Opel Senator 3.0i CD (1990)

autoreview

Opel Senator 3.0i CD (1990)
Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)Opel Senator 3.0i CD (1990)

Signalement

UitvoeringSenator 3.0i CD
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Senator-B C30NE

  • 150.000 km

De Senator B, misschien wel een van de meest ondergewaardeerde auto van het merk Opel. De in 1978 op de markt gekomen Senator A heeft de rol van de Diplomat op zich genomen en in 1986 kwam de opvolger, de Senator B. De limousine van Opel die in het hogere segment het merk moet vertegewoordigen. De auto deelt veel techniek met de Omega A, maar is wel ruim 15 centimeter langer en alleen leverbaar met 6 cilinders. De Senator is tot 1993 gebouwd. Toen moest de Omega B de taak van Opels luxe sedan op zich nemen en is de Senator verdwenen uit het modellengamma. Ondertussen is de Senator ook al lang uit het straatbeeld verdwenen. Er zijn totaal nog 118 Senators van de 2e generatie op Nederland kenteken, waarvan 26 met geldige APK.

Sinds jongs af aan ben ik fan van het merk. Wij hadden thuis een Vectra van de eerste generatie. De buurjongens die veel ouder waren en waar ik veel kwam, hadden ook wat met het merk Opel. Ondanks dat hun vader een Volkswagen man was, hadden de broers diverse Kadett's en Astra's GSI een Calibra en een gele C- kadett coupe voor de deur staan. Genoeg om als klein ventje al een band met het merk op te bouwen. Ik zal een jaar of 5 zijn geweest toen ik voor het eerst een Senator van de 2e generatie zag rijden. Hij kwam volgas voorbij stuiven, wat veel indruk op mij maakte. Mijn vader wist te vertellen dat het een Opel Senator was. Toen wist ik, die auto wil ik ook ooit eens bezitten. Sinds ik mijn rijbewijs gehaald heb in 2012, ben ik stiekem al opzoek naar een Senator, maar helaas zonder resultaat. Zodoende word mijn eerste auto een Austin Mini uit 1980. Na veel Kadettjes, Ascona's en andere Opels uit lang vervlogen tijden gehad te hebben, blijft ik toch een zwak hebben voor de Senator.


Bij toeval kwam ik een Senator tegen, notabene op 5 minuten afstand van mijn huis. Ik moet uiteraard gaan kijken bij de auto. Het was een 12 klepper met 177 pk uit 1990 van na de facelift. Het liefst had ik een 24v met LCD display, maar het aanbod is zo beperkt dat je niet kieskeurig kan zijn. Ik was allang blij dat ik er een gevonden had. Zodoende een afspraak gemaakt om de Senator te bekijken. De auto stond al een aantal jaren stil en was in een loods gestald tussen oude Amerikaanse auto's, boten en de zelfs de de gele Kadett coupe van mij oude buurjongen stond er! Na wat klimmen en klauteren over om voertuigen in de loods kwamen we bij de Senator uit, want hij stond achterin de donkere schuur. Eenmaal bij de auto aangekomen te zijn, was ik gelijk verkocht. Er stond een prachtig Senator voor mij, die er voor zijn leeftijd nog behoorlijk netjes uit zag. Weinig roest, wat voor een Opel uit die tijd vrij uniek is. Oke, het was geen nieuwe meer, maar dat kan je ook niet verwachten. Ik kon helaas geen proefrit maken, dus moest het doen met de indrukken die ik opgedaan had. Gelukkig waren er weinig andere kapers op de kust, dus kon ik nog even nadenken of ik een auto wou kopen waar ik geen proefrit in kon maken en die al een aantal jaren stil stond. Na wat nachten er over geslapen te hebben, kon ik hem niet laten staan. Dus zodoende de eigenaar gebeld dat ik hem over wou nemen. Een aantal dagen later hebben we hem overgeschreven en kon ik hem ophalen. Daar stond hij dan, voor de schuurdeur te wachten om na lange tijd zijn eerste kilometers te maken. Uiteraard was de APK verlopen, dus een hele lange rit zou het niet worden. Na het omdraaien van de sleutel, komt de 6 cilinder rustig tot leven. Heel benieuwd naar hoe de auto rijdt na lange tijd stil te hebben gestaan, rij ik het erf af richting mijn huis. Ik kan het niet laten om een iets langere weg naar huis te rijden, ondanks de verlopen APK. Een bijzonder gevoel om voor het eerst met de auto te rijden, het blijft een auto die ik al lang bewonder en nog nooit überhaup heb gezeten. De auto rijdt best goed, maar wel goed merkbaar dat er wat achterstallig onderhoud is. Zo zijn de banden haast 20 jaar oud, en de nog originele schokdempers voelen versleten aan. Maargoed, ik wist uiteraard dat er wel het een en ander aan moest gebeuren om hem weer fatsoenlijk rijdend te krijgen. Bij thuiskomst de grote Opel op het pad geparkeerd en daar laten staan tot een aantal dagen later de keuring zou plaatsvinden. Een aantal dagen verder bleek er weinig mis te zijn met de Senator. De automatische transmissie lekt wat olie, de banden waren uitgedroogd(nog geen afkeur punt) en dat was het, dus diezelfde dag nog met een verse APK naar huis gereden, om later zelf de auto aan te pakken.

