Opel Corsa-e 11kW Elegance (2020) #2

autoreview

Opel Corsa-e 11kW Elegance (2020)

Signalement

UitvoeringCorsa-e 11kW Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst56.400 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste elektrische auto

  • 54.113 km

Autohistorie
Ons gezin is altijd al volkswagen (en VAG in het algemeen) fan geweest. Na jaren lang een nieuw gekochte vw Passat met de beroemde 1.9 TDI te hebben bereden, ging deze er toch echt uit met een zo goed als probleemloze half miljoen kilometers op het klokje.

Daarna is deze vervangen door een (voor ons tenminste) nieuwe Passat (1.6 TDI), door de goede ervaringen met een eerder model. Overigens was diesel rijden ook zo voordelig niet meer, dus de passat ging eruit.

Jaarlijks wekken we zo'n 13.000 KwH opwekken met de zonnepanelen, dus elektrisch rijden werd economisch aantrekkelijk. Vervolgens hebben we na een proefritje de Opel Corsa Electric gekocht uit 2020.

Ervaringen

Genoeg over het verleden, veel belangrijker, het heden. Hoe bevalt dat elektrisch rijden nou? Eigenlijk helemaal prima. Zoals gezegd laden we voor 99% thuis van de zonnepanelen met een Tesla Wallconnector. Toch laden we niet alleen maar met deze wallbox. Ik ben namelijk samen met een vriend met de Corsa Electric op stedentrip geweest naar de volgende steden;
Gelderland-->München-->Praag--> Wolfsburg-->Gelderland.

Eigenlijk ging dit verrassend goed!
Ja, het is totaal anders dan met touren met een plofmotor, maar hinderlijk was het niet. We hebben er voor gekozen om indien mogelijk te laden bij de Tesla Superchargers. Dit wegens de betrouwbaarheid, de kosten en de beschikbaarheid. We hebben enkel één keer een probleem gehad met het verbinden van de Supercharger met de auto door middel van de Tesla app, omdat de laders in Duitsland nog wel eens wat afgelegen liggen met minimale 4G/5G wat wel een vereiste is voor het starten van het laden. Ook moesten we één keer asociaal dubbel parkeren om bij de stekker te komen. Verder moet je er rekening mee houden dat je elke 160-200 km moet stoppen als je gewoon met 110/120 over de autobahn mee wil met de airco aan.
Nou was het misschien wel mogelijk geweest om met hypermilen wat verder te komen, maar we hebben er voor gekozen om niet boven de 80% te laden en met minimaal 15% aan te komen.
We zaten op een verbruik van rond de 16 kWh.
In Tsjechië waren er geen Tesla Superchargers, dus hebben we geladen bij Lidl-laders, want die waren daar relatief veel. Maar ja, wat is veel...

Voor de navigatie hebben we ABRP gebruikt, omdat die rekening houdt met alle parameters van je auto/route/rijstijl/temp/etc. Dit beviel prima.

Elektrisch rijden met zo’n relatief kleine accu van netto 46 kWh op vakantie naar bestemmingen ver weg vergt dus wel een andere mindset. De reis is onderdeel van de vakantie.

Tot zo ver de zomervakantie
Als we dagelijks voor woon-werk verkeer onderweg zijn is er naast het overschot aan vermogen en de goedkope kilometers weinig anders aan in vergelijking met een Corsaatje op benzine.

Betrouwbaarheid
Tot op heden gelukkig niks mee gehad, op vorige week na. Een bekend kwaaltje, de airco, heeft het begeven. Helaas is dat een erg duur geintje (in totaal geschat op ongeveer 3000 euro) maar gelukkig is die onder coulance vervangen. Daarnaast alleen nog maar probleemloze kilometers, maar dat mag ook wel voor auto met deze kilometerstand/leeftijd.

