Opel Rekord 2.0 S GL (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rekord 2.0 S GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 58.930 km |
werkpaard nummer 2
- 18.000 km
Deze opel rekord samen met mijn vriend bij onze oosterburen na een E-bay veiling gekocht voor heel weinig geld.
Werkpaard nummer 1 ,een rekord 2.0s uit 1986 was niet meer te herstellen,enorme roestschade linksvoor bij de veerschotel.
Het is niet de eerste rekord die we hebben opgehaald ,we hadden reeds ervaring met dit model en het bleek voor het geld een prima en roestvrije (door behandelingen) auto te zijn,enorme mazzel mee gehad!!
Geen 5 bak maar de opel 4 bak en een 2 liter "S" motor echter door de vorige eigenaar uitgerust met een 2.0E cilinderkop en nokkenas.
De auto rijdt inmiddels op LPG en afgezien van problemen met het motorvermogen op LPG geen motorische malheur mee gehad.
De achteras begint wat bijgeluiden te maken en de voorschokbrekers worden minder, tevens zit er een wiellager voor aan te komen en trilt 'ie in het stuur bij remmen (remschijven krom).
Na diverse omega,s is dit een stapje terug in de tijd, starre achteras met achterwielaandrijving..lekker basic en garant voor leuk autorijden.
De auto heeft het uitgebreidde (toerenteller en extra meters voor oliedruk en laadspanning) dashboard, een berlina bestuurdersstoel (ook weer die duitser..) ,en een fijne dikke stereo met versterker..alles netjes weggebouwd.
Inmiddels zitten er rekord station veren achterop, hierdoor staat de auto wat "op z,n kop" maar met een zware aanhanger rijdt het prima.
De remmen zijn ehh..matig naar hedendaagse maatstaven maar dat went vanzelf, het verbruik op LPG is tussen de 1 op 9/10.
Aan de ene kant vervloek ik het apparaat, hij verbruikt iets olie, schakeld vooral met koud weer als een hork,en is traag..aan de andere kant is ie ruim, vrij stil, heeft ie een fijne vering, goede stoel ook en het belangrijkste...hij laat me tot nu toe nooit staan!!
Een echte opel dus zoals ze bedoeld zijn, dus ook het onderhoud is goedkoop te noemen.
Heb inmiddels van andere rekords heel wat onderdelen liggen en doe alles zelf..dat scheeld ook want toch merk je dat zo,n auto "andere" aandacht nodig heeft als een modernere wagen.
Ondanks dat we er zo,n 40000 kilometer per jaar mee rijden gaat tot nu toe alles heel best..ik ben een tevree mensch.
Heb nog wat revieuws te schrijven, die gaan over een E1 rekord uit 1982 (nieuwstaat) en nog een van een kortgeleden aangeschafte zuid-afrikaanse rekord uit...1991(!).
blijft maar gaan...
- 40.500 km
Even een update over deze auto, alweer 22000 km gereden sinds oktober 2009,dat zijn dus nog geen 3 maanden!
Bij km stand 38000 de verdeler,bougiekabels en bougies vervangen,die laatste moeten zowieso 1x per jaar vanwege het aantal kilometers wat er gereden word.
De motor verbruikt nog steeds 1 liter olie op zo,n 1500 a 2000 km en aangezien íe op LPG rijdt vervuilen de bougies vrij sterk,ik moet ze meestal zo,n 3 keer helemaal schoonmaken voordat ze vervangen worden.
Ik gebruik Bosch super 4 (WR78G) bougies,anders sta ik elke maand met de koperborstel in de aanslag.
Versleten is inmiddels de hulp-pitman arm,toch al geen sterk punt van de rekord E en nu trilt ie bij het remmen in het stuur omdat die arm een eigen leven gaat lijden.
Het wiellager linksvoor is inmiddels vervangen.
Heb de koudstart inrichting op de carburateur afgesteld zodat ie nu op LPG ook fatsoenlijk blijft draaien als ie koud is,wel zo handig met ruiten krabben als het vriest en de motor nu dus lekker warmdraaid.
De banden vervangen achter door dunlop SP4 All Season banden,ze kwamen erg goed uit de test,zowel in de sneeuw als op nat wegdek,remmen op droog zou minder zijn maar aangezien ik een rekord heb en geen nieuwe BMW heb ik daar geen probleem mee.
