Opel Kadett (1991) #2

autoreview

Opel Kadett (1991)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf104.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sneeuwvlokje, de laatste der Kadettjes

  • 104.200 km

Dit is mijn negende Kadett, en derde E Kadett. Eind september 1991 door de eerste eigenaresse op kenteken gezet toen de eerste Astra’s al in de showroom stonden. Daarmee is dit één van de laatste Kadetts die er ooit gemaakt zijn, dus toch wel bijzonder. Die eerste eigenaresse heeft de Kadett tot juni dit jaar (30 jaar!) in bezit gehad (ik heb alle kentekenbewijzen van de vorige eigenaars) en daarna was de Kadett vooral handel. Ik ben van plan om de dett als dagelijks vervoer in te zetten en te behouden.

Het is een expression 1.6i en cassablanca wit oftewel oogverblindend wit. Witte lakens in de witte reus gewassen zijn maar dof wit vergeleken met deze sneeuwvlok. De voornaamste redenen om deze te kopen zijn een trekhaak, 5 deurs hatchback waar best wel veel in kan, en zuinig. Na de aanschaf naar huis gereden met een volle tank, een dikke 90 kilometer, en volgens de tank meter een verbruik van nul, gaf bij aankomst thuis aan dat de tank vol zat. Nu weet ik dat Opel tank meters altijd op ‘vol’ blijven staan totdat er een bepaald aantal liters opgebruikt is, maar dat kan nooit veel zijn.
Opels van eind jaren 80/begin jaren 90 hebben een apart ruikend interieur afkomstig van de kunstof bekleding, en deze geur is nog duidelijk aanwezig. Sneeuwvlokje ruikt nog als nieuw! Het interieur ziet er dan ook nog heel goed uit, ook de bestuurdersstoel is zonder slijtage. En die stoelen zitten verschrikkelijk lekker! Alsof je wegzinkt in een dure pluche sofa. De stoelen zijn ook lekker lang zodat je benen goed ondersteund worden, en met de hoogteverstelling van de stoel (in de expression standaard) kun je dit nog verbeteren of verminderen.
Opvallend in deze Kadett is de hoge tunnel in het interieur, en daarmee ook het korte versnellings pookje, bijna zoals vroeger in de c Kadett. Ik vraag mij af of dit de GSI 4x4 bodemplaat is.
Wat betreft het comfort was de E Kadett al een treetje hoger dan alle voorgaande series, maar de E Kadett van na de facelift is helemaal gericht op maximaal comfort. Geluidsdemping is prima, de motor hoor je bijna niet, ook vanwege de hele lange versnellingen waardoor de motor weinig toeren hoeft te draaien. Ik heb ooit een Astra F gehad met dezelfde motor, en sneeuwvlokje rijdt precies hetzelfde voor mijn gevoel. Met 72 pk en 990 kg rijklaar gewicht is het geen sport auto, maar mede door die lange versnellingen en de soepele motor is het meer een goedmoedige lobbes. Die motor is zelfs zo soepel dat je in de vier tot onder de 50 km/h kunt rijden. En zo op het gehoor (geen toerenteller) draait de motor bij 100 km/h in de vijf net boven de 2000 toeren.
Wegligging is prima en veercomfort is dat ook. Wat sneeuwvlokje ook weer tot een echte Kadett maakt, is dat de remmen wat kracht vergen (vergeleken bij moderne auto’s) en dat ook deze geen stuurbekrachtiging nodig heeft, sturen gaat voldoende licht.
Na een week woon werk verkeer kan ik zeggen dat sneeuwvlokje heel goed rijdt. Lekker comfortabel op de provinciale weg, en dankzij de stabilisatiestangen voor en achter heeft sneeuwvlokje een hele goede wegligging op bochtige binnenwegen, niet veel slechter dan een c Kadett SR, en dat is in mijn ogen één van de beste auto’s ooit qua wegligging!
Nu komen de probleempjes ook naar voren. Wat ik al wist is het lekken van de klepdeksel pakking, wordt gemaakt. Ook is er een nieuwe thermostaat nodig, hiervoor moet de distributieriem er af, heb al op het opel forum gelezen hoe dit gemakkelijk kan. En er is achteraan een benzine lekje, maar alleen als er gereden is, als de auto stilstaat lekt ie niet. Zou dus de terugvoer leiding kunnen zijn, maar dat zien we wel als sneeuwvlokje op de brug staat.
Het spatbord rechtsvoor heeft aan de onderkant een gaatje, moet ook dichtgelast worden. Ik hou liever de originele spatborden er op dan nieuwe (nos). Een ander typisch E kadett kwaaltje is een slecht werkende achterruitverwarming. Ik zal eens kijken of ik dit kan verhelpen met het schoonmaken van de massa. De wisser achterop werkt wel prima.
APK is nog erg vers dus letterlijk 2 jaar geen omkijken naar!

