Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)

autoreview

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)
Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive (2019)

Signalement

UitvoeringInsignia Grand Sport 1.5 Turbo 165pk Business Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst172.300 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Opel!!

  • 14.925 km

Tja, en dan is je Mazda 6 2.2. Diesel history, mag je nog even 2 maanden met een V70 D2 rondtuffen, die het helaas (ook) voortijdig begaf, en krijg je daarop -tijdelijk- een Grandland X, ook een diesel met automaat, 8-traps. Een verdomd fijn ding. Snel en vooral zuinig. Zie mijn review hierover. Maar ja, diesel mocht niet meer en na die Mazda en Volvo was ik toch wel erg verwend. Wat nu als volgende leasebak? Drie cilinders? Voor mij geen optie. Daarmee vielen al een hoop gegadigden buiten de boot (Volvo, Bmw). Nee, 4 pitten, loopt toch het mooist - vind ik -, behalve dan een zescilinder maar da's financieel niet haalbaar. Na lang wikken wegen maar eens bij Opel binnen gestapt. Ondanks de lekkere hoge instap toch geen Grandland X meer want 3 cilinders en bovendien een zuipschuit, aldus collega's. Niet dat zoiets voor mij de doorslag geeft want tanken m.b.v. een tankpasje, maar toch....

De Insignia. Stond in de showroom, zat lekker met speciaal zitmeubilair, is grooooooot en vooral heel ruim van binnen. Geen station meer. Na 20 jaar nu eens een hatchback. Lang verhaal kort: proefrit gemaakt en e'm besteld. Lichtgrijs, saai! Rood, te flitsend en te hard van kleur voor deze auto. Zwart? Neuh, Misschien ooit... Donkerrood werd teveel bruin en donkerblauw bijna zwart. Dus toch grijs dan maar wel donkergrijs. Staat netjes en chique. Schuifdak erin, automaat (6-bak daarover later meer) en intelligente Matrixled verlichting. Bose audio ging alleen i.c.m. een peperduur pakket aan opties waaronder dure navigatie. Teveel van het goede. Ten slotte reservewiel (thuiskomer).

1 November geleverd. al direct 's avonds een betonnen biels gemist bij het keren op een modderig pad. Gevolg: linker voorband aan gort en lichtmetaal beschadigd. Oh ja, ook de sporing was niet goed meer. Goed begin, zeker toen 2 dagen later een kiezel de voorruit even "meenam".

Enfin, thuiskomer eronder (bewees gelijk zijn nut) en naar de bandenboer. 4x Winterband Michelin en uitlijnen. Velg gerepareerd. Ben gelukkig sinds een week weer van de winterbanden verlost. Herrie en hoog brandstofgebruik. Nu bijna 15K gereden. Wat valt mee en wat valt tegen:

Een lel van een auto. De V70 en Mazda propte ik overal in met parkeren. Nu dus 80% mis. Heeft met de wielbasis te maken. Het gaat inmiddels wat beter. Lange gewenning.
Ik ben blij met de parkeersensoren voor en achter.

Standaard navigatie. Matigjes. Geen file-info en anders te laat gewaarschuwd. Geen meldingen voor flitsers. Met hulp van Opel uiteindelijk de Androidapp geïnstalleerd en via de GSM navigeren. TomTom kan nog niet via Android van Opel. Waze wel en die doet het prima icm Flitsmeister.

Bagageruimte voldoende. Schuine achterkant en dat wist ik van tevoren. Kan er mee door. Audio: tja, redelijk. Na High-end audio in de Volvo is het slikken....wist ik ook van te voren. Geen issue verder.

De speciale stoelen (optie) zitten voortreffelijk. Nog geen rugpijn gehad en goed - elektrisch - verstelbaar.

Schuifdak, een heerlijke optie. Wel wat meer windgeruis maar te overzien en heb ik er graag voor over.

