Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 58.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
De eerste 1000 km
- 59.000 km
Na enkele jaren een fijne mercedes C-klasse te hebben gereden uit 2015 werd het tijd voor iets anders. Als uitgangspunt moet dit een auto worden die wel iets mocht trekken, iets meer ruimte, met name in de kofferbak en aangezien mijn mercedes al op de 2 ton zat wilde ik een auto met niet al te veel kilometers. Wel weer een automaat, wel weer wat vermogen zonder dat het verbruik door het dak gaat, goede stoelen vind ik erg belangrijk en ik hou wel van complete auto's. De mercedes was ook al vrij luxe en wilde daar zeker niet op achteruit gaan.
Hoewel ik een G-klasse of new defender erg gaaf vind heb ik niets met die ‘normale’ SUV achtige modellen. Graag weer een station. Minder luchtweerstand, dus verbruik, betere prestaties en lager zwaartepunt waardoor het ook wat lekkerder stuurt doorgaans.
Begonnen ben ik bij de premium merken;
E-klasse vond ik niet mooi als station
A-6 als avant vind ik wel mooi , interieur ook, maar verder doet het mij weinig. Rijd prima maar het blijft gewoon een voorwielaangedreven auto met een premium prijs waarbij ze relatief vaak nogal kaal zijn uitgerust.
5-serie, mijn nummer 1. De automaat vind ik top, model vind ik mooi, achterwielaandrijving. Maar na een paar maand zoeken kwam ik er toch achter dat met mijn budget een mooi exemplaar met niet al te veel kilometers toch wel lastig word. Ook 5 series zijn vaak niet voorzien van leuke luxe zoals een head-up display, panoramadak, adaptive cruise control. Iets met een spelt en een hooiberg met mijn budget. Kwam wel eentje tegen die lekker uitgerust was binnen budget maar die had dan al weer 2 ton op de klok met onduidelijke historie.
Hoewel ik echt wel zie waar het geld in zit bij de premium merken ben ik ook wel iets verder gaan kijken, want ik geef verder weinig om een logo op de neus of wat de buren denken of dat mij kan overtuigen.
Superb; perfect qua ruimte, rijd prima, goed uitgeruste exemplaren zijn met wat zoeken wel te vinden als L&K of sportline met goede stoelen. Maar als je een beetje goed kijkt is het echt vreselijk goedkoop afgewerkt op veel plekken. Alsof ze niet te mooi mochten zijn van VW. Ook de tellerklokken zijn echt niet mooi en modern, zelfs in de duurste uitvoeringen. Na de facelift van 2020 is dat allemaal beter geworden maar buiten mijn budget.
Talisman; ook prima qua ruimte en als initiale heel mooi afgewerkt en dik in de opties. Voelt gewoon een klap moderner dan de Superb ookal is hij dat niet eens volgens mij. Multimedia vond ik niet zo prettig werken. Head-up-display zat op zo’n goedkoop klapscherm. Wel veel auto voor je geld en betrouwbaarheid schijnt ook in order te zijn.
Mondeo niet eens wezen kijken, goede aanbieding en rijd vast goed, maar voelt voor mij als een zwaar gedateerde auto. Vind het interieur met name echt niet mooi
Passat; beetje zelf de gevoel als de A6. Niets mis mee, mooi afgewerkt, als je goed zoekt vind je ook luxe exemplaren. Voldoende ruimte. Maar de betrouwbaarheid van VW heb ik niet veel vertrouwen in en op een of andere manier doet het mij niets
Mazda 6; mooi van buiten maar ook veel goedkope details. Zoals knopjes stoelverwarming. Beetje al de mondeo voelde het gewoon als een oude auto die wel bij gestipt is.
Nog wat andere auto’s zijn de revue gepasseerd maar om uiteenlopende redenen niet geworden.
Maar ook de Insignia Sport tourer
Het vorige model vond ik wel mooi maar niet fijn rijden. Motoren wat loom, auto zwaarlijvig maar na alle positieve recensies (o.a. autoweek) wezen zoeken. Luxe exemplaren zijn goed te vinden; sterker nog; veel Insignia’s zijn gewoon lekker uitgerust. In Nederland zijn de meeste exemplaren de 1.5T. Om niet te veel teug te vallen in vermogen van de Mercedes ben ik voor de 1.6T gegaan met 200pk. Deze motoren weinig verkocht (alleen MY2019 en MY2020). In Nederland geen geschikt exemplaar kunnen vinden. Na wat zoeken in Düsseldorf bij de Opel dealer een heel fraai exemplaar gevonden. 2 uurtjes rijden dus het is een bezoekje waard. Iets te weinig kilometers waardoor de auto eigenlijk iets boven budget was, rekening houdend met dat er ook nog 2000 euro BPM bij op komt. Maar toch maar gegaan, zeker vanwege dat deze auto full options was.