Zoals eerder gezegd is dit één van de laatste kadetts, en als ik de website RDWdata.nl mag geloven, dan is sneeuwvlokje de aller jongste nog rijdende kadett in Nederland! Of dit ook zeker is weet ik niet, want mijn eigen kenteken staat er niet tussen! Maar een leuke gedachte is het wel, om nu in de allerlaatste kadett te rijden, de laatste der Mohikanen, het einde van een tijdperk.

De eerste klusjes.

Sneeuwvlokje is 30 jaar oud, dus is er wel wat te doen. Ik schreef al over een benzine lekje, en dit was wel even een dringende zaak, dit sneeuwvlokje wil wel branden! Mijn vaste adresje zag de noodzaak er ook van in, en ik kon sneeuwvlokje zonder afspraak brengen zodat er naar het lek gekeken kon worden. Dit lek bleek de (ontluchtings) slang te zijn die naast de vulpijp loopt. Deze was helemaal gaar, maar is nu vernieuwd. Geen benzinestank meer en zuiniger rijden.
Verder moet de thermostaat van het koelsysteem vervangen worden, doe ik wanneer we eens een mooie dag hebben. Klepdeksel pakking moet ook vernieuwd worden. En nog een volgens mijn eigen ervaring typisch e kadett kwaaltje verhelpen; dashboard lampjes vervangen. De helft doet het nog, letterlijk zelfs, want van de klokkenwinkel heb ik alleen nog maar een helder verlichte brandstofmeter, en een halve snelhijdsmeter verlichting. Het klokje is niet meer verlicht, alsook de schakelaar voor de verlichting en van de aansteker. Het handschoenenvakje is nog wel verlicht, wat een luxe voor een kadett!

Zuinig en betrouwbaar

  • 106.000 km

Sneeuwvlokje is still going strong! En gebruikt daarbij maar weinig benzine, maar heeft daarvoor wel een lichte rechtervoet nodig. Als ik niet op let, 1 op 15 a 16, met wat beter mijn best doen 1 op 16/17 en goed mijn best doen 1 op 17,5. Dit is alleen maar woon werk verkeer zonder snelweg en met 11 miljoen rotondes. En dat is met deze benzine prijzen iets om blij mee te wezen. Voor een auto met 1.6 motor is sneeuwvlokje waarschijnlijk één van de zuinigste.
Verder is sneeuwvlokje uiterst betrouwbaar. De achterruitverwarming doet het al wat beter, de achterruitewisser doet het altijd, niet slecht voor een 30 jarige E kadett. Lampjes in het dashboard doen het dan weer wat minder, soms wel, soms niet. Radio idem, maar dat is een oude en een mindere kwaliteit. De rechter remschijf is krom, waarschijnlijk door dat de remblokken niet vrij komen van de schijf. Schijf en blokken zijn nog gewoon op voorraad en niet eens duur, ik zal nog even kijken of er nog nieuwe originele remklauwen zijn. De ruitenwissers op de voorruit hebben de winter niet overleeft, die deden het tot februari nog perfekt totdat de rubbers opeens helemaal aan flarden waren.
Roest begint op meerdere plekken op te duiken, daar zal ik dit voorjaar met hogere temperaturen mee aan de slag gaan. Ik gebruik daar gewoon Hammerite voor, als de roest tenminste nog oppervlakkig is. Voor doorgeroeste plekken werkt dit weer niet, daar is het lasapparraat voor, maar zover is het nog niet.

nog meer verrassingen

  • 106.500 km

Gisteren heb ik naar de remklauw rechts gekeken, en daarbij moest het wiel er af, dus ik haal de krik uit de kofferbak, en zie tot mijn verbazing dat deze gloednieuw is! De klodders gloednieuw vet zitten er nog op. Vet wordt op den duur ook vies, en de krik is niet zwart gelakt, dus dit kan een aftermarket krik zijn die de vorige eigenaar aangeschaft heeft. Ook de originele wielmoersleutel is praktisch nooit gebruikt, en ook het zwarte schroevendraaiertje is er nog! Vind nog maar eens een 30 jaar oude opel met dit schroevendraaiertje bij het boordgereedschap! Deze raken altijd zoek. De remklauw is daarentegen zwaar verroest, geen wonder dat de rem rechts wat blijft hangen soms. Nieuwe remklauwen zijn nog gewoon te bestellen. De kofferbak verlichting heeft een schakelaar die de achterklep aandrukt, maar bij sneeuwflokje zat er een metalen lipje over de schakelaar om deze permanent aan te drukken, maar kan weer omgedraaid worden om de verlichting weer aan te zetten. Dit heb ik ook nog nooit gezien.

