Opel Corsa 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2006)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTi 90pk Cosmo (2006)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTi 90pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 76.000 km

Bij kmstand 5900:
Ik heb de auto min of meer gekozen vanaf een foto. Bij de introductie (op diverse plaatsen in het land) ben ik naar de auto gaan kijken en op basis daarvan heb ik mijn keuze gemaakt. Een proefrit maken was niet mogelijk, dus ik heb de gok maar genomen.

De keuze is gevallen op een 1.3 CDTi Cosmo, 90pk met 6 bak, automatische airco, 16’ wielen, mistlampen en nog als extra optie cruise control.
Ik rijd ongeveer 40000km per jaar, dus nu, na ca. 7 weken de auto in bezit te hebben, is de kilometerstand al bijna 6000km. Voldoende om alvast een eerste oordeel te kunnen vellen.

De 125 euro die de cruise control heeft gekost is zijn geld meer dan waard. De bediening is ook erg eenvoudig.

De afwerking van de auto is erg goed en ik heb nergens slordigheden kunnen ontdekken. Het interieur ziet er goed uit, zeker met de zwarte pianolak van de Cosmo versie.

De besturing is lekker direct: geen vaag gevoel in de middenstand, zoals bij de Peugeot het geval was. Dat was wel wennen in het begin, want elke kleine stuurbeweging heeft meteen effect. Na hier eenmaal aan gewend te zijn bevalt het prima, een lekker sportief stuurgedrag.

Wat zou ik verbeterd willen zien?
De temperatuurmeter ontbreekt en dat vind ik toch wel een gemis: ik wil graag zien wanneer de auto op temperatuur is. Immers, ik rijd de auto graag warm alvorens de auto wat meer toeren te laten draaien.

Het verbruik is ca. 1:19. Iets minder dan bij de Peugeot, maar goed, die had geen airco en was een stuk lichter. De climate control staat bij mij altijd op de automatische stand. Ik moet hierbij vermelden dat ik voor woon-werk verkeer een rustige rijstijl aanhoudt en me aan de verkeersregels houdt. Wat het verbruik is bij stevig doorrijden weet ik niet.

De zitpositie is voor mij prima: Stuur en stoelen zijn goed instelbaar. De Cosmo heeft sportstoelen (zoals in de Sport versie) en die zitten uitstekend, zijdelingse steun is prima en ook op lange afstanden geen last van zitvlak of onderrug.

Update bij 12000km:
De auto bevalt nog steeds erg goed. Geen spijt van de aankoop gehad.
Wat mij uitstekend bevalt is het rustige rijgedrag van de auto. Bij 120 km/hr draait de motor ca. 2200rpm en dat is toch wel erg lekker als je veel kilometers maakt.

Wat ik al wel een aantal maal heb meegemaakt:
Het automatische regeneratie proces van het roetfilter. De eerste keer dat ik dit meemaakte steeg het brandstofverbruik van de normale 5 l/100km naar ca. 7 l/100km. Na een aantal kilometers is dit regeneratieproces weer voorbij.
Ik heb ook een keer meegemaakt dat dit proces aan de gang was toen ik de auto thuis in de garage parkeerde. Bij uitstappen was een erge stank waarneembaar. Ruikt een beetje naar verbrand rubber. Naslag van het instructieboekje levert niet veel duidelijkheid op. Het onderwerp komt op ca. 4 pagina’s terug, maar het fenomeen stank kom ik niet tegen. Een belletje naar de dealer levert ook niets op. Is daar niet bekend dat een hoger verbruik en stank duiden op het roetfilter? Minpunt voor de dealer.

Het verbruik van de auto is nog steeds tussen de 1:19 en 1:20. Netjes. Overigens wel met een nette rijstijl.
Olieverbruik heb ik nog niet kunnen constateren.

Wat nog wel onduidelijk is voor mij, is de serviceinterval. In het instructieboekje staat 30.000km, maar toen de auto werd afgeleverd werd 50.000km genoemd. Ik vind dat erg lang, maar goed, ik heb nog tijd genoeg om er achter te komen wat de werkelijke interval is.

Puntje van kritiek:
De auto is afgewerkt met zwarte pianolak. Deze pianolak lijkt wel erg gevoelig voor krasjes. Dit is vooral te zien op het zwarte gedeelte bij de deuren. Dit zwarte stuk zit ook bij de andere Corsa types, niet alleen bij de Cosmo.

Update bij 31500km.
De kilometerstand is nu 31.500km en de auto heeft zijn eerste beurt gehad. In tegenstelling tot eerdere berichten was de serviceinterval geen 50.000km maar 30.000km. Dit was een standaard beurt, waarvan de prijs ca. 250 euro bedroeg. In mijn ogen een hoge prijs voor een standaard eerste beurt, zeker vergeleken met andere automerken. Dit is meer een prijs voor de categorie Mercedes, etc.

De kilometers zijn tot nu toe probleemloos verlopen. Ik heb geen vreemde zaken kunnen constateren en de Corsa doet het in mijn ogen prima.

Enige puntje wat mij niet helemaal duidelijk is, is het automatische regeneratieproces van het roetfilter. Ook de dealer heeft mij nog geen bevredigend antwoord kunnen geven over wat nu een gebruikelijk interval is voor dit regeneratieproces. De auto deed dit normaalgesproken elke 3000km. Sinds de laatste tijd is dit ca.1400km, terwijl de auto niet anders is gebruikt dan daarvoor. Enige wijziging is het tankstation. Waarschijnlijk een dieselsoort die meer roet produceert ?? Ik ga dit nog verder bekijken door weer naar mijn ‘oude’ tankstation te gaan. Als de interval weer naar 3000km gaat ligt het inderdaad aan de brandstof. Wordt vervolgd.

Verder niets dan lof over de Corsa. Ook bij warme dagen (hebben we die gehad in 2007?) werkt de automatische airco perfect en de auto is binnen no-time op een aangename temperatuur.

Update bij 54.000km:
Heb de laatste tijd bewust alleen Shell diesel getankt. Regeneratie vindt nog steeds plaats bij 1400 a 1500km. Zeer waarschijnlijk is softwarematig de regeneratieperiode van 3000 naar 1500km gegaan (vanaf een km stand van ca 30.000km).

Tot nu toe bevalt de auto qua rijgedrag, zitpositie, motorgeluiden (ontbreken er van) erg goed. Binnenkort de tweede beurt (bij 60.000km).

Eigenlijk is er niet veel veranderd sinds mijn vorige update. De auto heeft er geen kraakjes of piepjes bij gekregen en doet het nog steeds goed zoals al bij de voorgaande updates is vermeld.
Wel heb ik twee maal wat vermogensverlies gehad, maar dat kan te maken hebben met het regeneratieproces. Zie hieronder, bij het kopje problemen.

Update bij 66.000lm:
De auto heeft bij 60.000km onlangs zijn tweede beurt gekregen. Dit was een standaard beurt met de nodige olie, filters, etc. Kosten zijn ongeveer EUR310,-. Ongelofelijk wat een filters er in zo\'n auto zitten en wat daarvan de prijs is.
Nou ja: de auto kan er weer 30.000km tegen.
Verbruik van de auto is nog steeds gelijk aan de voorgaande update. Enig probleem dat ik de afgelopen tijd heb gehad is het af en toe wegvallen van het vermogen. Een keer resulteerde dat in het gaan branden van het motorstoringslampje. Bij de beurt is de computer uitgelezen en de storing had te maken met de turbodruksensor (zoals verwacht). Als dit probleem optreedt is de enige oplossing: contact uit, weer starten (reset van de sensor) en dan is het probleem verholpen. Tijdens de beurt is de sensor doorgemeten, maar geen probleem gevonden. De sensor is schoongemaakt en ik ben weer op pad gestuurd. Een paar duizend km verder toch weer het zelfde probleem. Ondertussen is de sensor vervangen. Hopelijk blijft het probleem nu weg.


Update bij 76000km:
Ik heb de laatste tijd enkele problemen met de auto gehad, zie het kopje hieronder. Verder doet de auto doet het goed. Er zijn geen piepjes, kraakjes of rammeltjes bij gekomen. Verbruik is nog steeds 1:19 tot 1:21 bij een rustige rijstijl. Olieverbruik heb ik nog niet kunnen constateren.

De auto is nu bijna 2 jaar oud. De auto zal binnenkort vervangen worden door een nieuwe. Het is geen Corsa geworden, maar een Mazda2. Een stuk lichter dan de Corsa met een erg goed (beter) rijgedrag.

De kosten van de Corsa zijn erg meegevallen. Naast het reguliere onderhoud heb ik geen extra kosten gehad. Door mijn gebruik van louter snelweg heb ik geen extra kosten gehad voor vervanging van slijtdelen. Geen remblokken of banden hoeven te vervangen. De wielen heb ik bij ca. 60.000km gewisseld (voor achter) en op deze manier doe ik meer dan 120.000km met een set banden. Netjes!

PROBLEMEN

  • 76.000 km

Laatste 10.000km heb ik 2x een probleem gehad, met het ontbreken (wegvallen) van de turbodruk. De auto heeft plots minder vermogen. Een keer resetten is dan de oplossing. Contact even uit, en weer starten en het volle vermogen is weer aanwezig. Wat me is opgevallen is dat dit beide keren plaats vond net voordat het regeneratieproces moest plaatsvinden.
Bij de volgende beurt zal ik het melden bij de dealer. Misschien is het een bekend probleem of zit er een foutcode in de computer opgeslagen.

Update bij 66.000km.
Turbodruksensor gaf problemen, zie ook hierboven. Schoonmaken van de sensor was niet de oplossing en ondertussen is de sensor vervangen.
Verder geen problemen tot nu toe.

Het probleem met het wegvallen van de turbodruk bleef aanwezig. Sterker: het werd alleen maar erger, soms 2x per rit. Telkens was resetten (contact uit en weer aan) de oplossing. Slechts 2x is het motorstoringslampje gaan branden. Na weer een bezoekje aan de dealer is de oorzaak gevonden. Een vacuumslangetje dat iets te los zat bij een aansluiting. Na vervanging van het slangetje gaat het nu al een paar maanden probleemloos.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.