Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)

autoreview

Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo (2015)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst2.928 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 583 km

Hallo allemaal! Allereerst bedankt voor het lezen.
Ik rijd deze Corsa pas 12 dagen en heb er nog maar 600 kilometer mee gereden, maar gezien het geringe aantal reviews van de nieuwe Corsa (eigenlijk maar 1 nuttige), leek het me een goed idee om alvast mijn bevindingen hier te posten. Daarbij weten jullie na het lezen van mijn andere reviews wel dat er regelmatig updates komen.

Allereerst de aanschaf en waarom in hemelsnaam een Corsa? Heel simpel. De Polo was total loss, dus moest er een andere komen. Eisen: minimaal b-segment, schuifdak, stoelverwarming en als het kan navigatie. Tweedehands ging hem dat niet echt worden als ik er qua bouwjaar en kilometerstand niet op achteruit wilde gaan, dus dan maar geld bijleggen. Nu waren ze tweedehands iets dikker gezaaid, maar werd het verschil met een hele nieuwe te klein. Eigenlijk bleef daar als enige kanshebber de nieuwste Seat Ibiza 3-deurs over en wel in Fr Connect uitvoering met opties als panoramadak, 17 inch, upgrade drive etc. Leuke auto en kreeg ongeveer 1750 euro korting vanwege geen inruil, maar levertijd eind september. Nieuwe Polo en Fabia waren met minder opties een stuk duurder (werk zelf bij een VAG-dealer). Dan maar eens kijken bij de garage die ernaast zit en waar wij en mijn opa en oma jaren klant zijn (geweest). 3 van de 4 merken die ze daar hebben vielen af door het niet kunnen leveren van een schuifdak. Bij Opel liepen op dit moment wat registratievoordeelacties. Er stond een leuk aangeklede Corsa in de showroom met een schuifdak, maar de prijskaart gaf ruim 22500 euro aan. Ik wilde tot maximaal 18500 gaan. Echter was van die 22,5 nog geen korting af en na een beetje onderhandelen, kwam hij uit op 18500 euro. Gezien de sterkere motor dan de Ibiza, nog wat meer luxe, beter op de markt liggend bij inruil (5-deurs in anonieme kleur doet het beter dan 3-deurs in felblauw), een cataloguswaarde van 3000 euro meer voor eenzelfde aanschafbedrag en last but not least binnen een week kunnen rijden, hebben mij doen besluiten de Corsa boven de Ibiza te verkiezen.

Dit is hem dan geworden:
Opel Corsa 5 deurs 1.0 Turbo 115 pk Cosmo
Opties: Cosmo+ pakket (elektrisch schuif/kanteldak, stoel-+stuurverwarming, getint glas achter),
Advanced Intellilink pakket (o.a. 7 inch touchscreen met bluetooth en navi via app op telefoon, DAB radio, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, dodehoek waarschuwingssysteem en automatisch inparkeren),
Reservewiel,
Zelf heb ik er nog een dubbele kofferbakbodem aan toegevoegd (88 euro).

Dit is echt een aanrader, je hebt een kleine bergruimte voor spul dat je niet wilt zien en niet ten koste gaat van je aflegruimte, anderzijds is ook de hoge tildrempel weg.
Dit alles in de kleur Shiny Rock met beige interieur.

Zoals gezegd heb ik een fikse korting gekregen, dus voor 18500 euro mocht ik hem rijklaar (incl. luxe kentekenplaten en Waxoil, waarvan die laatste voor mij niet had gehoeven).

Al met al een hele chique verschijning, mede door de chique kleur, licht interieur en chroomaccenten overal. Ook de velgen (16 inch) zijn meer van het chique dan het sportieve soort.

Uiterlijk:
Over smaak valt niet te twisten. Ik vond persoonlijk het exterieur van de Polo veel mooier. Van veel mensen heb ik echter gehoord dat ze de Corsa, in ieder geval zoals deze is dan, mooier vinden. Ik vind het design er in ieder geval wel goed op vooruit gegaan t.o.v. het oude model. Hij smoelt best leuk en agressief en de achterkant vind ik net iets minder saai dan bij de Polo. Maar nogmaals, dit is allemaal persoonlijk natuurlijk. Vast staat in ieder geval wel dat je er goed mee voor de dag kunt komen.

