Opel Omega 2.5i-V6 CD Business (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Omega 2.5i-V6 CD Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 150.000 km |
KM-stand laatst | 228.000 km |
ERVARINGEN
- 222.000 km
Om te beginnen vind ik dit persoonlijk vind ik dit een echte topauto,
de 6 cilinders brengen genoeg kracht op om een volle tandemasser van 2000 kilo te trekken, dit is echter niet aan te raden voor dagelijks gebruik, zo help je haar natuurlijk binnen de korste keren naar haar grootje, maar dat is bij elke auto zo.
Verder is de wegligging ook erg goed en lange afstanden rijden is zeker geen probleem in deze toerauto. Verder heeft de vorige eigenaar er
-leren bekleding
-cruise control
-electrische stoelverstelling
en stoelverwarming in gezet, wat echt zorgt voor optimaal comfort.
Overigens in de 2.5 V6 business al zeer compleet en riant uitgerust dus is dit een echt aanrader.
zo zit er standaard al de volgende dingen op :
- mistlampen
- lichtmetalen velgen
- boardcomputer
- stereo instalatie
- 4 elektrische ramen
- tractie controle
- abs
- 2 airbags
Een tip voor mensen die overwegen een omega te zoeken; koop niet de eerst de beste omega, let bijvoorbeeld op het onderhoud. zo is het bijvoorbeeld erg duur om de distributie-riem te laten vervangen ( +- 700 euro ) en daar komen soms nog extra dingen bij !!! of een complete uitlaat.
Bij dit laatste wil ik nog even kwijt dat je er niet ben met een tussen demper en een einddemper, de omega V6 kent namelijk zowel links als recht uitlaat delen.
Door de omega’s die wij hebben gehad durf ik ook te zeggen dat het B model ( 94 t/m 99) niet zo vatbaar meer is voor roest, mits deze dus de nodige liefde krijgt. Haal bijvoorbeeld regelmatig een tuinslang door de achterste wielkasten, hierdoor blijft er geen modder liggen op de rand en kan er dus ook geen / niet zo snel roest ontstaan.
Wat ik mij net bedenk: van alle Omega’s die wij hebben gehad heeft er ons nog nooit, nee echt nog nooit, 1 in de steek gelaten ! Dit komt natuurlijk deels door de liefde die ik er in steek (Omega verslaafd ) en (zelf) het optijd plegen van onderhoud.
Het verbruik:
Veel mensen denken dat een V6 benzine slurpt: dit valt reuze mee (naar verhouding dan) de 2.5 V6 kan makkelijk 1 op 12 halen. Wanneer je de 3.0 MV6 overweegt moet je voor het verbruik eens naar mijn andere review kijken.
PROBLEMEN
- 228.000 km
Tot nu toe heeft zich maar 1 probleem voor gedaan:
de motor maakt een rare ratel/ fluit.
Dit bleek aan de aircopomp te liggen. Dit is overigens redelijk duur om te laten vervangen. Niet het product maar het uurloon is zeer duur !
Daarom 1 TIP voor mensen met airco (heb ik van de monteur van de opel garage!)
Laat de airco pomp gewoon altijd aan, dit kleine beetje benzine extra wat verbruikt wordt weegt niet op tegen de grote onkosten voor het laten vervangen van de aircopomp!
Iets waar je denk ik wel rekening mee moet houden is dat de omega V6 achter banden vreet, vooral als het gaat om b-merk banden. Toen ik de auto kocht zaten er achter nieuwe b-merk banden op, deze waren na +- 15000 km helemaal op ! Heb er vervolgens in mijn ogen degelijke michelin pilots er onder gezet en deze hebben +- 20000 a 22000 km achter de kiezen en deze kunnen nog een hele tijd mee !
Verder geen problemen gehad in de afgelopen 65000 km.
UPDATE 26 augustus 2008
Auto loopt nog steeds als een zonnetje, echter binnen kort moet er wel wat onderhoud aan gebeuren in de trand van een nieuwe distributie, kleppendekselpakkingen en 2 stabbilisator stangetjes.
Echter voor de leeftijd en deze km-stand, valt dit onder normaal onderhoud.
Inmiddels ook alweer de auto 6 ! jaar in bezit (tegenwoordig een aardige prestatie)
En nog steeds geen spijt van de aanschaf, eigenlijk alleen maar plezier, maar dat kun je dus afleiden aan de 6 jaar bezit. Tevens blijft de auto maar gaan, doel is eigenlijk toch wel richting de 300.000 tegaan. Leuk feit is toch eigenlijk wel dat deze auto ook geen last heeft van roest of zelfs rot !
Kortom, binnenkort wat onderhouderhoud (doe het meeste zelf of een bevriende monteur) en we gaan weer door met genieten van deze liefhebbers auto.
UPDATE 10 DECEMBER 2009,
Aan alles komt helaas eens einde, zo ook aan deze trots.
Na het uitvoeren van het bovengenoemde onderhoud (is altijd zo dat het na het uitvoeren gebeurd) werd ik door een kameraad van mij getipt over een Opel Omega 2.2 (vindt u tevens op de revieuw pagina) We waren gek geweest als we op dit aanbod niet waren ingegaan, en zo geschiede het dus ook. De 2.2 werd aangeschaft, en de 2.5 werd particulier verkocht aan een liefhebber.
Veel mensen zullen mij uitlachen, maar het afscheid viel mij eigenlijk best zwaar, door de vele uren die ik in de auto heb door gebracht en de vele poets uren heb je toch iets met zon auto.....
Omega het ga je goed...........................
In middels ben ik zelf in het bezit van een Omega 3.0 MV6 welke ook op my review staat. Maar deze review zal ik ook regelmatig blijven bijwerken aangezien het de auto van mijn ouders betreft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.