Na de APK heeft hij groot onderhoud gehad. Ook zijn er 4 nieuwe Bridgestone banden en bilstein b4 schokdempers onder gekomen en nog een aantal zaken vervangen.
Toen dat allemaal gebeurd was, kon het genieten van de auto gaan beginnen. Wat als eerste opvalt als je in een 30 jaar oude auto stapt is hoe weinig luxe er vroeger op een luxe auto zat. Met elektrische ramen en spiegels heb je het wel gehad. Het tweede wat opvalt is hoe rustig de auto glijdt over de weg. Heel soepel spint de 6 cilinder voorin en de 4 traps automaat schakelt soepel naar de volgende versnelling. Heerlijk cruisen dus. Als het gaspedaal eenmaal naar de bodem wordt gedrukt, is hij ook in staat om flinke stappen te zetten. De automaat schakelt wat bruud terug, maar dat zal er wel bij horen. Als hij eenmaal in de goede versnelling zit en de toeren lopen op, voel je dat het er originele vermogen er nog best eens in kan zitten. Ik heb de 0 naar 100 tijd eens geklokt op 9,5 seconden, wat sneller is dan de fabrieksopgave. Leuk om het gaspedaal af en toe te vloeren, maar voor mij zit het grootste plezier in het comfort, souplesse en de uitstraling van de auto. Hier kan in mijn ogen absoluut geen nieuwe auto aan tippen. De snelheids afhankelijke stuurbekrachtiging stuurt erg ligt bij lage snelheden. Inparkeren met je pink is geen probleem. Zodra de snelheid omhoog stijgt, wordt de bekrachtiging minder en gaat hij zwaarder sturen. De stoelen zitten nog fantastisch en zien er nog uit als nieuw en dat geldt eigenlijk ook voor de rest van het interieur. Alleen de hemel bekleding is achterin gaan hangen, maar dat hoop ik nog een keer te verhelpen.

Het eerste jaar dat ik de auto had, is hij dagelijks gebruikt voor woon werk verkeer, plezier ritjes en naar bijvoorbeeld de vuilstort. Hij is uitgerust met trekhaak en mag 1700 kilogram trekken, dus dat is ideaal. Het verbruik is wat minder fijn te noemen. Vooral in deze tijd is verbruikt gewoon hoog. Met veel ritten binnendoor gaat er na 550km weer ruim 70 liter in de tank. Dat is omgerekend ongeveer 1:7,5. Maarja, hobby mag geld kosten en heb het ook nooit als een last gezien. Als je lange afstanden over de snelweg kan rijden, is boven de 1:10 zeker mogelijk, maar helaas voor mij rijd ik weinig lange afstanden. Na een jaar heb ik mijn andere auto, een Kadett-E Caravan 2.0 16v, verkocht en kon de Senator de schuur in. Ik vond het zonde dat hij altijd buiten stond en pekel vinden ze al helemaal niet leuk, dus ben ik gestopt om hem s'winters te gebruiken. Heb nu een andere auto erbij en wordt de Senator alleen gebruikt bij mooi weer.

