan.
Slijtage delen vervangen die nodig waren.
2 jaar geleden hebben we er voor gekozen om een schroefset te plaatsen, wat goedkoper was dan een standaard veren en dempers set.
De auto was al op 18" meriva b lichtmetaal gezet.
En nu oogt het ook allemaal wat mooier, in mijn ogen.
Verder jaarlijks een beurt met nieuwe olie en filters.
En vorig jaar zijn de draagarmen vervangen.
Verder geen grote mankementen.
Wel wat minpunten:
Inmiddels is er weer wat olieverbruik.
Dit is ongeveer een halve liter op 10.000km.
Niet echt noemenswaardig dus.
De bestuurdersstoel en het stuur hebben z'n beste tijd gehad.
De stoel is ingezakt, dus het zit niet echt lekker meer, en het stuur lijkt gesmolten aan de bovenkant.
Verder is er een oude schade boven komen drijven.
Het linker achterscherm krijgt allemaal barsten in de lak, waar ook roest onder komt.
Dit blijkt en oude, gerepareerd schade wat niet goed is gedaan.
Nu rijst de vraag, of we hier iets aan moeten doen.
Want de kosten zullen niet opwegen tegen de (dag-)waarde.
Maar voor nu staat er nog geen vervanging gepland.
Het afscheid
- 290.000 km
Helaas, er is een einde gekomen aan de vectra.
Bij 290.000km vond de versnellingsbak het wel welletjes geweest.
Op aanraden van mijn monteur, is er geen reparatie meer gedaan.
Aangezien de kosten gelijk aan of meer zouden worden dan de waarde.
Linksachter was het scherm al behoorlijk aan het roesten.
Afgelopen september is daar nog een schade bijgekomen, niet onze schuld, waarbij de achterbumper een flinke tik had gekregen.
Al met al hebben we 5,5 jaar een prima auto gehad.
Op de laatste dagen na, elke keer van A naar B zonder problemen.
Z'n laatste rustplaats is de plaatselijk sloperij geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.