Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo (2011)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst112.500 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel 1.3CDTI Ecoflex 5drs Cosmo, Black Sapphire

  • 850 km

Nu mijn vrouw en ik allebei regelmatig afhankelijk zijn van de auto moest helaas de Mazda MX-5 uit praktische overwegingen het veld ruimen. Met pijn in het hart heb ik deze dan ook particulier verkocht.

Door het aantal km's dat de auto zal gaan rijden op jaarbasis (20 tot 30k per jaar) is de keuze gevallen op een B-segmenter diesel met MRB vrijstelling. Omdat ik de meeste km's maak zal ik de hoofdbestuurder worden. Mijn vrouw zal gebruik maken van onze Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro. (Trouwe lezers weten dat de Audi inmiddels plaats heeft gemaakt voor de witte peugeot 107)

850 Km
De bovenstaande waarderingen (sterren) voor wat ze waard zijn na zo'n korte testperiode. Hier kan natuurlijk in positieve of negatieve zin verandering in komen gedurende de tijd.

De Corsa was de laatste auto die ik bekeken heb omdat ik een drempel over moest om weer een Opel te nemen. Voor de Audi hadden we een nieuwe Vectra station 2.2 Direct waarmee we erg veel problemen hebben gehad. Na drie jaar hebben we deze in arren moede ingeruild en er 60% (na 3 jaar!) op afgeschreven. Maar, de proefrit met de Corsa was erg overtuigend. De Opel is in mijn optiek de beste keuze. Ik heb een Cosmo genomen vanwege de parkeersensoren, de aut dimmende binnenspiegel en het gemak van een regensensor. Ook heb ik de Navi Touch en Connect besteld. Hoewel ik moet zeggen dat de Corsa waarin ik een proefrit maakte (model 2010) een prettiger systeem vond want boven op het dash ipv de middenconsole. Ook is de bijgeleverde software (Op SD kaart) verouderd. De dealer zoekt nu uit hoe dit zit.

In de korte periode dat ik de Corsa nu heb kan ik alvast melden dat ik positief verrast ben door het comfort van de auto. Ik dacht dat het overstappen van de Audi naar de Corsa een forse achteruitgang zou betekenen, maar niets is minder waar dan dat! Natuurlijk is er wel verschil maar ik heb geen moment het gevoel dat ik iets te kort kom. De auto komt erg ruimtelijk over en is ook voldoende stil. Ook het weggedrag is prima, hoewel ik wel een liefhebber ben van een wat sportiever geveerde auto. De corsa is erg op comfort afgestemd.

Het stop/start systeem werkt prima, maar het lezen van het instructieboekje is aan te raden. Op enig moment deed deze het nl. niet meer. Bij het nakijken van de voorwaarden wanneer deze niet functioneert blijkt dat je de airco niet op de voorruit mag richten. Ook niet met een lage of uitstand van de fan. De reden daarvan zie ik niet. Wellicht kost ontwasemen toch meer airco/accu capaciteit.

Wat betreft de problematiek rondom het regenereren; Heb ik nog niets van gemerkt.

De eerste 1700km's

  • 1.675 km

Na een kleine 1700km nog steeds erg tevreden over de Corsa. Het blijft een comfortabele auto en de stoelen zitten heerlijk. Het verbruik schommelt zo rond de 1:21. Dit zou in mijn beleving beter moeten kunnen. Ik hou ook het verbruik bij in de verbruiksmonitor op deze site. Ik zie dat anderen ongeveer op hetzelfde uitkomen. De fabrieksopgave wordt niet gehaald.

Wat ik erg handig vind zijn de persoonlijke instellingen waar ik op gewezen werd door een medereviewer. (Thnx MvdL) Hier kun je verschillende zaken instellen zoals het automatisch sluiten van de portieren bij het wegrijden (ontgrendelen automatisch bij een zware aanrijding), het ontsteken van het dimlicht bij 2x drukken op de portierontgrendeling van de afstandbediening en nog wat andere zaken.

