Opel Corsa OPC (2009)

autoreview

Opel Corsa OPC (2009)

Signalement

UitvoeringCorsa OPC
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst36.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 70 km

- Inleiding -

Na anderhalf jaar te hebben gereden in een Nissan 350Z uit 2005 heb ik deze ingeruild op een gloednieuwe Opel Corsa OPC in de kleur Arden Blue. (Waarom ik de 350Z wegdoe kun je lezen in mijn review van de 350Z)

Ik hoor jullie al denken: 'Dat meen je niet! Een Nissan 350Z inruilen op een Opeltje? Ben je niet wijs ofzo!' En niet geheel onterecht natuurlijk, Opel heeft nogal de reputatie een bejaardenspruitjesmerk te zijn, het zou toch niet mogelijk moeten zijn dat een echte autoliefhebber uit vrije wil een Opel koopt? Feit is echter dat dit kleine felle rakkertje mij, ondanks het feit dat ik anderhalf heb gereden met 300PK op de achterwielen, mij heel erg verraste qua rijgedrag en felheid. Hieronder mijn eerste indrukken:

- Exterieur -
Normaal is de Opel Corsa nogal een grijze muis, maar de OPC variant zal je niet snel ontgaan. De kleur Arden Blue is wat mij betreft de enige juiste kleur voor dit monstertje, de overige kleuren die leverbaar zijn trekken deze auto niet echt uit de anonimiteit. Het kippengaas in de grille, de kieuwen in de bumpers, de 18" wielen met banden met een nog lager profiel dan wat ik op de Nissan had zitten, de driehoekige uitlaat, de achterspoiler, de kleine spiegels en de getinte ruiten laten deze Corsa boven de grijze massa uitstijgen. Ik had, na de 350Z, niet verwacht op deze auto net zoveel positieve respons te krijgen, maar ook bij deze Corsa veel omkijkende mensen, omhoog gaande duimen en aanspraak waar je op dat moment geparkeerd staat.

- Interieur -
Het eerste dat in het oog springt als je het portier opent, zijn de halflederen Recaro stoelen met geïntegreerde hoofdsteun. Verder het afgeplatte stuurwiel met OPC accenten en de pianolak afwerking van de middenconsole. Ook het stuur is voorzien van met pianolak afgewerkte delen. De stoelen zijn goed te verstellen, evenals het stuur; deze kun je zowat tot je borstkas trekken dus het vinden van een goede zitpositie zal voor groot en klein niet moeilijk zijn. De bediening van de radio/boordcomputer/airco is in eerste instantie nogal verwarrend: sommige knoppen hebben een dubbele functie en om in het menu vooruit te gaan moet je soms op de 'links' toets drukken. Dit went echter snel. Wat verder handig is, is de 12V aansluiting en de AUX input voor een iPod/iPhone of andere MP3 speler. In het dashboard kastje kun je veel kwijt en ook in de portiervakken kun je veel rommel kwijt (de portiervakken bevatten bovendien bekerhouders, erg handig!). De ingebouwde Bluetooth carkit herkende mijn iPhone gelijk en de telefoon (inclusief telefoonboek van je telefoon!) laat zich makkelijk bedienen vanaf het stuur. Er zitten 7 speakers in deze Corsa, maar dat hoor ik er niet aan af, de lage tonen blijven nogal achter bij wat ik gewend ben (de 350Z had een subwoofer achter de bestuurdersstoel). De 'gemiddelde' autorijder zal hier echter ruim voldoende aan hebben. Er zit ook een achterbank in de Corsa OPC, maar ik zou hier zeker geen twee volwassenen plaats laten nemen, tenzij je ze niet mag. ;) Twee kinderen meenemen of twee kinderzitjes plaatsen is geen probleem. De kofferbak bestaat uit twee delen: het gedeelte boven de laadvloer en een gedeelte eronder. Geen reservewiel dus, maar een reparatiesetje. Voor mijn gebruik (woon-werk en af en toe wat boodschappen of kratjes bier) is de ruimte ruim voldoende.

