Opel Corsa 1.8-16V GSi (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.8-16V GSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 36.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 94.500 km
De Corsa bevalt me erg goed. Het is een mooie auto om te zien, vooral met de 16 inch velgen van de GSI. Ook kleine details als de kleine spiegeltjes, zwarte achterlichten en de mistlampen doen het goed op de auto. Om te zien is de Corsa helemaal af.
De auto rijd lekker en ligt zeer goed op de weg. Vooral in snel genomen bochten blijft de auto koersvast en is er weinig last van onderstuur. Daar staat tegenover dat de vering wel stuiterig is op korte hobbels.
De 1,8 motor is zeer soepel en heeft bij elk toerental voldoende trekkracht. Als je de motor hoog in de toeren houdt, is hij heerlijk snel. De standaard traction control is dan geen overbodige luxe.
Aan de stuurbekrachtiging moest ik in het begin een beetje wennen omdat het lijkt alsof er een vertraging zit tussen het sturen en de reactie van de wielen, maart na een weekje sturen heb je er niets meer van in de gaten en stuurt de auto lekker strak en redelijk snel.
De auto is zeer compleet uitgerust. Zo zit er een klimaatregeling in, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en een schuifdak. De vorige eigenaar heeft er ook Bluevision lichten van Philips in gemonteerd. Deze lichten zijn erg helder. De sportstoelen zitten lekker en stevig. De ruimte die er aanwezig is in de auto is ook goed. Er kunnen zonder moeite twee volwassen mensen achterin voor een lange reis.
Er zijn echter ook een paar puntjes die ik minder goed vind bij de auto.
Zo is de versnellingsbak van het close ratio type. Dit betekend dat de auto veel toeren maakt op de snelweg waardoor zuinig rijden moeilijk is. Bjj 120 km/h maakt de motor al zo’n 3.500 toeren. Maar gelukkig hoor je de motor haast niet omdat hij pas boven de 4.500 toeren nadrukkelijk aanwezig is.
Ook is de pook niet echt geschikt voor sportief schakelwerk omdat je vrij lange slagen moet maken.
Het verbruik is met 1 op 9 tot 1 op 11 hoger dan ik had verwacht toen in de auto kocht. Dit ligt deels aan de eerder genoemde versnellingsbak maar ook voor een belangrijk deel aan de rijstijl. De auto nodigt je als het ware uit om eens lekker door te trekken in de versnellingen.
Maar al met al is het een heerlijke auto die zeker niet snel zal vervelen doordat hij lekker snel is en een uitstekende wegligging heeft.
**UPDATE**
De auto bevalt mij nog steeds erg goed en ik heb er nu 10.000 kilometer mee gereden. Tijd dus voor een update. Ik heb koelvloeistofverbruik geconstateerd bij mijn auto.Ik ben hiervoor bij de dealer geweest om hem te laten bijvullen en te kijken of het weer minder zou worden. Dat is nu het geval dus nu ga ik deze week naar de dealer om hem na te laten kijken.
Het is een raar geval omdat er geen plassen onder de auto liggen, de auto geen rook produceert en verder ook geen olie verbruikt. Ook is de koelvloeistof in het tankje nog mooi rood/roze: er zit geen olie tussen. Mijn eerste gedachte was namelijk een lekke koppakking maar dir blijkt mee te vallen, op het eerste gezicht.
Gelukkig heb ik er nog garantie op en kan ik daar aanspraak op doen.
**UPDATE nr.2**
Ik heb nu een kleine 51.000 kilometer met de auto gereden en inmiddels een APK en een kleine beurt laten uitvoeren bij de merkdealer. Het koelvloeistofprobleem is dan ook eindelijk opgelost: het bleek een waterpomp te zijn die lekte. Ik moest er alleen wel drie keer voor naar de dealer omdat ze het probleem niet konden vinden. Toen het probleem ontdekt en verholpen werd, was de garantie er net een paar dagen af maar na een paar telefoontjes hoefde ik uiteindelijk toch niets voor de reparatie te betalen. Toen de waterpomp vervangen werd, is de distributieriem ook vervangen. Omdat de riem er toch af moest, heb ik maar besloten de riem ook maar te laten vervangen, hoewel de auto nog niet bij de geadviseerde 60.000 kilometer was.
Verder is er bij de keuring niets aan het licht gekomen. De auto is er probleemloos doorheen gekomen. Wel kreeg ik de mededeling dat de voorbanden binnenkort aan vervanging toe zijn. Ik heb deze banden al bij de plaatselijke speciaalzaak besteld maar nog niet laten monteren. De keuring en beurt was echter behoorlijk prijzig: ruim € 300.
De auto bevalt nog steeds erg goed. Ik heb er veel leuke kilometers mee gemaakt. Het schuifdak bevalt me ook erg goed, ik heb het regelmatig open. Het maakt alleen veel lawaai bij snelheden hoger dan 100 km/u.
Ik heb het verbruik nog eens bijgehouden maar het is echt niet lager te krijgen dan 1 op 11. Ik rij wel aardig veel in de stad. Ik vind het zelf niet zo’n bezwaar omdat ik niet al te veel kilometers rij.
**UPDATE nr. 3**
Ik was te vroeg met juichen de vorige keer. De auto verbuikt nog steeds koelvloeistof na de reparatie aan de waterpomp. Ik had de koelvloeistof al een tijdje niet in de gaten gehouden omdat deze niet meer scheen te lekken. Maar na een lange rit controleerde ik toch even en wat bleek: het tankje was zo goed als leeg!
Hierna heb ik contact met de dealer opgenomen en de auto ter reparatie aangeboden. Na een tijdje werd ik gebeld en het bleek dat de thermostaat vervangen moest worden. Ik heb uitgelegd dat de auto al lange tijd koelvloeistof verbruikt. Ze zouden er rekening mee houden. En wat bleek: de reparatie viel wederom onder de garantie (die er toch al zo’n 7 maanden af is). Wederom keurige service.
De monteur vertelde dat hij het ook vervelend vond en dat het gewoon lastig te zien is waar de auto nu precies lekt. Als het lekken nog steeds aanwezig is, is mij verzekerd dat ik hem zo weer terug kan brengen.
Ik heb nog geen lekkage geconstateerd maar ik hou het weer scherp in de gaten. Ik geef de auto echter wel een sterretje minder voor betrouwbaarheid hoewel hij me nog niet heeft laten staan. Toch vind ik het nog steeds een fijne auto.
**UPDATE nr. 4**
De Corsa heeft nu bijna 62.000 kilometer gereden en nog steeds problemen met de waterpomp. De auto heeft bij 60.000 kilometer een grote beurt gehad met o.a. olie verversen, nieuwe blokken rondom, nieuwe remschijven voor en nog wat filters e.d. Het viel me al op dat de auto een raar gierend geluid maakte maar het werd steeds erger. Nu is de auto vandaag voor de APK geweest en nu is duidelijk wat het geluid veroorzaakte: de waterpomp. Nu is er dus opnieuw een nieuwe waterpomp opgezet en ook de distributieriem is opnieuw vervangen. Nu is het gierende geluid weer verdwenen.
Voor de rest eigenlijk niets negatiefs te melden. De auto rijdt nog steeds erg fijn. Afgezien van de waterpomp is er ook alleen regulier onderhoud aan uitgevoerd.
*** Update nr. 5 ***
Inmiddels heeft de Corsa ruim 94.000 km achter de banden dus is het eens tijd voor een update. In ruim 5 jaar is de auto zeer goed bevallen met eigenlijk alleen regulier onderhoud. De waterpomp gaf in het begin wat problemen maar de lekkage is er nu af. De auto rijdt nog steeds erg goed en aangezien ik verder weinig bijzonderheden heb, wil ik ruim 5 jaar en bijna 60.000 km samenvatten in wat plus- en minpunten.
Pluspunten:
Sportieve maar toch comfortabele wegligging. De auto ligt strak op de weg (ook bij hoge snelheden) en is toch lekker comfortabel zodat lange ritten niet erg vermoeiend zijn.
Erg goede stoelen. De sportstoelen die erin zitten zitten gewoon ontzettend goed. Voldoende steun en niet te hard of te zacht.
Uiterlijk. De Corsa heeft een, in mijn ogen, tijdloos en representatief uiterlijk waardoor de auto niet snel gaat vervelen. De GSI details maken de auto af zonder hem 'fout' te maken.
Remmen. Met schijven rondom remt de auto erg goed. Daardoor blijft het leuk om een bochtig weggetje op te zoeken.
Minpunten
Versnellingsbak. De versnellingsbak heb ik duidelijk als grootste minpunt van de auto ervaren. Zoals eerder vermeld is het een close ratio bak. Dat is opzich geen minpunt maar de pook maakt vrij lange slagen en de auto schreeuwt gewoon om een 6e versnelling. Bij 120 maakt de motor bijna 4.000 toeren waardoor het geluid op de autobaan nadrukkelijk aanwezig is. Ook het verbruik is daardoor niet zo laag als men zou verwachten (zuiniger dan 1 op 11,5 is me niet gelukt met een zuinige rijstijl). Daarbij is bij 88.000 km het schakelmechanisme vervangen. Dit is een bekende Corsa kwaal. De pook beweegt erg veel als de auto in de versnelling staat en na een tijdje is schakelen onmogelijk omdat de 1, 2 en 3 niet meer de selecteren zijn. na de vervanging schakelde de auto weer als nieuw trouwens.
Al met al is de Corsa mij zeer goed bevallen. Het is een fijne, tijdloze auto die ook veel rijplezier biedt. Als er een 6 versnellingsbal met iets kortere slagen inzat, was de auto uitstekend. Maar met een vijfbak kan ik nog steeds iedereen de auto aanraden.
PROBLEMEN
Er zit een kraakje achterin. Ik vermoed dat het een schokdemper is. Ik ben er al mee terug geweest bij de dealer maar het probleem is nog niet verholpen. Binnenkort zal ik hier zeker nog een mee terug gaan.
In het begin werkte de airco van de auto niet goed. Het bleek dat er niet genoeg gas op zat. Deze is inmiddels bijgevuld en werkt weer uitstekend.
Koelvloeistofverbruik geconstateerd. Ik ga ermee naar de dealer.
Oorzaak van de koelvloeistoflekkage is geconstateerd en verholpen. Het bleek de waterpomp te zijn.
De lekkage is toch niet verholpen: de thermostaat is vervangen. Dit viel nog onder de garantie.
Nieuwe waterpomp en distributieriem bij 62.000 km.
Bij 88.000 km is het schakelmechanisme vervangen. Een bekende kwaal bij een Corsa en niet zo duur (€ 230). De bak wou niet in de 1, 2 en 3 voor de reparatie maar na de reparatie schakelde hij als nieuw.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.