Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk Cosmo (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.0 Turbo 90pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 500 km |
De eerste kilometers...
- 500 km
Voordat ik mijzelf eindelijk ging/kon verlossen van de 'oude vertrouwde' Opel Corsa B heb ik serieus rondgekeken naar verschillende auto's in het A/B-segment. Ik ben redelijk Duits georiënteerd en heb dus gekeken naar Audi A1(zeer kostbaar)en VW(kostbaar, ook niet echt bijzonder aantrekkelijk model) en Seat Ibiza(serieus overwogen, maar minder interieur). Tevens ben ik op de Autorai de Mazda 2 tegengekomen. Het interieur was echt leuk vormgegeven en ben zelfs een testritje wezen maken vanwege de skyactive motor. Alles was in principe prima aan deze auto, maar ik vond de deurpanelen/ dashboarddelen wel erg 'besmettelijk' voor viezigheid. Als ik mijn hand even langs het paneel haalde, kwam er gelijk een witte streep op te zitten. Dit was prima te verwijderen, maar dit zat mij toch niet lekker. Ik ben ter vergelijking diezelfde dag nog even langs opel dealer geweest om een ritje te maken in de Opel Corsa E. De nieuwe 1.0T motor van Opel voelt soepel en lekker pittig aan. Hier kon de Mazda niet tegenop. Ik was overtuigd en ben die dag gebleven bij mijn 'oude vetrouwde' merk Opel. Ik ben meteen tot kopen overgegaan.
Bij aflevering van de Corsa E speciaal gevraagd de auto niet te laten wassen of te behandelen. Zo gezegd, zo gedaan en ben ik 2 dagen bezig geweest om de auto volledig te detailen. Dit houdt in dat de lak van auto grondig is gewassen volgens een vooraf bepaalde stappenplan en uiteindelijk is voorzien van een Coating. Opvallend was dat de auto weinig lak imperfecties had en dat er dus daadwerkelijk zorg is gedragen voor een veilig transport.
Tijdens een dergelijk proces kom je erachter dat de auto echt degelijk is gebouwd. Alles doet, tot op een zekere hoogte natuurlijk, kwaliteit uitstralen. Dit geldt ook voor alle draaiende onderdelen zoals de deuren en de motorkap. Alles is lekker zwaar en voelt degelijk aan. Dit ga ik uiteraard wel voelen in de portemonnee, maar het komt de beleving ten goede.
Bij de eerste ritjes was ik verbaasd over de souplesse waarmee ik kon wegrijden. Echt heerlijk zo'n turbo die al laag in de toeren oppakt. De 6-bak zorgt ervoor dat de snelweg een rustig en zuinige beleving word. Wel moet ik even wennen aan het 'snelle' schakelen, wat een dergelijke bak vraagt. Gelukkig is de handbak trefzeker en wil je zelf ook lekker doorschakelen. Qua geluid in de auto hoor je vrijwel niks, tenzij je even lekker op het gas gaat staan. Een mooi roffeltje doemt dan op uit het motorruim wat, ondanks de 3 cilinders, een lach op je gezicht tovert. Wat een heerlijk ding zeg!
Er zitten teveel opties op om te noemen. De belangrijkste noem ik hieronder. Goed is om te melden dat de 'Bringo' navigatie nutteloos is en dat je voor de applicatie die hiervoor nodig is (69 euro) je beter een garmin/ TomTom kan kopen. Verder ben ik blij met het geluid en de aansturing hiervan via het scherm/ stuur. Tijdens het bellen ben je aan beide kanten goed te verstaan. Ik moet nog wel even wennen aan de climat control/ sensoren, maar ik kom natuurlijk uit een auto van 16 jaar oud...
Ik ben verder nog geen rare/ irritante geluidjes tegengekomen. De reis verloopt geruisloos en ik verwacht de komende tijd ook niet tegen problemen aan te lopen.
Het verbruik is nu volgens de computer
1:16,7 , waar ik verwacht dat dit nog wel ietsjes beter gaat worden. Nu eerst maar eens de 'gratis' liters wegrijden, dan zie ik wel verder.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.