Rijeigenschappen
De rijeigenschappen van de Corsa zijn prima kort gezegd. De auto heeft veel grip in bochten, ligt door het hoge gewicht en lage zwaartepunt goed op de weg en heeft zat vermogen. De remmen daarentegen heb ik wel wat op aan te merken. Nou is het zeker niet zo dat de auto slecht remt, maar als je van constante snelheid de rem ineens volledig indrukt (echt stampen) remt die niet direct zo hard als dat die kan. Ik denk dat dit eraan ligt dat de elektromotor ook als rem gaat functioneren en dat daar een korte vertraging in zit of iets dergelijks. Dit is erg minimaal, maar viel me gewoon op. Ook is het remgevoel in vergelijking met onze Skoda Octavia ondermaat. De rem voelt namelijk erg licht aan, maar je went er wel aan. Dit zal zich wel voordoen wegens het remmen op de motor.

Comfort
De auto is aan de strakke kant afgeveerd, maar geheel in de lijn der verwachting, aangezien je een kleine auto hebt van 1600 kg. De stoelen zitten prima en het geluid door de lucht- en rolweerstand zijn binnen de perken. Op de achterbank houd het qua ruimte niet over, maar dat had ik ook niet echt anders verwacht. Datzelfde geldt voor het de kofferbak (en helaas geen frunk).

Actieradius
Het is in de zomer haalbaar om de 330 kilometers WLTP te halen, maar alleen als je over provinciale wegen/ in de stad rijdt met een fluwelen rechtervoet. In de winter is bereik ongeveer 200 km. Echter, als je alleen maar kleine stukjes (

update

  • 56.400 km

Dan het beloofde verschil in het verbruik van de boordcomputer in vergelijking met de laadpaal. De afstand die hiervoor gereden is, is 429 km met een gemiddelde snelheid van 75 km/u. De boordcomputer gaf een verbruik van 20,1 kWh/100 km. Deze afstand is in 1 dag gereden, dus dat houdt in dat er ook werd snelgeladen, 63,7 kWh om precies te zijn. Verder is er thuis voor 32,5 kWh bijgeladen.

Dit komt neer op een verschil van 11,5 procent, wat de snellader hoger aangeeft dan de auto. Lijkt me acceptabel.


We hebben de laadsnelheid teruggedraaid van 11 kW naar 6,9 kW, in de hoop dat de beruchte onboard charger wat minder lijden zal ondervinden. Het laden duurt uiteraard wel langer, maar dat is tot dusver nog geen probleem geweest, omdat we toch vaak 's nachts laden.


Als ik deze review zo teruglees, vind ik mezelf toch ietwat kritisch (niet dat dat per definitie slecht is), maar ik vind dat ik niet een verdraaid beeld van deze auto mag weergeven, aangezien het helemaal geen slechte auto is. Vandaar dat ik nog wat positieve dingen zal benadrukken;

1. De auto rijdt heerlijk! Dat komt mede door de snelle elektrische acceleratie. Dan kan je hem er soms nog net even voorgooien als je het stroompedaal diep indrukt.
2. Het interieur oogt geslaagd. Zo vind ik dat het digitale infotainmentsysteem er mooi/modern uit ziet en goed werkt (op het gebrekkige informatiegehalte wat betreft het verbruik/actieradius na dan). Ook zijn er gelukkig gewoon nog fysieke knoppen voor de climatecontrol, stoelverwarming en volume aanwezig.
3. Het exterieur vind ik er erg fraai uitzien. Als je de auto op slot zet, kan het geen kwaad om toch even achterom te kijken om telkens tot dezelfde conclusie te komen, wat een mooi autootje het eigenlijk is. Ik vind vooral de voorkant in onze felblauwe lak er stoer uitzien.


We hebben ervoor gekozen om vier nieuwe Vredestein-winterbanden te halen op nieuwe zwarte lichtmetalen velgen. Ondanks het feit dat de banden maar zestien inch zijn, krijgt de auto er een sportievere uitstraling van. Het bandengeluid is, voor zover ik merk, niet/nauwelijks toegenomen.

Dit was het dan tot nu toe. Ik zal in de toekomst wat aanvullingen/updates typen. Voel je vrij om opmerkingen/aanvullingen/commentaar achter te laten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.