Opel Vectra GTS 2.2-16V DGi Temptation Excellence (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra GTS 2.2-16V DGi Temptation Excellence |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 45.024 km |
KM-stand laatst | 91.200 km |
De Aankoop
- 45.012 km
Na veel oude Opels te hebben gereden (wat mij vaak goed is bevallen). Werd het tijd voor een wat nieuwere Opel. Een Opel met veel praktische ruimte en welke voor dagelijks gebruik geschikt is.
Mijn oog liet ik in eerste instantie vallen op een Opel Vectra 1.8 Stationwagon met 120000km op teller en bijna alle denkbare opties. Echter bij de garage te zijn aangekomen, bleek er veel te mankeren aan de station en was ook het onderhoudshistorie niet meer te traceren. Een grote vraagteken om te kopen voor mij.
Diezelfde dealer gaf aan dat ze nog een Opel Vectra hadden staan, weliswaar een hatchback, maar met aanzienlijk minder km's.
Eenmaal wezen kijken bij de Vectra hatchback, was dit wel heel verleidelijk. De Vectra ziet eruit als nieuw en had nog maar 45000km gelopen en was afkomstig van de 1e eigenaar. De auto is nieuw gekocht bij Autoteam in Roosendaal in aug 2008, echter bestaat Autoteam niet meer en is dit overgenomen door Automotions.
Eenmaal gebeld met Automotions in Roosendaal, kon er inderdaad bevestigd worden dat de historie van de Vectra valide is.
Wel was er door de vorige eigenaar veel klachten ervaren m.b.t. het inhouden en stotteren. Dit is later onder garantie verholpen d.m.v. een nieuwe Hogedrukpomp (revisie van Continental), hogedruksensor en andere elektronische diagnoses. Kort daarna heeft de eigenaar de Vectra verkocht/ingeruild. Wellicht is hij de Vectra zat geworden en heeft hij de de auto een schop hebben gegeven?
De hogedrukpomp of hogedruk sensor is een kwaal van de 2.2 Direct ingespoten motoren van Opel. Evenals het niet goed lopen op E10. Maar hier was ik van op de hoogte.
Maar goed eenmaal alles te hebben uitgezocht en de auto reed verder als nieuw, heb ik besloten de Vectra kopen.
Eerste beurt
- 45.421 km
Ik heb besloten om de auto bij een erkende Opel specialist in onderhoud te plaatsen.
De eerste beurt na aankoop, eigenlijk ook tevens de inspectie. Hierbij is het volgende uitgevoerd:
- Remvloeistof vervangen
- Jaarlijkse onderhoudsbeurt (5w30 Dexos2)
- Gratis Opel Pechhulp
- Nieuwe APK
Verder geen bijzonderheden. En complimenten van de Opel Specialist :-)
Extra onderhoud
- 47.980 km
Aangezien de specialist aangaf dat een kleine beurt voldoende was, ben ik toch gaan nadenken. Want een auto van 9 jaar oud en nog maar 45000km, betekent dat de auto ook veel stil heeft gestaan. Uit voorzorg het volgende uitgevoerd:
-Batterij vervangen van beide afstandsbedieningen door een van het merk Varta (knoop 2032)
- Pollenfilter vervangen voor een Carbonfilter in verband met allergie.
(Dit bleek ook zwaar nodig)
- Luchtfilter vervangen, was ook geen overbodige luxe.
- Nieuwe bougies van Beru.
- Olie geflushed (ondanks dat de olie een paar km's oud was)
- Diagnose door alle modules met de Op-Com (Tech2) clone.
- Na het flushen overgegaan op Castrol Magnatec 5w40 ACEA C3. Voldoent aan GM-LL-A-025 EN GM-LL-B-025
De auto lijkt met koude start en warme motortemperatuur toch wat rustiger te zijn dan met de 5w30 dexos 2, welke Opel standaard in de auto giet bij de Z22YH.
Nieuwe Velgen
- 49.000 km
De originele 17 inch velgen vervangen voor originele Opel 18 inch Speedline velgen met Vredestein sporttrac5 banden 225/40/18
Uitlijnen Sporing
- 66.000 km
Twee nieuwe banden laten monteren & auto laten uitlijnen voor + achter in verband met sporing en lichtelijk naar rechts trekken.
Klachten zijn hiermee verholpen.
APK + Aircoservice
- 68.000 km
APK Uitgevoerd, hier bleken de achterste remblokken versleten als advies. Deze wel gelijk laten vervangen in verband met naderende vakantie. Tevens uit voorzorg ook een Opel Airco reinigingsservice laten uitvoeren.
Navigatie update naar 2019
- 71.000 km
De navigatie geüpdatet naar 2019. Officieel levert Opel deze updates niet meer uit tot 2015. Maar omdat de auto in het bezit is van een DVD90 systeem is het mogelijk om de kaarten van de BMW High systeem te gebruiken.
Tweede beurt
- 68.730 km
Zelf heb ik de auto een grote beurt gegeven:
- Olie 5w40 Castrol Magnatec C3
- Flush
- Koelvloeistof vervangen voor nieuwe door Kroonoil Long Life Coolant SP15 codering. Bescherming tot -40 graden
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuwe interieurfilter.
