Opel Corsa 1.4-16V Enjoy (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4-16V Enjoy |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 6.500 km |
KM-stand laatst | 67.500 km |
ERVARINGEN
Sinds okt 2007 ben ik in het bezit gekomen van deze Opel Corsa. Het betreft het huidige model (Corsa D) in de 3deurs uitvoering. Deze auto is niet nieuw aangeschaft en had een kleine 6500 km op de teller. Waarschijnlijk was het een demomodel van de garage. Omdat deze auto niet nieuw was, kon ik uiteraard niet meer kiezen voor de opties. Het is een Enjoy uitvoering en zover ik kan zien is deze auto voorzien van het zgn ’launch’ pakket (met o.a. lichtmetalen wielen, mistlampen, cruisecontrol, boordcomputer en een aantal andere zaken). Momenteel staat er 20.000 km op de teller en werd het tijd voor een review.
Vergeleken met mijn vorige auto (een Corsa C), is deze een stuk volwassener uitgevoerd. In alle opzichten is hij wel gegroeid en/of verbeterd. Echt vergelijkingsmateriaal heb ik niet aangezien dit mijn 2e auto is.
-- Motorisch --
Deze Corsa is voorzien van een 1.4 liter motor welke zo’n 90 PK levert. In mijn ogen is de Corsa wat ondergemotoriseerd. Een 3 deurs corsa komt over het algemeen vlot over en het is jammer dat de motor dat uiterlijk niet echt waar kan maken. Het is dan een motor die je flink op toeren moet houden. Schakellui rijden en van 80-120 versnellen in de vijfde versnelling is niet echt aan te raden. Voor Nederlands gebruik is de 1.2 liter voldoende en zal de 1.4 over het algemeen weinig voordelen bieden. Verwacht overigens geen spectaculaire prestaties.
Het is overigens jammer dat er geen motor beschikbaar is tussen de 1.4 en de 1.6Turbo van de OPC uitvoering. Het verschil tussen 90 en 192PK is nl. erg groot. Een 1.4 met turbo of anders een 1.6 zou wel fijn zijn.
De versnellingsbak schakelt goed en zonder haperingen. De achteruit is net zoals bij alle Opels (ring omhoog, en verplaatsen naast de 1e versnelling). Wel zijn de overbrengingen wat aan de lange kant, met name voor de 4e en 5e versnellingen. Voor mij is dat niet echt bezwaarlijk gezien het comfort (stil) en de zuinigheid agv het lage toerental bij bijvoorbeeld 120km/h. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 6.0ltr/100km - 6.8ltr/100km afhankelijk van rijstijl (70%snelweg, 20% provenciaal, 10% stad). Het olieverbruik is nihil.
-- Interieur --
De dashboardmaterialen zijn goed gekozen en zien er netjes uit. Hard plastic kom je niet echt meer tegen, maar de pianolak in de deurhandgrepen zijn nogal krasgevoelig. De middenconsole is bij sommige uitvoeringen ook voorzien van deze pianolak, in mijn geval is dit mat beigekleurig kunststof.
Vergeleken met mijn vorige auto is het ruimtegevoel een stuk groter. Het doet me denken aan een MPV aangezien het dashboard ver naar voren loopt. De extra raampjes bij de A-stijl zijn leuk, maar bieden over het algemeen weinig overzicht. Aangezien deze A-stijl nogal dik is, heb je vrij snel last van een dode hoek. Het zicht schuin naar achteren is als gevolg van de schuinaflopende ruiten en de C-stijl niet optimaal. Het blijft opletten bij veranderen van rijbanen. Dit zal bij de 5-deurs minder het geval zijn.
Ik hoor veel mensen klagen over de bediening van de knipperlichten en ruitenwissers. In mijn vorige auto was het zo dat de hendels op zijn plek bleven staan maar blijkbaar had Opel het idee om dit om te gooien zodat ze automatisch naar hun oorspronkelijke stand terug veren. De huidige Astra’s hebben hetzelfde systeem. Het kostte mij 1 dag om te wennen aan dit nieuwe systeem en inmiddels weet ik niet meer beter. Blijkbaar is het een kwestie van gevoel. Wat wel zo is dat ik soms onbedoeld mijn grootlicht inschakel als ik mijn knipperlichten activeer.
Het stuur is voorzien van enkele toetsen voor de bediening van de radio/cd speler. Sommige icoontjes zijn overigens wel ongelukkig/onlogisch gekozen.
Links naast het stuur zijn de knoppen gegroepeerd voor de lichtbediening. Ze zijn wat weggestopt dus je moet ze op de tast bedienen als je aan het rijden bent. Maar in de praktijk kom je er nauwelijks aan aangezien de verlichting automatisch wordt uitgeschakeld als men de sleutel uit het contact haalt. Dus nooit geen lege accu’s meer...
De stoelen zijn voldoende verstelbaar voor zijn klasse. Voor mij (1.88m) zijn de zittingen iets aan de korte kant. De zijdelingse steun is voldoende en een stuk beter vergeleken met de zittingen uit mijn vorige auto. Verder is de bestuurdersstoel voorzien van een hoogte instelling. De stoelen zijn wel aan de harde kant maar niet hinderlijk. In ieder geval een verbetering met mijn vorige auto.
De achterbank is in 2 delen neerklapbaar zodat er voldoende laadruimte ontstaat. Wat irritant is is dat er geen lus zit om de rugleuningen weer ophoog te halen zodat je nu helemaal de kofferbak in moet duiken. De dubbele laadvloer is leuk, maar niet praktisch in het dagelijks gebruik. Een volle boodschappentas past niet rechtop als je de bovenste unit gebruikt. In mijn geval ligt hij gewoon onderin.
De passagiersruimte achterin is voor een normaal persoon voldoende om het even uit te houden. Voor mij is het een bijzaak aangezien er zelden meer dan 2 mensen in de auto zitten.
Misschien is het volgende wel handig om te weten, nl. het vervangen van de lampen. Het kost je weliswaar moeite om bij de units te komen maar het vervangen/verwisselen van zowel dim- als stadslicht is relatief simpel te realiseren. Ik heb zelf de originele lampen vervangen voor Philips BlueVision (dimlicht) en LED lampjes (stadslicht).
De klapsleutel is verder te programmeren voor (ik dacht) 6 verschillende bestuurdersinstellingen. Er zitten een paar handige zaken tussen maar ook een paar minder handige zaken.
-- Weggedrag --
De Corsa ligt goed op de weg en is goed te besturen onder de in Nederland geldende snelheidslimieten. In tegenstelling tot andere reviews waar men sprak over de besturingsstabiliteit rechtuit is het in mijn geval niet merkbaar. Het comfort op zowel asfalt als op klinkers is goed te noemen. Nou weet ik niet hoe het met Corsa’s is die een sportonderstel hebben, maar met 16inch wielen en een normaal onderstel wordt deze auto geen stuiterbak. Bochten zijn prima te nemen, soms met een lichte neiging tot overstuur (maar dan moet je het wel bont maken).
De remmen zijn bijterig maar wel goed te doseren. Soms is er wel een slijpend geluid hoorbaar maar tot piepende remschijven is het nooit gekomen. De achterwielen zijn overigens voorzien van trommelremmen.
Verder is de Corsa niet echt gevoelig voor zijwind wat positief is.
-- Veiligheid --
Volgens de NCAP test heeft de Corsa 5 sterren behaald. Voor voetgangers 3 sterren wat behoorlijk hoog is vergeleken met andere auto’s. Verder is hij voorzien van bestuurder- en passagierairbags en gordijnairbags voor de zijwaardse botsingen. Verder zullen de alarmlichten snel gaan knipperen tijdens een noodstop en is er een (continue) alarm hoorbaar als je je veiligheidsgordel vergeet. Via de klapsleutel is het ook mogelijk om een speedlimit alarm in te stellen
PROBLEMEN
-- Punten van kritiek (problemen) --
Tot dusver geen echte problemen maar wel een paar puntjes:
-> Ook bij mij loopt de ventilator aan op stand 1. Even op 4 zetten en weer terug op 1 lost het probleem (tijdelijk) op. Ws is het een lager die men hoort bij de lage snelheden.
