Opel Signum 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2004)

autoreview

Opel Signum
Opel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel SignumOpel Signum - interieurOpel Signum - interieur

Signalement

UitvoeringSignum 1.9 CDTi 150pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 130.000 km

Een half jaar rijd ik inmiddels in deze Opel Signum.
Na in 32 jaar de veranderingen en verbeteringen te hebben gevoeld in vele Kadettjes en Astra’s (b t/m h) is dit wel even iets anders. Je bent nu niet één van de velen, maar voelt je een vorst in deze dijk van een auto. Hij ziet er gelikt uit en in deze Cosmo-uitvoering heeft hij alle extra’s die je bedenken kan, zoals climat-control, navigatie enz.
Je rijdt er geweldig in. De 1.9 CDTI motor heeft zoveel kracht, dat je verplicht bent het allemaal heel rustig te doen, met gevolg dat je rijstijl ook gemoedelijker wordt.
De wagen wil graag rechtuit blijven rijden (de extra lange wielbasis als oorzaak). Het is even wennen met het bijsturen op de rechte weg, het voelt even zwaar aan. Na enige tijd went het. Het echte insturen van bochten doet hij overigens met plezier. Dit maakt hem ook plezierig in het rustig toeren.
Op de snelweg is het een genot. De motor maakt maar 2000 toeren als je 120 rijdt. Je hoort alleen maar het geluid van de wind en de banden. De motor hoor je nauwelijks. Als je de snelheid opvoert blijft het stil in de auto, tot 190 km/u aan toe op de Duitse autobahn. Daarbij rijdt hij zo heerlijk en koersvast, dat je nog best harder zou willen gaan.
Het trekken van een caravan is voor hem een peuleschil. Hij heeft zoveel kracht. Van een parkeerplaats of invoegstrook weer meedoen aan het overige verkeer is niets bijzonders. Hij trekt net zo hard op met de last als een gewone auto. Op snelheid moet je oppassen niet de caravan te vergeten en daardoor te hard te rijden. Je voelt hem helemaal niet, ook het meedeinen doet hij niet. Voor de passagiers is dit een genot. Daarbij profiteren ze van een zee van ruimte voor de benen en gekoelde drankjes in het koelvakje. Een geweldige reisauto voor vier personen, dat wel.
Een vijfde persoon moet het doen op een klein, hard tussenzitje. Dit is dan ook het enige minpunt dat ik kan bedenken voor deze krachtpatser.
Waarom maakt Opel niet meer reclame voor deze wagen met zijn bijzondere voorkomen. Men vindt Opel vaak zo gewoon en afgezaagd. Ik voel mij juist bevoorrecht te rijden in deze eigenzinnige auto met zijn eigen aardigheden.
Daarbij heeft hij onder normale omstandigheden met korte en lange afstanden een keurig brandstofverbruik van 6,2 l/100 km. Voor een auto van 1500 kg is dit lang niet slecht.

Update: 8 juli 2007.
Ik rij nu een jaar en 18000 km. in deze Signum, zonder zorgen. Twee voorbanden (560 Euro) en een koplamp zijn vervangen. Een veiligheidskeuring (79 Euro) en een apk-keuring (67 Euro) heeft hij gehad. Ik hoop weer een jaar probleemloos te rijden. Alle positieve beoordelingen blijven gelden. Soms is het nadelig dat de 5e man geen echt goede zitplaats heeft, maar dit is slechts 3 keer in het afgelopen jaar voorgekomen.

Update: 27 augustus 2008
Alweer een jaar voorbij. De kilometerstand is nu 89500. Mijn mening over de auto is ongewijzigd. De kosten blijven redelijk. Twee jaar na aanschaf de eerste grote servicebeurt gegeven. Helaas moesten de binnenste stuurkogels vervangen worden. De kosten van deze servicebeurt werden daardoor verhoogd tot 661 Euro. Verder heeft de auto dit voorjaar twee nieuwe banden (446 Euro) gekregen en was een servicebeurt voor de airco noodzakelijk (113 Euro).
Als je in aanmerking neemt dat we inmiddels ruim twee jaar verder zijn en 40000 km met de Signum hebben gereden, dan zijn de kosten heel redelijk.
Gemiddeld rijdt hij nog steeds 6,1 l/100 km (1 : 16). In de vakantie toerend in Denemarken (niet harder dan 80 km/u) reed hij gemiddeld 5,2 l/100 km (1 : 18). In de zomervakantie met fietsen op het dak en caravan reed hij 9,5 l/100 km (1 : 10,5), terwijl een constante snelheid van 100/110 km/u werd aangehouden. Van oliegebruik is geen sprake.

update 27-03-2010
In dit jaar zijn de gloeibougies vervangen (200 Euro). Onderweg komend vanaf de snelweg, hoorde ik opeens een kling-geluid, later bij enkele richels werd het een kling-klanggeluid. De bestemming heb ik na enkele kilometers wel bereikt. Bij het wegrijden enkele dagen later bleek dat niet mogelijk. De auto was door zijn voorwielophanging gezakt. Een bergingsauto heeft hem opgehaald en bij de garage afgezet. Daar bleken beide voorveren te zijn gebroken. (450 Euro).
Hoe dit kan gebeuren is voor mij een raadsel. Wat waren de gevolgen geweest als dit bij hoge snelheid op de snelweg was gebeurd?
Toch blijf ik de Signum trouw. Hij zoeft nog heerlijk, zuinig (1 op 16 gemiddeld) en zonder olieverbruik. Hij is nu bijna 6 jaar oud. Welke onkosten zullen er aankomen bij de jaarlijkse beurt in juli?

update: 27 september 2010 kilometerstand 130.000
De servicebeurt in juni bracht aan het licht dat de knaldemper vervangen moest worden. Verder geen bijzonderheden. Tweemaal naar Zuid-Frankrijk gereden voor een vakantie. Het is een plezier om grote afstanden af te leggen. De motor hoor je op het laatst niet meer, of hij nu een caravan erachter heeft ja of nee. De ruimte in de Signum is ook goed te gebruiken om erin te slapen. Wanneer de achterstoelen zijn neergeklapt, heb je een prima vlakke ondergrond, te vergelijken met de stationuitvoering. Met een ligmatje lig ik, met een lengte van 1.80 m, als een vorst.
Het enigszins geschonden vertrouwen, na de gebroken voorveren, is weer hersteld. Het blijft een heerlijke auto. Bovendien zijn er het afgelopen jaar zoveel onderdelen vervangen (distributieriem, gloeibougies, banden, voorveren, remschijven en remblokken) dat doorrijden het meest economisch is. Dat is echter geen straf.

PROBLEMEN

  • 135.000 km

08-07-2007 geen

27-08-2008 binnenste stuurkogels

15-06-2009 remblokken en remschijven voor vervangen
distributieriem vervangen.

27-03-2010 vier gloeibougies, twee voorveren

27-09-2010 uitlaatdemper

13-12-2010 stabilisatorreactiestang vervangen, opgemerkt bij de
winterinspectiebeurt

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens