Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk Enjoy (2007)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTi 75pk Enjoy (2007)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTi 75pk Enjoy
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst111.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 51.000 km

In september was het dan zover. Mijn eerste (lease) auto stond klaar bij de dealer. Via mijn
werkgever heb ik de beschikking gekregen over een Airblue metallic Opel Corsa 1.3 cdti 75 pk
business, voorzien van een fraai geintegreerd navigatiesysteem (cd nav 60).
Inmiddels heb ik zo’n 25000 km met de Corsa gereden en wordt het tijd om de balans op te
maken. Hoe bevalt de kleine kilometervreter uit de ’Opelstal’?

Exterieur
Ik was voorheen nooit zo gecharmeerd van het merk Opel, maar ik moet toegeven dat de nieuwe
Corsa best goed oogt. Zeker in de 3-deurs uitvoering is het een frisse en sportieve verschijning,
met veel Astra GTC trekjes. Schoonheid heeft ook zijn prijs, want de schuin aflopende achterruiten
zorgen voor erg grote dode hoeken links en rechts; goed opletten dus!

Interieur
Het interieur is ruim en goed toegankelijk. De comfort stoelen hebben een redelijk lange zitting
en zitten ook op langere ritten prima. Het interieur is daarnaast netjes afgewerkt, zeker in
vergelijking met de concurrentie. De Peugeot 207, de fiat Grande Punto en de Ford Fiesta scoren
op dit punt stuk voor stuk minder. De Opel afwerking is echter nog niet van VW Polo-kwaliteit.
Hiervoor zijn er tijdens het rijden te veel piepjes en kraakjes hoorbaar.
De kofferruimte is ruim genoeg voor dagelijks gebruik en voorzien van handige zaken als een
dubbele bodem en een traps verstelbare achterbank. Bij een neergeklapte achterbank is een
koelkast of vaatwasser zo vervoerd. Niks op aan te merken.

Uitvoering
De business uitvoering gecombineerd met het af-fabriek navigatiesysteem maakt de Corsa
behoorlijk compleet. Het businesspakket omvat onder meer comfort seats, cruisecontrol,
airconditioning en een geluidsinstallatie met 6 speakers. Helaas had ik zelf geen zeggenschap over
de uitrusting, want de auto schreeuwt om lichtmetalen velgen. De plastic wheelcovers doen denken
aan de doppen waarmee de Opel Omega in 1989 werd uitgevoerd en geven de auto een nogal
’basic’ uitstraling. Je hebt op het eerste gezicht niet het idee te maken te hebben met een auto van
ruim 21000 euro. Het navigatiesysteem, de carkit en de metallic lak drijven de prijs immers aardig
op.
Het optionele navigatiesysteem oogt fraai en is gebruiksvriendelijk, maar is zijn meerprijs van
1500 euro niet waard. Het systeem raakt namelijk letterlijk vaak de weg kwijt, zoals bijvoorbeeld in
de centrumgebieden van Tilburg, Zaanstad en Utrecht. Zodoende bereid ik mijn routes alsnog via
kaarten en routeplanners voor. Koop maar gewoon een Tomtom luidt mijn advies.

Motor/ prestaties
Wie de contactsleutel van de Corsa cdti omdraait, wordt geconfronteerd met een diesel die erg
humeurig tot leven komt. Het 1,3 cdti blok klinkt nog vele malen rauwer dan de tdi’s van de VAG.
Al op lage snelheid dringt de nagelende dieselbrom nadrukkelijk door tot het interieur. Tot de 50
km/h wil de Corsa aardig versnellen. Althans, als je hem goed op toeren houdt (2500-3500).
Onder de 2000 toeren per minuut geeft de cdti namelijk niet thuis. De indruk dat we hier niet met
een strepentrekker te maken hebben wordt verder versterkt op het moment dat we de snelweg
oprijden. Met 120 km/h invoegen vergt geduld en anticiperend vermogen, want er zijn heel wat
meters voor nodig. Eenmaal op kruissnelheid zoek je tevergeefs naar een 6e versnelling, want de
auto is bij 120 km/h in 5 erg lawaaiig. Het leed wordt enigzins verzacht door de uitstekende
geluidsinstallatie, die het gebrom moeiteloos weet te overstemmen. Conversaties met de
achterpassagiers moeten bij haast echter tot op de plaats van bestemming worden uitgesteld.
Op het moment dat het gas dieper wordt ingetrapt (het is hier al meer geschreven), lijkt het blok
wel mooier te gaan lopen. Een topsnelheid van dik 175 m/h ( op de teller) voor een diesel met 75
pk valt daarnaast niet tegen.
De versnellingsbak laat niet alleen punten liggen als het gaat om het ontbreken van het zesde
verzet, maar ook door het hakerige karakter van het schakelmechanisme. Filerijden met deze 5-
bak is geen pretje. In de eerste versnelling is de Corsa stoterig en nerveus. In de tweede
versnelling begint de Corsa binnen no-time te ’hikken’ en slaat de motor snel af. Zodoende kost
het grote moeite om de Corsa vloeiend door het fileverkeer te laten rollen. Een groot minpunt voor
de hedendaagse randstedeling dunkt me.

Wegligging
Qua wegligging scoort de Corsa echter wel veel punten. De Corsa laat zich eenvoudig met hoge
snelheid door bochten sturen en reageert voorspelbaar. De vering is voor een kleine auto
behoorlijk comfortabel. Alleen op groffe oneffenheden wordt de Corsa soms wat stoterig. Remmen
doet de Corsa uitstekend. De remweg is bijzonder kort.

