Opel Meriva 1.6-16V Maxx (2004)

autoreview

Opel Meriva 1.6-16V Maxx (2004)

Signalement

UitvoeringMeriva 1.6-16V Maxx
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst121.905 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 121.905 km

We zochten eind 2004 naar een hogere auto en waren gecharmeerd van de Peugeot Partner. Helaas deed het hoge geluidsniveau van deze auto onze kooplust snel omslaan. De Touran viel af wegens te saai en te duur, ook de Corolla Verso was veel prijziger. Daarna proefgereden in een Ford C-Max en de Meriva. Beide auto’s vonden we leuk om te zien en ze reden goed. De C-Max had meer bagageruimte maar was wel flink duurder dan de Meriva terwijl de binnenruimte zelf vergelijkbaar was. Opel bood een aantal leuke extra’s zoals dit Maxx-Cool model met airco, lichtmetalen velgen, leren stuur, navigatie én een 0% rente financiering.
In de database van AW staat dat het Maxx-Cool model pas na 01-01-2005 werd geleverd. Dat klopt dus niet.

UPDATE: 9500 km.
Na vijf maanden en 9500 km. op de teller is het tijd voor een tussenbalans: de auto rijdt goed, door de zwaarte is de zijwindgevoeligheid laag en hij is zuinig (gemiddeld 1 op 13,7). Als extra’s hadden we o.a. climate control en een zelfdimmende spiegel genomen. Deze bevallen in de praktijk heel goed. De cruise control werkt eenvoudig en wordt veel gebruikt. Lekker relaxt sturen op de snelweg. In de spiegel zit "ambient light", een klein oranje led-lampje wat een zacht licht geeft voorin de auto als je in het donker rijdt. Geweldig idee!
Voor ons gezin (twee kinderen) is er ruimte zat, de verschuifbare achterbank is een geweldige uitvinding. De bagageruimte is 395 liter, redelijk maar voor de vakantie niet groot genoeg. Vandaar de montage van een (belachelijk dure) trekhaak voor onze aanhanger. De auto mag maar liefst 650 kg. ongeremd trekken, dat rijdt wel zo veilig. De auto is 4.04 meter lang en past goed in onze garage zonder dat onze fietsen buiten hoeven te staan.

In een eerdere review is aangegeven dat de Meriva een auto is waar voornamelijk senioren in rijden. Dat valt ons ook vaak op. Nu hebben wij vroeger een paar jaar in een Volvo 66 rondgereden dus we zijn wel wat gewend.

UPDATE 02-11-2005: 20.600 km. De auto rijdt strak en probleemloos. Ik had nog vergeten te melden dat de auto heerlijk stil is (ook bij 150 op de teller) en dat de 1.6 16 klepper goed bij de les is. Toerental: bij 100 km/u 2500, bij 120 km/u 3000 en bij 140 km/u 3500.
Voor zo’n zware (en dus stabiele) auto rijdt hij vlot genoeg. Door het koppel hoef je niet gauw terug te schakelen en 60 in de 5de versnelling rijden is heel goed mogelijk. Het benzineverbruik varieert tussen de 1 op 13/14. Het olieverbruik is nihil, nog geen druppel bijgevoegd. Dat is het voordeel als je een nieuwe auto zelf in kan rijden.

UPDATE 25-05-2007: KM-stand nu 52.000. Het dashboard kraakt soms wat in het gedeelte boven het stuur (als het koud is, beetje inspuiten van de naad met siliconen helpt), ik heb de twee H7-lampen vervangen bij ongeveer 49.000 (met moeite, want je kunt er slecht bij) en er zijn twee nieuwe voorbanden op gekomen. Niet slecht, niet slecht. Volgens de Duitse TüV is de Opel Meriva in de afdeling auto’s van 2-3 jaar oud de meest betrouwbare auto van 2007. Mm, ik zou het zo kunnen geloven.
De auto rijdt nog steeds 1 op 13/14 en bevalt ons prima. Ruim van binnen, relatief zuinig, stabiel op de weg en stil. We rijden dus nog even door.

UPDATE 07-12-2007: KM-stand 61.500. Grote beurt gehad met als enige extra verrassing op de rekening een nieuwe achterruitwisser. Dat was het. Opel heeft vaste prijzen voor beurten dus de rekening was dit keer geen Sinterklaas surprise. Benzineverbruik nog steeds 1 op 13/14 met als uitschieter 1 op 14,9 tijdens de vakantie op duitse benzine. Sinds de kleine beurt van 30.000 km heb ik een halve liter olie bijgevuld. Bij de dealer nog even gekeken naar een nieuwe Zafira alleen was de inruilprijs maar liefst 9300 euro onder de aankooppprijs. Later bijgesteld tot 8000 euro. We rijden dus gewoon vrolijk door (zie ook myweblog Three-year-itch).

UPDATE 07-11-2008: Km-stand 82.500. Auto rijdt probleemloos. Net terug van een week Franse Riviéra. Heerlijk cruisen over de tolwegen en daarna de fantastische kustweggetjes. Bij de stacaravan op mijn gemak wat noodzakelijke klusjes gedaan: vervangen stadslichtje linksvoor (was al tijdje kaduuk), H7 lamp linksvoor (ging onderweg kapot) en het rechter remlicht (was ook al een tijdje stuk). Daarnaast een halve liter olie bijgevuld. Vandaag de auto door de wasstraat gehaald en hij staat er weer Spic&Span bij. Benzineverbruik blijft gemiddeld tussen 1 op 13 en 1 op 15.

UPDATE 30-11-2008: Km. stand 83.700. Auto heeft inspectiebeurt plus APK gehad. Op ons verzoek zijn er twee nieuwe ruitenwissers vóór geplaatst(zijn dus lang meegegaan).

UPDATE 04-12-2008: Vier nieuwe banden laten monteren. Bridgestone Turanza's ER300. De Meriva vraagt duurdere banden vanwege de noodzakelijke hogere beladingsindex (88h). Het viel me bij de Opel garage onlangs op dat de "nieuwe" Meriva in de showroom wel op 84H banden staat.

UPDATE 28-03-2009: 89.944 km. Reguliere Kleine beurt plus vervangen distributieriem en spanrol. De auto rijdt nog steeds erg goed, is betrouwbaar en blijft zuinig (ook met olie ;-) ). Ondertussen proefgereden in een C3 Picasso maar de inruilprijs was zo belachelijk laag (2800 euro onder de ANWB advies inruilprijs) dat we nog graag wat doorrijden met de Meriva. Tijdens de kleine beurt kregen we een nieuwe Zafira 1.6 mee als leenauto. Toen ik weer in onze eigen auto naar huis reed viel me weer op hoe lichtvoetig de Meriva rijdt t.o.v. een Zafira.

UPDATE 01-08-2009: 100.210 km. Op 27 juli haalden we een mijlpaal, de 100.000 kilometer grens. Vroeger magisch, tegenwoordig gewoon. Maar voor ons toch wel bijzonder. Zo lang hebben we nog nooit in één en dezelfde auto gereden. Ondanks serieuze proefritten in de Jazz, de Roomster, een Qashqai en de C3 Picasso. Leuke auto's maar om allerlei redenen niet de vervanger van de Meriva.

UPDATE 13-11-2009: 104.678 km. APK waarbij na meer dan 100.000 km. het eerste kapotte onderdeel (zijnde niet een slijtdeel) naar voren kwam. De aandrijfasklem linksvoor was kapot. De rekening hiervoor bedroeg een zeer overzichtelijke 27,65 euro, inclusief slangklem ;-). Verder geen problemen. Olievebruik blijft nihil en benzineverbruik schommelt tussen 1 op 13 en 1 op 14,5.

UPDATE 22-01-2010: 107.900. Op een parkeerplaats reed iemand de achterbumper aan gort. Deze is vervangen door de dealer en de lichtbeschadigde achterklep is uitgedeukt en opnieuw gespoten. De dealer heeft ook de hele auto van buiten én van binnen schoongemaakt en de auto oogt en ruikt (!) weer als nieuw. We kregen een gloednieuwe Astra 1.6 mee als leenauto. Heerlijke auto met een mooie binnenkant. Voor ons wel te laag maar het maakt ons wel nieuwsgierig naar de nieuwe Meriva.