Matrixverlichting: wat een uitvinding. Een bak licht en vaak ook grootlicht zonder hinder voor anderen. Perfect. Alleen met sneeuwval overschakelen op normaal ledlicht vanwege verblinding. Komt nauwelijks voor. Kortom, een aanrader deze verlichting. Overigens vallen bij sneeuwval wel alle veiligheidssystemen uit door blindering. Denk aan parkeren, bordenherkenning, rijbaanhulp e.d.) Iets om rekening mee te houden. Zullen meerdere auto's last van hebben

De automaat. Een 6-bak en lekker smeuig. Niet zo giftig als de 8-bak met dubbele koppeling in de Grandland X. Dit is meer op comfort gericht. De bak "leest" wel heel snel wat je wil en past zich aan. Boven de 4000 toeren moet ik aan wennen want 20 jaar diesel en dat rijdt dus anders.

Af en toe begint de elektronica te waarschuwen voor voetgangers of anderszins botsalarm. Niks te zien natuurlijk, dus een kromme bite in het systeem.

Tanken is een dingetje. De laatste 10 liter moeten er zowat druppelsgewijs in. Daar ben ik overigens later achter gekomen waarna bleek dat ik ineens met een ruim 1400 kg zware auto met automaat 950 km ver kom op een tank ofwel zo'n beetje 1:15. Bij lange niet de fabrieksopgave natuurlijk maar zeker netjes.

Olieverbruik was ik niet meer gewend. Maar tot dusver 3/4 liter toegevoegd. Blijft natuurlijk een 1500 cc blokje met turbo. Op de snelweg zal ie begrijpelijk - naar ik aanneem tijdelijk - wat meer van het goudgele smeermiddel nodig hebben totdat de boel echt goed is ingelopen

Enfin. Op een narrige bandenspanningssensor rechtsachter na, gaat het voorspoedig. Een comfortabele reiswagen en snel zat. Of ie net als een groot deel van mijn vorige auto's mijn hart zal stelen zal de tijd leren.
Wordt vervolgd.


Update

  • 30.850 km

Inmiddels ruim 30K gereden en wat ervaringen rijker. De Opel doet wat ie moet doen, rijden en zonder problemen. Wel tussendoor al een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Bij ruim 24K kreeg ik een melding dat de oliekwaliteit minder was dan 5%. Ondanks dat ik tussendoor 1.5 liter heb moeten bijvullen. Geen lekkage o.i.d. Zal te maken hebben met het inlopen van het blok al schijnen de meningen over inrijden daarover te zijn verdeeld. Heb het tot nu toe bij vrijwel alle nieuwe auto's gehad. Het olieverbruik is overigens gestopt, dat wil zeggen, het is niet meer zichtbaar op de peilstok.

De enige klacht die ik had betrof een rammel boven in de linker A-stijl nabij het frame van het schuifdak. Keurig opgelost door de dealer die en passant vergat de gevraagde extra liter olie - voor de zekerheid - in de kofferruimte te leggen en het ruitenwisservloeistofreservoir bij te vullen. Wel werd een sticker met de bedrijfsnaam aan de onderzijde van de achterste kentekenplaat houder geplakt. Die is er zo weer af....Gratis reclame doen we niet aan.

Het brandstofverbruik is keurig. Automaat en 1.5 ton i.c.m. 1500 cc blok en dan gemiddeld 1:16 vind ik netjes. Ruim 1000 km op een tank benzine is meer regel dan uitzondering als moet de tank dan wel helemaal vol zijn, en zoals eerder al aangegeven, dat kost even tijd. Maak je kilometers in de bebouwde kom, dan stijgt het verbruik fors. Met 800 km is het dan wel bekeken. Ik had de Insignia graag tijdens een lange vakantietrip uitgelaten op de autobahn. Vanwege Corona maar een jaartje overgeslagen. Volgend jaar maar zien. Snel is ie wel. Een paar keer midden n de nacht op een verlaten snelweg even doorgetrapt. In no-time geeft de snelheidsmeter 200+ aan. Ik ben nog niet flat-out gegaan maar er was nog genoeg over. Ik vond het wel goed zo. Een kruissnelheid van 140-150 in Duitsland - voor hoelang dat daar nog is toegestaan - vind ik in de regel snel zat.

