Opel Kadett 1.2S (1977)

autoreview

Opel Kadett 1.2S (1977)

Signalement

UitvoeringKadett 1.2S
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf1988
KM-stand bij aanschaf200.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto!

We schrijven het jaar 1987, ik heb net mijn rijbewijs gehaald als dienstplichtige Huzaar (ja ook dat nog) en ik kocht van mijn vader die autohandelaar was een hemeltjes blauwe Opel Kadett C2 1.2S (met korte pook) uit 1977.

De Kadett was al aan mij verkocht al wist ik van niets, maar dat had mijn vader geregeld, er zat een maar aan, de auto stond nog in Italië en moest nog terug naar Nederland, dat ging zonder problemen, dus mijn vader wist, dat ding was gewoon goed.

Ik had een week vrij en mijn vader zei, kom even mee naar de garage ik heb wat voor je, daar stond het dan.. en mooie doffe hemeltjes blauwe Kadettilac met echte sky lederen bekleding (gewoon plastic dus) maar het kost fl.800,- gulden dus, dat is de inkoop prijs.
bij ons is het gewoon dat je werkt voor je spullen, dan ben je er ook zuinig op als je het zelf betaald.
Nou begin maar met poetsen zei hij, hier is de groene Commandant 4, "hier ben je nog wel effe mee bezig."
Ja ongeveer 2 dagen poetsen, plamuren ook en spuiten, want bij de antenne bevestiging zat een gat, hee tis geen nieuwe!! was het klaar, oliën ververst, banden zwart gemaakt, remmetjes gedaan, nieuwe pitten (bougies) erin en luchtfilter, was het klaar, oh nee een radio, die had een tante nog liggen, was er een uit het jaar kruik maar de UNICEF radio/cassette deed het.

Op naar de ANWB want er moest een verzekering op en lid worden van de club, de auto moest naar Seedorf op en neer 453 kilometer enkele reis.

Zo auto verzekerd, papiertje mee met de route beschrijving en gaan met die banaan, op naar Seedorf

Het typische kontje optillen bij het optrekken, af en toe hoor je de koppeling gillen ( ja het is geen nieuwe) en verder eigenlijk geen problemen.

Best spannend, net je rijbewijs, nul ervaring en dan gelijk zo'n lange rit, nou tijd zat om het te leren dacht ik zo, dus vertrokken we vanuit Den Haag naar het verre Duitsland, ik red het tot aan Osnabruck tank vullen en weer door, dan de E37 op en daar gaan we.. 120km/h spannend dan 130, gaat best dan 140 wow.. 150 zohee 160 que? en zelf tot 175km/h wat is dit? als de aanloop maar lang genoeg is komt die er wel, sommige Duitsers rijden wel normaal en vlieg ik voorbij todat.. er een lage auto achter mij rood van kleur met zijn lichten zit te seinen, ik heb geen idee hoelang die er al reed maar aan het toeteren geeft hij aan... HEE GA EENS OPZIJ!!
Het was dus een Ferrari, tja.. ik vond 175 al lichtsnelheid, maar ik stond voor mijn gevoel stil toen het mij voorbij kwam.

Het rijden, tja eerste auto dus het was een Rolls, reed fantastisch, wegligging was uitmuntend, schakelen als boter, dus ja het was geweldig.

Mankementen, ja toch wel, het dopje of ontgrendeling van de handrem schoot er telkens af, leuk een zwart dopje zoeken in een zwart interieur en de veer sprong meestal ook alle kanten op.
1x een kachelslang gescheurd,en bijna kokende motor maar de ANWB heeft het gemaakt en het is ook blijven zitten, gewoon een stukje van de slang af, vast zetten en klaar.
En als ik op de kazerne aankwam moest ik de auto minimaal 1 uur laten staan, want als ik het na 10 minuten wilde starten deed het het niet!
Iets met teveel gas en iets met motor op leeftijd en men schatte de kilometerstand op ongeveer 150.000 of 200.000 kilometer, maar dat was een schatting, volgens mijn vader was het behoorlijk gebruikt.

Ik heb er ongeveer 6 of 7 maanden in gereden toen ik dacht dat ik wel een type hoger kan gaan een D kadett moest het worden want die had mijn opa toen ook.

Verbruik, ja dat weet ik zelfs nog 1 op 12, niet zuinig maar het boeide mij echt niet, tank leeg, vullen en gas.

Mods, ik heb er nog mistlampen opgezet want de kaarslampjes gaven totaal geen licht, kon goed donker zijn daar.
Ook nog een 7 kanaals versterker, ik kon met mijn mond over de speakers praten via het dashboard! speakers achter ingebouwd en in de portieren, moest eerst met een plaatstaalschaar aan de gang want voorgevormde speaker gaten kon men nog niet in die tijd, oh en een golfbal op de pookknoop en een toerenteller zelf ingebouwd, kocht alles belasting vrij in de WZZ winkel op de kazerne.

Tja en toen was het tijd voor een vla gele D kadett, ja die was nieuwer en reed veel beter
En de C Kadett? die ging naar de tante waar de UNICEF radio vandaan kwam, die heeft er nog 3 jaar ingereden totdat de roestduivel het had gewonnen.

Mooie tijd en een geweldige auto

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.