Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021) #2

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van hoog naar laag

  • 1.350 km

Tja, de Zafira Tourer 1.6 aut. naderde de 150.000 km. Tijd voor iets nieuws. Een Grandland X? Nee, aan die zgn. SUV-hype doe ik niet mee.
Na een lange proefrit in een 1 jaar oude Cross Country Tourer Excusive met de 200 pk 1.6 automaat (een naaimachientje trouwens!) de knoop doorgehakt. Zelfs goed in- en uitstappen met mijn pré-bejaarde lichaam was goed te doen.
Na twee Zafira Tourers dus weer terug naar een stationwagen. Van 1997 – 2012 heb ik drie Vectra stationwagens gereden. Een 2.0 met 136 pk, een 2.6 V6 met 170 pk en als laatste de 2.8V6 Turbo met 230 pk. Van deze laatste heb ik indertijd ook een review geschreven en volgens RDW-OVI is de 64-SH-ZZ nog steeds in Nederland rijdend.
Dus uiteindelijk diverse nieuwe Insignia uitvoeringen samengesteld, het leverde bijna keuzestress op zoveel mogelijkheden er tegenwoordig zijn. Een GSI is ook wel mooi maar om nou € 19. 000 voor 30 pk meer, 4-wielaandrijving en wat GSI-stickers er bovenop te doen ging me toch te ver.
Uiteindelijk gekozen voor een witte Insignia Sports Tourer Business Elegance met de 200 pk benzinemotor en de 9-trapsautomaat. Verder als opties o.m. zwarte 18 inch velgen, zwart lederen bekleding met verwarming, ventilatie en voor de bestuurder ook massagefunctie, keyless entry, premium interieurpakket II, Adaptive Cruise Control, Head-up display, alarm, Brushed Ice interieurafwerking, glazen panorama- met schuif-/kanteldak, vaste trekhaak en het Bose geluidssysteem. Kwam ik, omgerekend in guldens, bijna op de koopprijs van onze eerste woning in 1989…….
Jammer dat na het tekenen het Bose systeem toch niet meer leverbaar was in deze uitvoering. Koos ik een andere uitvoering kon wel het Bosesysteem maar had ik weer bijvoorbeeld 20 inch velgen, en ik heb toch liever 18 inch. Voordeel is wel dat ik nu op de plaats van v/h het reservewiel wat meer opbergruimte heb. Ik zie zojuist op de Opelsite de combinatie van panoramadak met Bose toch weer kan. Nou, pech gehad.
Verder heb ik zelf nog een rubberkofferbakmat en een ABS bumperbeschermlijst gemonteerd om kleine schades te voorkomen en via Marktplaats heb ik een originele dakdragerset gescoord.
Dus, 23 juni j.l. ophalen en rijden. Tjonge, wat een rust en wat een heerlijke duw in je rug als je gas geeft. Binnen de bebouwde kom 50 in zijn 7e versnelling met een verbruik dan van ca. 1 op 28 bij nog geen 1100 – 1200 toeren. De motor bromt dan wel wat, net of-ie ff onder zijn toeren draait. Datzelfde gebeurt bij een wat hogere snelheid als de 8e versnelling gebruikt wordt.
Maar goed, lage toeren daar is-tie niet voor gemaakt. Dus de snelweg op. Nou invoegen is geen probleem met 200 pk en bak vol met 350 Nm koppel bij lage toerentallen. Bijna onmerkbaar schakelt de bak van de ene naar de andere versnelling. Windgeruis is vrijwel te verwaarlozen, tenminste als ik het kanteldak dichthoud. Even op de A7 ’s avonds t.h.v. Purmerend een paar keer de kombocht door richting Hoorn en de verschillende rijmodi uitgeprobeerd; van deinende dweilbak (touring) tot fijne scheurkar (sportstand). Bij 100 draait de motor net aan 1500 toeren. En 200 toeren erbij rij je 120. Binnenkort toch maar eens de Autobahn op!
Toch wat negatieve dingen. In mijn vorige auto’s reed ik, ook binnen de bebouwde kom, heel vaak op de cruise control. Nu met dat adaptieve systeem irriteert mij het nu vooral dat, ondanks het feit dat het op “dichtbij” staat afgesteld, m.i. veel te vroeg ingrijpt. Hetzelfde is merkbaar bij het rijden op de drukke snelwegen in de Randstad. Als het aan mij ligt moet er ergens een knop zitten/ komen waarbij je het “adaptive” tijdelijk kunt uitzetten. Je voelt dat de motor constant bij druk verkeer wat wil optrekken dan wel licht afremt. Bijna onmerkbaar maar het geeft nu m.i. toch een té onrustig rijgedrag. Dit was me niet opgevallen bij de proefrit. Fijn dat de rijstrooksignalering wel met een simpele druk op een knop op de middenconsole tijdelijk uit te schakelen is.
Al die rijhulpjes zijn leuke gadgets maar in de praktijk vind ik het als chauffeur niet altijd prettig. Kan me ook helemaal niet voorstellen waarom mensen zó lyrisch kunnen over de zelfrijdende auto. Voor de meeste afstanden kun je dan toch ook t.z.t. een taxi bestellen…….
Gisteravond eindelijk eens in het donker gereden. Nou was ik al meer dan tevreden over de Xenonlampen van de Zafira maar dit is helemaal geweldig. Die Intellilux LED ® pixelampen is niet alleen marketingtaal.
Welnu, de eerste 1350 km zit er op. Maar binnenkort toch eens even langs bij de dealer. Ik heb toch de indruk dat de voorbanden opnieuw moeten worden gebalanceerd. Zo tussen 110 en 125 voel ik een hele lichte trilling in het stuur. En….bij de Zafira was het zo dat wanneer de motortrailer of fietsdrager gemonteerd was de sensoren aan de achterkant werden uitgeschakeld. Dat is nu niet helemaal het geval. Zet ik de pook in “D” dan zie ik in het display de boel oplichten en ik hoor een irritante piep. Bij 10 km of meer verdwijnt dit gelukkig weer maar het is wel irritant.