Na ruim 5000 km na de onderhoudsbeurt blijkt dat de oliekwaliteit 73% is. Dat bekent dat ik over 15K weer een oliewissel moet laten uitvoeren. Het schijnt met de manier van rijden te maken te hebben. In mijn geval 30% bebouwde kom, de rest snelweg en dan voortsukkelen met 100 km p/u. Ben benieuwd wie die 30K wel haalt. Die 100 km p/u draagt natuurlijk wel in positieve zin bij aan het verbruik.

Als ik toch moet klagen dan is het over de automaat in koude toestand. De bak grijpt dan wat bruusk aan en schakelt wat lomp. Eenmaal warm gaat het beter al zal ie nimmer het niveau halen van de achttraps automaat van de Grandland X waarmee ik 2 maanden reed.

Verder is de auto ruim. Kan ook niet anders met 4.92m auto. Bagageruimte is zoals al eerder genoemd, voldoende, niet meer dan dat, heeft ook met de aflopende achterkant te maken. Ik reed voorheen altijd stationmodellen en dat mag je niet vergelijken. Zitcomfort nog steeds top. Navigatie drama. Wase via Android gaat gelukkig veel beter. Verder weinig op aan te merken.

Tussentijds via de autopers vernomen dat er een nieuwe (facelift) Insignia op de markt is met als vervanger voor de 1.5 165 pk een 1.4 met max 140 pk en flink duurder. Nooit meer terug gezien in de prijslijsten van Autoweek. Alleen de 200 pk versie en de diesels. Je ziet sowieso weinig Insignia's rondrijden. Wordt weer vervolgd.

UPDATE

  • 47.250 km

Het is al weer even terug dat ik wat te melden had. In feite nog steeds niet veel. Recent een tweede onderhoudsbeurt omdat het onderhoudssysteem aangaf dat de kwaliteit van de olie minder als 5% was. Ik haal de 30 k tussen de onderhoudsbeurten echt niet. Enfin, gewoon laten uitvoeren. Kan nooit kwaad.

Verder vond ik dat de automaat slipte bij gasgeven op de snelweg. Ik ben een doorgewinterde "handbakker" dus ik kon me vergissen. De dealer gaf me gelijk. de klacht was bekend. Software-update gehad. nu slipt ie nog meer maar schakelt sneller en overall is het blok feller. Zal wel zo horen dus. Ik ben benieuwd hoe dat gaat wanneer ik de diverse bergpassen over ga. Hopelijk niet een oververhitte koppelomvormer.

Daarnaast nog een terugkerende melding over de motorkap die niet was afgesloten. De eerst keer weet je niet hoe snel je van de weg af moet komen. Na drie keer - er was steeds niets aan de hand - geloofde ik het wel. Ook opgelost.

Gebruik blijft redelijk constant met 1:15 tot 16, en dat met een 1500 cc met automaat en bijna 1.5 ton aan gewicht. Benieuwd hoe dat straks gaat over de autobahn waar harder wordt gereden, althans, ik wel. In de bebouwde kom loopt het verbruik wel schrikbarend op, tot 1:11.

Verder geen problemen. De Insignia maakt zijn kilometers comfortabel en in alle rust. Tussentijds nog wel 5x steenslag aan de voorruit laten repareren. Daar is ie gevoelig voor. Nu op weg naar naar de volgende 25 tot 30K. Ik meld me, behoudens bijzonderheden tussentijds, tegen die tijd wel weer.

Voor nu alvast een fijne zomer allemaal.

Update

  • 98.050 km

Alweer ruim een jaar geleden dat ik schreef over mijn ervaringen met de Insignia. Tijd dus voor wat nieuwe informatie. Eigenlijk is er de afgelopen 50K weinig voorgevallen. Buiten het af en toe bijvullen van wat olie hoeft de auto geen aandacht. Olieverbruik per 10k ongeveer 3/4 liter. Uiteraard merk je wel dat het olieverbruik wat toeneemt bij snelle (vakantie-)ritten over langere afstanden. Niet echt om wakker van te liggen.