- Brandstoffilter
Vakantie
- 78.000 km
Met de Vectra op vakantie geweest richting Marokko. Een stevige trip, waarbij de auto wordt beproefd op betrouwbaarheid. Dit varieert van slechte wegdek, klimmingen en veel afremmen op de motor.
Stats for the nerd:
In totaal 5893 km gereden
Gemiddelde verbruik van 7,5 l/100km.
Totale verbruik brandstof: 444 Liter
Gemiddelde snelheid: 68 km/h
Geen problemen onderweg meegemaakt en geen olieverbruik of iets dergelijks.
Let op! E10 tanken
- 79.815 km
Grofweg tien procent van het moderne autopark kan niet tegen E10, geven de fabrikanten aan. Zo sneuvelde er bij een test door de ADAC Opel Signum 2.2 de hogedruk brandstofpomp. Een geluk bij een ongeluk; het betrof een testauto van de ADAC. (Duitse ANWB)
De hogedrukpomp overleed door het gebruik van E10 brandstof met 10% ethanol, tegen het fabrieksvoorschrift van Opel in. Conclusie van de ADAC: houd u aan dat voorschrift, anders kan het echt mis gaan.
Toch pakte de ADAC er een andere Opel bij, om na te gaan of een andere 2.2-motor ook stuk zou gaan. Dat bleek, zoals u dan kun lezen.
Uitleg:
De direct ingespoten Opel 2.2 motor verdraagt geen E10, en wel omdat er zich corrosie vormde in de brandstofpomp of inspuitventielen. Het was de pomp, waar een gaatje in ontstond door roest. De Signum kwam als jong-gebruikt in de test, gaf na 7000 km nog geen krimp, en na 11.000 km nog steeds niet.
Dat leidde tot voorzichtig geruststellende berichten. Maar bij 27.000 km bleek dus toch de aluminium brandstofpomp ernstig aangevreten.
Nu als alternatief voor de Vectra de wat duurdere V-Power tanken met 5% ethanol of de kleinere tankstations opzoeken welke een vrijstelling hebben om over een E10 pomp te beschikken. Als die hard kan je ook nog in sommige regio's kiezen voor de duurdere Challenger102 brandstof zonder ethanol.
Navigatiesysteem Defect
- 82.000 km
Bij de originele DVD90 systeem, is de navigatie module ermee gestopt. De navigatie menu oproepen werkt niet meer evenals de navigatie DVD uit de speler ejecteren lukt niet. Het volgende heb ik geprobeerd om het probleem te verhelpen:
-Soft reset door de Radio EEprom te resetten via de testmodus
-Soft reset door de radio uit te bouwen en de stekkers aan de achterkant los te ontkoppelen.
-Firmware downgrade via installatie CD - Helaas tevergeefs
-Language CD gebruiken
-Unit gedemonteerd om de DVD unit te bekijken, deze ziet in goede staat uit, evenals het motortje.
Het probleem lijkt een defect in de Software/Printplaat. Verder als dit ben ik niet gekomen.
Wellicht upgraden naar een Android Unit? :)
Derde Beurt
- 87.216 km
De Vectra rijdt lekker door, zonder noemenswaardig heden.
Het volgende is vervangen:
- Olie 5w40 Castrol Magnatec C3 + MotorFlush
- Luchtfilter
- Interieurfilter.
- Bougies
- Brandstoffilter
Extra:
- 2 achterbanden vervangen i.v.m. binnenste slijtage van de banden.
- Preventief transmissie olie vervangen van de M32 met 75W80 GL5 specificatie. De M32 bakken staan bekend om falende lagers en een te weinig aan olievulling vanuit fabriek.
Originele Radio vervangen voor Android Head Unit +
- 91.200 km
De originele DVD90 radio is nu vervangen voor een Eunavi Android Head Unit met de volgende specs:
- DAB Module
- DSP (voor betere audio processing)
- AV module voor de beeldschermen achterin
- Achteruitrij camera geïntegreerd in het kentekenverlichting
- PX6 8 Core Processor
- 4G Ram
- Bluetooth
- Wifi Hotspot
Ervaring tot nu toe is dat de kwaliteit van de chinese Android Head Unit qua afwerking er mooi uitziet maar technisch onbetrouwbaar. De moederbord was defect na 1 maand in gebruik, na 2 maanden wachten uiteindelijk de radio teruggekregen met een verkeerde moederbord zonder DSP. Uiteindelijk werkt de achterruitrijcamera niet meer, noch de DAB module en wordt de unit soms te warm. Uiteindelijk zelf een ventilator gemaakt om de Unit te koelen tot een max van 60 graden.
Mijn tip: Koop uiteindelijk een erkend merk als Pioneer, Kenwood of Sony! Al zal het alleen voor de garantie afhandeling zijn, dit ga ik namelijk in de toekomst ook doen. Voor nu werkt de unit nog voor de basis functionaliteiten zoals bluetooth en radio.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.