Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanrader,,,,,,tegen de trend in!

  • 4.500 km

Sinds 18 februari in het bezit van mijn nieuwe Opel Insignia Sports-Tourer 2.0 Turbo (200PK) aut. Bussiness-Elegance. Dat is een hele mond vol.
De Insignia volgt de Astra 1.4 Turbo ST op, waarover ik hier ook een zeer uitgebreide review geschreven heb. Deze Astra heb ik 4 en een half jaar met enorm veel plezier gereden en heb deze auto bijzonder gewaardeerd. Op wat aanloopproblemen na, die voornamelijk aan de dealer lagen, heb ik totaal niets met deze auto gehad! Dat kan niet veel beter, zou je zeggen, dus de Insignia mag zijn borst nat maken!
Ik heb niet voor weer een Astra gekozen omdat deze alleen nog maar met 3 cilinders geleverd wordt en er een nieuw model op stapel staat. Ik had anders graag een 200PK Astra gehad, geloof mij maar.
Ik heb ook overwogen om een Grandland-X Hybrid-4 met 300PK aan te schaffen. Deze is nagenoeg even duur als de Insignia. Ik zal hier kort over zijn; ik ben blij dat ik die niet gekozen heb. Heb hem 3 weken (bij toeval) van mijn dealer mee gekregen als tijdelijke auto, omdat ik vanwege de lange levertijd van de Insignia en de kilometers die op de Astra aardig opliepen, deze eerder ingeleverd heb. Ik kon dus bij wijze van spreken al was het te laat om te wijzigen, de Grandland eens flink uitproberen en zien of ik de juiste beslissing had genomen. Nou...ja! Ronduit ja. Die Grandland was snel, rete snel. 300 PK is ja ook niet niks. Maar, verder kon deze auto mij niet echt onder de indruk brengen. Ja, hogere zit (niet te verwarren met hoge instap, want de dorpel zit nagenoeg niks hoger) is prettig, maar geef mij maar het dynamischer gevoel van een "normale"lage auto. Hoe je het wendt of keert, zo'n SUV rijdt anders en zeker niet fijner. Bovendien is het afwerkingsniveau zeker niet op het Opel niveau wat ik in de Astra had (was echt top!) en nu heb. Genoeg over de Astra en de Grandland.

Ik heb gekozen dus voor de Insignia met de nieuwe 2 liter Turbo benzine motor met 200PK en 9 traps automaat (is standaard), in de kleur Stone Brown. (is eens wat anders als zwart of grijs) Natuurlijk een station, of Sports-Tourer, puur en alleen vanwege de ruimte. Want, als je ruimte wil is de oude, vertrouwde stationcar nog steeds de beste optie en in mijn ogen ook de mooiste. Ik hoef niet zo nodig een SUV, dus ga ik zoals ik boven al schreef, lekker tegen de trend in en koop gewoon een Station. En man, man, wat is die auto ruim!! De Astra was zeker niet behelpen, maar dit is groot. Heerlijk, die ruimte en ja, die heb ik vaak nodig. Zakelijk vooral en privé vanwege mijn hond die ook blij is met de keuze van baasje.
Gekozen is voor de Business Elegance uitvoering, met de volgende opties: Vol-Leder pakket (verwarmd, geventileerd, massage etc), uiteraard AGR gecertificeerd, panoramadak/schuifdak, Privacy glass, Brushed-Wood interieur accenten, wegklapbare trekhaak, 20"lichtmetaal en ik zal nog wel wat vergeten. Adaptieve cruisecontrol en automatisch inparkeren heb ik niet. Als ik niet meer zelf inparkeren kan, lever ik mijn rijbewijs in en de adaptieve cruise control vind ik echt niets toevoegen. Misschien als je veel files rijd, maar ik woon en werk in Friesland. Daar kunnen we gewoon lekker doorrijden (nog). Ik heb het in die Grandland even mogen proberen, maar vind het bijna irritant. Telkens neemt de auto een ruime afstand in tot de voorganger, en voegen andere auto's in, de afstand wordt weer groter en de snelheid zakt ipv constant te blijven. Je bent constant aan het opletten wat er gebeurd. Zal wel aan mij liggen, laten we het daar maar op houden. Head-up display heb ik ook niet. had ik vroeger al eens in mijn Citroen C6 en vond het (ook) irritant. Ik ga er constant naar zitten turen dat is niet de bedoeling.