Dit zijn GEEN winterbanden (ondanks een snow-flake markering,ze mogen dus ook in duitsland!!) derhalve maar zien er wel zo uit (zie foto,s), de rubbersamenstelling is niet die van een winterband,het profiel is echter vrij grofstoffelijk en dat werkt werkelijk super!!
Kom in de sneeuw gewoon goed weg, achterwielen slaan niet door en zelfs een flink besneeuwde parkeergaragehelling kwam ik te boven zonder doorslaan van de wielen.
Ze gaan nu dus ook op de voorwielen omdat de huidige voorbanden in de sneeuw wel doorglijden, heb ze gewoon via internet (autobandenmarkt.nl) besteld,scheelde een hele hoop in de centen/tijd en rij nu op banden rond die blijkbaar geen bandenboer kon leveren in de maat 175/80/14 en anders tegen de hoofdprijs en dan nog na lang wachten.
Met het winterweer in gedachten heb ik wat dingen aan het laadsysteem gewijzigd, de accu is vervangen voor eentje met 72Ah, vervolgens de 45A dynamo verwisseld voor eentje van 70A en een extra (6mm) laaddraad aangelegd van de dynamo B+ direct op de accu + pool.
De accu is nu voorzien van zo,n speciale warmtehoes eromheen zodat de accu warmer blijft tijdens het rijden,het liefste maak ik een keer een steun rechtsachterin de kofferbak voor de accu zoals bijvoorbeeld BMW dat heeft,mooie bak eromheen en klaar.
Nu kon ik ook de H4 lampen vervangen voor 100watt exemplaren,het zicht was al niet slecht maar vooral met grootlicht is het nu nog verder verbeterd.
Tevens wat massaverbindingen verbeterd en aangelegd, vooral het massastripje wat nu de ontsteking met de min pool verbind heeft gewerkt, de motor hikte af en toe..dat is nu weg.
De auto start met -12 gewoon probleemloos, de eerste kilometers rijdt íe dan wat stroef,daarna gewoon goed.
Het is eigenlijk wel grappig om te zien...al die moderne auto,s die de geest geven met dit koude weer..vooral franse auto,s gezien in de berm...
tussenbericht
- 58.930 km
De Rekord doet het nog steeds erg goed maar heb inmiddels wel wat kunnen versleutelen.
Zo bleef de linker remklauw maar aanlopen,iedere keer schoonmaken en smeren van de remzadel en het reinigen/smeren van de remzuiger hielpen niet meer.
Ik heb er de remklauwen opgezet van mijn vorige rekord (die groene),die had ATE remklauwen met een apart schuifstuk en dus niet van die glijbussen (Delco Moraine klauwen...made in France zegt genoeg...).
Meteen de remschijven voor vernieuwd.
Remverschil voor nu zo,n 2%!!,meteen de achterremmen schoongemaakt ,er zat nogal wat remstof in.
De speling van de hulppitmanarm is opgelost door er een nieuwe op te zetten van een B-Omega 2.0 16v.
Die is exact gelijk alleen zitten daar rubbers boven en onder die erg stug zijn,daar wat afgeslepen en klaar...speling is over.
Ik doe tegenwoordig halfsynthetische 10w40 in de motor, het olieverbruik is behoorlijk teruggelopen hiermee..nu zo,n liter op 2000 km,ook bij warm zomerweer.
Het schakelmechaniek opnieuw voorzien van rubber busjes (zelf maken) tegen dat geklik/klak bij het schakelen.
De motor lekte olie bij de benzinepomp, het kwam uit de pomp zelf en na vervangen na zo,n paar duizend kilometer begon het weer, de pomp nu blijvend verwijderd en er plaatje opgezet ala 2.0 E.
Ik kan nu niet meer op benzine rijden dus komt er een electrische (L-jetronic) pomp onder met een overloop-retourvaatje zoals nog wel eens op golfjes 2 te vinden is, mijn varajet II carb heeft geen retour,de brandstoftank wel,die zal dus niet origineel meer zijn maar dat komt dus nu wel mooi uit.
En zo blijven we lekker prutsen maar gezien de kilometers valt het erg mee.
Hij doet het iedere dag weer, zo hoort een auto te zijn...maar dat zijn mijn woorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.