Opel Corsa 1.4-16V Cosmo (2010)

autoreview

Opel Corsa
Opel CorsaOpel Corsa 2010Opel Corsa 2010Opel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel CorsaOpel Corsa

Signalement

UitvoeringCorsa 1.4-16V Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst42.500 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

verslag inrijperiode

  • 14.500 km

In maart 2010 hebben wij een nieuwe Corsa 1.4 16V (100pk)gekocht. I.v.m. kinderen viel de keuze op een 5-deurs. Het oog wil ook wat, dus is de zilvergrijze Corsa in Cosmo uitvoering voorzien van een Sport & Style pakket en een OPC-line pakket.

Tot nu toe bevalt de Corsa goed. Onderstaand een opsomming van de bevindingen.

Comfort, stuurgedrag en wegligging
De Corsa ligt zonder overdrijven fantastisch op de weg. Het sportchassis is gelukkig niet te hard afgesteld en biedt nog voldoende comfort. De auto helt amper over in bochten en stuurt heerlijk direct, zonder nerveus te worden. Ook de stoelen zitten prima, al is het jammer dat de hellingshoek van de stoel niet is te verstellen. Ook het ontbreken van hoogteverstelling van de passagiersstoel is een missertje in deze duurdere Cosmo uitvoering. Het ruimteaanbod is goed, zeker voorin. Al met al scoort de Corsa op dit onderdeel prima. Hij rijdt eigenlijk nog beter dan verwacht.

Prestaties en verbruik
De 100pk van 1.4 16V vallen in praktijk wat tegen. Onderin pakt de motor goed op, maar lekker pieken richting de hogere toerentallen is niet echt aan de orde. Bovendien valt het verbruik nogal tegen. Zelfs met een zeer behouden rijstijl valt de fabrieksopgave (1 op 18) niet te halen. Met pijn en moeite (schakelindicator volgen, cruise-controle vaak gebruiken, keurig aan de maximale snelheid houden e.d.) neemt de Corsa 1 op 14. Bij 120km/h draait de 1.4 maar liefst 3.750 toeren/minuut en schreeuwt daarmee in feite om een zesde versnelling. Hierdoor zou het wat meer een geschikte auto voor de lange afstand worden en tegelijkertijd waarschijnlijk wat zuiniger. Het ontbreken van die zesde versnelling in combinatie met het tamme karakter van de motor is het grootste gemis. Overigens schakelt de 5-bak prima en dat lees ik wel 'ns anders in de diverse autobladen.

Betrouwbaarheid
Bij 11.500 km begaf de bobine het. Deze is inmiddels onder garantie vervangen, al duurde dat wel 4 weken voordat een nieuw exemplaar beschikbaar was. Verder geen enkele storingen of rammels.

Accessoires
De Cosmo zit goed in z'n spullen. Regensensor, ECC, half leder bekleding, lederen stuur. Als extra is voor bluetooth aansluiting met infodisplay gekozen. Achteraf was stoelverwarming en navigatie ook nog wel een aanrader geweest, maar verder eigenlijk niks reden tot geen klagen.

Tot nu toe dus tevredenheid, met enkele kanttekeningen m.b.t. de wat tamme motor en het tegenvallende verbruik.

Binnenkort voeg ik nog wat foto's toe en de volgende review zal vermoedelijk bij 20.000km volgen.

update

  • 25.000 km

Inmiddels heeft de Corsa bijna 25.000 km afgelegd. Deze km's zijn zonder meer probleemloos verlopen. Als er al een klein puntje van aandacht is, betreft dat de aansluiting van het OPC spoilerpakket. Dat moest aan 1 zijde opnieuw geplakt worden en dat is door de dealer kosteloos gebeurd.

Pluspunten
De eerder genoemde pluspunten zijn nog steeds van kracht. Het interieur is voldoende ruim met 2 kinderen op de achterbank, het ventilatiesysteem (automatische temperatuurregeling)heeft meer dan genoeg capacititeit en de wegligging is gewoonweg fantastisch. Dat laatste punt bleek tijdens de afgelopen winterperiode (uiteraard met winterbanden) wel weer. De motor maakt een lekker geluid en de versnellingsbak is gewoon prima; misschakelen is er niet bij en de slagen zijn relatief kort en inleggen voelt solide aan. De Cosmo uitvoering is behoorlijk compleet; alleen stoelverwarming en navigatie zouden zinvolle extra's zijn geweest.

Aandachts- en verbeterpunten
De 17 inch velgen zijn door het ontwerp gevoelig voor stoeprandschade en ondanks goed opletten is er rechtsvoor toch een klein krasje op gekomen.
Het verbruik valt nog steeds tegen, ondanks dat de auto nu wel zo'n beetje ingereden moet zijn. Met veel moeite haalt de Corsa 1.4 16V met 100 pk 1 op 14. De motor maakt te veel toeren in z'n 5. Voordeel is dat de motor ook in de hoogste versnelling alert reageert op het gaspedaal, maar keerzijde is het verbruik en de rust in het interieur. Hierdoor is de Corsa - ondanks z'n prima comfort (prima stoelen!)- niet echt een auto voor lange afstanden over de snelweg. Hier ligt dus een grote kans voor Opel om te benutten, bijvoorbeeld door een 6-versnellingsbak te monteren of de overbrengingsverhoudingen te veranderen.

