Opel Monza (1978)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 1978 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 1990 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 525.000 km |
Emotioneel ijzer
- 525.000 km
Oorspronkelijk was het een "oud" ELE rally wagen. "00" auto om het parcour te verkennen van een bekende rally destijds (parijs/dakar later)
Heb de auto gekocht van een ELE monteur (voor degene die het niet weten: Eindhoven - Luik rally sprinten) in 1990. Toen was hij nog wit en voorzien van een 300PK+ opgevoerde 3.0E 6 cilinder motor inclusief rolkooi, uit het bouwjaar 1978. Chassis was toen volledig doorgelast en erg stug. Hij heeft toen de auto terug omgebouwd (rolkooi eruit en originele bekleding er terug er in, bordeaux rood Pullman) Hij vroeg aan mij welke kleur ik hem zou maken? Heb toen gezegd de bordeaux rode kleur van de Omega destijds. Dit alles paste mijn inzien het beste bij het interieur. Ook heeft hij de "neus" omgebouwd naar de face lift met de brede koplampen en voor-achter bumpers.
Gezien ik altijd al een Monza wilde hebben (stond toen bij ons in de straat in de jaren '80 en was destijds super!)
Heb toen deze klaar was een bod gedaan. Voor 5000 gulden was de deal rond.
Vervolgens 7 weken meerdere shifts werken bij campina (betaalde toen erg goed!) in mijn schoolvakantie en ik had hem op mijn 20 jarige leeftijd.
De motor was terug naar de originele 3.0E met 3 traps automaat (180Pk / 1380kg) en stond nieuw in de lak! met mooie 16" BBS velgen, welke vaak ook op de Mercedes SE werd gebruikt en zo goed als nieuw interieur.
---
De eerste dag in de zomer van 1990 was om nooit te vergeten.
Meteen naar de pomp gereden en hem volgegooid! Zal ergens rond de 100 piek zijn geweest en al wat het halen kan met de Monza rijden. Na een uur of 3 of 4 was de tank leeg en had ik gemiddeld 1 op 3 gereden. Man man man, wat was dat een genot om met (toen der tijd) zo'n snelle auto te rijden (zal ergens rond de 8-9 seconden naar de 100 zijn geweest met een top van 220). Je kreeg er geen genoeg van. Je was toen de tov de andere auto's bloedsnel. Buiten dat, achterwiel aandrijving! Ik kon ook net als met mijn andere Omega) lezen en schrijven. Helaas geen sper maar je kon hem heerlijk iedere bocht ingooien met de kont 45 graden ten op zichte van de rijrichting.
---
1993
Ik begon me te irriteren aan de hogere snelheid (140km/uur) de motor veel toeren maakte ten opzichte van het vermogen. Dit zal ergens rond de 3500t/m zijn geweest. Verder vond ik het driften toen wel wat fijner als je een handbak zou hebben. Ben toen naar Hans Vermeieren in middelbeers gegaan (destijds een Opel fanaat die vaak de gekste ombouwen deed) en heeft voor mij een 5 versnellingsbak ingebouwd. Achteraf blijkt het zeldzaam te zijn een Monza of Senator te hebben met handbak. Schijnbaar is er maar 1 op de 10 verkocht met handbak. Toen al was dit een x - meerprijs. Het is eigenlijk een 5-bak uit de oude eerste BMW M3 met apparte tussenbak en op dit moment nog steeds zeldzaam en duur. Meen dat ik er rond de 1000 gulden voor had betaald. Tevens de achterschok brekers vervangen door koni rood schokdempers en de voor dempers van instelbare koni geel. De veren heb ik iets ingekort met de slijpschijf (ja, dat mag niet :-) ) maar werkte perfect.
---
1996
Na 6 jaar rijden begon ik ineens koelvloeistof te verliezen...wat schets mijn verbazing, het liep zeer langzaam uit de buitenkant van het blok aan de zijkant...Zo te zien was er een gaatje ontstaan door roest oid in de zijkant van het gietijzeren onderblok. Dit was niet zomaar op te lossen.... Vervolgens weer naar H.V in M. Een 2de hand onderblok gekocht. Alles demonteren/monteren en starten. Shit hij start slecht en de oilie druk is veel te laag... Dit klopt niet. Karterpan eronderuit en krukas meten. SHit, ik had wel nieuwe lagerschalen gekocht, maar originele en dit onderblok had een overmaat (afgedraaide ) krukas en kon zodoende geen druk opbouwen. Nieuwe lagerschalen besteld ja hoor pfff we konden weer rijden.