Hoe rijdt het: De 2 liter Turbo motor is absoluut een van de fijnste in zijn soort. 200 PK is veel, maar niet heel veel. Maar, 350 Nm koppel bij iets meer dan stationair toerental is best indrukwekkend. In de normale rij-modus komt de toerenteller nauwelijks boven de 2.000t/min uit. En dan rij je al 140!! Wat de pers over de automaat schrijft, nl dat deze best een paar trappen missen kan en vaak wat nerveus te veel versnellingen terugschakelt bij accelereren kan ik absoluut niet onderschrijven. behalve dat 6 versnellingen meer dan genoeg waren geweest, bij zoveel trekkracht. Maar, nerveus terugschakelen?? Niks van dien aard. Het licht krommen van de tenen van je rechtervoet volstaan al om met gezwinde spoed richtig horizon geduwd te worden, zonder terugschakelen! Koppel zat. Jah, als je net als de hh journalisten altijd in de sportstand rijdt en de gaspedaal als aan-uit schakelaar gebruikt. Duhh.
Na ruim 4.500 km is mijn eerste indruk absoluut zeer positief. De auto is ruim, mooi afgewerkt en rijdt gewoon top. Zijwind, ook bij de laatste stormen, is de auto vreemd. Als een rots en super stabiel. Een echte reis auto. De motor laat zich bij het optrekken wel wat horen maar op snelheid is hij stil. De 20"Conti banden daarentegen niet! Maar ja, wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.
De stoelen zitten geweldig, de rijhulpsystemen en andere electronische gadgets werken naar behoren, alleen het standaard audio systeem is een vette teleurstelling. Had ik toch maar die Bose installatie gekozen, al werd me die afgeraden (zou ook niet aan de verwachtingen voldoen). Die in de Astra was top! de LED-Matrix verlichting is net als de Astra ook super fijn en wederom verbetert. Het brandstof verbruik tenslotte; dit is erg afhankelijk van de afstanden. Woon-werk en voor mijn werk (veel optrekken, kortere afstanden) vragen aardig wat brandstof. Tot soms wel 9L/100km. lange afstanden met gem. 120/uur kan ook met 7,4L/100km. Ik moet wel toegeven dat je met deze auto veel te snel te hard rijdt. Je merkt het gewoon niet! Zie dat maar als een groot compliment voor deze onder gewaardeerde auto, die ik rustig een zeer goede aanrader mag noemen voor een ieder die gewoon een fijne, ruime auto zoekt. Dit vlaggeschip van Opel doet weinig voor de duurdere Duitse collega's onder. Dat durf ik wel te stellen. Ik hou jullie op de hoogte van mijn verdere bevindingen van deze Insignia.