Over het algemeen voldoet de Corsa dus goed.

update 36.000 km

  • 36.000 km

Probleemloos naar 35.000 km
Inmiddels is de Corsa de 35.000 km stand probleemloos gepasseerd. Half maart heeft de auto zijn 2e beurt gehad en zijn de winterbanden weer verwisseld voor de zomerset. Totale kosten (incl. opslag winterbanden bij de Opel dealer) van die laatste beurt: € 345. Al met al volle tevredenheid over de werkzaamheden van de dealer (Siton te Heerenveen).

Comfort
Met winterbanden op een aparte 16'' set lichtmetalen velgen rijdt de Corsa net iets comfortabeler dan op de 17'' velgen van het Sport & Style pakket. De stoelen blijven van prima kwaliteit en zitten heerlijk, al had ik achteraf bekeken die stoelverwarming natuurlijk moeten nemen. De Corsa wordt vooral met de kinderen (6 en 4 jaar) gebruikt en dan voldoet zo'n 5 deurs model prima. Ventilatie, verwarming en airco hebben ruim voldoende capaciteit, ook bij 4 inzittenden. De bagageruimte is groot genoeg.Zo'n passende rubbermat voor in de kofferbak ga ik nog eens halen, dat lijkt me handig voor het schoonhouden.

Verbruik
Aangezien de Corsa regelmatig voor korte ritten (max. 15 tot 20 minuten) wordt gebruikt, is het verbruik met 7,5 l/100 km (1 op 13,3) nog redelijk aanvaardbaar. Meer snelwegritten zal het verbruik nog iets doen dalen, echter lager dan 7,0 l/100 km gaat echt niet lukken en dan hou je je keurig aan de geldende limieten. De schakelindicator doet keurig zijn werk en is niet al te opdringend.

Prestaties
Op de een of andere manier willen die 100 paarden maar niet vol in draf komen; de motor komt niet echt gretig over. Wel is de 1.4 16v voldoende soepel bij lage toerentallen. De overbrengingen zijn vrij kort en vooral op de snelweg is en blijft het ontbreken van een 6e versnelling een gemis. Zo'n 6e verzet zou het verbruik alleen maar drukken en het motorgeluid doen afnemen; louter voordelen zou je zeggen. De 1.4 turbomotor met 120 of 140 pk en 6 bak zou in dat kader een perfecte oplossing bieden, maar helaas kan die niet geleverd worden.

Al met al ben ik een tevreden Opel Corsa rijder, met als kanttekening de ietwat tegenvallende prestaties, zowel qua verbruik als vermogen. Laatstgenoemde punten lees ik in diverse testverslagen met Opels wel wat vaker en dat is jammer, want ze maken best goede en ook steeds mooiere auto's.

update 42.500 km

  • 42.500 km

Tijd voor weer een tussentijdse update. Nog steeds liggen de ervaringen in lijn met die zoals eerder in deze review omschreven.

Zeer betrouwbaar en solide.
De Corsa is zeer betrouwbaar en tot nu toe storingsvrij. Ook zijn er geen rammeltjes te bespeuren. De versnellingsbak laat zich prima inleggen; ook op dat vlak louter goed nieuws. De stoelen - een erg sterk punt van deze uitvoering - vertonen geen spoor van slijtage, indeuken of kreukels. Het interieur is krasvrij. De Corsa wordt bijna altijd ingezet voor vervoer van de kinderen en dan is dat een extra compliment. Tevens doen alle lampjes het nog. Helaas hebben de 17 inch sportvelgen aan de voorkant enkele krasjes a.g.v. stoeprandschade.

Verbruik zo'n 1 op 13,5.
De auto wordt zo'n 3 maal per week voor langere afstanden gebruikt (25km) en daarnaast regelmatig voor de kortere afstanden gebruikt. Het verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 13,5. Op wat langere afstanden is 1 op 14 vrij eenvoudig haalbaar, maar dan moet je je wel keurig aan de snelheden houden. Structureel de cruisecontrol gebruiken helpt natuurlijk ook en als je het schakeladvies netjes opvolgt, is met veel geduld maximaal 1 op 15 haalbaar. Die theoretisch beloofde waardes (1 op 18) haal je nooit; zelfs als je 80km/uur rijdt en je hebt de wind tegen zakt de Corsa al door die waarde heen. De motor verbruikt nauwelijks olie en klinkt nog steeds als een zonnetje en loopt ook onder koude omstandigheden heel soepel naar z'n optimale toeren.

Al met al zijn we nog steeds erg tevreden over deze auto. Binnenkort komende winterbanden er weer onder en dan maar op naar de winter.

Sinds kort is de Corsa leverbaar met 1.4 turbo motor (120 pk). Ik heb er nog niet mee gereden, maar ik vermoed dat dit een prima stap is van Opel. Je hebt hetzelfde verbruik en betere prestaties.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.