Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)

autoreview

Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)
Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)Opel Corsa 1.4 Color Edition (2015)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.4 Color Edition
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst68.258 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zoektocht

Iets meer dan 2 jaar geleden begon mijn zoektocht naar een andere (nieuwe) auto om de Opel Corsa uit 2001 te vervangen. Was de Corsa van 2001 dan op? Nee, zéér zeker niet maar omdat het werk wat ik doe inclusief medewerkers ging verhuizen (in mijn nadeel i.v.m. extra reistijd/kilometers) was ik onder andere op zoek naar een auto met Automaat (daar zit ik aan vast in verband met automaat rijbewijs), Cruise Control, meer Comfort, airco óf climate control, geïntegreerde radio met stuurwielbediening, als we dan toch bezig waren ingebouwde navigatie voor zeker 8.000 km. per jaar woon/werk alleen al. Dit alles met een budget van max. € 20.000,-
Tevens was ik wel uitgekeken op de Corsa van 2001 i.v.m. de zilvergrijze kleur en het feit dat ik dit niet echt een prettig autootje voor 8.000 km. per jaar snelweg vond.
Er is in totaal naar 15 auto's gekeken (op internet en in de showroom bij 13 auto's; alleen Mini en BMW niet in showroom) en in 3 is er een proefrit gemaakt. 12 auto's vielen bij voorbaat al af. Redenen dat deze auto's afvielen waren dat er later in dat jaar een nieuwe aan zat te komen waar nog geen zinnig woord over te zeggen was (Seat Ibiza), omdat ik de auto's niet leuk vond voor iemand van 25 om te zien (Toyota Yaris, Citroen DS3 in combinatie met dak wat maar zelden in carrosseriekleur kon, Volkswagen Polo in combinatie met geen leuke kleur te kiezen naar mijn mening en was me te duur), omdat ik de aanschafprijs te duur vond (Mini Cooper, BMW 1-serie, Audi A1 in combinatie met inleveren op motorvermogen), dure maandelijkse kosten als verzekering en wegenbelasting (Skoda Fabia, Kia Rio), omdat er gebruik van een DSG systeem van Audi/VW wordt gemaakt wat niet goed bekend staat in combinatie met alleen automaat op de 140/170 PK en duur (Alfa Romeo Mito), omdat het interieur er erg plastic-achtig uit zag naar mijn mening en er systemen gebruikt zouden worden waar de kinderziektes nog uitgehaald moeten worden (Renault Clio), omdat er ingeleverd moet worden op motorvermogen, een vriend deze auto al rijdt en de auto een distributieriem in plaats van ketting heeft (Ford Fiesta).
Een proefrit is er gemaakt in een Suzuki Swift, een Mazda 2 en de Opel Corsa. Hierover hieronder meer.

Proefritten, aankoop en Aflevering

Halverwege juni 2015 heb ik vrijblijvend proefritten gemaakt op 2 zaterdagen (13 en 20 juni) met de laatste kanshebbers. Om te beginnen met de Suzuki Swift, en daarna de Mazda 2 en de Opel Corsa.

Suzuki Swift
De proefrit beviel me wel, deze auto is daarom ook op kleine aandachtspuntjes afgevallen. De Swift is het niet geworden omdat hij ondanks 94 PK slecht trok op de snelweg met inhalen. En ook bij de dealer had ik niet het allerbeste gevoel in verband met niet terugmailen terwijl je een visitekaartje krijgt met alleen mailadres erop en summiere antwoorden (verwijzen naar website of brochure terwijl andere dealers wel de 8 vragen die ik stelde beantwoorden).

Mazda 2
Proefrit in een automaat bleek onmogelijk omdat auto te nieuw was (2 dealers die dit melden). Kon wel voor gezorgd worden als ik auto definitief gekozen had. Hier heb ik dus helaas alleen ervaring als bijrijder (met iemand die mee was aan het stuur) mee.
Navigatiesysteem staat pontificaal op het dashboard en was niet geïntegreerd.
Mede omdat ik niet wist hoe een Mazda 2 automaat reed (teveel onzekerheid in combinatie met een prijsverschil van € 4.000,-) maakt dat deze het niet geworden is.

Opel Corsa
De auto reed niet het beste van de 3, maar hij was wel het leukste aan te kleden voor een mooie prijs. Deze auto had meer last van omgevingsgeluid (windgeruis) als de Swift en de 2. Ook een aardige korting werkte in het voordeel van deze auto. Nadeel van deze auto is het navigatiesysteem wat via de smartphone (Bringgo) werkt en dus altijd GPS van de telefoon gebruikt. Ook kon ik bij deze auto kiezen uit heel veel leuke kleuren. Deze auto is het dan uiteindelijk ook geworden na 14 afvallers. De opties die op de auto gekomen zijn zijn de volgende:

1. Color + pakket om de auto op te leuken. Dat houdt in dakkleur zwart (er toch voor gezwicht uiteindelijk), Logostrip zwart, Zichtbare uitlaat, 17” Lichtmetalen velgen (RTN), Donker getinte achterste zijruiten en achterruit, Sportieve aluminium pedalen en Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels zwart
2. Advanced IntelliLinkpakket met IntelliLink met navigatie-ondersteuning via smartphone, Bluetooth, AUX-in en USB aansluiting, 7” kleuren touchscreen, Digital Audio Broadcast (DAB+), Achterruitrijcamera, Park assist II wat inhoudt dat de auto automatisch kan inparkeren naar voor, achter en opzij, Dode hoek waarschuwing en Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur
3. Metallic lak voor de pepermuntgroene kleur
4. Ruimtebesparend reservewiel wat nu goedkoper was dan later erbij kopen

De stof die gebruikt wordt is ‘Network Moonray’ in de kleuren zwart/grijs en het dashboard in de kleur ‘inleg piano black’ Een in gedeeltes glimmend dashboard dus.

Van de aflevering van de auto werd een klein ‘feestje’ gemaakt. Misschien niet gek omdat je een splinternieuwe auto koopt, maar ik weet niet of alle dealers het zo doen zoals ik het heb meegemaakt. Eerst moest de papierwinkel in orde gemaakt worden (tenaamstellingscode compleet maken, kentekencard uitreiken, betalen) waarna ik de sleutel in een luxe doosje kreeg uitgereikt. Vervolgens mocht ik zelf samen met de verkoopadviseur de auto onthullen. Daarna kreeg ik een uitleg van 1,5 a 2 uur over alles onder de motorkap, het tanksysteem waarbij de binnendop aan een touwtje zit en als je gaat tanken kun je deze ophangen in de tankklep. Tevens moest het IntelliLink navigatiesysteem, en alles wat verder via het scherm werkt (DAB+ radio, Inkomende- en uitgaande telefoontjes, achterruitrijcamera etc.) uitgelegd worden en mijn telefoon gekoppeld worden via bluetooth.
Via het tabje ‘Verbruik’ kunnen jullie zien wat de auto verbruikt heeft.

1e onderhoudsbeurt, ervaringen afgelopen 1,5 jaar

  • 11.426 km

Inmiddels heb ik de auto 1,5 jaar in bezit. Helaas is deze tijd niet geheel probleemloos geweest. Als service ben ik al twee keer bij de dealer geweest voor een productverbetering. Dit betrof een keer een verbetering voor het automatisch inparkeersysteem en een keer een verbetering rondom de ruitenwisser voor. Hierbij zou de kabelboom in aanraking met de ruitenwisser kunnen komen waardoor de ruitenwisser kapot zou kunnen gaan.
De ruitenwisser voor heb ik tegelijk met de onderhoudsbeurt eind september 2016 laten doen en het automatisch inparkeren in maart 2016. In maart 2016 kostte het mij ongeveer 1 uur, eind september was ik de auto toch de hele dag al kwijt.

In juli 2016 gaf de auto 2 meldingen rondom het bandenspanningscontrolesysteem en brandde het lampje van de bandenspanning geel na stilstand. Geen zachte band, dus Opel Assistance gebeld. Helaas werd ik daar niet veel wijzer van. En op het moment dat je het boekje nodig hebt ligt het natuurlijk niet in de auto. Vervolgens toch maar weggereden en voor ik het parkeerterrein af was was het lampje al uit. Ik ben toen direct doorgereden naar de dealer die (onder garantie, kostte mij niets in ieder geval) de bandenspanning en/of bandenspanningscontrolesysteem gecorrigeerd heeft. Onderweg tussen werk en dealer gaf hij aan bij de bandenspanning 'bezig met inleren'. Vermoedelijk was dit een elektronische hick-up. Zoals Opel Assistance aan telefoon suggereerde kon het ook aan het weer liggen. De zon had geschenen, het had geregend en dat door elkaar zou de boel in de war kunnen maken.

29 september 2016 is de auto voor de 1e onderhoudsbeurt geweest. Bij een dealer bleek dat wel een stukje duurder als bij de universele garage waar de vorige auto in onderhoud was (uurloon bij dealer € 87,50, bij universele garage laatste keer in 2015 € 48,00, een verschil van € 39,50 dus). Ik ben nu even in dubio wat ik (na) dit jaar ga doen als de auto uit de garantie gaat aangezien je wel bespaard op bijvoorbeeld wegenwachtkosten als je hem bij de dealer laat onderhouden. Maar de vraag is of dat opweegt tegen een langere onderhoudsbeurt (2 of 3 uur werk a € 87,50).
Vrij overgenomen van factuur hebben ze het volgende gedaan:

- Jaarlijks onderhoud Inbegrepen werkuren, klein materiaal, milieubijdragen en diagnoseapparatuur a € 87,50
- Motorolie 5W30 4 liter a € 14,50 maakt een totaal van € 58,00
- Oliefilter a € 11,65
- Keerring, aftapplug a € 0,87
- Ruitensproeiervloeistof a € 2,80
- Opel Assistance + a € 0,00 (onderhoudsbeurt bij dealer betekent jaar lang gratis pechhulp)
- Petrol Injector cleaner a € 16,49
Totaalprijs van de werkplaats (€ 87,50) en de onderdelen (€ 89,81) maakt € 177,31. Met nog 21% BTW (€ 177,31 + € 37,23) erbij komt het totaalbedrag op € 214,54 voor de eerste onderhoudsbeurt.