- Rijgedrag -
Nu het belangrijkste: hoe rijdt-ie? Na het omdraaien van de sleutel klinkt er een heerlijke donkere viercylinder grom door het interieur. Toegegeven, het is geen V6, maar zeker niet verkeerd. Onder de 1500 toeren geeft er niemand thuis in de Corsa OPC, maar daarboven wordt het beest wakker en wordt je lekker in je stoel gedrukt als de turbo erin komt. Hou wel goed je stuur vast, want de torque steer komt onvermijdelijk om de hoek kijken. Ik was heel erg verbaasd hoe hard dit beestje optrekt: na gewend te zijn aan 300PK had ik echt zeker niet verwacht dat ik onder de indruk zou zijn, maar dat was ik dus zeker wel! Je zit voordat je er erg in hebt op rijbewijsbedreigende snelheden. ;) Ook het stuurgedrag viel mij in positieve zin op: de Corsa OPC gaat precies daar waar je 'm wil hebben. Bochten gaan heel erg snel en de auto geeft goed aan waar de grens ligt. Uiteraard helpt het dat deze auto 1178 kg (volgens het kenteken) weegt ten opzichte van de 1550 kg van mijn vorige auto. Ook het remmen gaat super: je hoeft maar naar de rem te kijken en je staat stil. Bij het op- en terugschakelen hoor je af en toe wat lekkere plofjes uit de driehoekige uitlaat komen, erg leuk!

- Kosten -
Opel heeft op dit moment standaard al heel veel korting op alle modellen, op deze Corsa OPC kreeg je standaard al 3000 euro korting ten opzichte van de normale prijs. Ik hoefde niet al te veel bij te leggen op de Z. Qua verzekering en wegenbelasting valt hij ook behoorlijk voordeliger uit. Voor wat betreft het vebruik kan ik nu nog eigenlijk niets zeggen, maar mijn ervaring zegt dat dit voornamelijk afhankelijk is van je rechtervoet. ;)

- Nadelen -
Vooralsnog heb ik als enige nadeel de torque-steer en het gebrek aan lage tonen in de speakers kunnen ontdekken, voor de rest is het een heerlijke auto. De ervaring leert echter dat de negatieve dingen zich meestal pas na enige tijd openbaren, dus hou deze review zeker in de gaten als je daar benieuwd naar bent: ik zal 'm regelmatig bijwerken (normaal gesproken bij een beurt of als er iets bijzonders gebeurt).

- Conclusie -
Ik was prettig verrast door het rijgedrag, de prestaties en de uitrusting van de Corsa OPC. Ik had nooit verwacht dat ik onder de indruk zou kunnen zijn van een 'simpel Opeltje' na in een sportwagen te hebben gereden, maar dat was ik dus wel! Of ik na een jaar of anderhalf nog steeds zo te spreken ben kunnen jullie in de toekomst hier lezen. :)

De kop is eraf

  • 3.000 km

De eerste 3000 kilometer zitten erop. Wat een heerlijk, fel scheurijzertje is dit. Met name de tussensprints verlopen razendsnel. Bij hoge toeren blaast de turbo het uit, alsof je een turbine hoort, en bij het terug -en opschakelen ploft de uitlaat lekker na. Bochten kun je met vertrouwen gruwelijk hard nemen; als je te hard gaat kondigt onderstuur zich weliswaar aan, maar als je even het gas wat loslaat, hapt hij weer heerlijk naar de binnenkant van de bocht. Ik verbaas me iedere keer weer over hoe hard het eigenlijk kan.