wezen rijden en een compleet andere auto. Lichtvoetig, dynamisch (zover mogelijk voor een grote auto), auto weegt ook rond de 1400kg waardoor de auto ook gewoon lekker stuurt, motor pakt lekker op. Automaat is niet van het snelste soort maar wel oke. Dik in de opties, enorme vooruitgang met de kofferbak, trekhaak en ook de achterbank is erg ruim. Auto is dealer onderhouden, ex lease, historie er bij. Ook ten opzichte van de mercedes is het verschil niet zo groot als ik aanvankelijk dacht. Interieurafwerking van de Mercedes is van een bizar hoog niveau dus dat is wel iets minder maar echt niet slecht. Maar je merkt wel dat de Insignia in de basis een modernere auto is dan de mercedes en ze bij Opel ook niet stil zitten.
Auto opgehaald, ingevoerd, BPM betalen, platen drukken en rijden
Om een overzicht te geven van de opties naast de al luxe Innovation uitvoering;
- Volledig lederen bekleding
- 18 voudig elektrisch verstelbare AGR stoelen
- Memory stoelen
- Stoel massage
- Stoel verkoeling/ventilatie
- Stoel verwarming
- Stuur verwarming
- Achterbank verwarming
- Elektrisch verwarmbare voorruit
- Draadloos telefoon opladen
- Navi Pro navigatie (opvolger intellilink)
- Head-up-display in voorruit, (niet op zo'n klepje)
- Panoramadak welke deels geopend kan worden
- Adaptive Cruisecontrol met stop & go
- 360 graden camera (helikopter view)
- Dodehoekherkenning
- Adaptief onderstel met Tour Normaal & Sport
- Elektrische achterklep
- Optionele 18 inch Bicolor velgen
- (deels) Digitale cockpit
- Bose audio systeem
- Intellilux matrix led koplampen
- trekhaak af fabriek (heel mooi ingebouwd en trek je er zo onderuit + aangepaste stabiliteit regeling)
- OPC-line exterior package
En zo nog vast wel dingen die ik vergeet.
Na 1000 kilometer is het nog steeds genieten. Uiteraard de ruimte is erg fijn, auto is erg comfortabel zonder zweverig te zijn.
De optionele AGR stoelen zijn echt fenominaal. Stoelverkoeling/ventilatie zal ik weinig gerbruiken denk ik, net als de stoelmassage maar de uitgebreide verstelbaarheid en verwarming is echt heel goed.
Camera aan de voorkant is een aanrader. Het is een lange auto dus daarmee kun je lekker ver doorschuiven in een parkeervak
Head-up-display had ik eerder nooit, op zo’n klepje voegt weinig toe, maar hier zit het prachtig in de voorruit en stiekem is het gewoon heel erg prettig
Intellilix koplampen; ik kende het al van de benz. Het zijn geen gewone led koplampen. Maar ook op de Opel werkt het gewoon heel erg goed, aanrader!
Later zal ik verder in gaan over verbruik en andere positieve en negatieve zaken die mij zijn opgevallen. Eerst wat meer kilometers maken
Bijna een jaar verder
- 68.000 km
Bijna een jaar verder en nog steeds bevalt de auto uitstekend.
Positief:
- fijne stoelen
- lekker veel knopjes! Wel mooi geclusterd maar even iets snel in of uit schakelen of verstellen gaat super snel met een gewoon knopje. Bij veel moderne auto's is dat helaas niet altijd meer het geval. Sterk punt van deze auto.
- alle luxe zit er op maar werkt ook gewoon goed en doordacht
- Ruimte blijft elke rit gewoon fijn, zeker voor de achter passagiers of als er iets groots mee moet
- Matrix led koplampen; in het westen van het land zal de meerwaarde wat minder zijn maar hier op onverlichte snelwegen en buitenaf wegen werkt het echt heel prettig
- geen rammeltjes of kraakjes, goede kwaliteitsindruk, stil van binnen
- behoorlijke directe besturing, maar onderstel is lekker comfortabel. Met 1 druk op de knop op sport word het onderstel erg stevig. Soms wel fijn, maar in de praktijk staat hij in de comfortstand wat een mooie mix is.
Is alles dan positief? Nee, maar deels ook smaak gebonden of hoort bij een grote auto;
- pianolak in het interieur vond ik vanaf dag 1 niet mooi en nu nog steeds niet. Het is erg stof gevoelig. Bij veel auto's moet het luxe uitstralen maar ik vind het wat goedkoop aan doen bij de meeste merken. Bij deze Insignia niet anders.
- de motor presteert prima, op papier zijn de cijfers best oke. En je komt niets te kort. Maar het gaat niet altijd van harte waarbij ik vermoed dat de automaat daar ook een negatief aandeel in heeft. Met gewoon rijden gaat het prima maar als je even snel wil zijn dan gaat het niet snel en soepel, dat kan echt beter.