Ook erg handig is de automatische verlichting. Op de stand 'auto' brandt standaard de dagrijverlichting. Als het wat donkerder wordt schakelt automatisch het dimlicht aan. Dit werkt uitstekend en je hebt er geen omkijken naar. Het licht gaat op de goede momenten aan en uit. Bij de Audi moet ik nog wel eens zelf ingrijpen.
Ook het ambient light (Cosmo) geeft een gezellig sfeertje aan boord.

De auto is bij hogere snelheden wat vaag in het middengebied. Je moet vaak de koers corrigeren op de (snel)weg.

Het instructieboekje is verouderd. De beschrijving van de boordcomputer betreft het model 2010 (boven op het dash) De 2011 versie heeft de bc tussen de meters. Ik zal dit bij gelegenheid eens aan de dealer voorleggen.

Touch en Connect.
De verouderde software wordt door de dealer vervangen. Een nieuwere versie staat in bestelling.

De Navi werkt prima. Erg prettig zijn de verkeersmeldingen. Bovenaan de lijst staan de knelpunten waar je je in de buurt bevindt. Erg overzichtelijk dus. Het geluid van de radio is redelijk. Maar misschien ben ik verwend dooor de audi.

Onhandig vind ik dat je het volume van de belgische dame bij iedere rit moet aanpassen. Er is geen mogelijkheid gewenste instellingen vast te houden. (Of ik heb ze nog niet ontdekt. Ik houd me aanbevolen voor suggesties) Ook jammer dat er geen spraakherkenning mogelijk is bij de telefoon.

Tripje naar Italië

  • 4.815 km

Zoals ik reeds eerder heb gemeld bevalt de auto uitstekend. Zo goed zelfs dat mijn vrouw en ik besloten de Corsa in plaats van de Audi mee te nemen naar Italië om zich eens goed te bewijzen. Ik kan niet anders concluderen dan dat de auto zich uitermate goed heeft gehouden.

Op de heenweg door Duitsland met een gangetje van 120 tot 130 km/u is het prima vertoeven in de Corsa. Ik moet dan ook mijn eerdere opmerking over de rechtuitstabiliteit nuanceren. Hij volgt het spoor prima en van veel stuurcorrecties is eigenlijk geen sprake. Ik denk dat de koersvastheid van de Audi en de MX-5 gewoon op een wat hoger plan staan door het karakter van deze auto's. (Audi's 4WD met sportonderstel en de MX5 met een bijna ideale gewichtsverdeling) Ik ben nu wat meer gewend aan het comfortabeler weggedrag van de Corsa. Alleen in de bergen komt de Corsa qua weggedrag iets te kort naar mijn mening. Daar komen de grenzen van het onderstel wat sneller in beeld dan datgene wat ik graag zie in het onderstel van een auto. Maar, voor de NL praktijk is dat niet zo relevant.

Wat mij is opgevallen is dat je met een Corsa op de autobahn duidelijk onderaan de voedselketen staat. Ik rij hetzelfde als met de Audi, (alleen de snelheid ligt dan op 140/150 km/h gemiddeld) maar een plekje op de linkerbaan is je niet vergund. Veel gesein en zelfs een enkele claxon was mijn deel. In de Audi heb ik daar met zo'n zes retourtjes Zwitserland per jaar geen last van. Het blijven rare jongens die Duitsers. Haantjes.

Totop heden hebben zich geen problemen voorgedaan. De minpuntjes die ik heb zijn echt klein bier;
- Het al eerder genoemde volume van de navi. Deze kun je niet naar wens fixeren. Default staat het volume van de stem te zacht.
- De verouderde software (Versie SD2 Europa V1): De door de dealer beloofde nieuwe versie is er nog niet. Ik houd dit in de gaten. Er is mij een nieuwe versie beloofd.
- De ruitenwissers slaan in de hoogste stand tegen de A-stijl. De dealer meldde dat dit komt door de vlakke en grote voorruit. Hiervoor is gebruik gemaakt van wat slappere ruitenwisserbladen. Schade aan de A-stijl zal volgens de dealer niet voorkomen.
- Verbruik: Rond de 1:22. Ik had beter verwacht.