30,000km beurt

  • 30.026 km

Vandaag de Insignia voor zijn eerste (30.000km) onderhoudsbeurt naar mijn dealer gebracht, dus tijd voor een eerste up-date. Helaas voor de Opel bashers: Voor jullie niet interessant, het is voorbeeldig verlopen!
Voor die wél geïnteresseerd is, volgt nu een verslag van hoe die 30.000km zijn verlopen. Welnu, eigenlijk geheel probleemloos, maar dat mogen we natuurlijk ook wel verwachten, het is zeker geen goedkope auto. In grote lijnen ben ik dan ook super tevreden met deze auto. Hij is zeer comfortabel, behoorlijk snel, zoals ik hierboven ook al gezegd heb en vooral....ruim en groot. Dat groot heeft zeker ook een nadeel, n.l. parkeren en het in en uitrijden van veel parkeergarages. Dit is een fenomeen wat je vaker hoort tegenwoordig. Auto's worden alsmaar groter en veel parkeergarages, vooral die ik afgelopen zomer aan de Cote d'Azur bezocht heb, zijn gebouwd en ontworpen voor de auto's van pak em beet 50 jaar geleden, toen de gemiddelde auto het formaat van een Renault 12 of zo had. Niet te doen, je rijd je zelf vast! Ook de gemiddelde parkeerplaats bij de plaatselijke supermarkt is ook te klein voor deze auto. Deuren kunnen bijna niet open en hij steekt overal met zijn dikke kont uit! Maar, de interieurruimte is werkelijk zeer ruim te noemen en de fantastische AGR stoelen doen wat het comfort aangaat ook een positieve duit in het comfort zakje. Het algehele comfort staat op een hoog niveau. De auto is stil, voorzien van alle gemakken, zoals automatische stoelverwarming en/of koeling, alle tegenwoordig voorgeschreven veiligheidsattributen, waarvan er voor mij gerust enkele permanent uitgezet mogen worden (!) zeer goed werkende licht/regensensoren en de LED-Matrix verlichting is t.o.v. de Astra die ik hier voor had en die ook van Led matrix was voorzien alweer een enorme verbetering. Active bochtverlichting, meebewegende koplampen in bochten enz. Werkelijk, beter is er in deze klasse niet. Kortom, het is een echte lange afstand cruiser. Zoals gezegd, afgelopen zomer naar de Cote d'Azur geweest. Heen binnendoor, in 2 dagen vanuit Friesland door de Jura en Franse Alpen (route Napoleon). Geweldig! Terug vanwege omstandigheden in één ruk via peage terug, voornamelijk 's avonds en 's nachts gereden en dan is vooral die verlichting zooooo fijn! Je rijdt gewoon continu met groot licht op zonder iemand te hinderen. Top en super veilig.
Niks te mekkeren? Welnu, er is nog niets stuk gegaan. So far, so good dus.
Maar, er zijn wel een paar punten die voor verbetering vatbaar zijn. Allereerst; de auto is absoluut niet zuinig en de tank is te klein! Waardeloos. Bovendien, de laatste 5 liter moet je erin druppelen. Lange afstand, zoals op vakantie of naar mijn (verre familie): +/- 7,4 lit/100km. Dagelijks woon werk/zakelijk: 8.7 Lit/100km. Ik moet wel zeggen dat het moeilijk is met deze auto om "netjes" te rijden. Hij is gewoon te gretig.
Dan de automaat met 9 versnellingen: Haal er maar een stuk of 3 tussenuit. Hij weet niet wat hij met die 9 versnellingen aan moet, met name als je achter iemand aan door een van de vele kleine dorpjes hier in Frl kabbelt. Die motor heeft 350Nm koppel bij iets boven stationair toerental! Bij een rotonde of kruising als je die nét iets te voorzichtig nadert, schakelt die terug naar 1 of 2 terwijl 5 (in handbediening) ook gaat en nog soepeler ook!
Ja, met een zware boottrailer erachter van (ja ik weet, teveel want ik mag "maar"2 ton trekken) 2.400 kg is het mooi, 9 trappen. In handbediening heb je dan continu het juiste toerental en power te pakken. Hij trekt dan ook als een lier, maar verder....nee, dit kan verfijnder. Dan de Multimedia. Op zich geen enkele op of aanmerking, maar de geluidskwaliteit is t.o.v. mijn vorige Astra K een diepe teleurstelling. Nu we het toch over die Astra hebben. Mijn sports tourer was in Engeland gebouwd, in de Vauxhall fabriek in Ellesmere-Port. Normaal ben ik op autogebied huiverig van alles wat er van over de Noorzee hier naar toe komt (veel negatieve ervaringen opgedaan in een ver Britisch Leyland verleden). Maar die Astra zat gewoon super in elkaar en de gebruikte materialen, zoals deurpanelen etc. waren echt edeler en duurder aanvoelend als dat van deze veel duurdere, Duitse Insignia. Dat mag gezegd worden. Nog iets totaal onbegrijpelijks om hier op door te gaan. Mijn Insignia in de kleur Stone Brown is uitgevoerd met beige/creme leder en tegen meerprijs heb ik i.p.v. de in pianolak gespoten deur en dashboard panelen "Brushed-Wood "besteld. Ziet er top uit en combineert mooi met alles. Behalve de hele brede middenconsole, waar het mij vooral om te doen was, is nog steeds Piano-zwart en dus belachelijk besmettelijk. Onbegrijpelijk. Ook de deur en dashboardpanelen zijn niet wat ik van deze klasse en prijs verwacht had. Kan beter. Niets onoverkomelijks, maar stoort een beetje. Een knakkende linker voorportiervanger, gelijk mijn Peugeots van uit de tachtiger jaren dat ook deden, doet daar ook niet bepaald goed aan, maar goed, die wordt nu vervangen. Evenals de 20"voorbanden, die zijn na 30.000km ook op. Die 20"velgen zijn mooi, maar hebben een voorliefde voor stoepranden, al zijn die maar 3 cm hoog! Heb dus al 2 velgen behoorlijk beschadigd, ook dankzij de Franse parkeergarages waar ik in een lange scherpe bocht 3 etages naar boven/beneden mezelf gewoon klem reed!!! Ik schreef al, auto te groot, garage te klein. De nieuwe banden krijgen dus de bekende stootrand op de wang, zodat bovengenoemde tot het verleden behoort. Als afsluiting van alle tekortkomingen kan ik nog zeggen dat het achteruitrijlicht totaal waardeloos is. Je ziet niets. Ja, ik heb een camera en sensoren, maar ik wil ook wat zien! En die camera achterop is altijd vies of nat en dan heb je er ook niets aan. Gewoon goeie, of beter, 2 goeie lampen onder in die bumper.
Nou, dat waren de nadelen/opmerkingen wel zo'n beetje. Het is eigenlijk gewoon een super fijne, comfortabele en snelle reisauto, in deze uitvoering van alle gemakken voorzien. De minpuntjes.....ach, heb je konijnen, dan heb je ook keutels. Ik kan er mee leven. Met dank aan mijn zeer fijne dealer in Heerenveen zie ik de volgende 30.000km met plezier en vertrouwen tegemoet.

