Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition (2011)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition (2011)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst41.015 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 800 km

Na veel wikken en wegen heb ik nu dan toch een Opel Corsa 1.3 cdti ecoflex Connect Edition 5drs. Een mond vol voor een nieuw "spaardieseltje". Niet dat ik op zoek was naar een nieuwe autio want de vorige (Ford Fiesta 1.4 tdci) was ook nog goed, maar als je ergens tegenaan loopt....

Uit mijn kennissenkring en omgeving kreeg ik te horen dat zij een leuke deal hadden gemaakt bij de Opel dealer, middels hun 5+5 deal, wat inhoudt dat je 5 jaar rentevrij mag aflossen en 5 jaar lang je gewone onderhoud wordt betaald. Natuurlijk blijkt dat niet helemaal waar te zijn, althans als het gaat over het onderhoud. Dat houdt op bij 100.000 km, wat eigenlijk ook wel logisch is. Het betekend dus dat je 3 kleine beurten (20, 60 en 100.000 km) en 2 grote beurten (40 en 80.000 km). Scheelt toch weer.

Dus was mijn interesse gewekt, ondanks mijn mindere ervaringen met Opel. In het verleden had ik al eens een Astra gehad van het eerste model, wat niet meer was dan een opgeleukte Kadett. Behalve dat die niet vooruit te branden was (1.7 diesel zonder turbo) ging er ook van alles stuk aan die auto, overal kraakjes en rammeltjes en was die van binnen echt oersaai.

Er wordt wel vaker gezegd dat er geen slechte auto's meer worden gemaakt, maar ik heb toch altijd die terughoudendheid gehouden bij Opel. Nu zijn mijn ouders al sinds jaar en dag Fiat-fan en zoals wellicht bekend komt het motortje uit de Fiat stallen (daar heet ie JTD). Helaas staat Fiat ook niet als betrouwbaarste bekend, maar mijn ouders hebben er nooit klachten over gehad. En afgaande op de reviews van de JTD motoren van Fiat is daar weinig mis mee. Er kan altijd wel wat gebeuren, maar het zijn zeker geen slechte motoren. Al met al wilde ik dus wel een weten hoe de Corsa reed en dus naar de dealer toe.

Daar werd ik direct serieus ontvangen (dat is ook wel eens anders) en werden mijn vragen vakkundig beantwoord. Nadat ik mijn wensen kenbaar had gemaakt kwam de dealer al snel met een Connect Edition. Dat is een actiemodel waarbij er een "entertainmentsysteem" is ingebouwd. Daar kom ik later nog even op terug. Aangezien ik steeds meer geïnteresseerd werd heb ik maar gelijk een proefrit gemaakt.

Ik hoop nu dat ik niet te veel mensen ga beledigen of wat dan ook, maar deze Corsa reed vele malen beter dan een Polo Bluemotion. Op mijn werk staat er zo een auto en het is de enige spiksplinternieuwe auto die er is. Toch blijft deze vaak als laatste over en dat heeft alleen maar te maken met de motor. Wat een draak is dat. Totaal niet vooruit te branden, zeker niet boven de 90 km/h. Aangezien die auto als laatste overblijft ben ik kennelijk niet de enige die er zo over denkt. De Polo is verder mooi afgewerkt en heeft ook aardig was opties (cruisecontrol, climatecontrol etc...) maar lijkt wel op een trekker. Heel flauw gezegd maakt deze een herrie en loopt hij op 3 pitjes ook niet lekker.

Maar genoeg over de Polo, die wil ik hier immers niet bespreken. De proefrit in de Corsa, zover was ik. Na een korte uitleg van de verkoper ging ik de deur uit met een Corsa met 4 km op de teller. Hij was dus echt hagelnieuw. Ondanks dat deze zo nieuw was, reed hij nu al lekker vlot. Ondanks dat ook deze belastingvrij is, gaat hij toch gewoon vlot door het verkeer, zonder dat je het idee hebt dat hij geknepen is. Dat is natuurlijk ook niet het geval met 95 pk onder de kap. Het verschil met die Polo vind ik dus ook echt groot. Je merkt het verschil echt heel goed. Verder maakte de auto een keurige indruk op mij.

