Opel Corsa 1.4-16V Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4-16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Opel Corsa 3D 1.4 Sport
- 28.600 km
Als leaseauto heb ik bijna een jaar geleden de Opel Corsa uitgezocht. Ik wilde wel een wat sportievere auto dan mijn hybride collega's dus ik koos voor een 3-deurs Sportuitvoering met een hoop optiepakketten erop.
De eerste kilometers waren niet anders dan pret hebben. Dankzij het verlaagde onderstel en de 17 inch velgen ligt hij best strak op de weg, hoewel hij in krappere bochten toch wel eens een neiging tot ondersturen heeft. Het is geen strepentrekker met zijn 90pk, maar de GSi was er toen nog niet en de OPC was voor mij veel te duur. Dieselen wilde ik niet dus de 1.7CDti was ook geen optie. Toch komt de auto nog best lekker van zijn plek en als je een beetje goed schakelt sla je niet eens een slecht figuur bij het stoplicht.
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn met de auto. Misschien heeft het te maken met de straffe vering, maar links achter me hoor ik telkens als ik schuin over een drempel of oprit rij gekraak, alsof de deur langs de achterstijl wringt. Eerst hoor je het af en toe, maar later ga je je er toch wel aan storen. Ik heb een hekel aan kraakjes dus dan ga je op een gegeven moment overal naar luisteren. En dan ga je rondkijken wat er nog meer met de auto aan de hand zou kunnen zijn. De eerste paar kilometers rij je met een roze bril dus zie je niets maar inmiddels is het me wel opgevallen dat het dashboardkastje scheef zit. Er zit een enorme kier tussen de klep en het dashboard aan de linkerkant, de kant waar de greep zit, en die wil ook nog wel eens niet zo lekker dicht blijven zitten. Op wintersport wilde na het tanken de benzinemeter niet meer naar de vol-stand. Ook het digitale metertje wilde niet aangeven dat hij vol zat en pas na 10km rijden kwam er minimale beweging in beide meters. Dit heb ik later nog een keer gehad, dus onze eerste gok dat het met de buitentemperatuur (-24) te maken zou hebben was niet juist.
Dan is er nog het euvel met de stoelen. Als je die naar voren klapt is er een speciaal protocol waarmee je ze weer naar achteren moet verplaatsen. Je moet ze eerst over de rails naar achteren duwen voordat je de rugleuning omklapt. Daarvoor moet je trouwens wel de hendel omhoog houden anders klapt hij sowieso niet naar achteren. Klap je eerst de leuning naar achteren voordat je de stoel naar achteren schuift dan zit de stoel vast en zul je met de hendel onderop de zitting moeten verschuiven.
Nou is dit voor mij niet zo'n heel groot probleem omdat ik dit weet, maar mensen die de auto niet kennen en als een gek aan die hendel lopen te trekken om de stoel terug te klappen slopen onbedoeld het mechanisme. De stoel zit dan vast op de slee en wil geen kant meer op, totdat de beugel (die er dan uit is gesprongen) door een monteur is teruggezet. Ik ben al 3x bij de dealer geweest om de stoel los te laten maken en dat ben je snel zat.
Als laatste heb ik onlangs plekjes aan de onderkant van de dorpels ontdekt. Het zit links en rechts op dezelfde plekken dus dat kan geen toeval zijn. Het zit vooraan, in het midden en achteraan. Het lijkt wel een laspuntje dat door de lak heen is gekomen en op die plek is gaan roesten. Dit moet ik nog even laten verifieren bij de dealer maar dat het roest is weet ik bijna zeker. En dat mag toch niet gebeuren op een auto van nog geen jaar oud!
Al met al is het een auto die prima rijdt en er leuk uitziet, maar het afwerkingsniveau is wat mij betreft niet geweldig. De vele comfortverhogende opties die ik erbij heb genomen maken het wel weer goed, en standaard zit hij ook wel ruim in zijn gadgets, maar ik weet niet of ik er snel nog een zou bestellen.