60,000km, probleemloze cruiser.

  • 60.000 km

Probleemloze, comfortabele lange-afstandcruiser.
Vandaag heeft de Insignia zijn 60.000 (grote) beurt gehad. Bijzonderheden: Geen! Bijna eentonig. Gewoon een onderhoudsbeurt en weer 2 nieuwe (voor) banden, want die gaan wel. De afgelopen periode is de Insignia meerdere malen naar het buitenland geweest, lange afstanden dus. En hier ligt bij deze auto zijn grote pluspunt, t.w. zijn sublieme comfort, mede dankzij de fantastische elektrisch verst.bare AGR stoelen en de super fijne 2.0L motor en autom. 9 traps bak. Moeiteloos glijden de kilometers onder je voorbij en ritten van 800km/dag zijn een fluitje van een cent. Ook op (hele) hoge snelheden, waar dat nog kan tenminste.
Werkelijk niks te mekkeren over deze auto? Jawel hoor. De meegeleverde navigatie is werkelijk waardeloos! Gelukkig heb je apple car play en kun je navigeren via google maps, want als het aan het standaard navi systeem lag zwierf ik nu nog ergens in Frankrijk rond! Slecht!!
Jammer, maar onoverkomelijk (want verplicht) is dat je telkens na het starten div veiligheidssystemen, zoals lane departure uit moet zetten, wil je daar niet door lastig gevallen worden. Gelukkig gaat dit per druk op de knop en niet via touch screen.
Verder zouden de gebruikte materialen hier en daar in het interieur wat hoogwaardiger mogen zijn voor een auto van 56 mille. Kan zat beter.
En jah, hij is groot, erg groot. Ja ik weet, daarom heb ik hem ook gekocht, maar ligt het aan mij, of worden parkeerplekken, met name die in (nieuwe) parkeergarages steeds kleiner?? Natuurlijk in Frankrijk weer div. restyle deukjes opgelopen, jawel, in die parkeergarages. Fransen kijken nergens naar.
Tijdens ritten door de bergen de "touring" stand van de drive-mode eens geprobeerd. De sportstand is alleen bedoeld voor autojournalisten met sm neigingen. Maar die touring stand is werkelijk geniaal. De 9 traps automaat, die nog wel eens niet goed raad met al die versnellingen weet, openbaart zich dan opeens als een geweldig adequaat reagerende bak, die bergop de versnellingen lekker vasthoud voor altijd optimale trekkracht en bergaf schakelt hij perfect terug voor maximaal afremmen op de motor. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt in een auto met automaal. Bergaf schakelen de meeste bakken juist op. Dit maakt het rijden in de bergen, zoals laatst in de Vogezen en Zwarte Woud tot een waar plezier.
Maar, ook op de Autobahn op topsnelheid (gemeten op gps 242 km/hr!), met de toerenteller net door de 3000t/min ligt de auto als op rails. Ook als je een vrachtwagen inhaalt (toch altijd een dingetje met zo'n snelheid, dus oppassen geblazen), geen enkele reactie in de koers van de auto. Stoïcijns vervolgt de Insignia zijn koers, ook bij stormwind, zoals laatst met een rit naar Potsdam. Ook dit heb ik weinig mee gemaakt bij andere auto's. Alleen de grote Citroens die ik had (XM en C6) komen redelijk in de buurt.

