en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk Business Elegance |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 39.750 km |
De auto geïmporteerd uit Duitsland want deze stond voor een heel mooi bedrag te koop + er stond maar 10km op de teller.
Bij mijn weten ben ik de eerste die een review gaat bijhouden over de Insignia met de 1.5 cdti 3 cilinder met de 8 traps automaat.
Mijn vorige wagen was een Volvo v40 waar ik 3.5 jaar probleemloos 200000km mee heb afgelegd en het was tijd voor iets nieuws. In Duitsland nog 6000€ er voor gekregen, exportplaatje op de Opel en de procedures konden beginnen.
Ondertussen al bijna 14 dagen aan het rijden en wat zijn de eerste indrukken?
Ik ken de auto nog niet volledig maar voorlopig heb ik zo goed als alleen maar lovende woorden.
Aandrijflijn en verbruik:
De 3 cilinder diesel is geen sensatiemachine, maar daar nodigt de Insignia ook niet toe uit. Ik lees vaak dat de motor bij een koude start vaak rumoerig is maar dat ervaar ik zo niet. De Volvo was bij een koude start rumoeriger.
Voor men dagelijkse trajecten naar het werk is de 122pk meer dan voldoende en ook in Duitsland op de autobahn toen we de auto naar België reden kwam ik niets te kort.
De 8 traps automaat schakelt prachtig bij een rustige rijstijl maar bij kickdown moet hij teveel nadenken.
Het verbruik is voorlopig gunstig. De verbruiksmonitor geeft 7l aan maar dat komt omdat ik de auto niet volledig had volgetankt en nu wel. In de praktijk ligt dat nu tussen de 4,5 en de 5l. Erg netjes voor zo'n auto die nog niet is ingereden.
Rijgedrag:
De auto is comfortabel op zen Duits. Vering en demping aan de stevige kant maar heerlijk cruisen op de snelweg.
En toch heb ik de auto bij een paar leuke bochtjes getest en hij gaf gewoon thuis. Besturing is aan de lichte kant maar de auto gehoorzaamt goed.
Veiligheidssystemen:
Ik lees vaak reviews van auto's waarbij de veiligheidssystemen altijd worden uitgezet. Vooral rijbaanassistenten moeten er vaak aan geloven. Hier kan ik kort over zijn. Dit doet de Opel perfect. Geen getrek aan het stuur maar mooi vloeiend terug de rijbaan in. Rear cross trafic alert doet zijn werk samen met de achteruitrijcamera ook perfect. Dodehoek detectie ook foutloos. De verkeersbordherkenning is niet vrij van fouten.
Interieur en ergonomie:
De auto is netjes afgewerkt voor zijn segment maar ook niet meer dan dat. Airco, stoelverwarming en verkoeling bedien je gewoon met een drukknop. Veel handiger kan het niet worden. Het infotainment is groot genoeg, het leest goed af net als de half digitale cockpit. Jammer dat ik niet kan zien in welke versnelling ik rij als hij in D staat.
Binnenruimte is ruim voldoende en de kofferbak is erg groot.
De ergonomische AGR stoelen zitten fantastisch, ze hebben zelfs een massagefunctie ( die ik nog niet heb gebruikt ).
Ik heb nog maar 1 irritatie gehad. De buitenspiegels klappen niet automatisch in en uit als ik de wagen open of sluit. Hiervoor zit een knopje boven de raambediening.
UPDATE 1 (30 augustus): Dit heb ik ondertussen ook gevonden en het zit opgeslagen in de sleutel net als de stoelverstelling.
UPDATE 2 (10 september): De massagefunctie is getest en ook dit voel je wel goed in je onderrug, Heerlijk! De led matrix verlichting is een waar genot om te hebben in het donker. Het ziet enorm ver en je ziet de lichtbundels zich echt aanpassen aan de verkeerssituatie.
Al bij al liepen verliepen de eerste 3 weken erg goed. Hopelijk blijft dit zo.
Ondertussen zijn we anderhalve maand aan het bollen met de Insignia en wat is me al allemaal opgevallen?
Allereerst dat ik door veel vrienden en kennissen voor gek werd verklaard. Zo'n grote auto met maar een 3 cilinder dieseltje. Dat kan toch niet voldoende zijn.
Om over dat eerste punt heen te zijn. Zolang je in de Belgische verkeerssituatie zit voldoet deze 1.5d gewoon prima. We mogen toch nergens sneller dan 120 dus ik zou niet weten waarom ik de 2.0d zou moeten nemen. De automaat schakelt schokloos en is afgestemd op een comfortabele rit. Motortje is ook zuinig want bij rustig woon-werk verkeer met 110km/u haal je gemiddeld 1 op 25 ( zie foto ). Veel minder dan ik had verwacht. Wel vraag ik me af hoe Opel aan de inhoud van 62l komt van de brandstoftank. Ik heb laatst 66,5l getankt met een resterend rijbereik van 118km. Oké dat doet er weinig toe de actieradius op 1 tank diesel is 1500km.
Dan zijn we rustig aan het rijden en dan vallen er enkele zaken op. Bij het afremmen is het start-stopsysteem wat aan de bruuske kant. Op de snelweg merk je het effect van de 18 inch wielen ( standaard bij business elegance ). Ons Belgisch wegennet is niet van de allerbeste kwaliteit en de hobbels en putjes voel je toch wel doorkomen. Als we toch aan het zeuren zijn vind ik dat je het afrolgeluid van de banden ook goed kunt horen. 18 inch wat wil je zou je denken maar ik had toch iets beter verwacht. Maar goed dit is echt muggenziften en er valt heel goed mee te leven.
Dan draaien we eens een verlaten landweggetje op en hier verrast de Insignia mij het meest. Wat een fijne stuurmansauto is dit. De besturing is mooi precies, wel een beetje aan de lichte kant maar je voelt goed wat onder de wielen gebeurd. Ik heb de grenzen van de grip nog niet gevonden. En ook doordat er een kleine motor in zit is er weinig gewicht op de neus. Heerlijk gewoon.
Na al dat spelen is het ondertussen donker geworden en dan komt het huzarenstukje van Opel er eens zich bij bemoeien. De intelilux led matrix verlichting. En toegegeven het is niet alleen show, het werkt gewoon fantastisch. Dan rijdt er voor jou een E klasse ook met groot licht aan en die wordt door een tegenligger eventjes gewaarschuwd dat hij met groot licht reed. Wanneer mijn grootlichten aanstaan heeft niemand me nog geseind. Prachtig stukje techniek.
Over het algemeen ben ik echt tevreden met deze aankoop. Het comfort had ik iets meer van verwacht maar dat wordt goed gemaakt door het stuurplezier. Toch mis ik men v40 nog steeds. Dit was echt leuk speelgoed en met de Insignia ga je gewoon wat kalmer aandoen.
Bij voldoende kilometers zal ik me terug opnieuw melden.
Even een recente update.
De 10000km staat sinds vandaag op de teller en eigenlijk heb ik sinds de laatste maanden op enkele irritante details na weinig aan te merken.
- Tijdens het rijden is me al 2 keer voorgekomen dat opeens het brandstoflampje aangaat en het metertje naar 0 gaat terwijl ik de dag er voor net getankt heb. Meestal na enkele minuten springt dat wel terug naar de juiste stand.
- Bij nat wegdek is vol gas wegrijden geen pretje met die 18 inch wielen. Alle pk's verbranden in rook en een hele hoop herrie maar je komt zelf hortend en stotend van je plek af.
- Wanneer de motor regenereert gaat het brandstofverbruik omhoog en werken de veiligheidssystemen eventjes niet.
- De bluetooth verbinding houdt er soms mee op zodat je soms je gsm terug moet verbinden en daarna houdt hij de connectie wel vast.
- Android auto krijg ik niet aan de praat.
UPDATE: Sinds 19/11 is een sensor van de bandenspanningscontrole defect. Deze moet vervangen worden.
Het klinkt nu wel erg negatief maar je staat hier mee niet langs de kant van de weg en ik blijf uiterst tevreden over deze aankoop. Het blijft een fijne zuinige reiswagen.
Hier zijn we weer voor een korte update.
Wat de titel al aangeeft ga ik hier even kort vermelden.
- Tot 2x toe had ik al storing op de bandenspanningssensor. Geen idee hoe het komt maar volgens de garage is er niets aan de hand. Bij de 2de keer was de melding ook al dezelfde dag verdwenen.
- Tijdens het rijden viel men smartphone integratie gewoon uit. Sindsdien gaat de gsm aankoppelen niet meer en laadt men gsm ook niet meer op.
De garage is 99% zeker dat er een zekering gesprongen is. Dit wordt 20/01 hersteld onder garantie met een grondige check-up. Daarom betrouwbaarheid van 4* naar 3*
Niet alles is negatief hoor. De prestaties heb ik van 4* naar 5* gezet.