Het brandstofverbruik blijft constant. Over de laatste 10K (inclusief veel aircoverbruik tijdens de afgelopen zomer) bedraagt een mooie 6.6. ltr. Natuurlijk draagt de huidige verplichte maximum snelheid van 100 km p/u daaraan bij. Boven de 100 red ik het niet onder de 7.2 l p/100km.

De automaat verricht zijn (haar?) werk in alle rust. Soms wat bonkig bij het terugschakelen maar dat is dan ook alles. De eerder door mij genoemde slip van de koppelomvormer bij een koude motor is product gerelateerd. Ik vind het prima. Bij gas-geven stijgt het toerental iets zonder dat er wordt teruggeschakeld. Wel is goed te merken dat de automaat soepeler functioneert wanneer je enige tijd flink hebt doorgeboenderd op de snelweg of de automaat vastzet in bijvoorbeeld de vierde versnelling bij 100 km p/u zodat het motorblok even moet "werken".

Af en toe rammelt de plafondbekleding iets. Heeft te maken met het af-fabriek gemonteerde schuifdak. Een welgemikte klap tegen het plafond is meestal even afdoende. De dealer verhelpt het probleem ook maar tijdelijk.

Soms laat de elektronica een steekje vallen. Het centrale display blijft zwart of bevriest. Niet handig in de bebouwde kom als je navigatie het af laat weten. Meestal start het systeem na enkele minuten weer op en verschijnt "Opel-Link" in beeld. Stoppen, motor uit en na 2 minuten opnieuw starten lukt ook wel. Lastig natuurlijk. Parkeerplek zoeken, wachten, enz... Verder geen klachten, noppes. Als ik zo reviews over andere auto's eens lees, dan mag ik niet klagen over af en toe een kromme bite in de software. Wat mensen zoal meemaken met hun auto...

De lak is gevoelig voor vogelpoep. Direct verwijderen als de auto in de zon staat. Zo niet, dan blijven de vlekken. Ik heb er drie op de motorkap. Waarschijnlijk goed cleanen en poetsen zal helpen. Maar ja, je weet hoe dat gaat: auto vies: carwash. Velgen nawrijven en weer door...Dat zal het verschil zijn tussen een lease- en eigen auto vrees ik, al ben ik relatief zuinig op de auto. Binnen regelmatig stofzuigen/zemen. Enfin, ik dwaal af.

Is er dan niets te klagen? Jawel, maar dat is mijn eigen schuld. 't Is een lastig kreng in de binnenstad en met name de parkeergarage want 4.92 mtr is soms lastig te manoeuvreren. Afgelopen zomer in een parkeergarage in Florence. Ik moest 2x doorrijden, kon de bocht naar beneden niet halen. Eenmaal binnen bij de derde garage (dank aan voetgangers die mij aanwijzingen gaven) auto neer kunnen zetten op 2 (!) parkeerplaatsen tegelijk. Weer naar buiten was ook al zo'n dingetje... Maar, zoals gezegd, eigen schuld. Ik koos zelf voor deze auto. Verder blijft het een ruime comfortabele kar die je in alle rust van A naar B brengt.

Recent de 100.000 km beurt laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Alleen remblokken achter vervangen en een setje nieuwe ruitenwissers Oh ja, en eindelijk een nieuwe voorruit. Het eerste exemplaar zal al vol met gerepareerde butsen/krassen. De laatste kiezel veroorzaakte een scheur vanaf de zijkant naar het midden. Heb weer goed zicht.

Binnenkort weer de winterbanden laten monteren. Eens zien of we de winter ongeschonden door kunnen komen. Wordt vervolgd.

Still going

  • 124.650 km

En dan ben je ineens 10 maanden verder, tijd om weer eens wat wetenswaardigheden te delen over de Insignia. Eigenlijk weinig bijzonders te melden. De Opel gaat en gaat en doet wat ie moet doen, namelijk rijden.