Onder 100% fabriekssgarantie van Opel hebben ze de Carrosseriedraadbundel routing (ruitenwisser) gecontroleerd en tape gebruikt. Dit had anders € 14,93 extra gekost.
Op de 'werkbeschrijving' staan alle 19 punten op 'OK' of 'NVT' (3 keer) aangevinkt.

Als laatste heb ik vermoedelijk in december 2016 zelf een fout gemaakt met het start/stop systeem. Ik heb deze voor een verkeerslicht aangezet (zet ik standaard uit) en de auto enkele centimeters laten rollen zodat de motor na stoppen zou afslaan omdat de spoorbomen dicht gingen. Vervolgens heb ik deze vermoedelijk al rijdend weer uitgezet (stoplicht stond heel scherp afgesteld) waarna auto in de noodloop ging, alle vermogen wegviel en niet meer reageerde op het gaspedaal. Auto sloeg rijdend in noodloop nog af en direct weer aan terwijl ik net start/stop uitgezet had. Auto naar de berm gedirigeerd en daar auto uitgezet en opnieuw gestart door de sleutel om te draaien. Vervolgens reageerde hij weer op het gaspedaal en kon ik al snel de max. van 50 km/h weer rijden. Min of meer auto gereset dus.

Dit was met terugwerkende kracht de auto vanaf dag 1 t/m begin december. Daarna weinig noemenswaardigs aan de hand geweest. Vanaf nu zal ik de review gaan bijhouden.

2e onderhoudsbeurt

  • 20.741 km

Na de laatste update van de 1e onderhoudsbeurt is het helaas voor de review, gelukkig voor mij een hele saaie auto zonder (noemenswaardige) gebreken geweest. Wellicht dat er nog wel winterbanden komen want maandag 11 december toen er sneeuw lag moest de ESP ingrijpen bij het verlaten van het parkeerterrein bij het werk om niet tegen een verkeerspaal te glijden. Helaas ligt er bij onze uitrit een drempel dus moest ik wat gas geven om erop te komen wat dus maar net goed ging. Van de andere kant is het in Nederland niet de moeite waard met de hoeveelheden die hier vallen.
Op 29 september 2017 is de auto wél netjes voor zijn 2e onderhoudsbeurt naar Mulders Nijmegen geweest. Mulders heeft per 1 juli 2017 Motorhuis Nijmegen overgenomen. Gelukkig zijn de medewerkers van Motorhuis voor zover ik kan zien ook wel overgenomen. Dat houdt dus in dezelfde verkopers en vermoedelijk ook dezelfde werkplaatsmedewerkers.
Vrij overgenomen van factuur hebben ze het volgende gedaan bij de onderhoudsbeurt:

Onderhoudsbeurt
- 1 Onderhoudsbeurt á € 96,25
- 1 Koolstof, interieurfilter á € 34,60
- 1 Oliefilter á € 11,90
- 1 Pakking carterstop á € 0,90
- 4 liter Helix Ultra Pro AG 5W30 (olie ververst) á € 16,85 per liter maakt een totaal van € 67,40
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 2,70
- 0,10 OAP 1 jaar (Opel Assistance Plus) á € 0,01

Verversing van de remvloeistof
- 1 Verversing van de remvloeistof/eerst testen á € 26,25
-0,50 Rem - koppeling vloeistof á € 13,70, maar helft dus halve prijs á € 6,85
- 1 Klein materiaal toeslag á € 5,19
Totaal maakt dat € 252,04 en 21% BTW á € 52,93 maakte een af te rekenen bedrag van € 304,97

Omdat de auto per 30 september 2017 uit de garantie ging en er wat kleine gebreken waren heb ik deze nog wel aan ze voorgelegd. Ik heb in ieder geval ervoor gekozen om de garantie niet te verlengen gezien de (vrijwel) probleemloze afgelopen 2 jaren.
Héél sporadisch zit er een trilling in het stuur (mogelijk alleen bij oneffen wegdek) en dit heb ik aan de dealer voorgelegd. Ze konden de wielen balanceren voor een X-bedrag maar dat zou in ieder geval niet onder de garantie vallen. Daarvoor heb ik vriendelijk bedankt. Het was niet zo storend dat ik er (dikke) extra kosten voor wilde maken.
Mijn Infotainmentsysteem verbond bijzonder slecht en had vaak na 8 keer al uitzetten van Bluetooth van telefoon nodig (en later weer aan natuurlijk) om weer automatisch te kunnen verbinden. Samen met mijn auto is mijn telefoon een dagje daar geweest en toen bleek dat er een (software) update voor het infotainmentsysteem was. Deze hebben ze uitgevoerd en ik moet zeggen dat die het weer beter doet dan voorheen. Dit is onder garantie gebeurd omdat het nog binnen de 2 jaar zat. Mijn telefoon hadden ze natuurlijk nodig omdat die verbindingsproblemen had na ongeveer 8 keer. Zo een infotainmentsysteem is leuk, maar hoogstwaarschijnlijk wel iets dat je altijd door de dealer moet laten updaten. Dit zal een universele garage niet kunnen. Of zie ik dat verkeerd?
Als laatste had ik ergens iets gelezen over 'doortrekkende lijm' die ik ook bij mijn eigen auto gevonden dacht te hebben. Volgens de dealer hadden alle auto's in hun showroom hetgeen ik aan zag als doortrekkende lijm dat ook dus daar werd niets aan gedaan (onder garantie) omdat het 'Corsa-eigen' zou zijn.

Het 1e storingslampje is een feit

  • 29.010 km

Met terugwerkende kracht werk ik deze storing en de onderhoudsbeurt van september 2018 (binnenkort) bij. Sinds augustus 2018 woon ik op mezelf (met ambulante begeleiding) na 27 jaar in het ouderlijk huis gewoond te hebben en merk ik dat ik minder vrije tijd heb. Dat is dus ook de reden dat het wat langer duurt voor er updates komen.

Alweer sinds 15 augustus 2018 is het 1e storingslampje een feit. Op de snelweg ging er opeens een oranje motorstoringslampje branden. Omdat ik weet dat de lampjes als een soort verkeerslicht werken (rood direct stoppen, oranje kun je mee doorrijden mits de eerste stop de garage is en met groen is er niets aan de hand) ben ik doorgereden tot een relatief veilige plek, de vluchtstrook op een afrit en heb ik voor de zekerheid toch Opel pechhulp gebeld. Zij gaven inderdaad aan dat je ermee door kon rijden mits je binnen 1.000 kilometer naar de Opel dealer (Mulders Nijmegen) zou gaan.
Hier heb ik geen gras over laten groeien en dit heb ik gelijk dezelfde dag uit het werk gedaan. De storing konden ze niet ter plekke uitlezen, maar daarvoor kon ik een afspraak maken 9 dagen later op 24 augustus. Na 5 dagen was het storingslampje echter vanzelf al uitgegaan. De afspraak heb ik uiteindelijk door laten gaan waarbij men een storing op de lambdasonde heeft kunnen uitlezen. Omdat het storingslampje echter uit was en het nog 100 andere dingen konden zijn binnen dat onderdeel konden ze helaas niets voor mij doen op dat moment.
Bij de Opel dealer moest er natuurlijk wel betaald worden voor het uitlezen van de storing. Dit was € 35,90 voor het uitlezen (bij Korting staat 20,00, normaal € 55,00 voor uitlezen?) en € 2,30 Klein materiaal toeslag wat een subtotaal maakt van € 38,20. Met de BTW erbij van € 8,02 kwamen we op een totaal van € 46,22

3e Onderhoudsbeurt

  • 30.117 km

De in de vorige update beloofde onderhoudsbeurt van september komt er bij deze dan uiteindelijk toch. Zoals in de vorige update al gezegd woon ik sinds augustus vorig jaar op mezelf en is de vrije tijd een stuk minder geworden……

Er zijn nog geen noemenswaardige problemen geweest, dat maakt dat het een saaie review begint te worden maar voor de eigenaar is het alleen maar prettig als er weinig problemen zijn.
Op 27 september 2018 is de auto alweer voor zijn 3e onderhoudsbeurt geweest. Na wat dubben heb ik besloten om deze niet bij de dealer te laten doen, maar door de universele garage waar mijn vorige auto ook in onderhoud is geweest; Autobedrijf A. van den Berg te Niftrik (bij Nijmegen).
Vrij overgenomen van de factuur hebben ze het volgende gedaan bij de onderhoudsbeurt:

- 1 Oliefilter á € 11,30
- 1 Carterplugring á € 1,15
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- 0,20 liter Koelvloeistof per liter á 6,25 per liter maakt een totaal van € 1,25
- 4,20 liter Motorolie per liter 5w40 á € 9,95 per liter maakt een totaal van € 41,79
- 1 Klein materiaal á 2,75
- 1 Milieubijdrage á € 2,50
- 1 uur Arbeidsloon á € 50,00
Totaal maakt dat € 112,34 en 21% BTW á 23,59 maakte een af te rekenen bedrag van € 135,93

Met deze keuze ben ik wel (voor minstens 1 jaar, ligt eraan wat ik dit jaar met de eerste APK en onderhoudsbeurt ga doen) de Opel Assistance kwijtgeraakt, maar daarvoor in de plaats heb ik de ANWB Wegenwacht weer afgesloten. Dit kost me € 98,00 per jaar voor Wegenwacht Nederland Standaard, maar omdat ik Upsell met 20% korting had ging er € 19,60 af en van de niet gebruikte periode van het ANWB lidmaatschap (tussen september 2018 en december 2018) ging ook nog eens € 4,11 af. Uiteindelijk ben ik tot september 2019 klaar voor € 74,29 Wegenwacht lidmaatschap.

Voor het eerst de wegenwacht nodig gehad

  • 38.468 km

Maandagmorgen 12 augustus 2019 heb ik voor het eerst de wegenwacht nodig gehad. Dit was de 1e werkdag na mijn vakantie waarbij de eindbestemming helaas niet bereikt werd binnen de bedachte reistijd. Uiteindelijk ben ik namelijk 2 uur en 15 minuten onderweg geweest met alle oponthoud (wachten, testrit, sleutelen etc.) waar ik normaal in ongeveer 30 minuten naar het werk rijdt. En was ik dus vervelend genoeg dik te laat op de 1e dag na mijn vakantie.
Na een dik kwartier rijden ging de auto bij het accelereren naar 80 kilometer per uur inhouden, en liep stationair niet lekker. Tevens ging het motorstoringslampje knipperen en kreeg ik een ESP-melding waarbij het ESP-lampje ook aan ging en aan bleef.
Vervolgens heb ik de auto in de berm gezet op de provinciale weg waar ik toen reed. En toen de motor uitgezet en vervolgens opnieuw gestart. Geprobeerd of het euvel weg bleef, maar helaas was dit niet het geval. Dus toen nog maar een paar honderd meter doorgereden naar een nabijgelegen carpoolplaats zodat ik veilig stond en de Wegenwacht gebeld.
Na ongeveer een half uur wachten was de Wegenwacht er en toen was het euvel weg, en werd er geen storing gemeld. Ik had namelijk niet in de wachttijd de motor laten draaien. Vervolgens bij het naastgelegen wegrestaurant geprobeerd om de melding terug te krijgen, maar daar kon ik niet genoeg snelheid maken. De melding kwam namelijk pas vanaf een bepaalde snelheid. Na overleg met de Wegenwacht medewerker zijn we toen weer terug richting mijn woonplaats (waar ze een steunpunt hebben zitten) gereden via de snelweg, en als de melding weer terug kwam moest ik dat even laten weten door met mijn grootlicht te seinen. Gelukkig gebeurde dit zodat de storing uitgelezen kon worden op de vluchtstrook van een afrit. De storing was een overslag in cylinder 1 oftewel een nieuwe bobine was nodig. Helaas heeft de vorige bobine het maar 38.468 kilometer volgehouden, maar ik zie op internet meer mensen met een Opel die maar relatief weinig ermee gereden hebben. De bobine was op het steunpunt op voorraad dus toen zijn we doorgereden naar het steunpunt. Nadeel (of voordeel omdat alles tegelijkertijd gebeurd; net hoe je het ziet) is dat de Opel Corsa een bobinebrug heeft waardoor bij 1 kapotte cylinder alles vervangen moet worden.
Dat was helaas nog wel een duur geintje met € 197,11 voor de bobinebrug zelf en € 41,39 BTW wat een totaal maakte van € 238,50 maar op zo een moment ben je al lang blij dat je weer op pad bent.
Tevens heb ik omdat ik lid van de Wegenwacht ben alleen het onderdeel betaald en niet de proefrit, arbeidsuren etc.

4e onderhoudsbeurt en 1e Apk-keuring

  • 39.976 km

Ook in het jaar 2019 heeft mijn auto weer een onderhoudsbeurt gehad; de 4e alweer. Deze werd na 4 jaar voor het eerst gecombineerd met de verplichte APK.
Helaas was het afgelopen jaar waarbij ik de tijd tussen 2 onderhoudsbeurten neem niet geheel probleemloos zoals jullie hierboven kunnen zien. 7 weken voor de onderhoudsbeurt kwam ik stil te staan met een defecte bobine(brug).
Gelukkig was dit pas de eerste reparatie in 4 jaar tijd dus ik vind dat ik nog niet mag klagen.
Het vroegtijdig de bougies vervangen heb ik nog altijd niet gedaan zoals in een van de reacties gesuggereerd wordt. Echter heeft de auto na de nieuwe bobinebrug ook nooit geen problemen meer gegeven. Welllicht dat ik dit in september dit jaar (in overleg met de garage) doe.

