Opel Corsa 1.4 Edition (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 3.091 km |
Aanvraagproces, aflevering en eerste week
- 467 km
Hierbij mijn review van de Opel Corsa 1.4 bouwjaar 2016 (private lease). Ik zie dat er tot nu toe alleen maar verslagen van de 1.0 turbo zijn. Graag deel ik mijn ervaringen.
Aanvraagproces
De afgelopen 5 jaar autoloos waren wat mij betreft heerlijk. Echt nodig hadden we er geen, deelauto's overal in de buurt, en op vakantie huur je gewoon een (grotere) auto. Nu is de situatie echter iets anders. Met een kind van bijna 2 jaar oud en de tweede op komst, kwam vooral bij mijn vriendin de wens om een eigen auto te hebben en niet steeds het internet af te struinen naar de voordeligste (huur)deals. Eind juni las ik het wekelijkse bonuskrantje van de Albert Heijn en ineens stuitte ik op een Opel in de aanbieding. Na een en ander doorgerekend te hebben, tot de conclusie gekomen dat het toch wel een goede deal is. Als we zelf een nieuwe zouden kopen zouden we, mede doordat mijn schadevrije jaren inmiddels allemaal vervallen waren, duurder uit komen. En daarnaast de zekerheid: geen hoger uitvallende onderhoudskosten, geen dure reparaties. En natuurlijk rijden in een nieuwe auto. Dus, bestellen maar! Het aanvragen bij Leaseplan was snel gebeurd omdat er bijna geen keuze was. Het was 'kaal' of het 'edition' pakket'. Gekozen voor het laatste. Dit pakket omvat 16" lichtmetalen velgen, cruise control met snelheidsbegrenzer, mistlampen voor, 3-spaak lederen stuurwiel en een radio cd/speler met bluetooth connectiviteit, de RCD 3.0 BT. Als motorkeuze was er maar één keuze: de 1.4 met 90 pk. En dat is jammer, aangezien de recensies over de 1.0 turbomotor bijzonder positief zijn. Voor de rest was er geen onderhandeling mogelijk. Zaken als een spiegel voor de bijrijder (vaker genoemd), niet mogelijk. En ook een in delen neerklapbare achterbank behoorde helaas niet tot de mogelijkheden. Over de kleur hebben we lang getwijfeld, maar na eerst blauw en zilver, uiteindelijk toch gekozen voor 'Abalone white'. Dat is zeg maar wit met een parelachtig gloedje erdoorheen (lastig uit te leggen en men ziet het niet op de foto's). Enfin, akkoord met alles, en na door de kredietcheck heen gekomen te zijn, was het nu wachten op de aflevering. Aanvankelijk ging ik ervan uit dat deze niet lang op zich zou laten wachten. Ik dacht namelijk dat er een grote partij reeds bestaande restmodellen met de 1.4 motor door Leaseplan was ingekocht, welke nu aantrekkelijk geprijsd werd aangeboden en dat dit dus de reden zou zijn dat dat er vrijwel niks aangepast kan worden. Dit werd versterkt door de disclaimer van Leaseplan met de volgende strekking: indien de door u gekozen kleur niet meer voorradig is, dient u een andere kleur te kiezen'. Navraag wees uit dat mijn theorie onjuist was: Deze Opel zou speciaal voor mij geproduceerd worden. Opnieuw dus frustratie van mijn kant waarom er helemaal niets mag worden aangepast. Volgens de dealer was dit omdat AH / Leaseplan het proces zo simpel en efficiënt als mogelijk wilde houden. Het was nou eenmaal een erg scherpe actie. Akkoord.