Begin maart 2023 de wintersloffen verruild voor zomerrubber. Dat gaf wat problemen want ineens bleken er trillingen in de auto te zitten. Drie keer nagebalanceerd maar niet 100% weg. Nieuwe banden voorzijde en uiteindelijk vastgesteld dat de achterbanden cupten. Tja, nog 60% profiel dus die mochten niet nieuw van Leaseplan, begrijpelijk. Advies van de bandenboer: stevig doorrijden op rotondes dan slijten ze wel. Ja ja... Ik moet zeggen dat na een 10.000 km de klachten minder worden, en zonder kamikazewerk op rotondes. De rit maar uitzitten dus.

Net voor de zomertrip naar Italië diende zich toch een eerste probleem aan. De airco kreeg de auto bij extreme warmte niet goed meer op temperatuur. Kortom, tegelijk met de onderhoudsbeurt de airco laten checken. Bijvullen was afdoende. Doet weer wat ie moet doen. De onderhoudsbeurt gaf overigens verder geen bijzonderheden. Oh ja, wel nieuwe vloermatten aangezien aan de bestuurderskant ter hoogte van het gaspedaal na ruim 110.000 km een lelijk gat was gesleten.

Verder geen klachten of het moet het af en toe zichzelf resettende dashboarddisplay zijn waardoor dat gedurende enkele minuten bevriest (radio/navigatie e.d.). Gebeurt zo heel af en toe. Niks ernstigs en hoort er blijkbaar bij. Als ik die horrorverhalen van andere autobezitters af en toe lees dan ben ik blij dat mijn auto wat dat betreft nog een klein beetje ouderwets is - want laatste generatie GM.

Sinds kort wel een kraakje in de bestuurdersstoel waarneembaar. Die klacht heb ik vaker gezien/gehoord. Zal eens aan de gang gaan met WD40. Misschien lost het probleem dan op.

Na de laatste vakantietrip van pak e'm beet 3600 km een gemiddeld gebruik van 6.7 ltr/100 km. Netjes want veel bagage, snelle autobahn en full airco plus het nodige klimwerk . Zichtbaar olieverbruik op de peilstok niet meer waargenomen. Rijdend in Nederland een brandstofgebruik van circa 6.4 ltr/100 km. Binnen de bebouwde kom red ik dat natuurlijk niet met een automaat. Dan zuipt ie zomaar ruim 9 ltr/100 km.

Verder niets bijzonders te melden. Het blijft een comfortabele auto met veel ruimte al gebruik ik die grotendeels alleen. De techniek blijft het goed doen. De automaat verslikt zich af en toe wel eens na gas loslaten. Is ook nog een beetje van de oude stempel want 6 bak en koppelomvormer. De automaten van tegenwoordig doen dat beter. Ach, beetje met beleid gas geven dan gaat het allemaal naadloos. Op naar de 150.000!

EERSTE PROBLEEM

  • 143.500 km

De titel zegt het al, eerste malheur met de Opel. Op kilometerstand 142000 kreeg ik onder het rijden ineens de melding op het dashboard dat de motorkap niet was gesloten. Dat had ik enkele jaren terug ook al eens meegemaakt. Enfin, gestopt, kap open en dicht, motor starten en....weer die melding met een vervelende gong die om de haverklap na resetten weer klonk. Wéér de kap open, slot schoongemaakt, kap dicht en....weer dat alarm. Ik ben ermee doorgereden naar de dealer met de radio hard aan en het dak open ( 45 minuten voordat ik daar was). Inmiddels half gek geworden van dat alarm dat overal bovenuit pingelde. Na een kort onderzoek was het duidelijk: microswitch in het slot defect. Niet op voorraad. En nu? "Zet een koptelefoon op" was de reactie. Ja, lachen! Zekering eruit of draadje doorknippen was ook geen optie aldus de monteur. Meerdere systemen zouden dan uitvallen. Enfin, na 2 dagen was de schakelaar binnen. Godzijdank stopte de pingel tussentijds waardoor het weer leefbaar was in de auto. Elke dag 150 km met zo'n alarm is niet te doen. Nu dus gelost.