Ruimte:
Dit valt me echt alles mee. Ik ben zelf bijna 1,95 m en mensen tot de 1,80 m kunnen dan nog goed achter mij zitten. De passagiersstoel staat iets verder naar voren, dus de mensen die daar achter zitten, kunnen nog iets beter toeven. Met zijn drieën daar zitten is niet zo prettig. Op het middenstuk van de bank kun je niet lekker zitten, zit geen hoofdsteun en de auto is er eigenlijk wat te smal voor. Nu is een b-segmenter natuurlijk ook niet gemaakt om 5 hele lange mensen in te vervoeren. Vast staat in ieder geval wel dat hij een stuk praktischer is dan de Polo. Dit komt natuurlijk mede door de 5 deuren en hij is voor mijn gevoel iets langer. De beenruimte is ook net iets meer. De hoofdruimte vind ik niet zo geweldig. Achterin krijg ik het zelfs een beetje benauwd omdat ik recht tegen een richel met leeslampjes aankijk dan (zonder schuifdak is dit minder). Voor kan ik mijn stoel niet al te hoog zetten, omdat mijn haren dan langs het dak schuren. De kofferbak is, mede door die dubbele bodem, voldoende praktisch en ruim. Hier kom ik niets tekort, ook niet t.o.v. de Polo. De zitpositie vind ik echt stukken, maar dan ook echt stukken minder dan in de Polo. Wijlen mijn Highline had lekkere sportstoelen die me goed vast hadden en ik had een middenarmsteun. De stoelen waren voor mij lang zat. In de Corsa zit ik echt stukken beroerder. De stoelen zijn te vlak, de zitting is veel te kort voor mij, ik voel iets raars in mijn rug en moet in scherpere bochten moeite doen om niet al te veel uit de stoel te hangen. Mensen die veel kilometers maken, kunnen beter voor een andere versie met andere stoelen kiezen. Die zijn namelijk wel leverbaar, maar helaas niet op de Cosmo.

Het rijden:
Daar gaat het natuurlijk allemaal om. Recensenten waren in ieder geval lovend over deze nieuwe motoren van Opel en dan reden ze vaak ook nog de 90-pk versie. Kun je nagaan als je er 25 meer hebt. Ik kan er kort over zijn: hij rijdt stukken lekkerder dan de Polo. Hij is ontzettend vlot en je kunt hem erg schakellui rijden. In zijn 4 40 rijden en dan nog een beetje vlot accelereren is echt geen probleem. Houd je hem in een lage versnelling, dan is het echt fun met dit motortje en wil die echt onder je vandaan scheuren terwijl hij een lekker roffeltje geeft. Dit doe ik natuurlijk bijna niet in deze inrijdperiode. De auto is gekoppeld aan een 6-bak en dat is echt erg fijn. Zo kun je ondanks de drie cilinders toch zorgen voor een rustige loop op hogere snelheden. Hij schakelt dan ook echt als een mes door de boter. Echt een bak waar je lekker mee in de weer wilt zijn. Ik had liever een highway-stand gehad. De 90- pk variant heeft natuurlijk dezelfde techniek, dus die zal de zelfde prettigheden hebben als deze versie, maar als je echt van doorrijden houdt, zal de 115 pk je echt niet teleurstellen. Verder is het echt een heerlijke auto om in te rijden is die Corsa. Alles gaat vlot en soepel en de koppeling heeft een duidelijk aangrijpingspunt. Een toppertje en een van de fijnste auto’s waar ik ooit in heb gereden! Wel een nadeel vind ik de ontzettend lichte besturing waar je zeker op de snelweg last van hebt. Ben ook continu een beetje aan het bijsturen. En dan te bedenken dat er ook nog een van Fiat afgekeken city-modus op de bekrachtiging zit voor extra licht sturen.

De luxe:
In deze duurste Cosmo zit standaard al veel poespas. Zo noem ik climate control, cruise control, regen- en lichtsensor met automatisch dimmende binnenspiegel, Xenon met bochtverlichting, 16 inch lichtmetaal, chroomaccenten aan de buitenkant, half leer (of liever gezegd: skai), Ambientverlichting interieur, boordcomputer, lederen (overigens fantastisch in de hand liggend) stuurwiel en pookknop etc. Tel daar de opties bij op die ik heb genoemd in bovenstaande en je hebt echt een waanzinnig luxe auto waarin niets meer te wensen overblijft. Wat ik wel echt belachelijk vind, is dat zowel elektrische ramen als een middenarmsteun niet standaard zijn en sterker nog, niet eens te bestellen zijn. Schaam je, Opel! De bochtenverlichting vind ik echt helemaal niets toevoegen. Bij de Polo waren de mistlampen veel groter, dus was de lichtopbrengst ervan ook een stuk beter, omdat een bocht over een veel breder en groter vlak werd verlicht. Bij de Corsa is het net of je een spotje in een loods aanzet. Totaal nutteloos, vind ik dan. Ook een nadeeltje vind ik dat er geen coming home functie op de lampen zit. Ze gaan wel aan als ik de auto in het donker ontgrendel, maar als ik de auto in het donker uitzet, gaan ze direct uit. Dan iets wat je echt niet gaat geloven. De Corsa heeft geen make-up spiegeltje voor de bijrijder en wel voor de bestuurder! Hoe verzin je het zeg! Het wordt de meeste ijdeltuiten die met me meerijden dan ook niet in dank afgenomen dat ik deze auto heb genomen. De Parkeersensoren werken goed, je auto wordt op het display tussen de klokken in weergegeven als ze zijn ingeschakeld en de achteruitrijcamera heeft best een redelijk beeld. Automatisch inparkeren moet je niet doen als je haast hebt, maar wel als je absoluut niet kunt fileparkeren. Dan is dit systeem echt een uitkomst en zet hij hem er snaarstrak in. Wel weer met het stuur recht trouwens, dus dat is weer iets lastiger bij het verlaten van de parkeerplaats. De boordcomputer vind ik niet prettig werken, je hebt 2 menu’s en de gegeven info daar vind ik of niet boeiend of vaag. Wel vind ik het prettig dat de verbruiksmonitor wat minder onrustig is dan die in de Polo. Deze houdt het gemiddeld verbruik wat langer vast in plaats van dat het 20 keer per rit verandert. Daarentegen vond ik de climate control van de Polo weer prettiger, altijd op 19 graden en dan auto en dan hoorde je hem niet, hier word je bijna van je stoel geblazen in de auto-stand. Zeker bij temperaturen onder de 21 graden.
Ten slotte de stoelverwarming. Op de Polo zaten 2 standen, hierop maar 1 dus ik was eerst een beetje sceptisch over hoeveel warmte ervan af komt. Het tegendeel is echter waar. De stoelen worden echt bloed- en bloedheet en na 5 minuten zit je echt vastgeschroeid aan je stoel. Zal ik in de winter wel meer waarderen, evenals de stuurverwarming die ik een enkele keer aan heb gehad, maar natuurlijk extra fijn is na het krabben van je ruiten in de winter.


Intellilink:
Op zich leuk bedacht en ziet er fraai uit, maar geef mij maar de RNS terug uit mijn Polo. Het idee is leuk, maar het blinkt allemaal niet uit in bedieningsgemak. Je bent sowieso je cd-speler kwijt, alles moet via je smartphone (wat voor mij als jeugdige natuurlijk geen probleem is, maar voor ouderen wel), de navigatie is ronduit slecht, de zenderontvangst is maar matig en er zit tussen iedere zender een volumeverschil. Wat bij de ene zender bijna onhoorbaar is(vooral bij DAB), daarbij springen op een andere zender nog net niet de ruiten eruit. Erg vervelend dat ik minstens 5x per rit zit te hannesen met de volumeknop. Bovendien vind ik alle knopjes maar traag werken. Wel vind de Corsa mijn telefoon sneller, maar eenmaal gekoppeld, werkt het beduidend minder. Ik kan geen spraakcommando’s ingeven en letter voor letter de naam van een contact invoeren is er ook niet meer bij. Nu moet je het in een groep van mensen met dezelfde beginletter zoeken. Wel is de geluidskwaliteit bij het bellen goed. Ook een voordeel is dat er genoeg externe aansluitingen zijn. De navigatie is echt helemaal 3x niks. Het systeem werkt via een app op je smartphone die je, als je alle kaarten downloadt en de app zelf erbij zomaar 4 GB!!! van je interne geheugen kost, zonder mogelijkheid hem op sd-kaart te zetten. Dit heb ik op mijn huidige telefoon niet eens meer vrij staan, dus heb de trial gekocht van de app (Bringo) en die op mijn oude telefoon gezet, een Samsung Galaxy s2. Daar werkt het allemaal wel op, maar enorm omslachtig en traag. Je kunt wel alle instellingen aanpassen en een mooie 3d-weergave met een Corsa of Adam (weet eigenlijk niet wat het is) weergeven, maar je gaat er alleen nooit mee op de plaats van bestemming komen. De stem en aanwijzingen op de kaart spreken elkaar zelfs tegen. Echt, ze kunnen beter mijn schoonmoeder zonder leesbril de kaart van Polen in het Swahili voor laten voorlezen, dan kom ik nog eerder op plaats van bestemming aan. En geloof mij maar: je luistert ook liever naar de verhalen van je schoonmoeder over de buurvrouw dan dat je naar deze vreselijke stem moet luisteren. En dan te bedenken dat de app 70 euro kost. Daar koop ik wel een mooie tomtom voor of een navigatie-app op mijn telefoon. Ook onhandig is dat het geluid van de radio uit is als die verschrikkelijke stem erdoorheen komt zetten met een melding dat ik een rotonde die over 5 kilometer komt bij de eerste afslag moet verlaten. De eerste corsa’s hadden dit intellilink pakket gratis en het is het op zich ook wel waard door de parkeerassistentie e.d., maar misschien is de standaard radio met parkeersensoren voor en achter(395 euro) wel de prettigere optie, heb je nog 600 euro over voor een beetje redelijke navigatie.

Verbruik:
De eerste tank heeft 1 op 13,1 gedaan. Gelukkig in Duitsland afgetankt, dus dat scheelt mooi een paar euro. Het zal als hij ingereden is nog wel iets beter worden, dit waren ook enkel stadsritten met regelmatig gebruik van airco. Ik ga daar in de review niet te veel meer over uitweiden, want ik ga gewoon een verbruiksmonitor bijhouden, dus voor verdere info daarover verwijs ik jullie daarheen.

plussen en minnen:
+ prima rijeigenschappen
+ ziet er best kek uit
+ aan luxe geen gebrek

minnen:
- belabberde geluidskwaliteit i.c.m. irritante Intellilink
- zitpositie niet optimaal
- bij sommige drempels rammelt het onderstel een beetje en na gebruik van stoelverwarming wat kraakjes in de stoel
- zware auto, hoge wegenbelasting

Dat was het wel voor nu, alvast bedankt voor het lezen en tot de volgende update.

Irritant kraakje

  • 2.928 km

Vandaag voor het eerst met de Corsa teruggeweest naar de garage. In de bestuurdersstoel zat namelijk een enorm harde en irritante kraak bij optrekken, afremmen en bochten. Ze hebben de boel gesmeerd en afgesteld en het zou nu verholpen moeten zijn. Meestal komt het na een tijdje vanzelf weer terug is mijn ervaring, maar in dat geval zou de dealer er een nieuw zitvlak in zetten.

Ook heb ik even laten kijken naar de hellingassistent. Hij zou erop moeten zitten, maar van de werking ervan heb ik nooit iets gemerkt, ook al moet ik toch echt elke dag over een steile helling met een stoplicht heen naar huis. Volgens de dealer werkt het prima en zij hebben het getest op de helling naar de kelder. Die dingen zijn dan ook wel extreem steil, dus slecht van Opel dat het systeem niet bij iets minder steile hellingen dan dat in werking treedt. Niet dat het een ramp is, want vroeger hadden we die systemen ook niet, maar wel al hellingen, echter was bij mijn Polo toch wel iets beter voor elkaar. Ook vind ik de auto erg snel beslaan en het verbruik is met 1 op 13 gemiddeld niet echt zuinig te noemen. Laatste zeikpuntje is dat de ramen bij mij wel erg snel beslaan. Verder bevalt de Corsa uitstekend, maar de volgende gaat er wel weer een van VAG worden, aangezien ik niet echt een klik met (deze) Opel heb.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.