Na de beurt
- 35.000 km
Ik zou bijna vergeten de update te schrijven. Rond de 30.000km ben ik voor zijn eerste beurt naar de dealer gegaan. Ik heb aangekaart hoe het zat met de klachten en ze zouden er naar kijken. De monteur is wel even met me meegelopen om te kijken naar de 'roestplekjes' omdat hij het wel erg ongeloofwaardig vond bij zo'n nieuwe auto. Hij bleek gelijk te hebben want het ging om opgedroogde klontjes wax van de wasstraat. Dankzij het design van de deuren blijft dat op 3 plekken opgehoopt zitten en met een beetje vuil erin verzameld heeft het inderdaad erg veel weg van roest gaf hij toe. Gelukkig maar, zo erg was het dus niet.
De kraakjes zijn verholpen nadat ze alle scharnieren wat extra hebben ingevet dus dat is ook weer netjes.
De benzinemeter kon hij helaas niets aan doen, hij had het wel eerder gehoord maar kon het niet verhelpen.
Maar goed, mijn zorg (roest) en mijn dagelijkse ergernis (kraakje) zijn verholpen dus het rijden is er wel weer leuker op geworden.
Lampjes overal!
- 68.000 km
Mijn vriendin belt me op; er branden lampjes in het dashboard en hij hapert soms als ik rij. Ik ben maar langs de kant gaan staan want ik vertrouw het niet!
Ik heb voor haar de Opel Assistance gebeld en die hebben de ANWB ingeschakeld. Het probleem; een kapotte bougie. Deze kon niet ter plekke vervangen worden dus was het advies om rustig door te rijden en de volgende morgen naar de dealer te rijden. Die morgen heeft de dealer inderdaad de bougie vervangen, en meteen wat olie bijgevuld, want er zat wat weinig in.
Ratel en stank uit de motorruimte
- 72.000 km
Er komt geratel uit de motorruimte, en een lichte stank dringt door in het interieur, het lijkt wat op uitlaatgas. Wanneer ik ermee naar de dealer rij lacht deze me bijna uit en zegt dat ik er om de zoveel tijd eens wat olie bij moet gooien. Ik kijk verbaasd naar dealer en zeg dat als het op een dergelijk kritiek niveau zit dat de auto er last van heeft daar best een lampje voor mag branden op het dashboard. Plus een voorraad olie in 4000km is wat ruim, niet?
Blijkbaar gaat dat lampje pas branden als de olie echt helemaal op is? Ik weet het niet, maar dit was blijkbaar al ernstig genoeg om de motor danig in de war te brengen.
De stank is terug
- 80.000 km
De stank is terug, maar dit keer is het erger. De dealer kijkt en constateert dat er een olielek is geweest (gesprongen drukventiel) waardoor er olie over het motorblok is gelopen en dat stinkt. Het kapotte drukventiel wordt vervangen, het carterretourslangetje wordt vervangen (ook al eens bij 30.000km gedaan, zwak onderdeel, grmbl) de motor wordt gereinigd en 2(!)liter olie bijgevuld.
Het lijkt er dus op dat dat olielek al eerder voor problemen heeft gezorgd maar dat men het toen niet is opgevallen. Ik ben in elk geval blij dat ze het nu weer hebben weten te repareren, dan kan ik eindelijk weer met een gerust hart op pad.
Weer een lampje, en 'insp' in het display
- 102.000 km
Er is weer een lampje gaan branden, het zal toch niet weer? Uit navraag in de handleiding blijkt dat de uitlaatgasmeting slecht is, het advies is om zo snel mogelijk naar de dealer te gaan. Wat nou weer? Voor de zekerheid heb ik maar even oliepeil gechecked (gisteren dus) en dat was in orde.
De dealer belt gisteren dat er olie in de kabelboom terecht is gekomen en die rotzooit nu met de computer. De auto moet er een nachtje blijven logeren.
De dealer belt zojuist dat de onderdelen zijn besteld en dat ze hopelijk vrijdag binnenkomen, dat wordt rondrijden in een leenauto dus.
Hij mag weer opgehaald worden
- 102.000 km
De dealer heeft zojuist gebeld dat de auto klaar is om opgehaald te worden. Bij elkaar heeft het wachten op het nieuwe onderdeel (zou het de kabelboom geweest zijn?) dus ruim een week op zich laten wachten. De leen-Agila is op zich een prima auto maar ik wil nu wel weer in mijn 'eigen' Corsa rijden. Al weet ik niet in hoeverre ik er nog op kan vertrouwen.