Recent een 150.000 beurt laten uitvoeren. Krakende stoelzitting opgelost (WD40 hielp niet), piepende ruitenwissers vervangen en nieuwe schijven en blokken voor. Mocht een keer na 143k. Verder nog gebalanceerd achter maar moeilijk te tackelen vanwege cuppende banden met nog 5 mm profiel...

Als laatste de automaat laten controleren op bovenmatige slip van de koppelomvomer - in mijn beleving - maar daar was niks mis mee. Zekerheidshalve uitgelezen en nwe sofware ingevoerd. Verder standaard onderhoud en we kunnen weer.

Verder niks aan de hand. Brandstofverbruik in de afgelopen koude periode en met winterbanden 1:13 a 14. Met de zomersloffen en hogere temperaturen gewoon weer 1:15 a 16. Keurig wat mij betreft. Olieverbruik te verwaarlozen. 200 cc op 10k.

Zullen wel de laatste maanden worden want in november wordt de Insignia 5 jaar en dan moet ie eruit. Hoeft van mij nog niet. Probleemloze ruime auto. Hoop er de zomervakantie nog mee naar het buitenland te kunnen rijden. Daarna? De werkgever propageert het groene rijden. Ik ken inmiddels de verhalen van de collega's die elektrisch rijden. Mij niet bellen ....misschien mild hybride, ik moet wel een beetje meebuigen tenslotte. Het liefst weer full petrol. Het doel is 70% groen binnen de organisatie, dat geeft 30% ruimte voor een afwijkende keus, desnoods een jonge auto uit voorraad van de leasemaatschappij. Proberen mag altijd en anders zelf wat leuks kopen met een mobiliteitsbudget Ik ga het meemaken.....Wordt vervolgd.

EN DOORRRRR

  • 164.600 km

En zo zijn we 7 maanden verder. Hoe doet de Opel het tot nu toe? Eigenlijk nog steeds relatief probleemloos. Er zijn wat kleine ouderdomkwaaltjes maar die zijn te overzien. Zo kraakt het frame van het schuifdak af en toe en maakt de zitting van de bestuudersstoel ook zo nu en dan vreemde geluiden. Allemaal overkomelijk. Elke ochtend starten en lopen zonder mankeren. Een hoogst enkele keer verslikt de software zich bij het aankoppelen van mijn gsm maar dat lost zich doorgaans binnen enkele minuten vanzelf op.

Het zitmeubilair blijft onovertroffen. Noppes slijtage. Ben er pas achter gekomen (na ruim 4 jaar!) dat beide stoelen behalve de zitting ook nog deels elektrisch bedienbare rugleuningen hebben. Shame on me, maar goed zitten is goed zitten, nietwaar? Nooit nodig gehad.

Afgelopen zomer weer 2x richting Toscane gereden. Feilloos. Gemiddeld brandstofgebruik 6.8 ltr per 100 km, prima wat mij betreft. Voor dat soort trips is de Insignia gemaakt. Stil, comfortabel en snel als het moet. De automaat verslikt zich wel eens maar dat gebeurt
doorgaans bij wat lomp rijgedrag, bij grote haast dus...Met een beetje gevoel het gaspedaal indrukken dan gaat het allemaal feilloos.

Recent scheurde de voorruit door een steen. Nwe ruit dus en een vervangende auto, in dit geval een Peugeot 107. Niks mis daarmee maar toen ik mijn eigen auto terug kreeg merkte ik pas hoe lekker dat reed! Je wordt daar in de loop van de tijd Ongevoelig voor want alles went, ook een Rolls Royce. Enfin, nieuwe ruit en karren maar weer.

Wat mij opvalt is dat de lak zeer gevoelig is voor vogelpoep. Paar keer in de zon laten staan en dat resulteert in blijvende schade, niet weg te polishen. Jammer, maar meer auto's hebben daar last van. Afgelopen zomer in Frankrijk onder een boom geparkeerd, gevolg rode spikkels hars. Gaat er alleen af met je nagel, geen goed idee dus want krassen. Valt niet direct op dus maar zo laten, of professioneel laten poetsen. Dáár begint de leasemaatschappij niet meer aan.