Een jaar verder

  • 20.033 km

Eind juni de eerste onderhoudsbeurt gehad bij kilometerstand 20. 033.
Wat is er voorgevallen in het afgelopen jaar?
Tja, dat trillende voorstuur leverde diverse malen balanceren en wisselen tussen voor- en achterbanden op. En toch, het probleem bleef voor mij voelbaar bestaan. Door de ene monteur werd mijn klacht beaamd, door de ander echter niet herkend. Tijdens de wintermaanden had ik de set winterbanden met Opelvelgen van mijn laatste Zafira Tourer gemonteerd. Toen viel het mij al op dat de auto niet meer trilde. Dus het moest wel in de banden zitten. Uiteindelijk zijn alle vier de Bridgestone banden gewisseld voor vier nieuwe Conti’s en rijdt de auto nu prima.
Andere ergernissen: dat niet uitzetbare adaptive cruisecontrolsysteem. Heel irritant dat de auto, zowel in de bebouwde kom als op de snelweg in het hedendaagse drukke verkeer veel te snel ingrijpt. Constant heb ik het gevoel dat er licht wordt afgeremd dan wel wat gas wordt gegeven. Een prachtig systeem op wegen waar het niet druk is, maar waar ik rij (omgeving Amsterdam/ Zaanstreek) een voortdurende bron van irritatie. En, de waarschuwing dat je handen op het stuur op 10 voor 2 (of tien over 10) moet houden kan ik helaas ook niet uitzetten. Al die betuttelende piepjes, brrr. En ach, dat het navigatiesysteem mij af en toe op een rechte weg het naastgelegen fietspad opstuurt, neem ik maar voor lief.
Verder: hij bevalt mij gewoon goed. Voor zijn formaat rij ik m.i. vrij zuinig. Bij 100 is het verbruik ca. 1 op 16 – 18. Rij ik 120-130, dan stijgt het verbruik iets meer. Maar gewoonweg blijft het een auto met een heerlijke motor die veel koppel heeft bij lage toerentallen en een zee van ruimte voor berijder, passagiers en kofferbak biedt.

De tijd vliegt werkelijk voorbij

  • 82.000 km

En ondertussen zijn we gewoon drie jaar verder en staat de teller op 82.000 km.. Onlangs is de 80.000 beurt uitgevoerd, geen bijzonderheden. Binnenkort worden nog wel de licht gecupte achterbanden en -remblokken vervangen. Al eerder waren de voorbanden, die ook licht gecupt waren, vervangen door opnieuw Continental all-seasons.
Als de auto mij bevalt en doet wat-ie moet doen, tja dan vliegt de tijd gewoonweg voorbij.
Is er dan helemaal niets in die drie jaar (en 62.000 km) misgegaan?
Nou af en toe wil het schuif-/kanteldak na een paar dagen stilstand niet in één keer open.
Irritanter was dat ik een aantal malen de melding kreeg “beperkt motorvermogen”. Meestal vanaf mijn werk op weg naar huis (ca. 30 km rijden) werd ik dan geconfronteerd met die melding met een brandend motormanagementlampje.
Nog afgezien van het feit dat invoegen op de snelweg veel langer duurde, werkten ook functies als cruise-control niet. Echt, ik waande mij terug in 1986 met de JN-31-FV, mijn eerste auto, een D-Kadett, met 1.2 motor, haha!
Een paar keer langs de dealer geweest als de melding zich voordeed maar een echte oorzaak was niet te vinden, ondanks de uitgelezen storing.
Opvallend, de volgende ochtend startte de auto als vanouds en dimde het motormanagementlampje meteen. Uiteindelijk is er toch iets vervangen (wat weet ik niet meer) maar sindsdien heeft de storing zich niet meer voorgedaan.
Andere, lichte ergernissen, dié electronische zgn. hulpassistenten die je niet kunt uitschakelen: zoals de adaptive cruisecontrol (onbruikbaar in de Randstad) en het plotseling zelf remmen als er een zgn. obstakel opdoemt; mijn vriendin hangt meteen kwaad in de gordels als de auto opeens “zelf” vol op de rem trapt. Leuke zaken allemaal, maar ik wil graag zelf beslissen of ik ze wel of niet gebruik. Helaas, het is allemaal niet uitschakelbaar.
Het blijft met zijn dikke vijf meter natuurlijk een lel van een auto en parkeren tijdens mijn werk in Amsterdam is niet op elke plek mogelijk. Maar op het moment dat ik de motor start en, op bedrijfstemperatuur, effe in de sportstand invoeg op de snelweg, geniet ik gewoon als die 200 kolenscheppende paardenkrachten aan het werk gaan!
Vooralsnog op naar de 100. 000 km al is de nieuwe Grandland hybride een prachtige auto. Heb hem in de mildbybride uitvoering onlangs bekeken bij de dealer. Mijn vriendin ziet de Grandland vanwege de hogere instap liever vandaag dan morgen op het erf staan. Toch binnenkort maar eens een proefrit maken met de 1.5 met electromotorondersteuning?

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.