In de krap 3 jaar dat ik ermee rij heb ik al meer problemen gehad dan de 6 jaar dat ik mijn (13 jaar oude) Puma heb. Er zit natuurlijk veel meer electronica in de Corsa dus je kunt het niet echt met elkaar vergelijken, maar de algemene betrouwbaarheid laat het wel een beetje afweten de laatste tijd. Dat vind ik voor een relatief jonge auto geen goede reclame.
Draaien op drie cilinders
- 109.000 km
Wat eerst mijn vriendin overkwam is mij nu ook overkomen. De auto start, begint onbedaarlijk te schudden en in het interieur lijkt het wel 25 december met al die lampjes. Hij draait dus op drie cilinders en er zal wel weer een bougie dienst weigeren. Mijn vriendin is inmiddels ervaringsdeskundige dus die wist me te vertellen dat een keer de motor uit en weer aan misschien zou helpen, en waarempel, hij deed weer normaal.
Gisteren dus maar weer met de dealer gebeld om te vragen of ze er naar kunnen kijken. Hij bladerde door de service-historie en je hoorde gewoon dat hij er een beetje van schrok. Maar hij was ook wel verbaasd want blijkbaar zijn vorige keer uit voorzorg alle 4 de bougies vervangen. Ik denk zelf dat het een erfenis is van het oliedebacle een paar maanden terug.
Probleem opgelost
- 109.000 km
De auto heeft weer een dagje bij de dealer gestaan en daar hebben ze voor de tweede keer in zijn leven de bobine vervangen, die gaf storing op het circuit waardoor er 'misfires' van een van de bougie plaatsvonden.
De motor loopt in de noodloopstand
- 128.000 km
Of het een ingebouwde veiligheidsmaatregel is van Opel om de natuur te redden of puur toeval, dat weet ik niet. Maar nadat ik bovenop de rem moest staan om een meerkoetje met startproblemen te redden draaide mijn motor ineens niet meer dan 1500 toeren en als gevolg daarvan kon ik ook niet harder dan 10km/u.
Eerdere ervaringen leerden mij dat het opnieuw starten van de motor nog wel eens kon helpen, ik voelde ook dat hij weer op drie cilinders liep en een reboot hielp de vorige keer ook. Helaas was dat dit keer niet het geval en met een slakkengangetje rolde ik richting het parkeerterrein van de Shell die godzijdank 400m verderop lag. Aldaar de wegenwacht gebeld en gewacht tot de beste man me uit de brand kwam helpen.
Na een hoop pielen en rammelen kwam hij met een hamer en schroevendraaier op de proppen en begon ergens op het motorblok te slaan, terwijl ik ondertussen de motor moest starten. Enigszins verbaasd over de subtiele gang van zaken deed ik wat hij vroeg en warempel; hij deed het weer. De man vertelde me dat hij op de EGR had staan slaan (Emission gas return-klep) en dat die vast zat, die zou waarschijnlijk vervangen moeten worden. Hij kon geen error-code uitlezen dus hij raadde me aan om voordat ik weer afstanden zou afleggen toch even bij de dealer langs te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan en na tien minuten stond ik dan bij de dealer. Ik heb de auto achtergelaten en ben maar weer huiswaarts gekeerd, de baas begreep het en had me een dagje in de zon toegewenst.
's Middags werd ik gebeld door de dealer; de auto stond weer klaar. Het was een kapotte gasklep, maar ze hadden er geen nieuwe op gezet. Ik heb het idee dat de leasemaatschappij heeft gezegd dat het voorlopig wel weer genoeg heeft gekost met deze auto en dat ze maar moeten doen wat ze kunnen. Als het weer voor zou komen konden ze de klep pas vervangen. Nog maar 3 maandjes, dan krijg ik mijn nieuwe auto :)
Motor houdt wéér in, toch maar een nieuwe EGR?
- 128.000 km
Voor de tweede keer in een week kapt de motor ermee en kan ik niet harder dan 10km/u. Dit begint echt vervelend te worden. Godzijdank is het op een binnenweggetje en kon ik redelijk doorsukkelen tot ik bij een vluchthaventje was aangekomen, maar het zal je met 100km/u op de linkerbaan overkomen!
De volgende dag naar de dealer getogen (waarbij de motor het prima deed) en die hebben toch maar een nieuwe EGR klep besteld, ondanks de financiële bezwaren van de leasemaatschappij. Sinds de nieuwe klep erin zit doet hij het weer prima, maar ik wil nu zo snel mogelijk mijn nieuwe auto hebben. Dit is niet leuk meer.
Kofferbak gaat niet meer open
- 130.000 km
Wanneer je de kofferbak van een Corsa opent raak je onder de handgreep een tiptoetsje, deze activeert een elektromotortje en die opent dan het slot.
Wanneer dat elektromotortje dienst weigert hoor je dus alleen maar 'klikklak' van het knopje, maar er gebeurt helemaal niets. Zo ook bij mij.
Dus ik maar weer naar de dealer gegaan waar ze me wonder boven wonder toch nog steeds graag binnen zien komen (brengt genoeg op denk ik). Het motortje was kapot, en dat zou een dagje duren voor er een nieuwe binnen zou komen, ik kon de auto op komen halen en de volgende week binnen brengen zodat ze hem er meteen in konden zetten.
Word ik de dag erop gebeld door de leasemaatschappij; 'We hebben hier een verzoek tot reparatie van uw kofferbakklep, en dat kost 250 euro. Nou loopt uw auto bijna aan het einde van zijn contract, wilt u dit nog laten repareren?'
Aangezien ik in juni ga verhuizen is het toch wel prettig als je spullen achterin je auto kunt leggen dus ja graag! Blijkbaar hebben ze bij de leasemaatschappij de stapel rekeningen gezien en beginnen ze een beetje de hand op de knip te houden. En geef ze eens ongelijk.
Maar goed, de reparatie is uitgevoerd en de klep opent en sluit weer naar behoren.
Einde contract, dag Corsa!
- 134.000 km
De laatste maand dat ik mijn Corsa had heeft hij zich voorbeeldig gedragen. Als je deze autoreview leest zou je bijna denken dat ik hem badend in het zweet voor de laatste keer naar de dealer heb mogen duwen, maar niets is minder waar.
In deze laatste maand heeft de Corsa zich gerevancheerd en ontpopte de kleine hatch zich tot een prima verhuis- en klusauto. Als je de banken platlegt kunnen er kilo's en kilo's witte latex in, verhuisdozen blijven erin verdwijnen, en voor de wat langere stukken bind je gewoon de klep vast met een touwtje. Ook zijn er bergen bouwpuin meegegaan richting het milieudepot en zijn er genoeg spullen richting de kringloopwinkel versleept.
Elke keer verbaasde ik me weer dat het er allemaal gewoon in paste.
En dan bedenk je je ineens dat het heus niet allemaal kommer en kwel was. Dat je ook echt wel leuke herinneringen hebt. En dat hij 98% van de tijd gewoon probleemloos heeft rondgereden.
Hij heeft mij en mijn vriendin door heel Europa gereden voor onze stedentripjes. Met vrienden en hun spullen gevuld reed hij naar Zuid Frankrijk. De snowboards achterin en met min 30 de besneeuwde wegen van Oostenrijk op, het was allemaal geen probleem. Mijn ouders zouden zeggen; 'ach, het is maar blik' maar dat ben ik niet met ze eens.
In die vier jaar dat ik hem had heb ik toch een bepaalde band met die auto opgebouwd, ondanks de keren dat ik heb zitten schelden op controlelampjes en heb moeten wachten op de wegenwacht. In een van mijn weblogs heb ik hem zelfs geroemd om zijn waslijst aan opties en luxe die mij door de winter hebben gesleept. Welke auto in deze klasse heeft er bijvoorbeeld nou stuurverwarming? Standaard al meedraaiende koplampen (4 jaar geleden echt nog geen gemeengoed) en een strakke wegligging die voor vele plezierige kilometers hebben gezorgd.
Om hem te belonen heb ik hem voordat ik hem voor de laatste keer naar de dealer reed nog helemaal gestofzuigd en heeft hij een luxe wasbeurt gehad. Hij heeft het stokje overgedragen aan een Gletsjerwitte Audi A1 1.4TFSI Ambition Pro Line Business. Een hele mond vol maar het is dan ook weer een boel meer auto. Hopelijk blijft de distributieketting netjes op zijn plek en hoef ik in mijn nieuwe autoreview niet teveel mankementen bij te schrijven.
Dus bedankt Corsa, welkom A1.
Ach, het is maar blik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.