Problemen,
Problemen heb ik ook een aantal gehad tijdens het eerste jaar. Zo stopte de dynamo er op een regenachtige ochtend mee en kon ik verder gaan lopen. Na revisie van de dynamo, werkte hij weer zonder problemen. Ook is de hoofdremcilinder defect gegaan. Dat resulteerde een keer dat ik de rem intrapte, zonder dat de auto daadwerkelijk vertraagde. Gelukkig was de snelheid laag ,maar toch levensgevaarlijk natuurlijk. Snel opgelost doormiddel van een nieuwe hoofdremcilinder te monteren en ik kon weer veilig de weg op.
De automaat is soms onrustig bij koude motor, als de olie warmer wordt gaat het schakelen beter. Al meerdere keren de olie ververst, maar helaas zonder resultaat. Omdat hij wat ouder is, zal ik het hem vergeven. Nadat ik een aantal weken op vakantie was geweest, startte de Senator wat moelijk, maar besloot om er toch mee te gaan rijden. Toen ik eenmaal op de snelweg in de file stond, vond hij het welletjes geweest en viel hij uit en was hij niet meer te starten. Door rijkswaterstaat van de snelweg af gehaald en bij de garage gebracht. De accu bleek, na amper een jaar, defect te zijn. Een nieuwe Bosch accu geplaatst en het startte weer zonder problemen.

Onderdelen zijn soms nog via de dealer of specialist te krijgen. Helaas is niet alles evengoed leverbaar. Zo ben ik een hele tijd opzoek geweest naar de juiste bougiekabels. In Duitsland is ook nog veel te krijgen via Ebay, maar vaak ook erg prijzig.

Wat leuk is zijn de reactie van mensen die de auto nog kennen van vroeger. Zo kwam er afgelopen zomer een man laaiend enthousiast naar mij toe sprinten toen ik de auto parkeerde bij mijn werk. Hij vertelde dat hij er vroeger ook een had gehad, een 24 klepper. Hij kon via de zaak kiezen voor een Mercedes E-klasse W124, BMW 5 serie E34 of een Senator-B. Hij koos voor het laatste en had er nooit spijt van gehad vertelde hij. Ook op de weg krijg je regelmatig positieve reacties van de vaak wat oudere mede weggebruikers, maar ook jongeren kijken nog wel eens om. Ik probeer ook regelmatig naar meetings te gaan. Daar valt hij ook vaak in de smaak. Veel mensen zijn vergeten dat deze grote Opel bestaan heeft.

Ondertussen kijk ik nogsteeds elke keer om als ik de auto parkeer, want hij verveelt nogsteeds niet. Als het aan mij ligt, blijft hij nog even. Alleen als ik een net zo mooie 24v tegenkom, zou het kunnen zijn dat ik hem verkoop. Maar de kans dat ik die tegen kom is niet zo groot. Ook de kans dat de Senator snel verkocht wordt is ook niet zo groot. Er zijn weinig liefhebbers voor het model en hij is voorlopig niet wegenbelasting vrij, dus je moet er maar net zin in hebben.

Toch een 3.0 24v gevonden!!

  • 155.000 km

Na lange tijd zoeken ben ik toch een hele nette origineel Nederlandse Senator 3.0 24v, met digidash, airco en nog meer leuke opties die mijn oude Senator niet had tegen gekomen, dus mocht mijn "oude" 12v het veld ruimen. Tegen alle verwachtingen in was hij erg snel verkocht! Ik zal hem niet zo snel gaan missen, omdat ik er wat moois voor terug heb gekregen, maar denk wel met veel plezier aan mijn eerste Senator terug. Nu lekker genieten van de nieuwe, die overigens erg fijn rijdt!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens