Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Opel
  • Insignia Grand Sport

Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk Ecotec Busines (2018)

autoreview

6
Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk Ecotec Busines (2018)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringInsignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk Ecotec Busines
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom niet?

  • 5.000 km
  • 3 augustus 2018

Verandering en versobering in het leasebeleid van mijn werkgever heeft geleid tot de keuze voor een Opel Insignia Grand Sport. De vervanger van mijn vorige leasewagen: een Volvo V60 D6 PIH met het hele boekje er op.

Waar voorheen alle merken kiesbaar waren, worden nu de merken Audi, BMW, Mercedes en Volvo uitgesloten. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, want ik heb in het verleden naar volle tevredenheid in Peugeot, Ford en Volkswagen gereden, maar na de verwennerij met de Volvo zou een stap terug wel eens tegen kunnen vallen.

Bovenop de merkbeperking kwam het verbod op SUV/MPV en de verplichting van maximaal een B-label.
Welbeschouwd werd de keuzemogelijkheid hiermee beperkt tot een Ford Mondeo, Skoda Superb, Renault Talisman en de Opel Insignia Grand Sport.

Van Ford vind ik de wegligging perfect, het interieur te plastic en het model gedateerd. De Skoda is wel ruim, maar slap geveerd en saai van binnen. De Renault valt als enige binnen het beleid met een automaat. Het is een mooie verschijning, maar de stoelen en het gebrek aan koppel zijn redenen voor afwijzing.

Resteert de Opel, waarvan ik dit model hatchback/sedan voor het eerst sinds lange tijd mooier vindt dan de Sports Tourer. De 1.6 diesel met 110 pk had ten tijde van bestellen een B-label. Ik moet toegeven dat ik een beetje huiverig was voor de lichte motor, maar de 300 Nm koppel zijn bij laag toerental aanwezig en de auto trekt tussen 2 en 3000 toeren voldoende hard. De versnellingsbak heeft redelijk korte slagen en daarmee is het fijn rijden.

Het verbruik is nu 5,0ltr/100km en lijkt te dalen. Mijn rijstijl is redelijk rustig met accelereren, maar ik rijd wel 150 Km/h als het verkeer het toelaat.

Het onderstel en de vering zijn redelijk goed. Rechtuit op de snelweg is de Opel iets minder koersvast dan de Volvo, maar het verschil is klein. In de bochten houdt de Opel zich goed staande, mits vloeiend wordt ingestuurd. Een kleine correctie wordt niet zonder een schok geabsorbeerd. Dit is ook merkbaar op korte onregelmatigheden in het wegdek.

Het interieur is prima afgewerkt. Materialen voor dashboard en deurbekleding doen niet aan als hard plastic. De binnenruimte is uitstekend: met 1,85m lichaamslengte kan ik achter mijzelf zitten zonder dat mijn knieën de rugleuning van de voorstoel raken (3cm).

De multimedia is behoorlijk snel en redelijk intuïtief. Voor mij is het een gemis dat op snelwegen de afritten niet als pop-up verschijnen, maar de navigatie werkt naar behoren. De kwaliteit van standaard audio is voor mij goed. Beter dan Peugeot, minder dan Volvo. Het telefoongeluid is uitstekend, met als opmerking dat de ventilatiesnelheid van de airco automatisch wordt verlaagd tijdens een gesprek.

De kofferruimte is diep, ruim en goed toegankelijk. Of mijn eerste niet-station een probleem gaat leveren moet ik gaan ervaren, maar vooralsnog ben ik positief.

Als opties op de Business plus uitvoering heb ik het Comfort- en het Winterpakket. De eerste vanwege de AGR-stoelen en de achteruitrij camera. De tweede vanwege de stoel-, voorruit- en stuurverwarming. De AGR-stoelen zijn formidabel (daar zou Renault een voorbeeld aan kunnen nemen). De resolutie van de camera (of het scherm?) is matig.

Tevens heb ik gekozen voor de Intellilux Matrix LED verlichting. Dit is het geld meer dan waard! De vorm en richting van de lichtbundel wordt automatisch aangepast aan de omgeving en het overige verkeer; uitmuntend!

Standaard wordt een Insignia uitgevoerd met Opel Eye: dit systeem herkent verkeersborden, voetgangers, stuurt de lane-assist en meet de afstand tot de voorligger (met remfunctie in geval van een bijna-botsing. Hiervan moet ik constateren dat de eerste 3 functies niet altijd werken, maar als standaard optie is het een veilige keuze van Opel.

Ik heb een poging gedaan u te informeren op een prettig leesbare manier, maar toch met voldoende informatie. Mocht dit niet het geval zijn, staat het u vrij mij te voorzien van (opbouwende) kritiek.

Met dank voor het lezen en groet,
Paul

Update

  • 40.000 km
  • 9 mei 2019

Na 40000 km breng ik u graag op de hoogte van nieuwe ervaringen met de Insignia Grand Sport.

Vanaf dag 1 had ik last van trillingen (vooral bij 115 - 135 km/h). Dit heb ik in eerste instantie niet opgenomen in de review, aangezien ik er van uitging dat het het een euvel betrof dat met balanceren van de wielen zou worden verholpen. Helaas blijkt dit niet het geval. Inmiddels hebben zowel de dealer, als 2 bandenbedrijven een vergeefse poging gedaan.
De auto trilt licht in stuur, stoelen en chassis. De ene keer meer dan de andere keer.

Het verbruik leek in eerste instantie te dalen, maar heeft zich nu gestabiliseerd op 5,4 ltr/100 km. Hierbij opgemerkt dat de motor echt "los gekomen" is en de auto vlotter accelereert dan voorheen.

Enkele kleine punten die wat tegenvallen:

- Actualiteit van het kaartmateriaal van de navigatie laat te wensen over
- Het vermogen/de werking van de achterruitverwarming valt tegen. Het duurt soms meer dan 10 minuten voordat de ruit ontwasemt is.
- Na regen word ik bij het openen van de deuren, alswel bij de achterklep, bediend met een handvol druppels op de stoel of in de kofferbak
- De draadloze telefoonlader werkt niet altijd even goed. Soms moet de telefoon 2 of 3 keer worden geplaatst.

Al met al ben ik nog steeds tevreden, echter maken de trillingen dat ik niet nog een Opel zal rijden. De dealer beweert inmiddels dat het trillen binnen de norm valt en zij er niets meer aan kunnen doen.

Als er lezers zijn die soortgelijke ervaringen hebben, verneem ik graag of er door hen een oplossing gevonden is.

Met dank voor het lezen en groet,
Paul

Beeindiging

  • 50.000 km
  • 1 februari 2020

Ondanks alle pogingen is het euvel van het trillen nooit verholpen. Gelukkig voor mij kon de auto worden doorgezet naar een collega die het niet hinderlijk vindt.

Sinds november rijd ik tot grote tevredenheid een Peugeot 3008.
Een review over deze auto volgt

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Opel Insignia? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI Business Executive / AUTOMAAT / NAVI / 120dkm!

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI Business Executive / AUTOMAAT / NAVI / 120dkm!

    • 2017
    • 120.064 km

    € 12.999

    Opel Insignia 1.6 CDTI EcoTec Online Edition, Navigatie

    Opel Insignia 1.6 CDTI EcoTec Online Edition, Navigatie

    • 2018
    • 112.244 km

    € 18.790

    Opel Insignia 1.5 Turbo Business Executive (5-drs Hatchb.)

    Opel Insignia 1.5 Turbo Business Executive (5-drs Hatchb.)

    • 2019
    • 109.271 km

    € 19.690

Meer Opel Insignia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Insignia | p.o.a.

    252
    • 17 juni 2022

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
PREMIUM
Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Een bovengemiddeld sportieve, middelgrote auto? Zal wel weer een Audi, Mercedes of BMW worden....

Lees meer
 

Opel Insignia reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)

    Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk...

    11
    • 14 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 136pk Innovation (2018)

    Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 136pk...

    22
    • 18 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk Ecotec Busines (2018)

    Opel Insignia Grand Sport 1.6 CDTI 110pk...

    6
    • 3 augustus 2018
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk...

    6
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia (2014)

    Opel Insignia (2014)

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition (2011)

    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition...

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk Ultimate (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk...

    3
    • 30 september 2021
meer reviews
Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Dubbeltest

Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Dubbeltest

Veel grote, luxueuze reiswagens hebben de afgelopen jaren het veld moeten ruimen ten gunste...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Begin van het eind: Opel Insignia alleen nog met dieselmotoren

    Begin van het eind: Opel Insignia alleen...

    71
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    48
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk...

    6
    • 2 januari 2022
  • Nieuws
    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300 pk

    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300...

    22
    • 2 december 2021
  • Autotest
    Test: Opel Insignia GSi

    Test: Opel Insignia GSi

    23
    • 1 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    39
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation (2020)

    Opel Grandland X 1.2 Turbo 130pk Innovation...

    3
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation (2022)

    Opel Vivaro L2H1 2.0 Diesel 145pk Innovation...

    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022
  • Achtergrond
    De Opel Junior uit 1983 was een slimme stadsauto

    De Opel Junior uit 1983 was een slimme...

    23
    • 4 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden