Opel Vectra 1.8i-16V Diamond (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 1.8i-16V Diamond |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 167.500 km |
KM-stand laatst | 167.500 km |
- 167.500 km
Een auto van een ouder echtpaar, zulke auto's zijn altijd goed om te kopen, ze zijn goed onderhouden. De reden van aanschaf; had mijn vorige auto (Corolla e10 1.6 gtsi) per ongeluk in de trekhaak van een oude Mercedes geparkeerd, dus was na quite spelen na verkoop - gekocht voor €1000 en verkocht voor €1000 - opzoek naar een andere auto.
Toen ik de opel kocht had ik al een lijstje qua auto's die ik heb gehad. Dus zocht zover het mogelijk was een auto die onopvallend was, bovenal niet te duur. Ik had een paar wensen. Stuurbekrachtiging, airco, armsteun en het gevaarte moest op papier sowieso de 200 aantikken zodat als ik 160 rijd de auto niet te veel toeren maakt.
Toen ik de auto gekocht had kon ik merken dat ie erg weinig bereden was, auto was wat lui, maar hij had net een beurtje gehad dus maakte ik me er niet zo druk om.
PROBLEMEN:
1. De auto was voorzien van vele nieuwe onderdelen, behalve de schokdempers voor en achter welke ik na een halfjaar heb laten vervangen voor goede 2e handse. Het probleem was onder andere het veerpootlager aan de voorkant. Deze maakte een kluunk geluid bij het opgaan van een drempel. En het bochtgedrag was vrij slap, schokdempers versleten/lek.
2. Motorische problemen heb ik nooit gekend met de Vectra. Alleen tijdens een snelle rit kwam er even later tijdens het tanken rook onder de motorkap vandaan. Kap open, stoom wolkje kwam omhoog zetten. Daarna nooit weer gezien, zal wel een inwijding geweest zijn.
3. Auto had in het begin het uitlaatspruitstuk lek waardoor deze wat rumoeriig liep. Vervangen voor 2e handse en liep weer goed.
4. De remmen... wat was dat een hopeloos iets bij aankoop. Direct vervangen! De remmen moeten het gewoon doen. Remschijven voor waren helemaal op, en was net goedgekeurd voor de apk (beun apk garage).
STARTEN
Verder altijd starten en lopen als ie koud was -15 of +15 geen probleem, maar als ik 'm met een warme motor wegzette en een halfuur later weer startte, moest ik 'm 2x starten. Maar dat was dan ook het enigste mankement en mag ik niet over zeuren.
ACCELERATIE
Toen ik de auto kocht was deze vrij sloom bereden. Niet vooruit te branden. Na vaak goeie olie te verversen en vpower te tanken kwam ik op een acceleratie uit van 9.8sec ipv de 11op papier. Op top haalde hij de 215 terwijl fabrieksopgave 203 is.
Auto houd zich perfect tot de 180km/u; je merkt er niks van. Boven die snelheid moet je beter opletten, aangezien het wel een boot op wielen is. Maar als een passagier dan vraagt hoe hard rijden we, en ik zeg 200, dan geloofd ie het niet.
Heb de auto het langst gehad van allemaal (van de 4 voorgaande auto's) en wel om de reden dat de auto nóóit echt grote mankementen heeft vertoont met mijn rijstijl. De auto heeft wegens bepaalde omstandigheden 2x een hele nacht aangestaan, gaf geen kick! Hij luste dan wel een slokje benzine, maar verbruikte geen koelvloeistof of andere gekkigheid
Onderhoud gaf ik elke 15.000km. Nieuwe olie (valvoline) en filters. Dat vond ik wel belangrijk. Daarbij tankte ik ook regelmatig vpower.
Heb er 45.000km mee gereden in 1.1/2 jaar. Sinds die tijd reed hij altijd goed! Bochtenwerk was altijd prima, evenals comfort op klinkerwegen en drempels. Ben eens een keer te hard de bocht doorgekomen op droog asfalt dat de achterkant weggleed, maar met corrigeren kreeg ik de achterkant weer recht. Reed eerst met 195-55-15 van orginele opel velgen maar had nog een setje velgen 205-40-17 liggen van de Corolla dus deze eronder gezet; wat een verschil, strak sturen, kon 'm echt de bocht in hoeken.
De stoelen zaten wel prima qua zit en met de originele armsteun waren lange kilometers geen probleem. Alleen tot op de dag van vandaag zou ik zweren dat er iets in de rugleuning zat waardoor ik last van m'n rug kreeg. Het kleine verstelwieltje al eens in en uit gedraaid en in een betere stand gezet, maar toch drukte er wat in m'n rug. Vond ook, weinig steun in de onderrug.
Centrale vergrendeling had ik in de afstandsbediening; Soms had mijn auto stress en gingen alle 4 de knipperlichten branden en moest ik 'm openen met de sleutel. Na het opladen van de accu was het probleem weer weg.
Auto is verkocht in 2014 wegens onderhoudskosten (distrubitie, koppeling, olie/filters) en heb voor m'n werk een Renault Kangoo gekocht, welke ik na een halfjaar weer heb verkocht wegens nóg meer last van m'n rug door een doorgezakte stoel.
De auto die ik op het moment heb is de Alfa romeo 147 1.9 jtd uit 2003 welke na ruim 1.5 jaar en 70.000km nog steeds erg goed bevalt!.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren