Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Innovation (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 51.500 km |
Heerlijke auto.
- 1.400 km
Ik heb ruim 15 jaar Volvo gereden (V40, S60, V70, C70 en laatstelijk de XC60 D3) en was altijd zeer tevreden over de rijkwaliteiten, de modellen en de betrouwbaarheid.
Omdat de XC60 inmiddels zowat 6 jaar oud was ging ik me oriënteren voor een vervanger. Van enkele zakelijke relaties vernam ik dat ze minder tevreden waren over de betrouwbaarheid van de nieuwe Volvo's (XC90 en V90). Nadere studie via internet leerde dat de kwaliteit van Volvo helaas is achteruitgegaan t.o.v. enkele jaren geleden. Met name de nieuwe auto's hebben veel elektronische problemen, hetgeen door Volvo Nederland desgevraagd werd bevestigd..... Middels updates zouden deze problemen in de toekomst naar verwachting worden opgelost, zo werd me medegedeeld. Ik had aanvankelijk als opvolger van de XC60 de nieuwe Volvo V90 op het oog, maar ben hiervan afgestapt vanwege de vermindering van de betrouwbaarheid.
Maar waar zou de keuze dan op moeten vallen? Ik heb diverse auto's geprobeerd, waaronder de VW Passat (te saai en doorsnee), de Skoda Superb Combi (erg week geveerd), de Ford Mondeo (gedateerd) en de Mazda 6 (mooi van buiten, maar van binnen vond ik hem beduidend minder en omdat Mazda niet zo populair is in Nederland verwacht ik een grotere waardedaling dan bij de andere modellen).
In het verleden heb ik ook Franse en Italiaanse auto's gehad, maar wilde hiertoe niet overgaan i.v.m. de problemen die ik er vaak mee had. Ook uit de testen in Autoweek blijkt dat de bouwkwaliteit van deze auto's nog altijd achterblijft.
Tot slot werd mijn aandacht getrokken door een auto die je haast nog niet op de weg tegenkomt en die ik ontzettend mooi vond: de Opel Insignia 2. Nooit geweten dat ik voor een Opel zou vallen. Ik ben in oktober bij de autodealer binnengelopen (Autobedrijf Franken in Putten) en de verkoper (Gerco Franken) wist me direct aan te spreken met zijn argumenten. Wat ook uitzonderlijk was; ik kon de auto de komende vrijdag gelijk ophalen voor een proefrit en hoefde hem pas de volgende dag rond sluitingstijd terug te brengen (zo'n service heb ik nog nooit meegemaakt). Het bleek een prachtige donkergrijze Insignia Sports Tourer te zijn met een 1.5 benzinemotor en 165 pk. Omdat ik zware Volvomotoren gewend was verwachtte ik dat een 1.5 benzinemotor aan de krappe kant zou zijn. Dit bleek echter niet het geval te zijn; de auto reed heerlijk direct, de stabiliteit en wegligging bleek buitengewoon goed en de luxe was enorm. Ik had geen enkel moment het idee dat ik in een "niet-premium auto" reed. Ook mijn vrouw was erg enthousiast. Gezien mijn eerdere ervaringen met de overige auto's waarin ik een proefrit had gemaakt was de keuze niet moeilijk. Ik heb de Insignia eind oktober 2017 besteld en wilde hem afgeleverd hebben in januari 2018. De keuze is op de donkerblauwe kleur gevallen en deze wordt door iedereen prachtig gevonden. De auto lijkt zwart, maar als het zonlicht erop valt zie je dat hij heel voornaam donkerblauw is. Alle pakketten en opties die mogelijk waren heb ik besteld. Voor de grap heb ik een vergelijking gemaakt tussen deze Insignia en een Volvo V90 met dezelfde opties en ik zou dan bij de Volvo op zo'n slordige 87 k. uitkomen i.p.v. 55 k. voor de Insignia. Wat zit er allemaal voor luxe op: bruine lederen bekleding met stoelverwarming, stoelventilatie en op de bestuurdersstoel zelfs massage. Een panoramadak, led verlichting (sensationeel, het licht dimt automatisch bij een voor- en tegenligger terwijl de overige omtrek op basis van grootlicht wordt verlicht), adaptieve cruisecontrol, camera's rondom en alle veiligheidssystemen die mogelijk zijn. Over de service en aflevering van Autobedrijf Franken in Putten zijn we buitengewoon tevreden.
Het is iedere keer weer een genoegen om in de auto te rijden. Het verbruik is rond de 7 liter per 100 kilometer, maar de motor moet natuurlijk nog los komen. De auto is heerlijk stil. Zijn er dan geen missertjes? Ja enkele, maar die zijn niet relevant. Zo klappen de spiegels niet automatisch in als je de auto parkeert (dit moet je doen middels een knop in het interieur of via de afstandsbediening) en kun je niet aan het brandende lichtje zien of de airco is in- of uitgeschakeld. Hiervoor moet je dan even in het menu duiken, maar dit is een kwestie van wennen. Ondanks dat ik de standaard geluidsinstallatie heb genomen (de duurdere installatie zou ten koste gaan van het reservewiel i.v.m. de booster) ben ik zeer tevreden over de kwaliteit (inclusief de DAB + radio).
Uiteraard kan ik nog niets over de betrouwbaarheid vermelden, want dit moet de toekomst uitwijzen. Gezien de reputatie van Opel verwacht ik hiervan geen problemen.
Ik zal deze review regelmatig updaten in de toekomst.
Zeer tevreden.
- 4.500 km
Inmiddels heb ik de Insignia twee maanden en circa 4.500 kilometer gereden. Ik ben nagenoeg helemaal gewend aan alle uitgebreide systemen, m.u.v. het automatische inparkeren. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar zal het zeker gaan doen. Het is eigenlijk natuurlijk een overbodige optie vanwege de camera's rondom.
De motor is inmiddels wat losser gereden en stelt niet teleur. Er is vermogen genoeg, de kick down werkt prima wanneer er snel moet worden ingehaald. De automatische versnellingsbak trekt lekker door in de toeren, wat voor een dynamisch karakter zorgt. Als je sneller zou willen opschakelen kan dit eenvoudig met de stuurflippers.
Ondanks dat het natuurlijk een hele grote auto is heb je hiervan geen idee tijdens het rijden. Dit is uiteraard anders wanneer je hem moet parkeren in een parkeergarage met kleine plekken, maar dat wist ik van tevoren. Gelukkig werken de camera's en de geluidssignalen uitstekend bij inparkeren.
Het verbruik is gemiddeld zo'n 7,6 liter op de 100 km, maar met zomerbanden zal het verbruik naar verwachting wat lager uitkomen.
Wat leuk is, is dat je de Insignia relatief weinig ziet en regelmatig zie ik mensen kijken met een blik van "wat is dat voor wagen". Ook bij het tanken heb ik al heel wat positieve reacties mogen beluisteren.
Kortom, ik ben heel blij voor deze auto te hebben gekozen. Hij biedt veel rijplezier, is heel veilig met de adaptieve cruise control en rijstrookbegeleiding wat voor een heel rustige rijervaring zorgt. Daarnaast is hij snel genoeg, al is het natuurlijk geen strepentrekker, maar daar was ik ook niet op zoek. De LED-verlichting is super en de AGR stoelen zijn fantastisch.
Is er dan niets dat tegenvalt? Nee, helemaal niets, ondanks dat ik dus jarenlang diverse Volvo's heb gereden.
Heerlijke reisauto.
- 12.000 km
Net terug van rondreis van midden Engeland naar zuid Engeland naar Jersey, vervolgens naar Bretagne en naar Normandië. Ruim 3.500 kilometer gereden met volle bepakking.
Eens te meer blijkt de Insignia een heerlijke reisauto; comfortabel, meer dan genoeg vermogen, stil, stabiel en zuinig (in totaal 7,1 liter per 100 km en pittig doorgereden).
Wat ook heel fijn is, is dat de ventilatie zeer goed en plezierig werkt. Uiteraard regent het wel eens in Engeland, maar we hebben nog nooit hinder gehad van beslagen ruiten. De Insignia doet dit veel beter dan de diverse Volvo's die ik heb gehad.
De stoelen zijn fantastisch en we zijn blij dat we voor het panoramadak hebben gekozen.
We blijven uiterst tevreden over onze Insignia.
20000 km.
- 20.000 km
Inmiddels zit de eerste 20.000 kilometer erop.
Iedere keer is het weer een genoegen met deze auto te rijden. Ook het open panoramadak heeft deze mooie zomer en nazomer zijn dienst bewezen, ik heb hem heel veel open. Op de snelweg is het vanwege het windgeruis niet optimaal, maar zodra ik op de provinciale wegen kom gaat het dak open.
Nog steeds is het een blikvanger en ik krijg regelmatig complimenten over de wagen én de mooie kleur (is het nou zwart of donkerblauw?).
Helaas heeft een onbekend persoon schade aan de Insignia toegebracht en moest de wagen naar een schadeherstelbedrijf. Ik kreeg als leenauto een Mercedes C Combi mee. Uiteraard rijdt ook deze auto erg fijn, maar het viel me op hoe kaal hij was. Toen ik na enkele dagen mijn Insignia weer kreeg kon ik goed het verschil merken; veel meer luxe, uitstekende veiligheidssystemen en een pittigere motor. Kortom, ik zou de Insignia niet willen ruilen met deze Mercedes (!).
Ik heb een tijd overwogen de Insignia na een jaar gebruik te tunen. Ik merk echter dat de motor steeds alerter is gaan reageren en eigenijk geen behoefte meer heb aan een tuning.
Het gebruik schommelt steeds tussen de 1 op 14 en 15, rekening houdend dat ik vaak op de snelweg rijd. Bij overwegend stadsverkeer is het gebruik rond de 1 op 12. Waarden die keurig zijn voor zo'n grote auto.
Dat hij groot is hebben we afgelopen weekend gemerkt; twee grote boekenkast-bouwpakketten van de Ikea gingen er moeiteloos in, heel praktisch. :-)
1 1/2 jaar verder.
- 34.000 km
Net terug van een vakantie naar Oostenrijk met mijn vrouw en de nodige koffers. Ruim 4.000 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 6,7 liter (!), waarvan zo'n 2.000 kilometer in de bergen. Ik vind dit een ronduit keurig verbruik voor zo'n grote auto.
De adaptieve cruisecontrol is fantastisch. Ik heb afstand 2 ingesteld en de auto neemt je heel veel vervelend werk uit handen tijdens files en de bekende Duitse wegopbrekingen. Het resultaat is dat het zeer ontspannen rijden is met deze auto. En niet te vergeten, er kan heel veel bagage meegenomen worden.
Ik ben nog altijd heel erg tevreden over de Insignia en heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van deze mooie auto.
50 000 kilometer.
- 50.000 km
Inmiddels 50.000 kilometer met de Insignia gereden. Er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan en ik ben nog steeds uitermate tevreden.
Het verbaast me dat er zo weinig Insignia's rijden, maar aan de andere kant vind ik dat niet erg. Nog steeds oogst de auto bewonderende blikken.
Ik ben van plan deze auto lang te houden. Het model blijft in mijn ogen stijlvol. Weliswaar heeft er een kleine update plaatsgevonden, maar deze is slechts beperkt tot enkele nauwelijks opvallende cosmetische veranderingen. De onderhoudskosten zijn aanmerkelijk lager dan die van mijn vorige Volvo's.
Foto toegevoegd
- 51.500 km
Ik zie nu pas dat enkele mensen twijfelen of de auto wel werkelijk van mij is omdat de foto's gemaakt zijn in de showroom van de firma Franken.
Daarom heb ik een foto toegevoegd van onze vakantie in Oostenrijk in 2019 als bewijs dat de Insignia wel degelijk van mij is. ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Grand Sport 2.0 Turbo Ultimate | Apple Carplay/Android Auto|telefoonintegratie premium | Audio installatie high end | Comfortstoel(en)
- 2020
- 70.258 km

Opel Insignia Grand Sport BWJ 2019 1.5 165 PK Turbo Exclusive APPLE CARPLAY / ANDROID AUTO / NAVI / CLIMA / CRUISE / STOELVERW. / STUURVERW. / CAMERA / KEYLESS / LEDER / LMV / PDC
- 2019
- 145.850 km

Opel Insignia Grand Sport 1.5 TURBO 165PK INNOVATION+ / NAVI / CLIMA / LED-MATRIX / LEDER / AGR / 18" LMV / KEYLESS / CAMERA / SCHUIF-KANTELDAK / BLUETOOTH / CRUISECONTROL !!
- 2019
- 147.620 km