- Dodehoek sensoren in de spiegels reageren ook vaak op andere zaken dan auto's. Op de snelweg waar je ze gebruikt werkt het prima. Maar als je door de stad rijd met wat snelheid reageren ze op van alles.
- Grote draaicirkel. Inherent aan het formaat auto uiteraard. Parkeren gaat met de 360 graden camera perfect, zelfs smalle plekjes krijg je hem toch makkelijker in dan gedacht. Maar juist ergens indraaien vraagt soms toch een enkele keer extra steken. Ook is het een kwestie van goed aansluiten in een parkeervak om zo niet te ver uit te steken aan de achterzijde.
Voorlopig blijft de Insignia nog wel even
80000 km op de klok en 1,5 jaar in bezit
- 81.500 km
Een half jaar verder
Weinig bijzonderheden, behalve dat de Insignia zich acht echte pakezel gedraagt zonder problemen.
Begin van de zomer mocht de Insignia een autoambulance trekken met auto er op. Flink gewicht maar geen enkel probleem voor de 1.6 turbo. Bij 90 km/h zit hij iets onder de 2000 toeren maar wel wanneer met maximale koppel al beschikbaar is. Dus heerlijk rustig cruisen en met 1 op 12 een heel acceptabel verbruik. Ook de stabiliteit is echt top, onderstel heb ik wel op sport gezet om het 'deinen' wat minder te maken op slecht wegdek aangezien de achteras op de Insignia vrij soft . comfortabel is. De trekhaak is af fabriek en dus trek je hem er zo onderuit en zit de stekker op de haak zelf waardoor je niet onder de auto hoeft te 'klooien' om de stekker er in te krijgen. Eenmaal aangekoppeld gaat de ESP ook in aanhanger stand en worden de parkeersensoren achter uitgeschakeld.
Vakantie ging zonder aanhanger, maar wel vol bepakt; we hebben een grote dakkoffer, maar die bleek met de Insignia niet nodig. Het bagagenet wel omhoog getrokken en kofferbak goed vol. Na 8 uur rijden stap je nog fris uit. Niet alleen de AGR stoelen zijn erg goed maar ook de auto zelf is gewoon ontspannen om te rijden; zelfs met hele stukken 160/180 km/h gaat gewoon ontspannen in alle rust. Daarboven voelt de Insignia nog steeds heel stabiel op de weg maar merk je wel meer windruis en gaat het verbruik ook echt fors omhoog.
In het najaar mocht mijn Insignia nog opdraven in het autoweek blad met een vergelijking met de Toyota avensis duurtest van autoweek zelf. Daar ook een stuk in gereden maar eigenlijk geen vergelijk; ondanks gelijke bouwjaren is de avensis een van het oudere soort; turboloze motor die niet vooruit te branden was. Stoelen vrij kort, besturing en onderstel erg gevoelloos en wollig. Op de snelweg merk je dat er op isolatie is bespaard dus erg luidruchtig. zaken als led koplampen, android auto, carplay, achteruitrij camera. Het zat er allemaal niet op, laat staan alle andere luxe waar mijn insignia mee is uitgerust wat überhaupt niet leverbaar was op een avensis. Kwalitatief zal het vast erg goed zijn, maar ik zou er nooit mee willen ruilen. Maar was wel een leuke dag.
Nu met de koude dagen is niet alleen de stoelverwarming maar ook stuurverwarming toch wel fijn. Nee het is geen must-have maar stiekem toch wel fijn als de tempraturen onder 0 komen. :)
Ook heeft de Insignia een beurt gehad bij de Opel dealer; is nog wel een software update uitgevoerd en verder gewoon de bekende vloeistoffen en filters. Geen bijzonderheden.
Problemen zijn er niet geweest, geen rammeltjes of kraakjes. De Insignia mag nog wel even blijven
2 jaar in bezit, vakantie en beurt
- 84.000 km
Vakantie achter de rug en daar is de Insignia op zijn best. Met het hele gezin er in en geen dakkoffer nodig. Zelfs na 10 uur rijden stap je nog fris uit door de geweldige AGR stoelen.
200PK is prima vermogen, zeker in Nederland, maar met een volle auto op de Duitse snelweg of bergen is het ook net aan om lekker mee te komen in het verkeer. auto laat verder geen steek vallen. Wel merk je dat de automaat in de bergen soms net te laat terug schakelt of juist opschakelt. Over gaan om handmatig schakelen is dan het devies. Het verbruik in de vakantie , inclusief hele stukken 160 km/h op de snelweg en berg weggetjes maar ook de bekende wegwerkzaamheden is 1 op 12. prima.