-> Bij het bedienen van de ruit linksvoor (elektrisch) is er een kraak/tik hoorbaar op het moment dat de ruit dichtgaat. Het mechanisme is al een keer vervangen onder garantie maar na een kleine maand keerde het probleem weer terug. Ook dit zal ik melden bij de dealer.
Update
- 55.000 km
Een update is wel op zijn plaats.
55.000 km
* Naar aanleiding van het probleem met het raammechanisme van de voorportieren, heeft Opel een kleine modificatie doorgevoerd waardoor het mechanisme niet meer kraakt en piept. De modificatie was relatief simpel uit te voeren en kost een klein uurtje per raam. Wat ik begreep hebben ze 'spacers' gebruikt om bepaalde onderdelen van het mechanisme op te vullen.
* Kleine aanrijding met als gevolg een deuk in het rechter achterspatscherm en wat krassen op het wiel. Alles is keurig opgelost door het schadeherstelbedrijf. Het blijft mij verbazen wat het uiteindelijk heeft gekost...
* Het ratelen van de ventilator is een hele tijd weggeweest. In de herft is het het ergst geweest maar waarschijnlijk komt dat doordat er bladeren in de aanzuigkoker zijn gevallen die vervolgens terecht komen in de ventilator. Als je het dashboardkastje demonteerd (3 x torx) dan kan je vervolgens bij de ventilator terecht. Het is dan vrij gemakkelijk om alle bladeren en rotzooi te verwijderen. Een andere methode is om via de motorkap de bladeren te verwijderen. Het enige wat je moet doen is het plastic scherm losschroeven welke gemonteerd zit net onder de ruitenwissers. Je moet dan wel een lange, dunne arm hebben om de eventuele bladeren uit de aanzuigkoker te graaien. Zet wel even de auto uit anders riskeer je eventuele verwondingen.
* Het gemiddelde verbruik blijft rond de 5.5 - 6.6 l / 100km hangen. Met het huidige winterweer verbruikt hij wat meer dan normaal maar dat lijkt mij logisch. Al met al mag ik niet klagen met het verbruik (65% snelweg / 35% stad) icm met mijn rijstijl. De motor lijkt wat losser en soepeler te worden. Al zal het nooit het sprintmonster worden. Nu de GSI niet meer te krijgen is, is er weer een flink gat in het motorenprogramma.
Eigenlijk weinig problemen met de auto. Het enige wat misschien een punt van aandacht is, zijn de remmen die soms een schurend geluid maken tijdens het afremmen.
"Update 2 - tot ziens"
- 67.500 km
~*~ Update 2 ~*~
Een kleine 10 maanden later sinds de laatste update en de km stand staat op een kleine 67500 km. Het begint een beetje saai te worden maar problemen heb ik niet met deze auto. Helaas had ik wel (als gevolg van de rampzalige snelwegen na de winter) een ster in mijn voorruit door steenslag. Gelukkig kon dit goed gerepareerd worden door een glasschadeherstelbedrijf.
Het verbruik schommelt nog steeds tussen de 5.5l/100km en 6.6l/100km, afhankelijk van de weeromstandigheden en andere zaken die het verbruik kunnen beinvloeden.
Uiteraard waren er wel wat kleine dingetjes die verbeterd kunnen worden (met name dat geratel van de ventilator) maar al met al was het een fijne wagen waar ik 3 jaar in heb gereden. Afgelopen week moest deze auto voor de APK keuring waar deze zonder gekke dingen doorheen kwam.
Binnenkort zal deze wagen worden ingeruild voor een nieuwe auto. Deze keer geen Opel maar een nieuwe Ford Fiesta (3 deurs) waar ik hopelijk ook 'probleemloos' in kan blijven rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.