Kortom, ik ben zeer tevreden met deze Insignia en vind het vreselijk jammer dat ook deze D segmenter het veld heeft geruimd. Als ik hem morgen totall-loss rijd, dan kan ik geen nieuwe meer bestellen. Blijven steeds minder fijne stationwagons over met echt ruimte. Ik denk wat dit betreft nog met weemoed terug aan mijn XM-Break. Die was zo ruim, daar kon je de hond in uitlaten zonder uit te stappen!
Mijn (fijne) Opel dealer gaf me vandaag een nieuwe Astra mee als vervangende auto. Die is er natuurlijk ook als Sports-Tourer en voor zijn segment ook best ruim. Maar, die 3 cilinder!!!! Never. Plug-in Hybrid met 225 PK (GSE) dan? Ja, maar die kost net zo veel als deze Insignia. En dat voor een Astra????
Kortom, dat wordt nog een puzzel, maar gelukkig moet de Insignia nog even mee. Mag wat mij betreft heel lang.

Nog wat nuchtere cijfers: Het brandstofverbruik schommelt tussen de 1:12 en 1: 14. Lange afstand rijden wordt beloond. Zelfs met 130 km/hr verbruikt hij niet meer dan 1:14. Woon/werk is ruim 1:12. Oh ja, nog een nadeeltje gevonden! Het tanken van deze auto is een crime. Ik dacht dat de tank gewoon klein was, maar.....de laatste 10 liter moet je er in druppelen. Wat een gedoe. Iedereen die op me staat te wachten bij het tankstation vraagt of ik een 200liter tank heb. Maar met een volle tank Friesland > Colmar (FR), ruim 800 km op één tank en nog een kwart over, of te wel: 7,2L/100km dus ruim 1:14. Niet slecht voor zo'n bak.
De afgelopen 60.000km zijn er in totaal 4 liter olie bijgevuld. Dus ja, hij verbruikt wat. Verder zit er het 2e stel nieuwe voorbanden onder nu. Achter gaan nog wel 60.000km mee. De onderhoudskosten van deze auto vallen dus erg gunstig uit. Zelfs de remblokken kunnen nog 30.000km mee.

Op naar de 90.000km.

Tussenrapport 90,000km

  • 90.453 km

Tussenrapportage/90.000km beurt.
Alweer 90.000 probleemloze km's afgelegd met de fijne Insignia. Zij het deze keer met 3 onverwachte garage bezoeken, welke de auto zelf niet zijn te verwijten, n.l. 2x een lekke band vlak na elkaar en 1x vanwege het vernieuwen van de voorremblokken welke de volgende onderhoudsbeurt niet zouden halen en ik geen risico wilde lopen ook mijn schijven te vernielen. Normaal een ingreep die niets voorstelt en waar je ook op zou kunnen wachten. Deed ik niet, zou hem s avonds wel eens ophalen. Mooi niet! Auto stond nog op de brug. Schijnt dat je zelfs bij het eenvoudig vernieuwen van remblokken de computer opnieuw moet "inleren". Heeft te maken met andere stand van remzuigers na het vernieuwen van de blokken, weet ik veel, maar tijdens dit inleren was de boordspanning onder een bepaald niveau gedaald en de computer vastgelopen! Doe het zelf maar. Geen beweging in te krijgen, nop, niente, nada! Dus maar weer met collega mee en volgende namiddag in de vaste veronderstelling (en verwachting) dat de Insignia nu toch wel eens klaar zou zijn, terug naar de dealer. Insignia stond nog onverzettelijk op de brug en gaf zich niet gewonnen! Toen zo'n beetje de hele crew wanhopig werd en tegen de auto begonnen te dreigen dat ie naar de sloop ging, kwam er iemand op het briljante idee om de jongste technicus, die meer IT-er dan technicus was schijnbaar ( kennelijk nodig tegenwoordig), eens te vragen mee te kijken. Binnen 1 minuut de boel aan het spelen!!! Nee, we hebben niet gelachen, de blamage was te groot. Op dit akkefietje na heeft de Insignia zich wederom als een super fijne en probleemloze, comfortabele lange afstandscruiser bewezen. Er valt weinig op af te dingen of te mekkeren. Helemaal niks? Ja, tuurlijk, de dingen die ik hierboven al opgesomd heb. Het is niet de zuinigste ( mijn eigen schuld!) en niet de stilste (afrolgeluiden van 20"banden) auto, materialen binnen zouden wat meer kwaliteitsuitstraling mogen hebben, maar hij is reuze comfortabel en best erg snel, ja zelfs lichtvoetig, daarbij altijd zeer koersvast, zelfs bij de ergste Hollandse stormen. De auto geeft geen krimp! Zo heb ik het nog nooit bij een andere auto, zeker geen combi, mee gemaakt. De LED Matrix komlampen zijn werkelijk subliem, de AGR stoelen eveneens. Automatische stoelverwarming en ventilatie, alles werkt gewoon tadeloos, zoals eigenlijk alles in de auto. Jammer dat deze auto uit productie is. Ik zou hem zo weer kopen. Helemaal hetzelfde. Nou ja, ander kleurtje misschien. Morgen naar de dealer voor de 90.000 beurt, 4 nieuwe sloffen en verder geen bijzonderheden. Als die nieuwe banden maar niet ingeleerd moeten worden (!?)

