Opel Corsa 1.4-16V Enjoy (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4-16V Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 24.000 km |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Opel Corsa 1.4-16V Enjoy
- 24.000 km
Na ongeveer een heel jaartje rondgereden te hebben in een zwarte peugeot 206 1.6 8V uit 2000, werd het tijd om een nieuwe auto aan te schaffen.
Ik was op zoek naar een auto met:
-airco;
-zuinige motor;
-mooi blauw metallic lak;
-klein;
-sportief.
Tijdens een autoshow in de maand mei van het 2011 ben ik op een mooie opel corsa 1.4. 16V Enjoy gestuit in Eindhoven. Ik was meteen verkocht door de looks van dit autootje.
De verkoper heeft aangegeven dat deze auto allereerst bij de Fleetowner hoorde (demo) en vervolgens verkocht werd aan een 1e eigenaar.
Na een proefrit gemaakt te hebben heb ik de keus gemaakt om de auto te kopen. Ik vond het voornamelijk fijn dat ik eindelijk een auto met airco zou kopen. Dat vormde voor mij een van de belangrijkste punten op mijn verlanglijst.
De 90PK sterke motor vergeleek ik iets te vroeg met de ervaring die ik heb gehad met de Peugeot 206 in het verleden, welke ook 90PK had. Dit, aangezien de Corsa 1.4 16V een ander type motor heeft en de wagen op zich zwaarder is dan de Peugeot. Hierdoor kreeg ik snel het gevoel dat de auto onder gemotoriseerd was.
Dit las ik gauw terug in diverse reviews over deze auto. De motor is simpelweg te zwak om er mee vlot in het verkeer mee te kunnen rijden.
2011: Aanschaf bij 24000~ KM, gerammel waarneembaar
Na 1 week met de auto rondgereden te hebben ben ik terug gereden naar de dealer. Ik heb de auto aangeschaft met Bovag-garantie. Een vervelende rammel heb ik waargenomen.
Het bleken de sloten te zijn geweest die ingevet moesten worden. Het rammelen was verholpen.
Na 3 weken de keus gemaakt om de auto te chippen, de auto kreeg uiteindelijk zijn 100 PK, waar die naar mijn idee, het volste recht op heeft gehad.
Door het chippen was de koppel vanuit de onderste toeren beter voelbaar en kwam de auto beter mee in het verkeer. Maar uiteindelijk vond ik de kosten van de aanpassing van de ECU niet opwegen tegen de baten. Het is immers maar een turboloze 1.4 16V motor. Dus met een dergelijk voertuig zou ik het niet nog een keer gedaan hebben.
32.000KM: 2012
2011-2012 rondgereden zonder beurt te doen, APK was 2 jaar geldig tot 2013. Geen problemen! Weinig KM gereden, van 24000KM naar 32000KM.
44.000KM: 2013, gerammel terug. Tijd om sloten in te laten smeren.
In juni 2013 de auto afgegeven voor een APK+ kleine beurt bij een KM-stand van 44.000KM~. De kosten gingen sindsdien jaarlijks voor onderhoud niet ver over de 400 euro.
56.000KM: 2013, serieuze probleem, geen actie ondernomen (nog)
Bij 56.000KM: 2014 is wederom een APK + beurt gedaan in de maand mei. Dit keer een grote beurt.
Een belangrijk probleem, die ik nog niet volledig doorgrond had destijds, was het probleem met de remmen. In warm weer kreeg ik last van plakkende remmen. Hierdoor kwam dikwijls het rempedaal niet terug in de normale stand. De cruise control werkte even niet meer. In de auto was het heel warm.
Dit probleem kwam een paar keer voor, maar verdween weer. Ik liet het dan ook rusten.
2014: 62.000KM~ APK+beurt.
Auto liep zonder problemen, met warm weer beetje last gehad van plakkende remmen.
2015: 70.000KM~ APK+beurt.
Auto liep zonder problemen, met warm weer beetje last gehad van plakkende remmen.
2016: 77.000KM~ APK+beurt. Enorme onuitstaanbare problemen met de remmen!
Dit jaar was ontzettend vervelend als het gaat om het remprobleem, bij warm weer moest ik vanaf een bepaald moment continu het rempedaal met mijn eigen linkervoet terughalen uit de geblokkeerde stand. De auto begon op een gegeven moment steeds erger te remmen, tot het moment dat ik het pedaal helemaal niet meer terug kreeg, waardoor ik continu remde.
Voor achterop komende verkeer is dit een grote issue uiteraard, aangezien mijn remlichten onbedoeld aan blijven staan. De auto uiteindelijk naar mijn vertrouwde autobedrijf gebracht in de maand juli 2016. Het duurde even voordat de monteur mijn probleemomschrijving waar heeft genomen.
Hij moest de auto speciaal in de zon laten staan zodat deze flink op temperatuur kon komen. Vervolgens heeft hij zelf geconstateerd dat er een probleem is met het rempedaal. Deze blijft steken.
Zelf ben ik in de tussentijd en onderzoek gestart naar de toedracht van dit problemen. Op een gegeven moment ben ik een aantal fora tegengekomen, waar automobilisten hetzelfde probleem met deze auto hebben ervaren.
Uiteindelijk heeft de monteur mij een servicebulletin overhandigd, waarin stond dat de corsa's van 2007 tot 2010 een fabrieksfout bevatten aangaande het materiaal dat gebruikt werd voor het rempedaal/blok. Dit materiaal zou zich gaan uitzetten in warm weer, waardoor het rempedaal niet terug zou komen in de normale stand!!
Reparatie werd uitgevoerd op mijn rempedaal. Het probleem was uiteindelijk verholpen! Gelukkig maar! Echter, een dergelijke reparatie is potverdorie prijzig.
2017: 95.600KM, tijd voor een andere auto.
Na een jaar veel gereden te hebben, ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Ik mis het sportieve gevoel in de auto. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een auto met wat meer vermogen.
De keuze is uiteindelijk gevallen op de Opel Corsa GSI 2009. Na mijn verhaal over het remprobleem zou een deel van de lezer mij voor gek verklaren. Echter, kijk ik naar de Corsa op een andere manier. Alhoewel het remprobleem een groot mankement is geweest, nadat het verholpen was is er niet meer voorgevallen!
De auto was 6 jaar lang een betrouwbare auto! Niks ging stuk! Dit maakt de Opel Corsa D zeer zeker een betrouwbaar autootje naar mijn idee.
Mijn volgende review gaat over de Opel Corsa D GSI 1.6T 16V met een gechipte 150PK sterke motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.