Opel Corsa 1.4 Bi-Fuel Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4 Bi-Fuel Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 52.552 km |
KM-stand laatst | 133.727 km |
OPEL CORSA-E
- 133.727 km
Dag beste lezers,
Na lang wikken en wegen toch besloten om als absolute leek een review te schrijven van mijn trouwe reisgenoot van de afgelopen paar jaren. Met veel liefde en plezier lees ik hier bij autoweek reviews van anderen en dacht nu ik deze trouwe rode autohond in ga ruilen voor een nieuwe auto vond ik het wel zo 'eerlijk' om mijn ervaring te delen met anderen.
Korte inleiding:
Mijn aller eerste stalenros was een VOLKSWAGEN POLO COUPE FOX 33 KW U9 (DL-XJ-12) waar ik destijds rete trots op was. De tweede stalenros werd een 1.2 ecoFLEX Bi-Fuel Cosmo (Opel Corsa). Dit was een grote stap vooruit en voelde mij dan ook destijds de hemel te rijk met de nieuwe aanwinst. Het rijden op LPG met een "fabrieks-af" installatie beviel mij goed en was uiterst tevreden hoe mijn GM product dit deed. Toen kwam de dag dat ik met mijn enigszins domme kop op marktplaats ging om te zien hoeveel mijn auto nog waard zou zijn en ik de Opel Corsa-E tegenkwam. Daar stond ze dan, een 5-deurs en met iets meer oempfffff (voor mij dan).
De auto heb ik gekocht in een semi opwelling en geen dag spijt van gehad. Door een verandering in werk ben ik naar Duitsland gegaan en heb de auto meegenomen. Het meenemen was achteraf wellicht financieel enigszins stom, maar toendertijd gevoelsmatig de beste keuze.
Voor een B-klasse had deze auto mij veel te bieden. Genoeg ruimte, afdoende vermogen voor mijn gebruik en vooral voldoende praktische gebruiksmogelijkheden. De bestuurdersstoel geeft genoeg steun voor een comfortabele rit van circa 2 uur, maar alles daarboven werd voor mij persoonlijk een beetje een zoektocht naar de beste positie. Met enige regelmaat reed ik van Hamburg naar München en dan was ik aan het einde toch wel redelijk op, met name mijn onderrug vond deze ritten uitdagend. De achterbank heb ik persoonlijk weinig te zoeken gehad, maar was voor de sporadische zitter prima.
De auto daagt absoluut niet uit tot sportief rijden, maar met wat moeite en wind mee kan je toch de 180 km/h behalen. Neem dan liever geen lekkere bochten want dan word het toch wel zéér spannend. De besturing is redelijk tot zeer afstandelijk en helaas was de auto ook niet erg spoorvast. De auto is meerdere malen uitgelijnd en reed altijd op Vredestein banden (zomer & winter), maar ze was altijd een beetje zoekende naar mijn mening.
Het windgeluid tijdens het rijden ging exponentieel omhoog met het rijden boven de 110 km/h. Dat valt natuurlijk de auto niet geheel aan te rekenen, hallo b-klasse autootje maar de radio ging daardoor altijd vrij hard aan bij mij.
De verlichting van de auto was niet om naar huis toe te schrijven als ik eerlijk ben. Natuurlijk zijn de ontwikkelingen mbt autoverlichting vrij snel gegaan de laatste paar jaren maar ik vond al snel dat het meer&beter kon/zou moeten. De kentekenverlichting vond het minimaal 1 keer per jaar nodig om kapot te gaan en hetzelfde gold voor de koplampen. Beide waren ze eenvoudig op te lossen/vervangen maar vond het opvallend. Een gigantisch gemis vond ik persoonlijk een automatische dimmende binnenspiegel bij deze uitvoering. Gekeken naar het achteraf laten inbouwen, maar dat was wel een erg duur geintje dus niet gedaan.
Het infotainment gedeelte (het Intellilink systeem) was een van de zwakkere punten van de auto. De gene die dat bedacht heeft, mag zijn werk neerleggen en opzoek gaan naar wat anders als je het mij vraagt. Het was vaak trager als dikke stront in de winter en vastlopen vond het systeem ook gezellig. De DAB ontvangst was zowel in NL als in DE slecht en het handsfree bellen was mogelijk maar het klonk mega afstandelijk.
Dan de reden waarom ik zo blij was met de auto financieel gezien, het LPG-systeem en de kosten van tanken. Ik begon met tanken met deze auto voor 0,46 cent per liter en dan was de 34 liter tank vol voor 15 euro. Met een fluwelen voetje was +/- 400 km met een tank mogelijk en met mijn rij stijl was het 340-360 km. Voor de snelle rekenaars onder ons, dat is ongeveer 1 op 10.
Tanken was in het eerste anderhalf jaar dan ook een klein feestje als ik het moest vergelijken met mijn mede tankgenoten op benzine en soms zelfs diesel.
Helaas ligt de LPG prijs hier in DE zorond de 0,89 cent per liter op dit moment en begint ook mijn glimlach aan de pomp kleiner te worden. Het is steeds nog beduidend minder als het moeten tanken van benzine, maar de extra lol is er wel een beetje vanaf.
Op benzine (V-power/102 Aral) rijdt de auto trouwens makkelijk 1 op 22/23, maar dat heb ik in de jaren natuurlijk zoveel mogelijk proberen te vermijden.
Samenvattend:
De corsa was een trouwe reisgenoot die mij nooit heeft laten staan en altijd deed wat hij moest doen. Met 2 personen is het relatief lekker vertoeven in de auto en je kan voor kortere tijden ook prima met 4 personen op weg.
Het was een spaarzame auto zonder gekke kosten, behalve normaal onderhoud.
De auto gaat nu vervangen worden voor een KIA ceed SW phev omdat er een gezinsuitbreiding op komst is en ik eerlijk gezegd ook wel toe ben aan iets nieuws. Ik hoop dat de KIA voldoet aan de verwachtingen die ik er zelf aan stel in mijn hoofd, maar dat heb ik voor een groot deel ook zelf in de hand. Consequent stekkeren moet daarbij helpen financieel gezien en qua ruimte/nieuwe technologie zit het wel snor.
De Corsa vind het schijnbaar niet zo leuk dat ik haar ga verlaten en vond het vandaag nodig om de bobine de geest te laten geven en zodoende vervangen moest worden. Dat kan ik de auto niet echt aanrekenen, maar dacht wel even dit is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en betaalde de rekening van 502 euro. Afscheid nemen moet blijkbaar soms ook even financieel voelbaar zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.