Update,,.

  • 120.459 km

120.000km beurt:
Ik weet, het is eentonig, maar er is gewoon weinig schokkends te melden, behalve dat de Insignia gewoon onverstoorbaar zijn ding doet. Maar goed, daar is een review ook voor bedoeld; een verslag van het wel en wee van een auto over een bepaalde periode. Of die nu positief of negatief is.
Oh jah, de auto heeft een lichte (maar dure) schade opgelopen en is afgelopen juni netjes weer gerepareerd. Het is net Velpon, je ziet er geen barst meer van!
Tussen de 90.000km en 120.000km beurt alleen langs de dealer geweest voor wat olie bijvullen. Vermeldenswaard is dat het olieverbruik met het stijgen van de km. stand steeds verder afneemt. Nu zo'n halve liter/10.000km. Het brandstof verbruik is vrij constant met afhankelijk van woon/werk verkeer, het gebruik op ons bedrijf al dan niet met (zware)aanhanger en lange afstanden, voornamelijk in Duitsland en dan met hoge snelheden, een gemiddeld verbruik van 8,4l/100km (vlgs boordcomputer). Niet echt zuinig, maar ook niet echt onzuinig aangezien de auto bij mij wel vaak echt moet werken. En, zoals al vaker aangehaald; deze auto nodigt nogal uit tot een vlotte rijstijl. Hij is gewoon snel. Op de Duitse Autobahn een keer 247km/hr op de teller (243 GPS) aangetikt, zonder enige moeite of onrust in de auto. Super!
Nog wat te mekkeren. Mwah, weinig. Terugkerend ongemak(je) is het rubber van het schuifdak wat telkens afscheid van de auto wil nemen en niet vast te krijgen is. Gevolg; schuifdak klemt en wil niet of moeilijk open. Remedie: Hele schuifdak uitbouwen en nieuw rubber rondom erin. Hallo, het is alleen het achterste rubber!! Laat maat zitten. Deurvanger links voor maakt nog steeds hetzelfde geluid als vroeger in mijn Peugeots 505. Alleen, daar hoorde dat zo! Dealer "vergeet" hem telkens te smeren of te vernieuwen.
Irritant rammeltje in het dashboard als de auto in de zon heeft gestaan. Best irritant soms en kennelijk ook niet te vinden. Ik ga zelf echt de "klokkenwinkel" niet uitbouwen, want daar zit het ergens achter. Een clipje los of zo, meer niet. Verder; top auto, super comfortabel en alle elektronische snufjes, zoals autom. verlichting, ruitenwissers, stoelverwarming én ventilatie (beide volautomatisch), alles werkt werkelijk perfect. De al eerder geroemde IntelliLux LED-Matrix verlichting wil ik nooit meer missen, de ruimte in de auto is haast onovertroffen, en last but not least; deze 2.0 Turbo is één van de fijnste GM motoren ooit! De automaat is zeker niet slecht, maar zou iets beter afgestemd kunnen worden op het riante koppel ipv te snel en te ver terug te schakelen bij het naderen van een rotonde of kruising. Over koppel gesproken. Met een aanhanger erachter van ruim 2 ton gewoon in zijn 8 (van de 9) en 1.450t/Min heel relaxt rijden en alleen bij viaduct op of inhalen terug naar 7. Wat is er verder tijdens de 120.000km beurt uitgevoerd: Wederom 2 nwe voorbanden (4e set al!) en automaat ververst. Verder standaard beurt zonder bijzonderheden.
Heb ik nog wensen: Ja, aub Opel, doe mij nog een keer zo'n fijne, echte GM Opel-Combi ipv een Stellantis Opel die last heeft van een identiteitscrisis.
Ik zal hem echt gaan missen, deze Insignia. Ben benieuwd hoelang ik hem financieel verantwoord kan doorrijden. Ik hoop erg lang! Wordt dus vervolgd.

"Einde dienstverband",

  • 150.000 km

Nee, het was geen grap, integendeel. Op 1 april 2025 heb ik afscheid genomen van de trouwe Insignia. Waarom? Beviel hij dan niet meer? Jazeker! Laat ik nogmaals duidelijk zijn, de Opel Insignia is één van de meest ondergewaardeerde auto's van deze tijd. Jammer dat hij er niet meer is, zoals zoveel fijne stationcars het onderspit hebben moeten delven. Tot aan de laatste dag is de Insignia een probleemloze auto gebleven, een trouwe metgezel op alle zakelijke en privé (vakantie) kilometers door vele Europese landen. Hoeveel uur heb je tijdens die 150.000km in die auto gezeten? Door weer en wind en de laatste tijd ook met een flinke caravan aan de haak. Heel veel! En met plezier.
Resumerend kan ik mijn bovenstaande verslagen nog steeds volledig onderschrijven en alleen maar zeggen dat dit verslag saai, saai, saai had kunnen zijn ware het niet die onverwachte beslissing van toch afscheid nemen. Is er wat gebeurd dan? Mwahh, misschien wel.

Wederom is tijdens een onderhoudsbeurt de auto bij het opnieuw inleren van iets de accuspanning te ver gezakt en liep de computer weer vast! Wederom de auto daardoor 2 dagen kwijt met veel ergernis over deze slordigheid. Auto moet aan de acculader tijdens inleren, juist om vastlopen te voorkomen.
Ik merk dat er een chronisch gebrek ontstaat aan echte all-round vakmensen in de autowerkplaatsen. Het zijn bijna tegenwoordig allemaal schoolverlaters (qua leeftijd althans) en het ontbreekt gewoon aan ervaring en in oplossingen denken. Daarna nog een paar slordigheidjes mee gemaakt en dan begint een kleine irritatie op te doemen.
De auto kan hier niets aan doen, valt niets te verwijten.
Ook niet als er op de A6 een voor mij rijdende bestelauto een blok hout opwerpt die mijn rechter LED Matrix Intellilux koplamp vernield. Naar mijn dealer voor vervanging. Lang verhaal kort; een nieuwe kost ruim € 2700 ex. BTW en montage. Er is een goedkoper alternatief (van Hella!) die ruim de helft minder kost, maar die wil men niet leveren! Laat dan maar. Zelf een gebruikte via de onderdelenlijn opgeduikeld die met € 595 incl BTW betaald was.
Zou ook ingeleerd moeten worden volgens de dealer. Kreeg men niet voor elkaar. Oorzaak volgens de werkplaat: niet de juiste koplamp. Was het wel, zelfde onderdeelnummer etc. Laat maar (weer!). Zelf op onderzoek gegaan. Gewoon ouderwets elimineren en bij de basis beginnen. Krijgt de koplamp spanning? Nope!! Waarom niet? Zekering stuk. Die was stuk gegaan tijdens de klap in de volle regen. Kortsluiting gemaakt natuurlijk. Nieuwe zekering erin en de koplamp doet het weer, zonder inleren zelfs. Dat soort dingen gaan dus ergeren.

