Opel Omega 2.0i-16V Sport (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Omega 2.0i-16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 124.500 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Eerste auto gekocht!
- 124.450 km
DE AANSCHAF
Bij een nieuwe (eerste) baan hoort ook vervoer. Gezien mijn woon-werk met de auto onder de 30 minuten te doen is en met het ov rond de 65 minuten kost was de keuze snel gemaakt, er moest een auto komen. Als net student-af was hiervoor (vrijwel) geen budget dus zo goedkoop mogelijk was een van de eisen. Daarnaast bestaat mijn dagelijkse rit voor ongeveer 75% uit trajectcontrole dus ook cruise control stond op de eisenlijst. Verder een radio zou fijn zijn en dan was ik volledig tevreden. Het zoeken kon beginnen.
Op Marktplaats uiteindelijk deze auto tegengekomen. De lak is matzwart en niet professioneel gespoten wat erg jammer is. De auto is kennelijk niet afgeplakt en de grijze lak komt er op sommige plekken doorheen, maar hier kon ik mee leven. De aanwezige opties trokken mij over de streep, deze auto heeft namelijk:
- radio/cd speler
- cruise control
- 4x elektrische ramen
- elektrische stoelverstelling
- elektrisch zonnescherm op de achterruit
- airco
- xenon
- lichtmetalen velgen 15"
- slechts 124.xxx km op de teller
Al met al een vrij complete auto, en voor het bedrag van slechts €460 (hallo barrelbrigade?) was hij van mij. Top!
Na de eerste maanden vooral korte ritjes gereden te hebben (bijbaantje in de buurt) beginnen nu de langere ritten. Ook heeft deze auto al verschillende mensen van en naar vliegvelden gebracht, mede door de enorme kofferbak die aanwezig is. Al deze ritten doen hem niets, zolang je maar op tijd tankt zal hij je altijd op je bestemming brengen. Hij rijdt comfortabel en komt prima mee. Het is geen snelle auto, zeker tegen het turbogeweld van de gemiddelde auto tegenwoordig, maar komt aardig van zijn plek met 136pk. Het is een uitvoering "sport" wat ik niet helemaal begrijp, er is weinig sportiefs aan en hij nodigt ook niet echt uit tot snel rijden.
DE KOSTEN
Hier kan ik nog vrij kort over zijn; de auto is niet de goedkoopste eerste auto. Hieronder mijn kosten tot nu toe:
- Aanschaf 460 euro, afschrijving (vrijwel) nihil;
- Verbruik 1:12 (trajectcontrole 100 en stukken binnendoor), tank meet 70 of 75 liter, dus tanken hoeft pas na flink wat kilometers maar is wel huilen qua kosten;
- MRB ongeveer 62 euro in de maand
- Verzekering 108(!) euro in de maand; mede door combi vermogen (100kw) en leeftijd (23) en 0 schadevrije jaren.
- Ruitenwissers vervangen; gratis (we hadden nog passende liggen na ruitreparatie);
- 1 liter olie, halve liter bijgevuld na melding. Dit ga ik in de gaten houden. 7,99 bij de Gamma.
KOMENDE KOSTEN
- Ik wil wellicht de banden vervangen. Deze zijn redelijk versleten en onderhand 10 jaar oud rondom, vertonen ook droogtescheurtjes. Geen APK afkeur vermoed ik, maar voor mijn eigen veiligheid, en die van mensen om mij heen, misschien tweedehands banden eronder laten zetten door een autobedrijf, verwacht dat dit ongeveer 120 euro all in gaat kosten;
- Ook lijkt de uitlaat los te zitten; dit moet makkelijk te fixen zijn (en niet duur);
- De auto slaat soms af bij koude motor of draait stationair nauwelijks 500 toeren. Als iemand tips heeft hoor ik dit graag, ga er niet naar kijken verder denk ik zolang het niet erger wordt.
PROBLEMEN/FOUTJES
Bij een auto van 20 jaar en die 460 euro kost verwacht je wat problemen, dat klopt ook hier wel. Wat is hier mis mee?
- Zoals vermeld, oude banden en rammelende uitlaat;
- Airbag lampje brandt, vermoeden is een losse stekker oid;
- "Peil ruitenwisser vloeistof", deze zit gewoon vol maar geeft een error;
- "Lichtstand dimlicht", geen idee wat dit betekent, beide doen het en ze staan normaal op de weg gericht, ik verblind niemand dus laat ook deze maar voor wat het is;
- "Controleer remlichten" deze werken alle drie, nutteloos dus ook;
- "Oliepeil controleren", gedaan en halve liter bijgevuld, melding is nu weg dus prima!
- "Koelvloeistof controleren" sinds olie is bijgevuld. Motor wordt niet te warm (nooit boven de 100 graden) dus heeft geen haast.
- Lak is heel lelijk. Wil hier met een matzwarte spuitbus nog eens overheen; leve de action of doe het zelf zaken!
- Er zitten 3.0 V6 badges op. Ik vind een sportpakket prima op een auto, vaak zelfs mooi, maar neppe badges op auto's heb ik een hekel aan. Gelukkig is ook dit matzwart, maar wil ik er wel af halen.
- Handrem moet ik heel stevig aantrekken, zet hem vaak ook maar in de versnelling weg, geen prioriteit.
- Los klepje in de achterklep waar een EHBO doos achter zat, deze valt soms open. Prio 0.0.
Het lijkt een hele lijst maar er zijn maar een paar dingen die echt moeten gebeuren. Zeker voor deze prijs valt mij dit alles mee!
HET RIJDEN
Iets uitgebreider over het rijden zelf. Zoals gezegd is deze auto comfortabel en niet perse sportief. De auto komt goed mee met het verkeer, zeker bij wat meer toeren en maakt geen rare geluiden. De isolatie is goed voor elkaar en de radio is uitstekend. Heb de auto op een lege snelweg eens getest tot welke snelheid ik er vertrouwen in had, bij de 175km/h ben ik zelf maar gestopt met gas geven. De auto kon nog meer aan maar het verkeer stond het niet toe, en ik ga ook niet mijn rijbewijs op het spel zetten. Snelwegen zijn dus prima te begaan met dit monster. De isolatie is zeer goed en zeker met de radio aan hoor je niets van buiten.
Binnendoor gaat ook goed. Hij glijdt drempels en oneffenheden glad, mede door de dikke banden en kleine velgen. Hij helt wel flink over in de bochten, heb het idee dat ook de schokdempers hun beste tijd gehad hebben maar dit is niet heel storend. De remmen doen het uitstekend, alleen lijkt ABS er niet op te zitten of anders niet goed te werken.
Komende van nieuwe auto's (bijbaan/ouders) met (vrijwel) altijd turboblokken is dit even wennen. Het vermogen zit verstopt bovenin, dus opschakelen tussen de 2000-2500 is niet handig als je even op wilt schieten.
CONCLUSIE
Ik ben zeer tevreden over mijn auto à 460 euro. Ik ben van plan een paar kleine dingen uit te voeren, echter krijg ik eind van het jaar hoogstwaarschijnlijk een auto van de zaak dus ik zie wel hoever ik het lijstje af kan werken. Mocht iemand interesse hebben in een grote auto met lage km-stand, laat even een bericht achter, wellicht is ie eind van het jaar voor jou! Mochten mensen nog leuke weetjes of tips hebben voor het rijden/bezitten van een Omega houd ik me ook aanbevolen.
Nieuwe banden
- 127.000 km
Zoals eerder beschreven waren de banden onder de Omega toch echt aan het einde van hun leven. Het profiel was tot hooguit 2mm versleten en veel droogtescheurtjes wat zeker met regen en eventuele komende gladheid erg onveilig is. Heb hierom besloten er gebruikte banden onder te laten zetten.
Vooraan 2x Michelin en achteraan 2x Pirelli zomerbanden met allemaal tussen de 5,5 en 7 mm profiel. Inclusief montage en balanceren kostte dit geintje mij €120, prima.
Het resultaat is erg goed. De banden lijken niet meer leeg te lopen (moest ze voorheen toch 1x per week oppompen) maar dit gaan we komende week eens bekijken bij de pomp. Mochten ze nog steeds leeglopen vermoed ik dat het ventiel ook op is en zal ik dit wellicht laten vervangen.
Tijdens het remmen gaat de auto nu steady rechtdoor en ook met het rijden lijkt hij meer grip te hebben dan voorheen. Al met al een goede investering denk ik.
Ik probeer nu om via Groupon een APK + grote beurt te plannen voor €30(!). Hierbij wordt de olie en bijbehorend filter vervangen en de koelvloeistof bijgevuld wat ook nodig is. Of hij door de APK heen komt zal ik bij de volgende update melden! Nog steeds geldt; mocht iemand interesse hebben in deze tank met lage km-stand, hij mag weg, hoeft niet!
APK+beurt
- 128.500 km
Zoals de titel doet vermoeden heb ik een beurt en APK op de auto laten uitvoeren. Dit gedaan bij Profile Tyrecentre gezien deze een Groupon actie hadden à €30, wat ik in directe omgeving kwijt zou zijn aan puur een APK.
De auto is uitvoerig nagekeken en olie+filter is vervangen. Kennelijk moet er 5W40 of 5W30 in maar zat er 10W40 in, hier dus in het vervolg op letten.
Bij de APK bleek dat de auto een paar kleine afkeurpunten had.
- Sierstrip aan de zijkant zat los en door open/dicht doen deuren stak deze uit. Is afgeknipt en resterende strip vastgeschroefd. Niet mooi, maar werkt wel.
- Knipperlichten niet oranje genoeg, 4 nieuwe lampen erin.
- Koplampen + mistlichten stellen (?)
- Sensor automatische niveauregeling xenon kapot, vervangen zou bij de dealer 6 weken levertijd hebben en 320 ex. btw kosten, dat gaan we dus mooi even niet doen. Uiteindelijk weer aan de praat gekregen in de garage, prima.
- CO uitstoot te hoog, reiniger erin en een stuk rijden heeft ook dit verholpen.
Al met al liep het best in de uren en materiaal maar ben ik redelijk gematst. Voor in totaal nog geen 200 euro (dus inclusief Groupon) is de auto zonder aandachtspunten door de APK heen. Er werden wel twee kleine mededelingen meegegeven:
- Banden achter zijn wat droog. Nu niet erg maar zeker als er weer een hete zomer komt kan dat funest worden.
- Hele kleine olielekkage, of "zweten" zoals dat in jargon heet. Nu er dikkere olie in zit zal dit ook minder snel gaan dus ik geloof het allemaal wel.
Zoals gezegd is de auto volkomen verkeersveilig verklaard en dat betekent dat er een APK op zit tot 24/10/2019.
Tijd om de balans op te maken:
Aanschaf auto: €460
Banden: €120
Onderhoud: €200
Verzekering per maand: €108
Wegenbelasting per maand: €60
Brandstof: +/- €0.14 per kilometer.
Tot nu toe gereden: 4.000 kilometer in 3 maanden.
Dit komt neer op een maandelijkse kostenpost van €275 per maand exclusief brandstof. Dit lijkt veel, maar probeer eens zo'n formaat auto met bijvoorbeeld Private Lease te krijgen, dan ben je het (drie)dubbele kwijt.
Ik krijg van mijn werkgever (dit is ook verreweg het grootste deel van mijn km's) zo'n €275-€300 per maand voor de kilometervergoeding waarmee ik dus eigenlijk alleen de brandstof maandelijks zelf betaal. Dit is nog nooit boven de 200 euro geweest per maand wat ik prima vind, zeker gezien het feit ik er ook nog wel (korte) stukken mee privé rijdt. Hij zal waarschijnlijk snel op Autoscout24 en Marktplaats verschijnen om een nieuw baasje fijne kilometers te bezorgen.
Verkocht
- 130.000 km
De auto is verkocht!
Ik stond op de lijst voor een leaseauto van werk en dus heb ik de auto te koop gezet. Uiteindelijk is de auto naar een opkoper gegaan die deze auto voor onderdelen ging gebruiken. De multiriem was onderhand ook aan zijn einde en nam daarin ook de stuurbekrachtiging mee. Er was nog prima mee te rijden maar ideaal was het niet, zeker met straatje keren of (file)parkeren. Vooral het interieur en, met een nieuwe riem, de motor konden nog een leven hebben in een andere auto.
Al met al is mijn conclusie:
+ Grote auto, altijd ruim genoeg geweest voor mij
+ Zat goed in zijn opties, zeker voor een "niet-premium" merk uit '98!
+ Solide wegligging
- Toch wat verborgen gebreken, maar wat verwacht je voor €460?
- Verbruik nauwelijks beter dan 1:11 kunnen krijgen
- Olie- & koelvloeistoflekkage, waar het heen ging onbekend
- Xenonlampen zijn leuk, maar duur om iets aan te fixen
Nu mijn kilometers maken in een (tijdelijke) Polo, hiervan zal tzt een review komen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.