Vanwege wat discussie met de werkgever over elektrisch rijden -inmiddels opgelost - is de leasetermijn even opgerekt met een variabele termijn van een jaar. Wordt dus toch benzine, eventueel hybride maar zonder stekker. Ik heb nog even de tijd dus, aan de auto zal het niet liggen. Ik kijk voorzichtig naar een Mazda CX30, niet meer zo'n slagschip van bijna 5 mtr en iets hogere instap want papa wordt ouder.

Wat mij uitermate goed bevalt is de regensensor. In alle auto's waarin ik de afgelopen jaren reed nog nooit zo'n goed systeem gehad. Perfect. Kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen. Dan de dashboardverlichting. Als het overdag regent schakelt de verlichting icm de ruitenwissers vanzelf bij maar de dashbordverlichting dimt dan niet. Da's heel prettig. In alle andere gevallen moet je de verlichting met de dimmer bijstellen anders zie je niets meer van bij voorbeeld de navigatie. Pas als het gaat schemeren reageert de dimstand van het dashbard. chapeau Opel.

Wel is er een stijging van het olieverbruik. De snelle vakantieritten zullen hieraan hebben bijgedragen. Ruwweg nu 3/4 liter op 10k km. Bijhouden, is er niks aan de hand.

Resumé: we gaan de laatste fase in. Ik schat voorjaar 2025 einde oefening tenzij er een voorraadauto naar mijn zin voorbij komt. Tegen die tijd zal ik me nog een keer melden.

Einde oefening

  • 172.300 km

Het zit erop voor de Opel. Onlangs ingeleverd vanwege einde leasecontract al behoorde verlenging met een jaar tot de mogelijkheden vanwege pensioendatum in 2026. Hier niet voor gekozen aangezien ik dan het risico zou lopen in geval van fikse schade of 'technisch malheur tussentijds alsnog met een - elektrische - auto te worden opgescheept die niet mijn keuze was. Enfin, terug naar de Insignia.

Nooit zo lang met een leaseauto gereden en ik moet zeggen, tot tevredenheid. Behalve rondom schijven en blokken vernieuwen niks geks. GM heeft een mooi laatste product geleverd. Onlangs nog nwe banden gemonteerd en dat deed de auto goed. Als een strijkijzer over de wegen. Nu met nwe auto al een week onderweg merk ik het voordeel van een lange wielbasis wel.

Als ik de auto privé had gereden had ik tussentijds wel de automaat laten flushen. Af en toe werd deze wat bonkig bij het terugschakelen. Niks spannends. De bestuurderstoel kraakte wat en de laatste tijd kreeg ik wat vaker uitval van elektrische systemen die zich overigens in notime weer resetten. Soms irritant. Wat wel een dingetje werd was dat de auto de laatste maanden snel besloeg en de ramen nat waren en soms aan de binnenkant bevroren. Vermoedelijk een lekkend rubber. De kofferbak was in ieder geval droog. Zoekplaatje voor de volgende eigenaar.

De matrix ledverlichting en het schuifdak waren heerlijke opties die ik nu al mis en die feilloos bleven functioneren. Je kan niet alles hebben in het leven wil je het betaalbaar houden. En, niet onbelangrijk, nu weer handmatig schakelen. Een bewuste keus. De opvolger, een Mazda, staat er om bekend een van de betere versnellingsbakken te hebben, weet ik uit ervaringen ik moet zeggen, prima maar daarover later meer in een ander review.

Olieverbruik nam de laatste tijd weer wat toe. Niets schokkende overigens. Nog geen liter op 10k km. Voor een 1.5 met turbo niet vreemd.

Resumerend en afsluitend kan ik zeggen dat de Insignia een uitstekende auto is zonder rare fratsen, althans, in mijn geval dan. De volgende eigenaar kan er nog jaren mee vooruit. Afsluitend nog enkele foto's van recente datum. Ziet er na al die kilomters nog knap uit. Opel,bedankt, je was een fijne metgezel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.