In het verleden heb ik nog wel eens in een Corsa gereden en die was enorm aan het zoeken op de weg. Je was dus ook constant aan het bijsturen, wat een nerveus gedrag opleverde. Deze Corsa reed gewoon keurig rechtuit en zeer solide. Naar mijn gevoel is de bekrachtiging nog iets te groot en mag er wel wat meer tegendruk uitgeoefend worden, maar voor de verdere rest maakte de Corsa een zeer solide indruk. Dat blijkt uit de plof bij het dichtgooien van het portier, het aanvoelen van de diverse druk- en draaiknopjes en het uitblijven van motorgeluiden. Echt een degelijke bak. En ook het dashboard zag er lekker fris uit. Dat komt met name door dat entertainmentsysteem, wat een volle console tot gevolg heeft. Wel jammer van wat loze knopjes net onder de ventilatieroosters, maar het doet wel rijk aan.

Terug bij de dealer en daar kwam een leuk bod uit voor de Fiesta, dus terug naar huis en met de rekenmachine aan de gang. Alle plussen en minnen op een rijtje gezet (belastingvrij, lager verbruik en de komende tijd weinig onderhoudskosten) en hierop besloten om het toch maar erop te wagen. Voor het eerst een nieuwe auto kopen, best een gekke ervaring!

Het is dus een Connect Edition geworden. Ik heb al beloofd dat ik terug zou komen op dat entertainmentsysteem, want een radio kun je het niet meer noemen. Behalve radio zit er ook navigatie op/in. Helaas wel met maar 1 stem en verouderde kaarten, maar laten we hopen op een update. Verder kun je via 2 aparte aansluitingen ook je I-pod of USB stick eraan koppelen, zit er uiteraard nog een cd-speler in en kun je via de rds ook de laatste verkeersinformatie handig en overzichtelijk bekijken. Mocht je een route inplannen, dan wordt er met die informatie ook rekening gehouden. Handig.

Nu worden er wel meer auto's geleverd met dergelijke af-fabriek ingebouwde systemen, maar in de klasse van de Corsa zijn dat er toch niet zo veel. Maar wat mij eigenlijk nog het meest verbaasde was de kwaliteit van het geluid. Voor zo een klein autootje zit er echt een fantastisch geluid in dit ding. Voor de audiofielen onder ons; Hell Freezes Over klinkt zeer gedetailleerd, Alicia Keys MTV unplugged is super helder maar ook de geluidswal die The Prodigy met Fat of the Land voortbrengt wordt vol weergegeven, zonder vreselijke vervormingen. Kortom een klasse systeem voor een spaardieseltje.

Na veel twijfel tussen 2 kleuren is het uiteindelijk Technical Grey geworden, een veilige keuze, want donker grijs kan altijd en is in mijn ogen redelijk zakelijk. De twijfel zat hem in de kleur Guacemole die ook bij de dealer stond. Een schitterende kleur, maar naar mijn idee te gevoelig voor vuil en ik ben bang dat ik die kleur over 2 a 3 jaar beu zou zijn. Misschien kom ik hier nog van terug, maar ik ben nu voor safe gegaan.

Bij de aflevering zag ik direct dat de kleur inderdaad goed stond voor het karretje. Behoorlijk zakelijk, maar net even geen zilvergrijs. Met name de chromen accenten aan de voorkant komen goed naar voren in deze wat donkerdere kleur. Ziet er keurig uit.

Hoe ik de komende weken ga beleven weet ik niet, maar in deze eerste week ben ik nu al helemaal een geworden met de auto. Komt denk ik ook door de uitstekende stoelen. Die waren mij bij de proefrit nog niet eens opgevallen, maar ze bieden echt enorm goede steun aan de zijkanten. Je zit echt in de stoel en er niet op. Ondanks dat ze redelijk stevig zijn stap ik toch altijd weer relaxed uit na een rit van een uur en een kwartier. Aangezien ik dagelijks 225 kilometer rijdt van en naar mijn werk zal ik al redelijk snel wat meer ervaringen hebben met de Corsa. Het is mijn bedoeling om dan ook updates te plaatsen omtrent verdere ervaringen en ik zal in de loop van de tijd ook foto's van de auto plaatsen.

Tot nu toe ben ik in ieder geval super tevreden en heb ik nog geen klachten. We gaan het beleven!

2 weken ervaring

  • 2.500 km

Allereerst zoals beloofd foto's toegevoegd van de Corsa. Een aantal mensen vroeg mij wat voor kleur het was, voordat ze deze hadden gezien. Het is Technical Grey, maar ik vind het zich moeilijk laten omschrijven. Nou ben ik zelf niet zo een Duitser, maar daar heet de kleur Carbon Grau. Dat is eigenlijk nog wel de beste omschrijving, een beetje een karbon kleur.
Ik ben nu 2 weken aan het sturen met de nieuwe Corsa en wat een lekkere auto is dit eigenlijk.
Eerder sprak ik al over de stoelen die goed zaten, maar het lijkt wel of ze elke dag weer een stukje beter gaan zitten. Misschien wen ik wel gewoon steeds een beetje meer aan de stoelen, dat kan ook natuurlijk. Feit blijft dat ik nog niet 1 keer met een pijnlijke rug ben uitgestapt, iets waar ik bij andere auto's wel eens last van heb. Ik heb gewoon een slechte rug, zeg maar.
Het entertainmentsysteem (vanaf nu noem ik het gewoon weer radio hoor) herkent ook direct de mp3's op een usb stick. Ook al staan er ook andere bestanden op, de muziek haalt hij eruit en speelt deze vervolgens ook keurig af. Geen enkele klacht over! Wat dan weer wel opvalt is het feit dat de sttuwielbediening geod werkt, maar icm het touch en connect systeem zit de meest linker draai- en drukknop er eigenlijk voor niets. Ik heb zelf nog niet 1 functie ervoor kunnen vinden, terwijl je hiermee juist eenvoudig door de menu's zou moeten kunnen bladeren. Bij de dealer gaven ze aan dat dit komt omdat het systeem eigenlijk is bedoelt om met het touchscreen te werken. Het lijkt toch nog veiliger als je je vingertje niet op het scherm hoeft te leggen, als je er ook vanaf je stuur iets mee zou kunnen doen, en de draai/drukknop zit er toch. Klein missertje.
Wat me wel is opgevallen, is dat mijn vrouw nu al 2 keer is weggereden zonder de verlichting aan te doen. Kennelijk valt het niet zo op omdat de koplampen op dagrijverlichting schakelen en je dashboard ook gewoon verlicht wordt. Toch wel vervelend dat er dan achterop geen lampje gaat branden. Heeft misschien ook wel met mijn vrouw te maken!
Verder stuurt de auto keurig en niet meer zo zenuwachtig als het voorgaande model. Die auto "zocht" nogal op de snelweg. Opel heeft er echt werk van gemaakt.
Tot nu toe dus nog steeds geen klachten of noemenswaardige opmerkingen.
Vwb het verbruik, dat ligt nu al op een keurige 1 op 22,5 en dat kan dus nog wel een beetje beter worden, als de winterbanden zijn vervangen en de auto wat meer is losgereden.
Ik houdt jullie op de hoogte!

Verbruik is gedaald

  • 3.500 km

Ineens is het verbruik wel drastisch gedaald. Kennelijk de tank niet helemaal afgevuld denk ik, al moet ik zeggen dat de verbruiksmeter zelf ook 4,3 op 100 km aangeeft. Al met al is de auto dus lekker zuinig en alleen maar zuiniger aan het worden. Ook nodigt deze auto op de een of andere manier niet zo uit om er hard mee vandoor te gaan. Ik rijdt er zelf ook een stuk relaxter in dan in de vorige

Update

  • 7.000 km

Bij deze wederom een update.

Het verbruik blijft nu keurig op 1 op 23 liggen (4.3 / 100 km) zonder dat ik de auto "spaar". Gewoon 130 waar het kan en ook het nieuwe rijden is niet helemaal aan mij besteed. Ook wordt het nu steeds meer mijn auto, ik raak er helemaal aan gewend.

Wat me keer op keer op blijft vallen is de radio. Hoe groot mijn USB-stick ook is en hoeveel muziek er ook op staat, hij blijft alles herkennen en afspelen. Nadeel is wel dat ik nu op zoek moet naar een goede kwaliteit mp3, want 128 mbps is toch echt niet meer aan te horen. Verder nog niets kapot of iets dergelijks, maar dat was ook niet de verwachting!

Laat de Corsa zich nu nog maar eens bewijzen bij echt koude omstandigehden, want die heb ik nog steeds niet meegemaakt.

Door de vorst en sneeuw heen

  • 12.000 km

Bij deze wederom een update.
Zoals gemeld zou ik een update geven nadat de Corsa zich ook door wat winterse omstandigheden had moeten bewijzen. Ik kan gerust stellen dat we die wel hebben gehad de afgelopen winter. Hierbij zijn mij een paar dingen opgevallen.

Door de (nieuwe dus ook nog veel profiel) winterbanden heb ik geen enkel probleem gehad met sneeuw op de weg. De Corsa bleef mooi stabiel, gleed maar af en toe even rechtdoor en was keurig te corrigeren. Ik denk alleen dat dit niet zo zeer aan de auto is toe te schrijven als wel aan de banden, maar vooruit, het was wel aangenaam en vertrouw wekkend te noemen.
Hoe koud het ook was (ik heb een temperatuur van -19 gezien), de auto start gewoon regelrecht zonder ook maar te horten of te stoten. Het is natuurlijk een nieuwe, maar ook dit geeft vooral een degelijk gevoel.
Nu heb ik destijds niet de optie voor Quick-heat aangevinkt omdat ik het idee had dat dit slechts enkele dagen per jaar een toevoeging zou hebben en ik dat de prijs niet waard vond. Ook zit er geen stuurverwarming op. Het gevolg van deze zuinigheid laat zich raden.
Voordat de ventilatie ook maar enige warme lucht uit de roostertjes liet komen was ik al ruim 10 minuten over de snelweg aan het rijden. Daarbij maakt de motor dan toch zo een 2500 tot 3000 toeren, dus heb ik niet extreem zacht gereden of iets dergelijks. Ik vind 10 minuten dan ook wel lang duren en had dit niet verwacht van een auto. Of dit nou door de zuinige instelling van de auto komt of dat er een andere reden is weet ik niet, maar zo lang heb ik nog nooit hoeven wachten bij een andere auto. Ik kan niet zeggen dat het irritant is, maar het neemt een deel van het comfort-gevoel wat ik duidelijk wel bij de rest van de auto heb weg.
Bij extreem vochtig weer blijft de voorruit ook erg lang vochtig. Voordat de ontwaseming dan zijn werk heeft gedaan ben je ook 5 minuten verder. Uit het verleden weet ik dat mijn "oude" Astra ook een enorm vochtige auto was, net als een aantal Vectra's van kennissen. Raar eigenlijk, dat een bepaald merk auto's hier meer last van heeft dan anderen! Deze Corsa is dus ook erg lang beslagen en daar kun je in de ochtend gewoon rekening mee houden.
Nogmaals, ik weet dat ik niet het winterpakket heb besteld en dat er dus zeker een oplossing voor is, maar dat je zonder die optie dan toch nog zo lang moet wachten had ik niet bedacht. Niet heel erg, maar wel het eerste punt(je) van kritiek op deze verder fantastische auto.

Wat verbruik betreft geen verdere opmerkingen, gewoon een nette 1 op 23 à 24 zonder inhouden of extreem groen of zuinig rijden.

De grootste plus- en minpunten tot nu toe even op een rij;

+
. Goede stoelen
. Degelijke bouw
. Zuinig en toch niet langzaam
. Als Connect-edition goed aangekleed
. Stil en comfortabel, maar niet week

-
. Bij vochtig weer lange ontwasem-tijd
. Duurt even voor motor op temperatuur is

Bijna de eerste beurt

  • 29.000 km

En dan is het ineens eind September en is de Corsa toe aan de eerste onderhoudsbeurt (elke 30.000 km). Wat die beurt gaat brengen zal ik jullie niet onthouden, maar voordat het zover is eerst nog een stukje over de indrukken van de Corsa.

Tot nu toe rijdt de Corsa zoals ik gehoopt had, keurig netjes. Elke keer als ik instap dan trek ik de Corsa aan als een soort jas, hij past gewoon perfect. Met name de stoelen vind ik eigenlijk steeds beter worden. Dat komt wellicht doordat ik 99% van de tijd op die stoel zit en die wellicht een beetje naar mijn kont gaat staan, maar feit blijft dat het voor een B-segment auto gewoon goede en voldoende brede stoelen zijn.

Het verbruik is met zomerbanden inderdaad ietsje beter dan met winterbanden, maar schokkend wordt het allemaal niet. Nog steeds 1 op 23 a 24. En nog steeds rij ik "gewoon" 130 waar het kan en mag en houdt ik me echt niet in. Wat me ook opvalt is dat het grensbereik waarin de Corsa wegglijdt over de banden in een bocht ver weg ligt. OP mijn dagelijkse route naar het werk ligt er een lekker lange doordraaier in de snelweg (de bekende PhilipMorris- bocht bij Bergen op Zoom) en die kun je echt goed hard door, harder dan je eigenlijk verwacht voor zo een auto. Voorheen associeerde ik Ford met goede en sportieve onderstellen, maar ik moet zeggen dat de Corsa echt lekker stuurt, beter nog dan de laatste generatie Astra.

Verder blijft de audio-navigatie nog steeds lekker. Het enige minpuntje blijft de Vlaamse stem die niet te veranderen valt (wellicht tijd voor een update van de fabriek af?) en die altijd weer zachtjes begint, maar verder is die heerlijk snel met het herkennen van telefoons (bluetooth) en het "fixen" van de route die gereden moet worden. Goed duidelijk scherm ook en goede duidelijke graphics (wat een eng woord eigenlijk) van de omgeving en rijbaan die je dient te nemen. Er zullen ongetwijfeld nog veel betere systemen op de markt zijn, maar die ik heb gezien zijn allemaal aftermarket of los in de bouwen. Dit geïntegreerde systeem is gewoon ruim voldoende, zeker voor dit type auto.

Ook ben ik blij met het kleurtje wat we hebben uitgezocht voor de Corsa. Het is net geen zwart, maar Carbongrau, duits voor donkergrijs. Staat de auto best goed en het voordeel is dat je niet snel ziet dat de auto weer gewassen moet worden. Vuil valt niet zo snel op.

Wel nog een klein puntje wat opvalt. Op exact 130 op de cruise-control loopt de auto niet lekker. Dit is waarschijnlijk het punt waarop de motor resoneert, want 5 kilometer harder of zachter en hij loopt weer als een zonnetje. Ook de verbruiksmeter geeft bij 130 een hogere waarde aan dan 5 kilometer harder en de spiegel houdt dan ook weer op met trillen. Nu heeft elk type auto wel zo een bepaalde resonantie, maar je moet er wel even naar kijken.

Al met al nog steeds tevreden en nog geen grote ongemakken tegengekomen.

Na de eerste beurt

  • 30.045 km

Na de eerste beurt, die verder niets aan het licht bracht, zitten de winterbanden er weer onder. Op de snelweg is er weinig verschil te merken, maar als je heel kort draait merk je dat de banden wat minder lekker rollen, het "kraakt" als je het stuur omdraait. Komt wellicht ook omdat het nu nog steeds 18 graden is in tegen stelling tot de normale temperaturen (ongeveer 7 a 8).
Het blijft ook een heel ander zicht, met wieldoppen en winterbanden ipv lichtmetaal met zomerbanden.
Geen wereldschokkende veranderingen of rampen natuurlijk, maar er valt verder ook zo weinig aan de kleine dappere Corsa aan te merken. Hij doet altijd z'n dingetje en nog goed zuinig ook. Prima kar!

Wederom sneeuw

  • 41.015 km

Bij deze weer een update.
De Corsa blijft zuinig (1 op 23 met gemak) en fijn rijden en sturen. 2 kleine dingetjes zijn me nu wel opgevallen;
1- Ik mis een middenarmsteun. "Had je die er maar bij moeten bestellen" hoor ik u denken, en dat klopt natuurlijk ook! Maar eerder heb ik die ook niet gemist. Alleen de laatste weken heb ik met verscheidene andere auto's gereden en nu "mis" ik die ineens.
2- De plastic lip onder de voorbumper laat wel erg snel los. Dit betreft een lip uit 2 delen (links en rechts) die in het midden middels een soort klik verbinding weer in elkaar past. Maar zodra ik ook maar iets aanraak met die voorspoiler dan laat die los en schuurt vervolgens mee over de straat. Ik heb dit nogal eens bij het achteruit de oprit afrijden. Iets te enthousiast de weg opdraaien hup, die lip zit weer los. Staat wel erg zielig. Tis een kwestie van snel weer in elkaar klikken, maar het is wel zuur als je dat 4x per week kan doen. Nu rij ik inmiddels iets voorzichtiger de oprit af, maar ook als ik over een vluchtheuvel "duik" laat die los. Dit gebeurt overigens alleen met achteruit rijden, als je vooruit gaat dat haakt die verbinding als het ware in elkaar en laat die ook niet los.

Het zijn 2 punten die verder niets af doen aan het vertrouwen wat ik in de Corsa had, heb en houd, maar als je alles beloofd te bespreken dan hoort dit er zeker ook bij.

De corsa is nu meer dan een jaar in mijn bezit, maar nog geen enkele spijt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.