Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 218.249 km |
KM-stand laatst | 220.850 km |
Goede reisgenoot
- 218.249 km
Per februari van dit jaar veranderd mijn reisafstand van werk. In plaats van een 12 minuten reistijd ga ik 45 minuten rijden voor een enkele reis. Bij die minuten horen ook de km's, ongeveer 130 per dag en dus is het tijd om over te stappen op diesel.
Op dit moment rij ik een Opel Astra 1.4 T uit 2010 met een verbruik van 8,5L per 100km. Als dat verbruik teruggeschroefd kan worden naar 5,5L op 100 km met diesel, dan scheelt het op jaarbasis ongeveer €1300.
Na mijn ervaring met mijn Opel Astra, ben ik eigenlijk enorm fan geworden van meesturende koplampen en stoel/stuurwielverwarming. Genoemde wensen, gekoppeld aan mijn budget en nog wat andere zaken, deden mij al snel uitkomen bij de Opel Insignia.
In Enkhuizen zag ik een knap exemplaar te koop staan en die heb ik eens bekeken.
Wat een ontzettend mooie auto is de Opel Insignia eigenlijk. In iedergeval de generatie A (2009 tm 2017). In mijn optiek heeft deze versie een ontzettend dikke en "high class" uitstraling. De generatie B vind ik daarintegen een stuk meer 13 in een dozijn uitstraling hebben.
De versie die ik heb bekeken betrof een Insignia uit 2015 1.6 cdti Sport Tourer Business+ uitvoering, met daarop nog een hele hoop extra opties.
Zo is de auto voorzien van digitale tellers, uitgebreide navigatie met android auto, climatecontrol, adaptive forward lighting (AFL), elektrische stoelen, stoel- en stuurwielverwarming en lederen bekleding. Zowel het exterieur als het interieur van de Insignia vind ik persoonlijk erg mooi.
De auto is strak gestyled met een hoge en lange neus. De gril doet luxe uitstralen en de led-dagrijverlichting geven de neus een sportieve look. De zijkant heeft een strakke lijn van voor tot achter lopen waardoor de auto er gespierd uitziet. Daarnaast is de auto voorzien van een stel mooie grote lichtmetalen velgen die het geheel mooi afmaken.
In de auto is alles van hoge kwaliteit en overzichtelijk. De digitale klokken zijn duidelijk en goed leesbaar, de stoelen zitten heerlijk en hebben voldoende verstel mogelijkheden en er is veel ruimte in de auto. Het geperforeerde zwarte leder doet de hele auto zeer chique aanvoelen.
Bij het wegrijden merk ik direct dat Opel weer gekozen heeft voor een auto met veel comfort. De koppeling en het stuur is licht met weinig feedback, maar voldoende precies. De zit positie is goed en comfortabel, en het geluid van buiten wordt goed gedempt. Daarnaast is de motor ook voldoende stil.
De 136 pk die het motorblok levert is voldoende om de auto met vlot verkeer mee te doen komen en snelheden van 150 km/u op de teller zijn zonder moeite te bereiken. Cruise controle aan en gaan. De auto stuurt goed en is koers vast, maar het is zeker geen stuurmansauto.
Uiteindelijk is dat natuurlijk ook niet waar deze auto voor gebouwd is. Het voelt zeker meer aan als een goede reisgenoot.
Wat ik fantastisch vind, is het AFL systeem van Opel. De auto kijkt namelijk mee op wat voor weg je rijdt en wat voor weer het is, en past op basis van die informatie de lichtbundel aan. Dit zorgt ervoor dat je bij duisternis en slecht zicht alsnog enorm veel ziet. Echt een top systeem van Opel.
Op wat aandachtspunten na stond de auto er zo goed bij, dat ik heb besloten tot de aankoop. Er zal dus nog een verdere gebruikersreview volgen.
Opvallende punten waren:
- vocht in beiden koplampen
- wat gecupte banden
- vocht in het navigatiesysteem
Deze punten zullen worden verholpen met de aflevering. We gaan zien hoe dat het gaat houden.
Toekomstplannen zijn in iedergeval chippen naar 160 pk en daarna veel km's maken!
Terug naar de dealer
- 220.850 km
Ondertussen de Opel Insignia een maand in mijn bezit. Opzich ben ik erg tevreden over de auto en zijn rijgedrag.
De auto is koersvast, stil, vlot genoeg en comfortabel. Het verbruik valt me tot nu toe nog wel tegen, maar dat kan ook aan mijn rechter voet liggen ('s avonds 145km/u).
De dealer heeft de auto afgeleverd met vier nieuwe banden, dus dat is echt een dikke plus voor Autoservice Enkhuizen.
De dealer heeft de meeste eerdergenoemde problemen verholpen, helaas deden er zich wat (nieuwe) punten op.
- het vocht in de koplampen was verholpen, maar kwam toch weer terug;
- storing op gloeibougie 4;
- navigatie was niet voorzien van de juiste software;
- de knoppen op het stuurwiel moesten nog vervangen worden.
Dit was allemaal geen punt en de auto werd ingepland om de het genoemde te herstellen/verhelpen.
Helaas reed ik van het weekend richting Schiphol en merkte ik bij het resetten van mijn cruise controle dat deze direct onderbrak. In eerste instantie had ik niet door waardoor dit kwam, maar toen ik accelereerde merkte ik dat de koppeling doorslipte. Dit gebeurde helaas op de terugweg steeds vaker. Slecht nieuws helaas...
De auto staat nu weer bij de gargage en ik wacht de diagnose af, mogelijk een versleten koppeling?
Verder staat de auto er echt top bij. Ik heb hem helemaal opgepoetst van binnen en binnenkort heb ik een afspraak om de buitenzijde 2-staps te laten polijsten.
Over een maand een nieuwe update!
Korte duur
- 220.850 km
Helaas heeft de koppeling het begeven en daarmee kwam alweer een einde aan mijn avontuur met de Insignia.
Het leek financieel niet meer haalbaar om de koppeling te vervangen. Autoservice Enkhuizen heeft de auto terug gekocht voor het aanschaf bedrag. Dat hebben ze erg netjes gedaan, ik op naar een andere auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.