26 september 2019 is de auto voor zijn 4e onderhoudsbeurt en 1e Apk-keuring naar Autobedrijf A. van den Berg te Niftrik (bij Nijmegen) gebracht. Net als in het 3e jaar ben ik toch weer voor de voordeligere optie gegaan bij de universele garage.
Vrij overgenomen van de factuur hebben ze het volgende gedaan bij de onderhoudsbeurt:

- 1 APK keuring á € 32,50
- 1 Afmeldtarief APK goedkeurmelding á € 4,20
- 1 Oliefilter á € 10,70
- 4,20 liter Motorolie per liter 5w40 á € 9,95 per liter maakt een totaal van € 41,79
- 1 Interieurfilter á € 19,90
- 1 Remvloeistof vervangen á € 35,00
- 1 Carterplugring á € 1,15
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- 1 Klein materiaal á € 3,75
- 1 Milieubijdrage á € 2,50
- 1 uur Arbeidsloon kleine beurt met apk en remvloeistof vervangen á € 50,00
Totaal maakt dat € 203,09 en 21% BTW á € 42,65 maakte een af te rekenen bedrag van € 245,74.

Piepklein nadeel vond ik dat de factuur voor het eerst via de e-mail kwam. Het bespaart inderdaad papier en bomen, maar iemand als ik die een papieren administratie bijhoudt moet het nu zelf printen terwijl dat tot 2018 niet was.

5e Onderhoudsbeurt

  • 49.391 km

Het is weer eens tijd voor een update omdat er de afgelopen maand een aantal dingen gebeurd zijn. Gelukkig geen grote onkosten, maar noodzakelijk onderhoud en leuke dingen.
Zo hebben de auto en ik ons 5-jarig jubileum gevierd op vrijdag 2 oktober. En afgelopen donderdag is er (voor mij) weer een magische grens gebroken met het aantikken van de 50.000 kilometer.

23 september is de auto voor alweer zijn 5e onderhoudsbeurt naar Autobedrijf A. van den Berg te Niftrik (bij Nijmegen) geweest.
Van tevoren heb ik overlegd over een aantal dingen.
Dit waren het vernieuwen van de bougies wat vorig jaar mogelijk de oorzaak van de defecte bobine is geweest zoals ik in een van de reacties op mijn review las. Deze zijn in overleg met de garage alvast vervangen in plaats van met de grote onderhoudsbeurt volgend jaar.
En een storing oftewel knipperend lampje bij het bandenspanningscontrolesysteem eens in de zoveel tijd.
Ook heb ik overlegd over een grote of kleine beurt. Hierin merkte ik dat ik in twijfelachtig gebied zat. De auto wél al 5 jaar oud, maar nog net geen 50.000 kilometer gereden. Uiteindelijk dit jaar nog een kleine beurt gedaan en volgend jaar bij 6 jaar en 60.000 kilometer de grote beurt in combinatie met de Apk-keuring.
Vrij overgenomen van factuur hebben ze het volgende gedaan bij de onderhoudsbeurt:

- 1 Oliefilter á € 10,90
- 1 Batterij afstandsbediening á € 3,95
- 1 Ruitenwisserbladset á € 41,50
- 4 Bougies á € 8,20 per stuk maakt een totaal van € 32,80
- 1 Carterplugring á € 1,15
- 4,20 liter Motorolie 5W40 á € 9,95 per liter maakt een totaal van € 41,79
- 1 Klein materiaal á € 3,75
- 1 Milieubijdrage á € 2,50
- 1,75 uur Arbeidsloon kleine beurt, bougies, ruitenwissers, batterij vernieuwd en banden spanning kontrole systeem uitlezen/controleren á € 50,00 per uur is een totaal van € 87,50
Totaal maakt dat € 225,84 en 21% BTW á 47,43 maakte een af te rekenen bedrag van € 273,27.

De batterij van de afstandsbediening en de ruitenwisserbladset had ik wellicht zelf kunnen doen. Echter heb ik al eerder begrepen dat de sleutel opnieuw ingeleerd moet worden na een batterijwissel. Dit lijkt mij wat lastig voor een particulier.
De ruitenwisserbladset was ik zelf simpelweg niet aan toegekomen. En deze had ook nog niet gehoeven. De ruit werd wel niet meer helemaal goed schoon, maar deze had pas volgend jaar voor de volgende APK echt vervangen moeten worden.
Op het bandenspanningscontrolesysteem kon men met het uitlezen niets vinden. Ze hebben de banden harder opgepompt omdat ik volgens hen met een lage bandenspanning reed. Echter heb ik het afgelopen jaar na het starten nooit onder de ondergrens gezeten. We gaan kijken of de storing nog terugkomt met de hogere bandenspanning.

6e onderhoudsbeurt (1e grote) en APK-keuring

  • 58.543 km

En alweer zijn we een jaar verder. En dat de update gaat over een grote onderhoudsbeurt en APK-keuring geeft aan dat het wederom een probleemloos jaar is geweest. Nou ken ik Opel uit ervaring ook als een saai merk waar weinig tot nooit iets mee aan de hand is. Het is inderdaad pas mijn 2e Opel, maar voor ik zelf mijn rijbewijs had ben ik als kind altijd in Opels vervoerd door mijn ouders. Als ik daar nu ben staan er ook 3 van ons rondom het huis. Dat zegt genoeg lijkt me!