Aflevering:
De aflevering vond plaats op 5 oktober j.l. bij Havik Auto te Wormerveer. De eerste keer dat ik een nieuwe auto ophaalde, dus ik was erg benieuwd. Bij de dealer de formaliteiten afgewerkt en een goede uitleg over de auto gekregen. De meeste dingen wist ik wel, maar toch fijn dat er even tijd voor wordt genomen. Bij het wegrijden bleef het signaal 'deur open' branden. Ik dacht nog, er zal wel een deur niet goed dichtzitten en reed door naar huis. Maar na thuis alle deuren nogmaals gecontroleerd te hebben, bleef het lampje toch branden. En iedere keer bij het optrekken een piepsignaal. Erg storend. Dus meteen gebeld en gelukkig kon ik meteen terugkomen. Het bleek een afstelling van het slot in de achterklep te zijn. Vreemd dat dit niemand was opgevallen, aangezien er al 25 km op de teller stond toen ik hem overnam. Niet helemaal netjes en geeft geen goed vertrouwen als een nieuwe auto al meteen een gebrek vertoont. Maar het zou natuurlijk kunnen dat het probleem net voor de aflevering is ontstaan, dus ik geef de dealer hierbij het voordeel van de twijfel.
Eerste week
Hoewel mij mede is gedeeld dat inrijden tegenwoordig niet echt meer aan de orde is, zijn de meningen op internet daarover erg verdeeld. Ik hou maar een beetje de middenweg aan: niet te veel maar ook zeker niet te lage toeren, veel schakelen, en met veel wisselende toerentallen rijden. Meteen de eerste week al wat leuke ritjes gemaakt. Natuurlijk is het geen snelle auto, dat wist ik van tevoren. Ik heb niet in de 1.0 turbo gereden, maar moet zeggen dat de 1.4 wel een soepele motor is. Pakt goed op vanaf lage toerentallen. Niet al te krappe bochtjes pak ik makkelijk in z'n 3. Natuurlijk probeer ik ondertoeren zoveel mogelijk te vermijden, zeker in de inrijperiode. De koppeling heeft een duidelijk aangrijpingspunt en de bak schakelt soepel. Over het start-stop systeem ben ik minder te spreken. Bij de eerste ritten kreeg ik het maar niet voor elkaar om het systeem überhaupt te activeren. Ja, de motor was warm, de airco was uit, alles zou goed moeten staan, maar de motor bleef maar draaien. Wat bleek na een research op internet: de blower stond op de voorruit ingesteld en ook dat is blijkbaar een criterium om het systeem te deactiveren. Zucht. En dan nog een punt: als ik achteruit inparkeer, wil ik tijdens het voor en achteruit steken de bak nog wel eens in z'n vrij zetten en de koppeling op laten komen, om bijvoorbeeld mijn voet te corrigeren. Ook hierbij wordt de motor dan uitgeschakeld, terwijl ik nog niet klaar ben met mijn manoeuvre. Dit is niet handig en bij bijvoorbeeld de VAG groep toch echt beter voor elkaar. Daar herkent het systeem dat je met een bijzondere verrichting bezig bent en houdt het de motor aan. Vreemd dat dit bij Opel niet het geval is. Ik hoop dat het op de luxere modellen beter voor elkaar is, maar zou het dan wel jammer vinden als hierop bij de Corsa bezuinigd is.
Het geluid uit de radio is prima voor deze klasse, gaat redelijk hard zonder vervorming. Achterin zitten ook nog kleine speakers. Bladeren door de liedjes op de USB stick gaat intuïtief. De radio zou zelfs over een DAB tuner moeten beschikken, maar dit moet ik nog aan de praat krijgen, hopelijk m.b.v. de handleiding. Gesprekken via de handsfree zijn prima te verstaan voor de andere partij.
De binnenruimte is redelijk. Zoals ik gewend ben van Duitse auto's kunnen de voorstoelen erg ver naar achteren, zodat ook ik met mijn 1.90m alle ruimte heb. Achterin is het dan natuurlijk wel een ander verhaal. De kritiek over de slechte stoelen herken ik (nog) niet. Misschien dat ik dit na een langere rit nog moet bijstellen. De kofferruimte is OK, de kinderwagen past erin en dan is ie wel vol ;-) Dit is niet erg. de auto is bedoeld als stadsauto; voor vakanties zullen we waarschijnlijk alsnog uitwijken naar een grotere (huur)auto of een dakkoffer.
Inmiddels staat er 467 km op de teller na de eerste week. Ik verwacht niet dat deze trend zich voort zal zetten aangezien wij verwachten er ongeveer 10.000 km per jaar mee te rijden. Het verbruik volgens de boordcomputer is 5,9 l/100 km. Ik kan dit nog niet verifiëren aangezien ik nog op de eerste tank rijd, maar mijn gevoel zegt dat het redelijk klopt. Ik zal een update plaatsen zodra er wat meer km op de teller staat en ik ook wat meer / betere foto's heb.
Lekke band!
- 2.495 km
Na het wegrijden van een onbekend erf in het pikkedonker voelde ik de auto bij een bochtje naar rechts iets wegglijden van achteren. Verder geen aandacht aan geschonken. Na 10 minuten kreeg ik een melding van de boardcomputer dat de spanning van de rechter achterband aanzienlijk is gedaald en wist meteen hoe laat het was. Hulde voor het systeem, want op deze manier kon ik nog een veilig plekje zoeken i.p.v. er op gegeven moment achter te komen dat ik op de velg rijd met alle gevolgschade van dien. Er zat inderdaad een flinke jaap in de wang van de band, maar blijkbaar klein genoeg om de band langzaam leeg te laten lopen. Keurig geholpen door de ANWB via Opel Assistance. Deze schoot een propje in de band. Aangezien het gat in de wang zat, moest de band wel vervangen worden. Dit had iets meer voeten in de aarde dan ik had verwacht. Uiteraard wilde ik exact dezelfde band en had dit van tevoren zeer duidelijk gemaakt aan de dealer. Was geen probleem, de band was op voorraad. Toen bleek dat er toch een iets ander type band was gemonteerd en ik reclameerde, werd ik echt enorm onbeschoft afgepoeierd door de baliemedewerker. Argumenten als 'het maakt geen verschil' en 'de oude band is niet meer leverbaar' (onzin, de band was nog overal via internet leverbaar) werden gebruikt. Helaas moest ik het opspelen tot aan de bedrijfsleider, welke gelukkig wel met mensen kon omgaan. Uiteindelijk is de volgende dag alsnog de juiste band gemonteerd. Tjongejonge, dan betaal je de hoofdprijs en kies je juist de dealer omdat je wilt dat alles correct wordt afgehandeld en dan krijg je dit. Leuk dat ik aan deze dealer vastzit voor al het onderhoud de komende jaren. Hopelijk was het een incident.
Storing snelheidsmeter en verbruik
- 3.091 km
Onlangs 's ochtends weggereden en een zeer vreemde situatie ondervonden: de snelheidsmeter werkte niet (de wijzer bleef op 0 staan) en de dagteller, welke ik dagelijks reset, was gelijk aan de totale km stand. De toerenteller werkte wel normaal. Maar de juiste snelheid inschatten bleek lastiger dan ik dacht :-) Een uur nadat ik geparkeerd had weer gestart en toen werkte de snelheidsmeter weer. De dagteller stond echter nog op 3091 km, maar die kon ik simpelweg weer resetten. Daarna is is het probleem niet meer opgetreden. Ook heb ik al maanden af en toe last van een *knak* uit de richting van de vooras als ik volledig ingestuurd achteruit rijd (bijvoorbeeld bij uitparkeren). Ben hier een tijd geleden al bij de dealer voor geweest, maar daar konden we de klacht niet reproduceren en dus werd er ook niet naar gekeken. Jammer maar helaas. Hopelijk zal er geen gevaarlijke situatie hierdoor ontstaan. Het verbruik (zelf uitgerekend a.d.h.v. tankbeurten) schommelt tot nu toe tussen 6,5 en 7 liter. Moet wel zeggen dat we er over het algemeen korte ritten mee rijden en dat het nu winter is. Maar ben me ook bewust dat het waarschijnlijk niet veel beter zal worden. Voor de rest doet de auto wat ie moet doen: emotieloos van a naar b brengen ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.