De jaarlijkse beurt was ook weer en deze keer inclusief zijn eerste Nederlandse APK. Elektrische handrem aan 1 zijde kwam niet lekker mee. waarschijnlijk omdat ik deze nooit gebruik. zat nog wel binnen de toleranties maar voor de zekerheid deze aan beide kanten uit elkaar laten halen en alles even goed gesmeerd en weer afgesteld. Verder geen bijzonderheden behalve dat volgend jaar 2 nieuwe achterbandjes nodig zijn. Ook was er nog een software update beschikbaar, deze is gelijk ook uitgevoerd. Hij kan er weer een jaar tegen aan.
En dat gaat hij ook zeker doen. Soms kijk ik al vast naar een andere auto, een premium product zoals een 5-serie of E-klasse. Vergelijkbare ruimte maar doorgaans met minder luxe, wel met wat meer vermogen en mooiere afwerking, maar dan moet er ook een flinke sloot geld bij terwijl ik in kilometers er alsnog op achteruit ga. Iets om volgend jaar nog maar eens te overwegen. De Insignia bevalt namelijk nog steeds prima.
Verkocht!
- 85.000 km
Verkocht!
na bijna 3 jaar in de Opel te hebben gereden is het tijd voor wat anders. Zeker niet omdat de opel een onprettige auto is of tekortkomingen, integendeel. We hadden hier prima nog jaren mee kunnen doorrijden. Maar toen ik de een BMW 5-serie kon kopen met de door mij gewenste configuratie en een nette inruilprijs voor de Opel kreeg is hij toch vroegtijdig verkocht.
Top
- super de luxe, meeste duitse premium producten hebben vele luxe zoals deze opel heeft niet aan boord. Sommige zaken kan ik prima missen zoals stoelventilatie of massagestoel. Andere zaken zijn bijzonder prettige bij een lange auto zoals de 360 graden camera, wat haast een must have is om strak te kunnen parkeren in een krap parkeervak.
- de stoelen zijn ook erg goed, (AGR stoelen), ik hecht er veel waarde aan en de opel stelt zeker niet teleur. zelfs als je uit een volvo of iets komt ga je in de Opel met AGR stoelen je plek vinden
- De ruimte, die is geweldig. Alles pak je er in. de laadruimte is echt gigantisch en de achter passagiers zitten riant. zelfs volwassenen kunnen uren lang daar volhouden
- rijgedrag is ook goed, nu heeft deze Insignia wel het adaptieve onderstel, maar hij stuurt heel direct zodat hij je bij het rijden betrekt en graag de bocht om wil. Sportief word het niet, al kun je de dempers op standje sport echt wel een potje sturen. De auto is meer op comfort gericht en dat doet hij erg goed
Flop
-De motor, 200pk is prima in de Insignia, ik weet nog dat ik met de basismotor (1.5 165pK) reed en dat was echt ondermaats. Deze 200pk was al veel beter. Maar naarmate ik de auto langer had begon het mij wel meer en meer te storen dat de auto er gewoon geen zin aan heeft. Met vol gas heeft hij echt wel die 200PK en gaat hij wel, maar gewoon in het dagelijkse verkeer is het een beetje loom en heeft hij er gewoon niet altijd zin in. DUs met aanhanger en in de bergen is het nog steeds goed het juiste toerental kiezen.
- zelfde geld voor de automaatbak, en zeker icm de motor is hij te traag. Met gewoon rustig door het verkeer is het een heerlijk soepele automaat. Maar bij plots gas moet de auto echt nadenken , kiest hij verkeerde versnellingen die de motor dan weer niet lekker op pakt. Soepel is het zeker, maar niet snel.
- verder klein leed. de draadloze telefoonoplader zit op een ophandige plek, pianolak interieurdelen krassen snel al zagen die van mij er nog netjes uit. Mij Insignia had het OPC line pakket. Dan krijg je 2 uitlaten aan de achterzijde, alleen zijn die nep. Waarom geen echte, er achter zitten namelijk wel degelijk 2 uitlaten links en rechts die naar beneden zijn gebogen. Trekhaak af fabriek is mooi, maar zeker de eerste keer zit je wel even te prutsen hoe het moet.
Verder is het altijd een betrouwbare auto geweest, geen gekke dingen naast gewoon onderhoud en een keer een nieuwe accu. Het model is nog altijd zeer fraai en juist vanwege het zo goed bevallen van een ruimte stationwagen is de opvolger ook weer een grote station geworden op benzine met automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Grand Sport 1.5 165pk Turbo OPC Executive HuD|Dodehoek|Camera|LED
- 2019
- 173.077 km

Opel Insignia 1.5 Turbo Innovation | Panoramadak | Stoelventilatie | Massage | OPC Line | Head-Up | 360 camera | Carplay | Matrix LED
- 2017
- 64.505 km

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170PK ECC LMV SPORTSTOELEN NAVIGATIE
- 2017
- 369.255 km