Verbruik
Het gebrek aan vermogen en het hoogtoerige karakter van de motorisering zorgen ervoor, dat je
bij normaal meerijden in het verkeer, het gas regelmatig moet vloeren. Ook begeef ik mij dagelijks
enkele uren in de file. Tegen deze achtergrond is een gemiddeld verbruik van 5,6 liter op 100
kilometer over 25000 km zeker niet slecht. Het cdti blok verbruikt overigens nauwelijks olie.

Conclusie
Terugblikkend op de vraag hoe de Corsa bevalt, concludeer ik dat Opel Corsa 1,3cdti 75pk zeker
geen verkeerde auto is. De Corsa scoort hoge ogen qua concept: de auto oogt eigentijds, is ruim
en relatief comfortabel. De motorisering van deze variant weet echter niet te overtuigen. Hoewel de
cdti 75pk beslist beter presteert dan de 1,2 en 1,4 liter benzinevarianten, zal ik iedere
kilometervreter die voor de keuze staat, aan willen raden om de 90 pk variant te bestellen. Niet
zozeer de betere prestaties geven hierbij de doorslag, maar eerder het lagere geluidsniveau door
de aanwezigheid van een 6e versnelling.

Plus:
- afwerking interieur
- weggedrag
- verschijning

Min:
- versnellingsbak
- Interieurventilatie (aanjager)
- vermogen

Update oktober 2008
We zijn een jaar verder en inmiddels staat er 51.000 kilometer op de teller. Hoe bevalt de auto na
een jaar? Over het algemeen bevalt de auto nog altijd goed. Er hebben zich nog geen grote
gebreken voorgedaan en de Corsa bewijst zich als een prima auto om de woon-werk kilometers
mee af te leggen.
Er zijn echter wel twee zaken die me opvallen. Allereerst is er het gemiddelde verbruik dat het
afgelopen half jaar (26.000km) aardig is toegenomen.
Inmiddels ligt het gemiddelde verbruik op 6,4 liter op 100 kilometer tegen een fabrieksopgave van
4,2 liter op 100 kilometer. Een stevige afwijking dus.
Dit verbaast me wel. De auto rijdt namelijk alle kilometers op Shell VPower en ik check regelmatig
de bandenspanning. Bovendien rijd ik nog altijd het zelfde woon-werk tracé met veel files, overal
100 km limiet en met veelvuldig gebruik van de cruisecontrol.
Mogelijk is de airconditioning hier de boosdoener die tijdens de voorjaar- en zomerperiode een
behoorlijke aanspraak doet op het toch al niet overmatig aanwezige motorvermogen. Overigens
lees ik bij meerdere reviews over auto\'s die zijn uitgerust met de 1,3 cdti/multijet over
tegenvallende verbruikscijfers. Een bekend fenomeen kennelijk.

Het tweede punt dat me steeds meer begint te storen is het gekraak van de auto dat opdoemt bij
scherpe bochten (zoals rotondes) en bij drempels ter hoogte van de B-stijl. Dit doet wat afbreuk
aan de kwaliteitsbeleving van het verder prima ogende interieur. Mogelijk kan hier nog wat aan
gedaan worden. Puntje van aandacht voor de 60.000km beurt.

PROBLEMEN

  • 51.000 km

- voor en achterschade als gevolg van een kettingbotsing bij km stand 1564
- de airconditioning koelt niet voldoende; wordt bij komende beurt nagekeken. Deze problemen zijn
inmiddels opgelost. De airco doet het weer prima.

bijna klokje rond...

  • 98.000 km

Inmiddels krap een ton met de Corsa afgelegd. Een beurt bij 93000km bracht geen bijzonderheden aan het licht. De auto maakt echter wel regelmatig een zoemend geluid en is onacceptabel lawaaiig. De auto heeft hiervoor al een hele dag bij de dealer gestaan, maar het geluid kon niet worden gelokaliseerd. Kennelijk niks om ongerust over te worden, maar comfortabel is anders.
Het verbruik is inmiddels toegenomen tot 6,8l op 100km Dit hangt mogelijk samen met de vele file- en stadskilometers die ik op dit moment maak.

Het interieur maakt ondanks zorgvuldig onderhoud al een behoorlijk uitgeleefde indruk. De bestuurdersstoel is doorgezakt de linkerwang ervan glimmend door slijtage, de knoppen van het stuurwiel zijn volledig afgesleten en het dashboardkastje komt met enige regelmaat uit het dashboard storten (schanier afgebroken, geen garantie) en het materiaal van het dashboarddeksel is extreem krasgevoelig. De mat aan de bestuurderskant is ook volledig versleten en zit vol gaten.
De interieurafwerking is duidelijk niet berekend op het intensieve gebruik. Wel jammer, want technisch is het een prima auto. En het kan ook anders..zoals bijvoorbeeld bij VW...

het doek valt...

  • 111.000 km

In verband met een nieuwe baan bij een andere werkgever heb ik de Opel Corsa in moeten leveren en valt het doek voor deze review. Het afscheid viel me niet zwaar. De auto heeft het al die kilometers prima gedaan, maar ivm de karige motorisering en het hoge geluidsniveau heeft de auto me nooit echt helemaal enthousiast gemaakt. Gezien het matige comfort en de na verloop matige stoelen heb ik besloten een op autovlak een flinke stap voorwaarts te maken.
Zodoende heb ik een Volvo s60 2,4d Edition aangeschaft, een verademing in alle opzichten. Zodra ik wat meer kilometers heb gemaakt zal ik hiervan ook mijn ervaringen delen op deze site.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.