UPDATE 10-09-2010: 121.905. Vandaag hebben we, met enige weemoed, afscheid genomen van onze Meriva. Bijna zes jaar mee gereden en de auto heeft ons nooit laten staan en we hebben er, behalve een piepende rem, nooit problemen mee gehad. Voor de aardigheid eens gekeken wat we hebben uitgegeven aan beurten in die bijna zes jaar (zie voor details de review). Dat was 2362,57 euro. Daarmee kom ik op onderhoudskosten van afgerond 2 cent per kilometer. Heel eerlijk, de auto was toe aan de 120.000 km. beurt dus er zou, als we er mee doorgereden hadden, zo'n 275 euro bij komen voor een kleine beurt.

Conclusie: deze Meriva heeft zich bewezen als een fijn rijdende, super betrouwbare auto. Compact van buiten maar ruim van binnen. En goedkoop in onderhoud.

Onze nieuwe auto is wat heel anders: een Fiat Punto Evo 1.3 JTD. Minder hoog, minder bagageruimte maar daar staat tegenover dat hij belastingvrij rijdt en veel zuiniger. En, niet onbelangrijk, het is een erg leuke auto om te zien en om in te rijden.

PROBLEMEN

  • 121.905 km

Geen problemen tot dusver. De dealer zorgde voor een zeer goede aflevering, nam ruim de tijd voor uitleg. De enthousiaste verkoper ging zelfs mee in de auto om het navigatiesysteem onderweg uit te leggen. Ook hebben we meerdere proefritten kunnen maken om de auto echt een beetje te leren kennen. Het gaat tenslotte wel om bijna 22.000 euro.

UPDATE: 20.500 km. Een raar geluid achterin bleek (zeer genant) een oude, rammelende gevarendriehoek te zijn. Het eerste (gratis) beurtje leverde geen problemen op. De auto is wel teruggeweest voor een terugroepactie: de ontstekingsmodule werd preventief vervangen. We merkten geen verschil.

UPDATE 25-05-2007: Behalve zo nu en dan wat gekraak van het dashboard geen problemen. Olieverbruik nog steeds nihil. Kleine beurt bij 30.000 leverde niets bijzonders op.

UPDATE 07-12-2007: Geen problemen. Bij de grote beurt is er een nieuwe achterruitwisser opgezet. Ik had zelf de beide achterlichtlampjes nog vervangen rond 57.000 en 60.000 km.

UPDATE 07-11-2008: Vlak voor de zomer naar de garage wegens aanhoudend gepiep bij het rechterachterwiel. De garage heeft de achterremmen gangbaar gemaakt en schoongemaakt. We moesten regelmatig wat harder remmen was het advies. Tja, dat heb je met dat nieuwe rijden ;-). Verder 3 lampjes vervangen (zie bovenste verslag) en een halve liter olie bijgevuld.

UPDATE 30-11-2008: Verplichte APK laten uitvoeren (de eerstvolgende beurt komt pas bij 90.000 km.). Geen problemen behalve een opmerking over de vier banden waarvan het profiel tussen 2,3 en 3 mm. zit. Op ons verzoek zijn de ruitenwissers vóór vervangen.

UPDATE 28-03-2009 (89.944 km.): Kleine beurt plus vervangen distributieriem en spanrol. Ook de twee H7 lichten werden vervangen (eentje was stuk). Dat was wel snel maar dat heb je waarschijnlijk bij de goedkope lampjes van de Action die ik er eerder zelf had ingezet ;-). Geen problemen verder. Ook de rekening was trouwens geen verrassing door de standaardprijzen die Opel hanteert.

UPDATE 01-08-2009: (100.210 km.). Niets te melden.

UPDATE 13-11-2009: (104678 km.). APK. Behalve een kapotte aandrijfasklem linksvoor niets te melden.

UPDATE 22-01-2010: (107.900 km.) Achterbumper vervangen plus de achterklep is licht uitgedeukt en gespoten. Olieverbruik is nog steeds nihil. Benzineverbruik in de winter rond 1 op 13.

UPDATE 10-09-2010: (121.905). Bij 121.300 km. een achterlichtje vervangen. Olieverbruik is nog steeds nihil. Verder geen problemen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.