3 september 2021 heb ik de auto weggebracht voor zijn 6e onderhoudsbeurt, dit was de 1e grote beurt en een APK-keuring naar Autobedrijf A. van den Berg te Niftrik (bij Nijmegen).
Ongeveer 2 uurtjes na het wegbrengen belde ze dat de auto met de huidige voorbanden nog wel door de APK zou komen, maar dat ze dan volgend jaar toch echt vervangen zouden moeten worden. Bij een echte winter zouden ze eigenlijk al niet goed meer zijn! Op advies van hen de banden vernieuwd, dat was wel even een kostenpost maar het valt natuurlijk wel onder normale slijtage en ik kreeg van alle kanten complimenten dat ik 60.000 kilometer met deze bandenmaat gereden had. Dat doet dan toch ook goed!
Vrij overgenomen van de factuur hebben ze het volgende gedaan bij de APK/onderhoudsbeurt:

- 1 Oliefilter á € 11,71
- 4,20 liter Motorolie 5w40 á € 9,95 per liter maakt een totaal van € 41,79
- 1 Carterplugring á € 1,15
- 1 Interieurfilter á € 20,56
- 1 Luchtfilter á € 26,86
- 2 Banden inclusief verwijderingsbijdrage 215/45/17 Continental á € 102,50 per stuk maakt een totaal van € 205,00
- Inname oude band
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- 0,15 Koelvloeistof per liter van € 6,25 maakt een totaal van € 0,94
- 1 Klein materiaal á € 4,75
- 1 Mileubijdrage á € 2,50
- 1 Afmeldtarief APK goedkeurmelding á € 4,20
- 3 uur arbeidsloon grote onderhoudsbeurt met gratis apk á € 55,00 per uur maakt een totaal van € 165,00.
Totaal maakt dat € 486,06 en 21% BTW á € 102,07 maakt een af te rekenen bedrag van € 588,13

Binnenkort weer een nieuwe update. Ik had helaas begin december te maken met een tegenslag; sterker nog ik heb een nieuwe bijrijdersdeur omdat op het parkeerterrein bij het werk een ‘pannenkoek’ de handrem vergeten was. Kort samengevat heb ik dus schade geleden! Inmiddels heb ik (denk ik) alle correspondentie omtrent de schade binnen. Dat houdt in dat ik daarover nu een update kan schrijven.

De eerst geleden schade is een feit

  • 60.599 km

En zo werd het 1 december 2021. Een zwarte dag in mijn geschiedenis als autobezitter. Op deze dag heb ik namelijk mijn eerste autoschade geleden. In de ochtend, nog geen 5 minuten na aankomst op het werk verraadde het autoalarm de auto van de tegenpartij. Deze was de handrem vergeten en is tegen mijn auto aangerold met als gevolg schade aan de rechter zijkant van mijn auto.
De dag begon met het invullen van het schadeformulier. Omdat het mijn eerste autoschade was heb ik daarna het assurantiekantoor gebeld om te verifiëren of alles goed was ingevuld en hoe verder te handelen. De vrije keus bleek ik helaas niet mee verzekerd te hebben, dus de eigen garage mocht het niet herstellen. Ik moest naar een bij Schadegarant aangesloten autoschadeherstelbedrijf om het te laten maken; dat viel even tegen maar achteraf gezien hebben ze het keurig gemaakt.
Na enkele dagen ben ik naar Autoschade Wijchen gereden en daar werd al vrij snel duidelijk dat er een nieuwe bijrijdersdeur in de auto moest komen. Ik had de pech dat het in december gebeurde en dat er nog 2 ‘normale’ weken waren waarin de planning al vol zat. Na die 2 weken begonnen de kerstvakanties.
De eerste mogelijkheid voor een afspraak was 4 januari 2022, toevallig in een week dat ik vrij was. De meeste mensen zullen zeggen: ik kan de auto echt niet missen en zeker niet in vakanties maar mijn auto staat vaak stil in de vakantie dus het kwam perfect uit. Zeker omdat ze er de rest van de week mee bezig zouden zijn en ik aan een automaat-rijbewijs gebonden ben en vervangend vervoer dus niet vanzelfsprekend is.

Na een paar weken met schade gereden te hebben, heb ik de auto op 3 januari aan het einde van de dag weggebracht naar Autoschade Wijchen. Na 3 dagen, op 6 januari aan het einde van de middag belde ze dat hij weer klaar stond. Iets eerder dan gedacht dus en nog fris gewassen en gestofzuigd ook.
Op de factuur staat ‘Schadeherstel volgens audatex expertise’.
Het enige wat ik bij het ophalen op 6 januari hoefde voor te schieten was
€ 150,00 eigen risico. Deze had ik binnen 1 maand na herstel weer terug ontvangen nadat mijn verzekeraar dit verhaald had bij de verzekeraar van de tegenpartij.
De factuur is ook enigszins uit gespecificeerd, maar niet zo uitgebreid als dat ik bij onderhoud en reparatie gewend ben.
Vrij overgenomen van de factuur hebben ze het volgende gedaan c.q. gebruikt:

- Onderdelen (inclusief kleinmateriaal) á € 533,18
- Arbeidsloon bewerkingen á € 526,64
- Bijkomende kosten á € 11,50
- Spuitwerk (inclusief spuitmat.) á € 638,90
- Milieutoeslag á € 31,90
Totaal maakt dat € 1.742,19 en 21% BTW erbij á € 365,86 komen we op een schadebedrag van € 2.108,05

Twee zelfgemaakte foto’s van het moment van de aanrijding zijn aan de review toegevoegd. Ook is er één fotocollage toegevoegd van het moment dat ze bezig zijn aan de auto. Hier zit veel wit in omdat ik hiermee zelf aan de knutsel ben geweest.
Deze foto’s heb ik na het herstel op kleiner formaat in een PDF via eXperience ontvangen. Via deze website en het invullen van het kenteken kreeg ik een soort Track en Trace en kon ik de voortgang volgen.

7e onderhoudsbeurt

  • 68.258 km

En zo is er weer een jaar voorbij gevlogen. Helaas met een tussentijdse schade update gepost in maart 2022, maar ontstaan in december 2021.
Volledig buiten mijn schuld om een parkeerschade geleden. Zie hierboven voor de update hiervan.
Voor wat betreft de onderhoudsbeurt; ik blijk een goede rijstijl te hebben. De garage en mijn vader zijn iedere keer verbaasd als er iets vervangen moet worden omdat dat nog originele onderdelen zijn. Zo heb ik van oktober 2015 tot september 2021 (eerder beurt i.v.m. vakantie) oftewel 60.599 km. met een set voorbanden kunnen doen. En dit jaar waren helaas de remblokken/remschrijven aan de beurt waar ik van oktober 2015 t/m oktober 2022 oftewel 68.258 km. heb kunnen doen.
Dit was financieel een zure appel om doorheen te bijten omdat ik afgelopen zomer een huis gekocht heb, maar veiligheid boven alles!
Ik heb wel eens de vraag gehad of ik zeker wist dat het betreffende onderdeel nooit eerder vervangen was omdat mijn kilometers daarmee toch vrij uitzonderlijk zijn. Behalve de voorbanden en remblokken/remschijven is alles nog origineel, dus ook bijvoorbeeld de accu en alle verlichtingslampjes.

Op vrijdag 30 september ben ik de auto een dag kwijt geweest voor zijn 7e onderhoudsbeurt alweer. Een kleine bij Autobedrijf A. van den Berg te Niftrik (bij Nijmegen).
Vrij overgenomen van de factuur hebben ze het volgende gedaan bij de onderhoudsbeurt:

- 1 Oliefilter á € 12,37
- 4,25 liter Motorolie 5W40 á € 10,95 per liter maakt een totaal van € 46,54
- 1 Carterplugring á € 1,15
- 1 Remblokkenset voor á € 120,90
- 2 Remschijven voor á € 116,60 per stuk maakt een totaal van € 233,20
- 1x Remvloeistof ververst á € 35,00
- 0,50 liter Ruitensproeiervloeistof á € 1,60 per liter maakt een totaal van € 0,80
- 0,25 liter Koelvloeistof á € 6,25 per liter maakt een totaal van € 1,56
- 1x Klein materiaal á € 4,75
- 1x Milieubijdrage á € 2,50
- 2 uur Arbeidsloon kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd en remblokken/remschijven voor vervangen á € 55,00 per uur maakt een totaal van € 110,00
Totaal maakt dat € 568,77 en 21% BTW á 119,44 maakt een af te rekenen bedrag van € 688,21

Helaas is Opel tegenwoordig géén onderdeel meer van General Motors maar van Stellantis (Peugeot). Dit weet ik dondersgoed maar toch ben ik afgelopen zomer zo stom geweest om navigatieapp BringGo op mijn telefoon te updaten. Gevolg is dat ik géén navigatie via het 7 inch scherm meer heb maar dat ik weer rond rijd met een telefoonhouder op de voorruit en Google Maps/Waze. BringGo crasht bij opstarten app (is gestopt) en wordt niet meer gesupport door Opel. Een slechte zaak voor een niet zo oude auto van 2015, maar je kunt er niets aan doen. Of ja; niets is gelogen. De Opel dealer kwam met de oplossing er een nieuwe radio voor ongeveer € 1.000,00 in te zetten. Dan zou je wel weer navigatie kunnen hebben via het scherm in de middenconsole. Daar heb ik voor nu echter even voor bedankt.
Opmerkelijk detail als laatste nog: mijn auto is alweer sinds 2018 bij de universele garage in Niftrik in onderhoud maar tot dit jaar mocht ik reclame (sticker onder nummerbord) rijden voor Motorhuis, de Opel dealer. In september is er toch een sticker van de universele garage overheen geplakt.
Waarom dat een paar jaar heeft geduurd? Geen idee!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.