Op nat wegdek is het verhaal iets anders. Een nauwkeurige rechtervoet is dan gewenst, want als je op nat wegdek in de eerste twee versnellingen het gas vol intrapt, dan hebben de voorbandjes het zwaar te verduren. Hard een scherpe, natte bocht insturen levert je dan soms ook een spinnend binnenste voorwiel op. Een sperdifferentieel zou dit op kunnen lossen, maar in deze klasse (en voor dit geld) kun je het niet kwalijk nemen dat een dergelijke optie ontbreekt. Bij nat wegdek dus met beleid gasgeven, dan komt het wel goed. Misschien dat ik, als de huidige versleten zijn, andere banden laat monteren, hoewel de standaard gemonteerde Continental SportContact 3 zeker geen slechte banden zijn. Persoonlijk zou ik liever voor de Bridgestone Potenza RE050A; deze banden was ik heel erg over te spreken toen ze onder de 350Z lagen (die wel een sperdifferentieel heeft overigens).

Het verbruik (ongeveer 90%) snelweg krijg ik met geen mogelijkheid op de fabrieksopgave: ik zit gemiddeld op 9,5 liter/100 kilometer. Zal wel met mijn rechtervoet te maken hebben gok ik. ;)

Tot nu toe ben ik dus erg te spreken over de Corsa OPC. Enige minpuntjes tot nu toe:

- Gordel zit ver naar achteren en is lastig te pakken omdat er weinig ruimte tussen stoel en deur over is.
- Speakers vind ik niet om over naar huis te schrijven; te weinig lage tonen naar mijn smaak.
- Nat wegdek vereist beleid met het gaspedaal.

Al met al vind ik dit kleine puntjes die ruimschoots worden gecompenseerd door de fun die ik met deze auto heb. Meer nieuws en ervaringen bij de eerste beurt.

Winterse tjiden

  • 8.500 km

Auto rijdt nog steeds probleemloos, maar de winterse omstandigheden van afgelopen tijd maken toch een aanpassing noodzakelijk.

De Corsa OPC wordt standaard geleverd met Continental SportContact 2 banden in de maat 225/40/R18. Heerlijk voor op droog wegdek, maar op nat wat minder en met de 20cm sneeuw die eind december in mijn straat viel was er zelfs niet eens weg te komen. Dus toch maar een setje velgen met Pirelli Winter Snowsports (16") aangeschaft. De grip van deze banden op (al dan niet platgereden) sneeuw is fenomenaal, het lijkt wel of er geen sneeuw ligt! Wat een ongelofelijk verschil met de Conti's. Geluid verschilt niet van de zomerbanden. Slijtage kan ik nog weinig over melden.

Zomerschoeisel

  • 13.500 km

Na de barre tijden van de laatste maand van 2009 en de eerste twee van 2010 is het eindelijk weer tijd voor zomerbanden. V.w.b. de Pirelli SnowSports: geweldige banden met sneeuw en kou, maar met het huidige weer merk je erg goed dat ze een maatje kleiner zijn (16") en minder grip hebben dan de Continental SportContacts (18").

Verder weinig aan te merken op de auto; rijdt prima, geen problemen.

Eerste beurt, winterbanden

  • 28.000 km

Auto heeft zijn eerste onderhoudsbeurt gehad, geen bijzonderheden, auto is verder perfect, het blijft heerlijk rijden. Ook de winterbanden zitten er weer onder. Verder niets bijzonders te melden eigenlijk. Auto gaat waarschijnlijk binnenkort in de verkoop, het begint toch weer te kriebelen en ik heb al een aantal mogelijke opvolgers op het oog. Ik twijfel nog tussen een nieuwe hatchback of toch maar weer een iets oudere sportwagen...

Laatste kilometers....

  • 36.000 km

Zo, de laatste kilometers zitten er bijna op. A.s. vrijdag gaat de OPC weg i.v.m. mijn nieuwe auto. Verder weinig meer aan deze review toe te voegen, de OPC is een heerlijk scheurijzertje zonder problemen, waar ik anderhalf jaar lang van heb genoten. Maar m'n nieuwe wordt nog véél leuker. :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.