Waarom? Wat is die kleine 3 cilinder in samenwerking met de 8 traps automaat toch een fijne combinatie. In Duitsland houdt het niet over maar buiten dit land heb je hier meer dan genoeg aan. Onderaan zit heel veel koppel dus ook de hernemingen op lagere snelheid zijn zeer gemakkelijk.
Veel makkelijker dan ik had gedacht.
Ik zie veel kritiek over de 9 traps bak in de 2.0 benzine maar deze 8 traps is een aysin die je ook vind in verschillende Volvo's en in de 1 en 2 serie van Bmw. Deze werkt heel rustig en is allesbehalve nerveus.
Dus hopelijk zijn de elektronicaproblemen snel opgelost en gaan we nog mooie jaren tegemoet.
De Insignia was toe aan zijn eerste onderhoudsbeurt.
Deze heb ik iets vroeger laten doen dan normaal omdat er de komende weken wel wat langere ritten op het programma staan.
Ik moet wel zeggen dat de elektronica probleempjes wat zijn geminderd. De laatste weken geen meldingen meer gekregen.
Verbruik blijft rond de 1 op 20 schommelen en dat vind ik netjes aangezien we zeker de laatste weken echt stormachtig weer gehad hebben.
Voor de rest geen noemenswaardige opmerkingen.
Weer 3 maandjes verder en als je de titel leest gaan jullie merken dat dit een positievere review is want de laatste maanden is het alleen maar gebeterd.
- Geen elektronicastoringen meer op deze 3 maanden.
- Verbruik is wat gedaald naar 1 op 22, actieradius 1500+ km.
- Ik gaf in een eerste review dat ik de auto niet zo heel comfortabel vindt, maar daar moet ik een kanttekening bij maken. Als je alleen zit kan de auto vrij stevig veren en dempen maar ik heb de laatste maanden wat vaker met 4 of 5 man in de auto gezeten en dan komt de vering en demping veel beter tot zijn recht.
Toch nog 1 puntje van kritiek en dat blijft het start-stop systeem. Deze geeft je nog een schok voor de motor uitslaat. Precies of iemand je nog een gemeen duwtje geeft. Ikzelf ben er al aan gewend maar ik heb de auto een keertje uitgeleend aan mijn vader en die vond het helemaal niks. Dit deed mijn v40 aanmerkelijk beter.
Binnen 4,5 week staat een autovakantie naar Salou te boek. Ik hoop dat de Opel me niet teleurstelt maar dat zal wel niet. Ik ben nog steeds heel tevreden.
We hebben de reis erop zitten en uiteindelijk heeft de auto het er goed vanaf gebracht.
Wel kwamen er op de heenrit weer 2 elektronicaprobleempjes voor. Het brandstofmetertje ging weer van helemaal vol naar helemaal leeg. Dit is niet fijn als je onderweg bent, ook al ken ik daar nu wel een trucje voor om dat op te lossen. En de dodehoeksignalering gaf er meteen de brui aan.
Dat vond ik vreemd want de dag zelf is de wagen nog voor een onderhoudsbeurt geweest. Na de volgende ruststop is dat probleem niet meer voorgevallen en op de terugreis waren er geen problemen.
Het verbruik was in de lijn der verwachting en bedroeg 1 op 19,6 in zeer wisselende omstandigheden variërend van 4 graden in het centraal massief tot bijna 40 graden in Nimes en een stormachtige neuswind in de Gard streek. De snelheid lag steeds tussen de 130 en 140 waar je 130 mocht.
Op 1 tank diesel reed ik ruim 1300km. Doe dat maar eens na met een EV.
Qua comfort eigenlijk niets dan lof, zowel qua rijcomfort als qua zitcomfort. Nu liggen de wegen in Frankrijk en Spanje er beter bij dan in België, maar op de lange afstand heb ik de auto echt weten te waarderen. De AGR stoelen zorgen voor bovengemiddeld zitcomfort en eigenlijk heb je geen BMW, Audi of Mercedes nodig. Mijn kameraad van 1m98 vond de stoelen wel te hard zitten maar na een tijd was hij daaraan gewend.
Conclusie: Op de ruim 3000km is de Opel Insignia een fijne en zuinige lange afstandscruiser. Zelfs met de 1.5d kwam ik op geen enkel moment vermogen te kort.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.