Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk Essentia (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 CDTi 75pk Essentia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 18.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Opel Corsa
- 35.000 km
Deze auto heb ik in de lease gekregen is van allerlei gemakken voorzien; navigatie, boardcomputer, electrische ramen, radio CD speler en airco. De Corsa is prima, maar blinkt nergens in uit. In het geheel en ik niet enthousiast over de Corsa, en dit komt omdat de auto niet doordacht is. Basis is de auto prima, hij brengt je van a naar b. In de details gaat de auto echter totaal de mist in naar mijn mening, en die kleine details leveren bij mij veel ergernis op. De grootste ergernis zit in het onderstel. De veering is veel te hard. Elke kiezel op de snelweg voel je. Het resultaat zou daarvan bij een normale auto echter zijn dat de wegligging goed wordt, dat was ook het geheim van de oude mini's. Niets is echter minder waar. De wegligging is niet slecht, maar ook niet goed. Bij noodstops trekt de auto bijvoorbeeld altijd naar links en bochten moeten met lage snelheden genomen worden. Een andere ergernis zit in de dode hoeken, die zijn namelijk echt gigantisch. De vorm van de buitenspiegel werkt dit nog extra in de hand. Volgende ergernis is de hardheid van de stoelen. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een kwestie van smaak is, maar het is alsof je op een keukenstoel zit. Bovendien geven de stoelen totaal geen zijdelingse steun, maar dat maakt dan weer niet veel uit, want de bochten worden toch langzaam genomen. Ik kan met mijn bijna twee meter geen goede positie in de stoelen krijgen, ookal zijn ze in hoogte te verstellen en kan het stuur ook alle kanten op. De volgende ergernis betreft de zonnekleppen voorin. Deze zijn zo vorm gegeven dat ze niet de ruimte boven de binnenspiegel opvullen, juist hier staat de zon vaak (ik weet ook niet hoe dat komt) en dan heb je er dus helemaal niets aan. Mijn Citroen Visa uit 1985 was al uitgerust met deze feature! Volgende ergernis; het tegenvallende verbruik. De boardcomputer geeft aan dat ik een gemiddeld gebruik heb van 6 liter op 100 kilometer. Dat is net iets zuiniger dan 1 op 16! Dat noem ik niet zuinig. Ik weet de verklaring wel overigens; de motor maakt te veel toeren op de snelweg, het wegtype waar ik het meest te vinden ben met de cruise-control aan overigens. Een zesde versnelling was wellicht een uitkomst geweest. Aan de ene kant onzuinig, aan de andere kant niet snel, zeker niet bij lage toeren. Pas boven de 2000 toeren komt er enige vaart in de motor. Bovendien produceert de motor echt het geluid van een trekker... de PSA diesels zijn zó veel gesiviliseerder dan deze diesel. Andere ergernis is de airco. Die werkt wel, maar heeft de kracht van en kabouter die door een rietje blaast, ook irritant dus. De laatste twee ergernissen zijn van een wat meer ondergeschikt belang. De eerste, zeer tekenent voor de auto, is het muntvakje. Deze auto wordt alleen in Europa verkocht volgens mij. Welke briljante geest bij Opel heeft dan bedacht dat dit zo uitgevoerd moet worden dat er geen Euro's in passen! HEt laatste punt is de vorm van de auto. Die is prima. De mijne is uitgevoerd in lichtblauw, prima kleur. Maar er is op dit moment zo veel mooiers te koop! Een Fiat Grande Punto is qua vorm zo veel mooier bijvoorbeeld...
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties2
- Comfort1
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.