Het nadeel van oude auto's

  • 110.000 km

Dit is iets wat vroeger vaak nog niet zo'n probleem was, de onderdelen voorziening. Wat is het geval, de remmen voor waren aan vervanging toe, en zoals het lijkt zit het originele spul er nog op, dus meer dan dertig jaar oud! Rechts kwamen de remblokjes soms niet meer los van de schijf, dus dan is het binnenste van de remtang vervuild waardoor de zuiger niet meer terug komt nadat deze de blokjes op de schijf heeft gedrukt. Na inspectie door mijzelf zag alles er nogal oud uit, en de schijven dunner dan dat ze ooit waren, had ik besloten om alles te vernieuwen. Dus bij de lokale garage alle onderdelen besteld, s'morgens besteld, s'middags in huis, daar kan geen webshop tegenop, en zo kon ik gaan klussen. Dit is een vrij eenvoudig klusje dus dat zou ik wel even doen. Dan kom je erachter dat na meer dan dertig jaar alles wel heel goed vastzit! En de twee bouten waarmee de remtangen gemonteerd zitten zijn ook nog eens een beetje verzonken, dus krijg je een dopsleutel er net niet helemaal op. Dus zonder de boel te vernielen, toch maar voor zekerheid gekozen, en dit klusje aan de vakman overgelaten. De vakman kwam er toen achter dat er twee rechter remtangen geleverd waren, en dat linker remtangen niet meer leverbaar waren! Ook voor een oude vw golf zijn er geen linker remtangen meer! Waarschijnlijk is er wel imitatie spul te krijgen, maar ik heb liever goede onderdelen (Brembo). Dus de linker remtang is gereviseerd en met nieuwe schijven en blokjes is alles weer zo goed als nieuw.
Waarschijnlijk ligt er ergens nog wel een nieuwe linker remtang, vooral in het buitenland, maar ik heb sneeuwvlokje nodig als dagelijks vervoer, dus dat komt nog wel eens.

de eerste apk

  • 120.000 km

Ik kocht sneeuwvlokje met een verse apk, en dat is nu 2 jaar geleden. Dus moest er een nieuwe apk op, en zoals ik altijd doe, breng ik ook sneeuwvlokje ongezien naar de garage. Het viel ook nu weer mee; twee nieuwe banden, aandrijfhoesje, verlichting en achterremmen afstellen. Verder was er niks op aan te merken.
De oude voorbanden zitten nu achter en voor heb ik nu Hankook banden. Dit merk zit vanaf de fabriek op nieuwe Mercedessen dus dat kan nooit een slecht merk zijn. Na twee weken rijden kan ik er dit over zeggen, ze sturen een stuk lichter dan de oude Vredestein banden, het verschil is toch wel groot. Nieuwe banden sturen altijd lichter dan de oude van het zelfde merk, maar nu is er toch wel een groot verschil. Het gevoel is wel minder in het sturen, dat is nu wat vaag. Wel goede grip, ook in de regen.

Voor de rest gaat sneeuwvlokje onverstoorbaar door, niet slecht voor een auto met een (primitief) computergestuurd injectiesysteem van 32 jaar oud. Blijkbaar is dit type Kadett echt voor comfortabel rijden gemaakt. Als ik met collega's in sneewvlokje rijd, dan krijg ik komplimenten over het comfort, vooral omdat het zo stil is in de auto. En dat zijn mensen die moderne auto's gewend zijn!

En sneeuwvlokje wordt zelfs nog zuiniger, nu 1op18 op binnenwegen. Op de snelweg rijd sneeuwvlokje alleen op lucht.

Injectiesysteem

  • 130.000 km

Tot nu toe is Sneeuwflokje super betrouwbaar, maar in mijn achterhoofd bleef toch de vraag rondspoken hoelang het bijna 33 jarige injectiesysteem het zou uithouden. En ja hoor, laatst begon plotseling onder het rijden het oranje motorlampje te branden die dus een storing in het systeem aangeeft. Ik bel mijn vaste garage met de vraag of ze nog zo'n oude Kadett kunnen uitlezen. De garagehouder was er positief over, er was nog altijd van dat oude spul aanwezig. Dus ik er naartoe en na een uur kwamen we erachter dat er dus net wel iets miste om de computer uit te lezen, dus geen resultaat. Ik gelijk naar Opeldealer Deinum in Sneek, zij hebben honderden van deze Opels in onderhoud gehad, dus zouden ze de juiste spullen om de computer uit te lezen wel hebben. Kom ik daar, Deinum weg, pand staat te huur. Ik naar de Deinum vestiging in Bolsward, die was er nog. Een wat oudere monteur had de juiste apparatuur nog, maar niet meer de juiste stekker om in te pluggen. Maar deze monteur had dus wel veel aan deze Kadettjes met injectiemotor gesleuteld, en hij wist te vertellen dat meestal de sensor van de koelvloeistof temperatuur stukging. Deze sensor geeft een signaal door aan de computer die daarop het juiste toerental berekend. De koude start ging soms ook wat moeilijker dan normaal, maar verder liep de motor perfect. Sensor werd besteld, wat een vrij eenvoudig ding is, en door mij vervangen. De storing is over en dit kostte mij iets van 16 euro. Zelfs met injectie is dit nog een echte Kadett, simpele techniek en simpele reparaties als er wel wat stuk gaat. Maar uitlezen kun je wel vergeten.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.