Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk Ecotec Busines (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk Ecotec Busines |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Waarom niet?
- 5.000 km
Verandering en versobering in het leasebeleid van mijn werkgever heeft geleid tot de keuze voor een Opel Insignia Grand Sport. De vervanger van mijn vorige leasewagen: een Volvo V60 D6 PIH met het hele boekje er op.
Waar voorheen alle merken kiesbaar waren, worden nu de merken Audi, BMW, Mercedes en Volvo uitgesloten. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want ik heb in het verleden naar volle tevredenheid in Peugeot, Ford en Volkswagen gereden, maar na de verwennerij met de Volvo zou een stap terug wel eens tegen kunnen vallen.
Bovenop de merkbeperking kwam het verbod op SUV/MPV en de verplichting van maximaal een B-label.
Welbeschouwd werd de keuzemogelijkheid hiermee beperkt tot een Ford Mondeo, Skoda Superb, Renault Talisman en de Opel Insignia Grand Sport.
Van Ford vind ik de wegligging perfect, het interieur te plastic en het model gedateerd. De Skoda is wel ruim, maar slap geveerd en saai van binnen. De Renault valt als enige binnen het beleid met een automaat. Het is een mooie verschijning, maar de stoelen en het gebrek aan koppel zijn redenen voor afwijzing.
Resteert de Opel, waarvan ik dit model hatchback/sedan voor het eerst sinds lange tijd mooier vindt dan de Sports Tourer. De 1.6 diesel met 110 pk had ten tijde van bestellen een B-label. Ik moet toegeven dat ik een beetje huiverig was voor de lichte motor, maar de 300 Nm koppel zijn bij laag toerental aanwezig en de auto trekt tussen 2 en 3000 toeren voldoende hard. De versnellingsbak heeft redelijk korte slagen en daarmee is het fijn rijden.
Het verbruik is nu 5,0ltr/100km en lijkt te dalen. Mijn rijstijl is redelijk rustig met accelereren, maar ik rijd wel 150 Km/h als het verkeer het toelaat.
Het onderstel en de vering zijn redelijk goed. Rechtuit op de snelweg is de Opel iets minder koersvast dan de Volvo, maar het verschil is klein. In de bochten houdt de Opel zich goed staande, mits vloeiend wordt ingestuurd. Een kleine correctie wordt niet zonder een schok geabsorbeerd. Dit is ook merkbaar op korte onregelmatigheden in het wegdek.
Het interieur is prima afgewerkt. Materialen voor dashboard en deurbekleding doen niet aan als hard plastic. De binnenruimte is uitstekend: met 1,85m lichaamslengte kan ik achter mijzelf zitten zonder dat mijn knieën de rugleuning van de voorstoel raken (3cm).
De multimedia is behoorlijk snel en redelijk intuïtief. Voor mij is het een gemis dat op snelwegen de afritten niet als pop-up verschijnen, maar de navigatie werkt naar behoren. De kwaliteit van standaard audio is voor mij goed. Beter dan Peugeot, minder dan Volvo. Het telefoongeluid is uitstekend, met als opmerking dat de ventilatiesnelheid van de airco automatisch wordt verlaagd tijdens een gesprek.
De kofferruimte is diep, ruim en goed toegankelijk. Of mijn eerste niet-station een probleem gaat leveren moet ik gaan ervaren, maar vooralsnog ben ik positief.
Als opties op de Business plus uitvoering heb ik het Comfort- en het Winterpakket. De eerste vanwege de AGR-stoelen en de achteruitrij camera. De tweede vanwege de stoel-, voorruit- en stuurverwarming. De AGR-stoelen zijn formidabel (daar zou Renault een voorbeeld aan kunnen nemen). De resolutie van de camera (of het scherm?) is matig.
Tevens heb ik gekozen voor de Intellilux Matrix LED verlichting. Dit is het geld meer dan waard! De vorm en richting van de lichtbundel wordt automatisch aangepast aan de omgeving en het overige verkeer; uitmuntend!
Standaard wordt een Insignia uitgevoerd met Opel Eye: dit systeem herkent verkeersborden, voetgangers, stuurt de lane-assist en meet de afstand tot de voorligger (met remfunctie in geval van een bijna-botsing. Hiervan moet ik constateren dat de eerste 3 functies niet altijd werken, maar als standaard optie is het een veilige keuze van Opel.
Ik heb een poging gedaan u te informeren op een prettig leesbare manier, maar toch met voldoende informatie. Mocht dit niet het geval zijn, staat het u vrij mij te voorzien van (opbouwende) kritiek.
Met dank voor het lezen en groet,
Paul
Update
- 40.000 km
Na 40000 km breng ik u graag op de hoogte van nieuwe ervaringen met de Insignia Grand Sport.
Vanaf dag 1 had ik last van trillingen (vooral bij 115 - 135 km/h). Dit heb ik in eerste instantie niet opgenomen in de review, aangezien ik er van uitging dat het het een euvel betrof dat met balanceren van de wielen zou worden verholpen. Helaas blijkt dit niet het geval. Inmiddels hebben zowel de dealer, als 2 bandenbedrijven een vergeefse poging gedaan.
De auto trilt licht in stuur, stoelen en chassis. De ene keer meer dan de andere keer.
Het verbruik leek in eerste instantie te dalen, maar heeft zich nu gestabiliseerd op 5,4 ltr/100 km. Hierbij opgemerkt dat de motor echt "los gekomen" is en de auto vlotter accelereert dan voorheen.
Enkele kleine punten die wat tegenvallen:
- Actualiteit van het kaartmateriaal van de navigatie laat te wensen over
- Het vermogen/de werking van de achterruitverwarming valt tegen. Het duurt soms meer dan 10 minuten voordat de ruit ontwasemt is.
- Na regen word ik bij het openen van de deuren, alswel bij de achterklep, bediend met een handvol druppels op de stoel of in de kofferbak
- De draadloze telefoonlader werkt niet altijd even goed. Soms moet de telefoon 2 of 3 keer worden geplaatst.
Al met al ben ik nog steeds tevreden, echter maken de trillingen dat ik niet nog een Opel zal rijden. De dealer beweert inmiddels dat het trillen binnen de norm valt en zij er niets meer aan kunnen doen.
Als er lezers zijn die soortgelijke ervaringen hebben, verneem ik graag of er door hen een oplossing gevonden is.
Met dank voor het lezen en groet,
Paul
Beeindiging
- 50.000 km
Ondanks alle pogingen is het euvel van het trillen nooit verholpen. Gelukkig voor mij kon de auto worden doorgezet naar een collega die het niet hinderlijk vindt.
Sinds november rijd ik tot grote tevredenheid een Peugeot 3008.
Een review over deze auto volgt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.