---
2000
Ik reed stiekem toch wel wat kilometers en liep tegen een schade Omega 3000 aan van een 4 jaar oud en een motor met 80.000km met grotere in en uitlaat kleppen. Ja, hoe zit dat? In het begin (1978) hadden de 3.0E motoren nog geen katalysator en waren de inlaat/uitlaatkleppen respectievelijk 42mm/38mm. Toen de katalysator kwam hebben ze de in en uitlaatkleppen moeten vergroten om nog aan de 180 (werd toen 177PK) te komen en werd toen 45mm/42mm, kan er een mm langs zitten) Heb toen maar deze motor ingebouwd met de nieuwe motronic van bosch en de katalysator had ik niet, dus het motortje begon wat meer vermogen te leveren. Al met al een leuke upgrade. De motor lag er nog niet in en ik had mijn oog laten vallen op een Omega 3000-24V (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/opel-omega-1990/). Vervolgens deze gekocht, en de Monza werd in een caravan stalling gezet gezien ik te veel emotie met de auto had en hem niet kon verkopen.
---
2010
We hadden in de tussen tijd een nieuw huis gezet en de Monza stond nog op stalling. Door veel meer ruimte (kan in de garage nu 4 auto's kwijt en was een van reden om te verhuizen :-) ) stond ik te popelen om de Monza "van stal "te halen en was een mooie gelegenheid om de Monza door te schuiven naar mijn vrouw :-)
De auto uit stalling gehaald en na 10 jaar stalling en 10 jaar rijden was de Monza wel toch aan een complete "las" beurt, annex roestbehandeling toe....
Heb toen alle kokerbalken, veerschotels en nog VEEL meer vervangen en opnieuw (door) gelast. Tevens uitlaat, alle rubbers, remklauwen, enz en alle remleidingen vernieuwd.
Mijn vrouw reed stiekem toch wel wat kilometers en LPG ringtank ingebouwd in het reserve wiel.
Ze heeft de Monza nog mooi kunnen gebruiken voor de kinderen naar school te brengen sinds dien en dit is momenteel niet meer aan de orde.
--
2022
De Monza staat nu geschorst. Mijn garage staat vol met uit de hand gelopen hobby wat nu mijn zaak is. Hij staat nu, net als mijn Omega 3000 EVO500 te wachten tot ik weer aandacht aan hun besteed. Plan van aanpak. Met de Omega ben ik ik onderhandeling om vanuit Engeland een Lotus Omega motor met aangepaste turbo's en software te upgraden, en de Monza te voorzien van de 3.0-24V motor met geflowde cilinderkop welke ik hier klaar had staan voor de Omega. We zullen wel zien wat de zomer brengt :-)
Tja,
Betrouwbaarheid: ***(--) Waren toen oude auto's. Had het geluk dat ik alles zelf kon en altijd onderdelen had liggen
Prestaties: ****(-) Toen super, nu niet bijzonder
Comfort: **(---) Toen goed, door de auto lichter te maken van veel isolatie materiaal icm stuggere veren... nee. Wegligging daarin tegen sindsdien goed!
Verbruik: 1:9 op benzine - 1:7 op gas
Kosten: ****(-) Goedkoop omdat ik alles zelf deed. Anders niet te betalen (zeker toen je jong was)
Zou u weer een auto van dit merk kopen? Nee, op dit moment niet. Als Opel weer iets speciaals maakt met een samenwerking met Lotus or what ever en dat ze net als in 1990 gewoon de snelste sedan zouden maken, ja. Jammer dat ook dit vervlogen tijd is.
Waarom hebben we hem nog? Heb er veel mee meegemaakt in deze 33jaar. Is toch anders als je een auto naar een garage brengt. Als je zelf altijd alles aan de auto doet raak je er meer mee verbonden. Iets wat ik met tal van auto die ik erna heb gehad nooit heb gehad (op de Omega na) maar ook bij deze altijd alles zelf onderhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren