Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Business+ (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 169.000 km |
Insignia 1,6 SIDI
- 157.000 km
Omdat er weinig reviews geschreven zijn over een Opel Insignia 1.6 Turbo (SIDI-blok) dacht ik gisteren na het tanken laat ik het maar eens doen.
Op 31 december 2020 heb ik deze Opel aangeschaft met een kilometerstand van 142000km op de teller.
Na 2,5 jaar in een Mercedes E230 (2007) gereden te hebben, tussendoor een Volvo v70 (2.4.140 pk uit 2000) dacht ik ik ga voor wat nieuwers.
Mijn eerste auto's waren Opels, en de Insignia vind ik een mooi model. Daarnaast dacht ik om voor een zuinigere auto te gaan dan de bovengenoemde 2.
Nou om daar gelijk op terug te komen, en dat is mede de reden dat ik een review schrijf, dat valt gewoon tegen. De E230 met 6 cilinder en 204 pk, was net zo zuinig, en de V70 met z'n mooi 5cilinder roffel eigenlijk ook, zo niet nog zuiniger.
De Opel is een 1.6 met 170pk en automaat. En met een rustige rijstijl, (we rijden in de stad zoveel mogelijk met een Corsa) dus voornamelijk alleen lange stukken, kom ik met moeite op een 1:10,8.
Inmiddels staat er 157000km op de teller. De auto zelf bevalt op het verbruik na, goed. Comfortabel, de bekende lovende AGR stoelen, leren bekleding, stoelverwarming en stuurverwarming. Fijne opties.
Onderhoud
In de afgelopen 1,5 jaar geen gekke dingen aan de auto gehad. 1 lampje stuk, en zelf eind juni 2022 interieurfilter en luchtfilter vervangen. In januari 2022 de jaarlijkse oliebeurt. Omdat ik het leuk vind doe ik dat soort zaken zelf. (kan je ook de kosten nog een beetje zelf in controle houden).
Omdat de auto zelf wat hoog staat, heb ik eind december 2021 de veren vervangen voor HR veren. Hierdoor staat de auto iets lager en vallen de velgen mooier in de wielkasten.
Uiteraard de originele veren bewaard zodat deze weer makkelijk teruggezet kunnen worden. Want de auto rijd strakker, maar is stiekem ook iets minder comfortabel geworden. De auto werd geleverd met de 17'', zelf heb ik later de 18'' gemonteerd.
De automaat zelf, het rijd relax, maar je mist wel de power die je zou verwachten van een 1.6 turbo blok, handmatig schakelen geeft dat de auto iets sneller aanvoelt.
update
- 169.000 km
tijd om de review op de camping eens aan te vullen. Inmiddels staat de teller bijna op 170.000km. Deze week hebben we er 1200 aan toegevoegd richting Zuid Frankrijk. in februari de originele vering terug gebracht en gelijk steunveren achter voor de sleurhut. Wat rijd dat toch veel beter dan de verlagingsveren. Met caravan er achter schakel ik zelf, omdat de auto te snel naar de 6 wil, en eigenlijk is max 5 het haalbare.
Met de auto zelf geen gekke dingen gebeurt het afgelopen jaar. Verbruik blijft rond de 1:10/11. Tegenwoordig ga ik wel naar de opel dealer om de hoek. Goede service en betaalbaar. Dat heeft ook geleidt dat ik de auto heb ingeruild op de opvolger. Na bijna 2 jaar en 9 maanden sturen kreeg ik de aanschafprijs als inruil, tja dan is het geen moeilijke keuze om hem in te ruilen. Het blijft een fijne auto ook op lange afstanden.
In september haal ik de Opel Insignia Sports Tourer uit 2018 op. Weer een 1.6 alleen met handbak en 200pk. Ik ben erg benieuwd of die wat zuiniger is, in elk geval wat feller ?.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 140pk EcoFLEX Business+ Airco/ECC,Navigatie Zeer Nette Auto
- 2015
- 195.722 km

Opel Insignia 1.6 T Cosmo OPC-Line Volledig onderhouden, Airco, Navi, Trekhaak
- 2013
- 148.464 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.4 Turbo EcoFLEX Cosmo / Navi / Xenon / PDC / Stoelverwarming
- 2013
- 129.900 km