Nieuw oud kaartmateriaal geleverd

  • 4.870 km

Vandaag heb ik van mijn dealer (ZAM Zeist) een (gesealde) box ontvangen met kaartmateriaal van 2011. Helaas blijkt dit dezelfde versie te zijn als initieel geleverd. (sd2-mc-OPEL_SCP_Europa V1) Het lijkt te gaan om verouderd kaartmateriaal van TomTom in een 2011 verpakking. Hoewel door de dealer goede service is verleend door mij deze box zonder kosten te leveren ben ik in de pen geklommen richting importeur. Als consument mag je verwachten dat een in 2011 aangeschaft navigatiesysteem recente data bevat.

Wordt vervolgd...

(Slechte) Service Opel Nederland

  • 7.480 km

Tsja, op 15/7 een email gestuurd naar de klantenservice van General Motors NL. Bleek onbestelbaar. Kwam dus niet aan. Dan maar het vragenformulier ingevuld bij 'contact' bij www.opel.nl. Omdat ik geen bevestiging terug kreeg maar gebeld naar 0800-1410. Nee meneer, uw mail hebben we niet ontvangen.... Stuur uw bericht maar naar info@opeldirect.nl. Toen kreeg ik wel antwoord. Wij gaan er aan werken meneer!

Op 24/8 jl maar weer eens gebeld met GM Nederland. Nee meneer, uw dossier ken ik niet. Ik zoek het uit en bel u terug....

Niets gehoord tot nu toe. Vandaag heb ik maar eens een aangetekende brief verstuurd met het verzoek om behandeling en een reactie binnen 14 dagen.....

Jullie kunnen je voorstellen dat ik niet erg onder de indruk ben van de "klantenservice" van Opel Nederland....

Kosten tot nu toe:
€7,-: Porto aangetekende brief.

Reactie Opel Nederland Kaartsoftware Touch & Conne

  • 8.987 km

Na drie (!) maanden diverse mails, telefonische gesprekken en een aangetekende (!) brief verder heeft Opel NL dan alsnog een reactie gestuurd inzake de verouderde software die geleverd is bij het Touch & Connect navigatiesysteem.

Ik had mij beklaagd dat in de sofwareversie van 2011 een in 2007 opgeleverde nieuwe straat met 14 2/1 kap woningen (mijn huisadres) niet zijn opgenomen in de navigatiesoftware. Ook diverse rotondes welke al geruime tijd opgeleverd zijn komen niet voor. In Italië werden wij een straat ingestuurd die aantoonbaar jaren niet meer bestaat. Ik heb Opel NL dan ook verzocht recent kaartmateriaal ter beschikking te stellen. Onderstaand het antwoord van Opel NL:

Geachte heer ........
Het spijt ons uit uw email te vernemen dat u teleurgesteld bent in de kaartsoftware van uw Opel Corsa. Opel NL zal er altijd naar streven de meest recente kaartsoftware ter beschikking te stellen. Het is echter niet altijd te vermijden dat bepaalde wegen en recente wijzigingen in het wegennetwerk ontbreken in de kaartsoftware. Daar u reeds de nieuwste kaartsoftware heeft, rest er helaas geen alternatief dan wachten tot de volgende versie beschikbaar is. Deze kunt u te zijnertijd verkrijgen bij de Opel dealer.
Einde reactie.

Waarvan akte.

Dat Opel NL 3 maanden nodig heeft voor dit antwoord?

10.000km

  • 10.038 km

De 10.000 km grens is gepasseerd.

De Corsa bevalt nog steeds goed. Er hebben zich geen problemen voorgedaan tot nu toe.

Brandstofkosten;
€ 626,68 met een verbruik van gemiddeld 4,72l/100km (km stand 9805)

Overige kosten
€ 7,- aangetekende brief naar Opel NL

Winter in de Alpen

  • 14.256 km

Afgelopen week heeft de Corsa zijn eerste echte wintertest gehad. Op Bridgestone winterbanden (op LM velgen) heeft de auto zich uitstekend bewezen op de Autobahn en op (besneeuwde) berghellingen tot een hoogte van 2000 meter. Trekkracht heeft de motor meer dan voldoende. Volgepakt en met een skibox op het dak heeft de 1.3CDTI geen enkele moeite de hellingen te slechten. Nog steeds niets dan lof voor de Corsa! Valt er dan niets tegen? Toch wel;

Opel heeft de onhebbelijke gewoonte dat het ESP (i.c het ASR) niet uitschakelbaar is. Dit kan tot problemen leiden bij het wegrijden op gladde (besneeuwde) ondergrond. Je kunt dan in de situatie komen dat je niet van je plek komt.

De ruitenwisser heeft moeite met (bepekelde) viezigheid van de voorruit te krijgen. Je moet erg vaak sproeien. Helaas is de capaciteit van het sproeireservoir klein.

De regensensor is wat nerveus ingesteld.

Het (reeds veelbesproken) Touch & Connect media systeem; Deze werkt op zich prima. Goed geluid, zowel van de radio als de telefoon. Minder gelukkig ben ik met de betuttelende uitschakeling van de bediening van het navigatiesysteem tijdens het rijden. Probeer je deze rijdend te bedienen, dan krijg je de melding dat je dit niet mag tijdens het rijden. Prima zou je denken.... Maar, je raadt het al; De bijrijder kan dit dus ook niet.
Lastig en onnodig betuttelend. Bellen mag dan weer wel!

Voor hen die overwegen de Corsa Ecoflex aan te schaffen zou ik de optie Quick Heat aanvinken. Met kouder weer duurt het lang voor het interieur warm is. Daarnaast beslaat de auto snel met bevroren ramen (in NL). Waarschijnlijk is de oorzaak het hoge rendement van de motor.

Software update Touch & Connect Navi

  • 21.159 km

Er is een nieuwe update beschikbaar voor het navigatiesysteem. Versie 2012. Ik heb deze als service van mijn dealer (ZAM Zeist/Doorn)kosteloos gekregen omdat de 2011 versie verouderd was. Zo kan het dus ook! Hulde voor ZAM!

Dan de Corsa. Hij bevalt nog steeds uitstekend. rond 18.000 km ging het gele voorgloeilampje branden tijdens het rijden. Dit is eigenlijk de eerste maal dat ik moest blijven rijden om het regeneratieproces af te maken.

Eerste sevicebeurt

  • 23.477 km

Het display gaf aan dat service benodigd was. Afspraak ingepland en uitgevoerd. Kosten €203,- Geen bijzonderheden.

Verder heb ik niet zoveel te melden. De Corsa doet het uitstekend.

Lendensteun achteraf gemonteerd

  • 36.750 km

Het afgelopen half jaar begon ik op langere afstanden last te krijgen van mijn onderrug. Hoewel de stoelen op zich comfortabel zijn hebben ze één zwak punt. Bij de onderrug bieden ze onvoldoende steun. (tegendruk)Dit heb ik opgelost door een opblaasbare lumbaalsteun op de goede plek te laten monteren. Nu wordt ook op de lange ritten de onderrug voldoende ondersteund. De rugpijn is weg. In feite is het gewoon een opblaasbare lendensteun.

Kosten: €90,75

Verder geen opmerkingen. De auto is vooralsnog probleemloos, zuinig en comfortabel.

Kosten tot nu toe

  • 112.500 km

Km stand 10.869 Set winterbanden
(Bridgetone) met originele Opel LM velgen: € 899,-

Set dakdragers (origineel Opel):
€ 126,62

Porto aangetekende Brief Opel NL;
€ 7,-

Km stand 15.563
Kachelmotor blad verwijderen.
€ 29,27

KM stand: 36.750
Lendensteun achteraf ingebouwd.
€90,75

Eerste sevicebeurt (23.477 km)
Het display gaf aan dat service benodigd was. Afspraak ingepland en uitgevoerd. Geen bijzonderheden.
€203,-

KM stand: 53.260 (17-6-2013)
Grote onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden.
€428,38

KM stand 80.064
Kleine onderhoudsbeurt (04-06-2014)+ nieuwe remschijven en blokken (voor) + APK.
€767,82

KM stand 92.644
2 nieuwe winterbanden achter.
€191,86

KM stand 104.014
Onderhoudsbeurt + APK.
€398,37

KM stand 112.500
Voorruit vervangen wegens barst.
€0,- (verzekering)
€13,95 Nieuwe milieusticker Dld.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.