Hobbymatig ben ik, zoals enkelen hier misschien wel weten, in het bezit van een Citroen XM Turbo-CT Exclusief aut., helemaal nieuw, zo uit het doosje.
In het verleden heb ik zakelijk diverse Citroen C5-Break HDI's gereden, alsmede 2x C6 (1x benzine, 1x HDI). De XM is ondanks de onterechte reputatie van onbetrouwbaar etc. te zijn een super betrouwbare auto, al jaren lang en het rijden is een waar genoegen, zonde om na een rit uit te stappen. Steeds meer en meer begon het verlangen naar elke dag, elke kilometer hydropneumatisch te kunnen zweven steeds groter te worden.
Na de zoveelste kleine ergernis en het feit dat de Insignia zeker met de caravan aan de haak niet de zuinigste is en een ritje met de caravan erachter van Lemmer naar Zuid-Limburg gewoon een volle tank benzine kost, ga je nadenken. Dit gaan dure vakanties worden zo en dan moet je weten dat de Insignia een ramp is om af te tanken. De laatste 10 liter moet je erin druppelen en de tank is nu ook weer niet zo groot! Vaak tanken en dat duurt lang. Overigens is het vrij hoge brandstofverbruik aan mijzelf te wijten. Die auto is werkelijk erg snel en sterk en probeer je maar eens in te houden. Menig e-auto had er een hele kluif aan.

Dan ga je toch weer mijmeren en terugverlangen naar de fijne C5-en met die beresterke 2.2 HDI-16V dieselmotor die bovendien behoorlijk zuinig zijn. Opeens gewoon de beslissing genomen! Insignia einde dienst en opzoek gegaan naar 1 van de laatste Citroen C5 (x7) Tourer. Gevonden in Duitsland met slechts 80.000 km op de teller, voorzien van de heerlijke en beresterke 2.2 HDI-16V met 204 PK en 450 Nm koppel. Het is een "Cross-Tourer" in de exclusief uitvoering en alle opties in de kleur "Blanc Nacré oftewel, wit parelmoer. Zalig weer dat comfort, die stilte aan boord ( daar waar de Opel helaas erg veel afrolgeluid maakte vanwege de 20"banden, helemaal op winterbanden. Niet best!) en een gem. brandstofverbruik van 1:16. Ja, ik weet; wegenbelasting is € 192/mnd wat belachelijk is, maar ik haal het er uit al helemaal met de caravan erachter.
Mis ik de Insignia? Jazeker! Zijn al genoemde gretigheid en tadeloze wegligging, zijn betrouwbaarheid en vooral, zijn ruimte. Geweldig. De C5 is aanzienlijk krapper, vooral op de achterbank. De C5 zal zich bij mij natuurlijk qua betrouwbaarheid moeten gaan bewijzen. Mijn ervaringen zijn goed en de laatste generaties C5 staan behoorlijk goed bekend, zeker qua degelijkheid en veiligheid etc. We zullen het zien, de eerste 10.000km zitten er op. Probleemloos, alleen nieuwe remblokken en schijven achter, maar dat is normale slijtage. Oh ja, het inleren hiervan ging overigens probleemloos!
Verder is het elke kilometer intens genieten en de wetenschap hebben dat ik nagenoeg 1.000km op 1 tank diesel kan rijden die dan bovendien binnen een paar minuten weer vol zit. Tjoh, Dat is lekker!
Ik weet dat heel veel mensen mij niet zullen begrijpen en niets met Citroen, laat staan dat onbekend maakt onbeminde veersysteem hebben. Ikke wel en heb gemerkt dat ik elke andere auto, hoe duur ook, niet fijn vind rijden. Ik zweer bij dit veersysteem en laat anderen maar heerlijk stuiteren over alle drempels in dit land.
De Insignia laat een warme herinnering na, maar verder ben ik volmaakt gelukkig nu. Ik zal u ook van deze auto op de hoogte houden van mijn bevindingen. Oh ja, de C5 is in onderhoud bij een Citroen Specialist en niet de dealer. Bij deze specialist, waar ook de XM onderhouden en vertroeteld wordt werken technici met passie voor het merk en heel veel ervaring. Zij weten ook nog wat contactpuntjes zijn, al komen die natuurlijk al lang niet meer voor in onze huidige auto's, maar bij mijn Opel dealer kon niemand daarover meepraten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.