Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mokka X 1.4 Turbo Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Beter dan Verwacht
- 14.000 km
Nadat je in 21 jaar 3 maal Opel Omega heb gereden, komt er een moment dat je qua leeftijd gaat nadenken of je moet je overstappen op een ander soort auto.
Hoge instap,zuiniger,moderner of misschien kleiner.
Na beraad zou het een SUV worden maar welke ?
Autoweek gaf ons door middel van hun Experience Dagen
de mogelijkheden om verschilende modellen te testen.
Zo mochten we deel nemen door te rijden in Peugeot 3008/5008 de Toyota CRV Opel Crossland X,Grandland X,Mokka X en tenslotte de Citroen C4.
Dit gaf ons de gelegenheid om verschilende auto, te beoordelen en te verglijken.
Mede door deze ondervinding hebben we besloten om de Mokka X als kandidaat te nomineren.
Besloten werd om een Mokka X te huren dit deden we in Duitsland waar we een lang weekend de Mokka langs de Rijn en in de heuvels hebben geprobeerd.
Na deze 700 km test waren we er van overtuigd dat de Mokka X de vervanger van onze Omega ging worden.
Voldoende trekkracht,Comfort,en sportief te rijden gaf de doorslag al moeten we wel inboeten op bagageruimte.
Het werd een Inovation met alles er op en eraan Key-les entree ,leder,led verlichting open dak ,navi en dab radio in de kleur zwart met discreet chroom als herinnering aan onze Omega.
Jubelen ?
- 14.600 km
Nou daar staat die dan voor de deur onze Mokka naast de Omega die een liefhebber zo op gaat halen en voor mij een einde maakt aan 21 jaar Omega ervaring.
Onze eerste rit gaat naar het westen richting Den Haag mijn vrouw rijd en ik bekijk alle elektronische snufjes die in de 2 handleidingen beschreven worden het instellen van allerlei snufjes van het Key-les entree tot het
instellen van de verkeersborden herkenning de bots herkenning naar het multimedia systeem met al de toepassingen die er zijn.
Mijn vrouw vind de auto nu al vertrouwd wat betreft de handeling al moet ze wel wennen aan de piepjes van rijstrook verandering en het bedienen van de cruise controle.
De auto is vlot van rijstrook verwisseling en komt goed mee met het verkeer we moeten wel wennen an de 6 versnellingen maar ook zit hiervoor een melding over schakelmomenten.
De Airco werkt perfect ook de achteruit rij camera met sensoren werkt goed al moet je daar in het begin wel aan wennen om die te vertrouwen.
Het leer van de AGR stoelen is zeer goed afgewerkt en zijn perfect af te stellen.
Op de terug weg heb ik hem nader aan een test onderworpen en we kwamen met een glimlach thuis.
De eerste uitdaging
- 15.500 km
We gaan een weekje weg naar de Saksische Schweis bij Dresden 700 km autobaan en 65 km door bergen en dalen door nauwe straatjes en dorpjes
om aan het eind bij ons hotel aan de Elbe aan te komen.
Rijden top,vering top benzine verbruik netjes.
Ervaring wel vaker stoppen voor tanken i.v.m. kleiner tank dan Omega niet voor het gebruik maar om het risico te vermijden dat men zonder benzine komt te staan weinig tankstations in Saksen langs de Autobaan.
Zoals ik al zei je moet je bagage in andere koffers doen dan de Omega omdat de kofferruimte total anders is.
Maar wel voldoende aanwezig voor twee personen.
In nood kun je de achterbanken nog neerklappen.
Na 2500 km kwamen we uitgerust thuis en konden niets anders zeggen Omega waardig mede door de 19 inch velgen met normale banden.
Monsterproef
- 40.000 km
Nadat wij onze geliefde Mokka al in Duitsland uitgetest hadden volgde nu
zijn proef in Oostenrijks hoogste bergen.
Via een prachtige week in het Bayerische Wald en Tjechie kon onze Mokka zich opmaken voor een heet weekje Oostenrijk.
Maar wat deed hij zijn best en gaf hij ons dat zekere gevoel in een auto te zitten die duurder is dan hij is.
Zelfs in de bergen verbaasde hij ons met een verbruik van 1 op 13 en zijn souplesse en wegligging.
De metertjes bleven keurig in het gelid en vertoonde geen krimp bij de extreme hitte.
Zijn er dan geen minpuntjes, ja ik moest jammer genoeg een deel van mijn bagage op de achterste rij plaatsen van de auto.
Maar dat is hem vergeven.
Al met al na 25000 km nog altijd een heerlijke betrouwbare auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.