Opel Corsa-e 11kW Elegance (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa-e 11kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 9.500 km |
KM-stand laatst | 16.500 km |
Ontvangst en eerste kilometers!
- 16.500 km
Na jaren van zwoegen in de schoolbanken was het dan eindelijk zo ver, een eerste baan en daarbij... een eerste auto! Per 1 maart mocht ik een lease auto uitzoeken en doordat de organisatie duurzaamheid uit wil stralen naar klanten toe zou dit een elektrische auto worden. Om een goede keuze te kunnen maken tussen verschillende auto's (die uiteraard in het budget vallen), heb ik meerdere proefritten gemaakt. Keuze zou gaan tussen een Corsa E, Mokka E, E208, E2008 of ID3. Toen er nog gekozen kon worden voor een rijkelijk uitgeruste Corsa E met 8% bijtelling (kenteken 2020) was de keuze snel gemaakt, dit zou hem worden!
Sinds 3 maart was de auto dan ook in bezit en ik heb er tot op het moment van het schrijven van deze review al redelijk wat kilometers opzitten. Hieronder dan ook mijn eerste bevindingen van de auto, onderverdeeld in verschillende categorieën.
Allereerst het rijden in een elektrische auto. Voor het verkrijgen van de leaseauto reed ik in een Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta uit 2017, een redelijk doorsnee auto welke ik op zich fijn vond rijden. Nu ik elektrisch rijd heb ik hier toch wel een andere mening over, wat een verschil zeg. Het grootste verschil zit hem denk ik in de souplesse van een elektrische aandrijflijn. Instant koppel, geen versnellingsbak, stil en stabiel. Vooral het feit dat de auto moeiteloos reageert op het gaspedaal is fijn, waar ik hiervoor toch een aardig turbo gat gewend was bij de Micra (vanaf 2500+ toeren begon hij eindelijk wat te trekken).
Range. Wat natuurlijk direct iedereen interessant vindt om te lezen is de range en daaraan gekoppelde verbruik van de Corsa. Hier kan ik net als iedereen het volgende over zeggen, dit verschilt echt heel erg. Af en toe viel het me ontzettend tegen en andere keren vond ik het erg imposant. De Corsa heeft een 50 kWh (45 netto) batterijpakket waarmee hij 340 WLTP kilometers ver zou moeten komen. Dit is natuurlijk gewoonweg niet te halen in de praktijk. In de praktijk varieert de range denk ik tussen de 170 en 300km. Hier heb ik het dan wel over snelweg kilometers (woonwerk is 120km op de snelweg). Toen de temperaturen rond het vriespunt lagen en ik 's avonds 130 km/uur over de snelweg naar huis reed had ik een verbruik van 27kWh/100km, wat een theoretisch bereik geeft van 167km. Toen de temperaturen rond de 22 graden was en ik 106km/uur op de snelweg reed kwam ik op een verbruik van 15kWh/100km, wat een theoretisch bereik geeft van 300km. Hierbij is het goed om te benoemen dat ik altijd de airco op 19 graden houd en in de drive mode "normal" rijd. Al met al precies wat je kan verwachten van een elektrische auto met een accu van dit formaat.
Laden. Dan natuurlijk de tweede grote elephant in the room, het (snel)laden. AC laden doe ik momenteel (nog) aan een openbare laadpaal. Doordat de auto een 11kW boordlader heeft gaat dit vlot genoeg. Tot nu toe nog geen grote problemen gehad, de auto is na een bezoekje aan een stad/vriend/familie vol genoeg om weer naar huis te komen. Aan de andere kant viel (inderdaad viel, kom ik later op terug) mij het snelladen wat tegen. De auto zou 100kW moeten kunnen laden en dit is zeker waar, voor de eerste 12 procent ofzo. Daarna zakt hij snel terug naar 76kW, 54kW en bij 70% zakt hij zelfs naar 27kW. Nu terugkomend op het gebruik van "viel", sinds een week heeft de auto een update gekregen waarbij de laadcurve verbeterd moet zijn: 100kW tot 30%, 76kW tot 60/65%, 54kW tot 80% en dan 27kW daarboven. Dit heb ik in de praktijk nog niet getest, zodra ik dit heb gedaan zal ik hier een update over geven!
Rijden/comfort. Zoals al eerder aangegeven, het rijden in een elektrische auto is heerlijk. Zelf zou ik dan ook niet meer terug willen naar een "noisy fossil". De auto ligt ook erg stabiel op de weg, zelfs bij snelheden van 130km/uur zou je rustig de handen van het stuur kunnen halen, bij wijze van natuurlijk. Verder heb ik nu voor het eerst automatisch regelende LED verlichting en dit rijdt heerlijk. Zelf niet meer na hoeven te denken over wanneer je het grote licht aan doet of uit doet is een genot. Verder zitten de stoelen goed tijdens lange ritten.
Inzittenden/ruimte. Hier laat de auto wel wat steekjes vallen helaas. Het is geen ruime auto, en dit is ook wel te verwachten, maar toch viel het nog wat tegen. Zelf ben ik niet heel groot (1,80), maar achter mij kunnen mensen van mijn eigen lengte niet zitten zonder dat hun knieën de voorstoel raken. Daarnaast is het echt een gemiste kans dat de kofferbak geen dubbele bodem heeft, hierdoor zweven de laadkabels los in de kofferbak en dit is enorm vervelend wanneer er ook spullen in moeten.
Conclusie voor nu. Conclusie voor nu is dat het een enorm fijne auto is, een echte aanrader voor mensen die hem voor woon/werk verkeer gebruiken of af en toe een langere rit. Voor dagelijks gebruik is de accu groot genoeg en door het (hopelijk verbeterde) snelladen met 100kW is af en toe een langere rit ook geen ergernis. Ik zal jullie af en toe op de hoogte houden met updates. Verder houd ik de comments in de gaten voor vragen ;)
Hopelijk vonden jullie mijn eerste review handig (of leuk) om eens te lezen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.