Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk Online Edition (2018) #3

autoreview

Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk Online Edition (2018)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.0 Turbo 90pk Online Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf99.512 km
KM-stand laatst129.001 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding en beweegredenen

  • 99.512 km

Opzoek naar een waardige vervanger van de Peugeot 208 1.2vti 82pk 118nm een heerlijke wagen waar we bijna 20duizend kilometer probleemloos in hebben gereden.
Toen we keken naar een auto die minimaal 1000kg mocht trekken kwamen we uit bij de Peugeot 208 maar na anderhalf jaar sturen waarvan 5x op vakantie te zijn geweest met de caravan die 900kg beladen weegt. Kwamen we tot de conclusie dat de Peugeot met deze motor toch niet zo goed bij onze wensen past.
Ondanks alle tips van overige kampeerders of Peugeot rijders, andere belading of in 4 blijven rijden hoog in de toeren rijden. Kijk het helpt iets maar de motor heeft onderin gewoon te weinig trekkracht. Eerder was de Peugeot wegdoen geen optie, maar wegens privé veranderingen kwam deze optie toch in handbereik.
Bovendien moest aankomende juli de distributieriem gedaan worden, terwijl de verkoper destijds zei dat dit pas bij 180.000km moest?! Blijkbaar bij 5 jaar of 100.000km. Al met al een behoorlijke kostenpost, daarom in goed overleg met elkaar hadden we besloten afstand te doen van de Peugeot daarom hebben we deze auto eerst verkocht.

Vooraf hadden we een eisen lijstje zo start je meestal je zoektocht.

- niet terug vallen in jaartallen
- budget max incl garantie 12.000
- alle hede daagse luxe
- minimaal 170nm trekkracht en 1200kg geremd
- 1e of 2e eigenaar met sluitend onderhoudshistorie
- bovag rdw NAP aangesloten bedrijf

Kanshebbers,

Seat ibiza station 1.2 tsi van 2015 met het vernieuwde interieur met nav.
Deze proef gereden max 1200kg trekken. Reed goed, motor trok enorm maar auto past toch niet bij ons. Interieur is echt te krap vooral als er mensen achterin moeten zitten.

Hyundai i20 met de 1.0tGDI schaars of zonder nav of een torenhoge kilometerstand accepteren.
Proefrit gepland in Nederveen echter bijaankomst geen onderhoudsboekjes aanwezig volgens garage bedrijf was de auto goed. Maar op de vraag wanneer wat vervangen was had de beste man geen antwoord.
Dit werd een no go.

Hyundai ix20 bejaarde bak hoor ik je denken. Proef gereden met de 1.6 motor, reed best oké maar wat een slagschip in vergelijking met de Peugeot bovendien 3 jaar ouder en geen nav.

Dan de laatste optie maar onderzoeken.
Opel Corsa 1.0 turbo van 2018 vind het zelf niet z'n hele bijzondere auto om te zien ook nog is muisgrijs maar oké we gingen deze keer voor kwaliteit niet voor looks
Na een proefrit waren we alle 3 gelijk om, het is een jas die om je heen vouwt.
Dit moest hem worden,

Word vervolgd.

Aankoop, model uitvoering.

  • 88.512 km

Het is na niet veel wikken en wegen een Opel Corsa geworden met een krachtige 1.0 Turbo motor die nu nog 90pk en 170nm levert.
Het betreft de online edtion een speciale uitvoering gebaseerd op de Cosmo.

Aangekocht met 99.512km van de 1e eigenaar (heeft ook een zakelijke eigenaar gehad 3mndn?) Dus op papier zijn we de 3e eigenaar.
Bovag, Rdw en NAP aangesloten.
Voor 600euro een pakket erbij genomen met 1 jaar bovag garantie en een grote onderhoudsbeurt volgens Opels schema.
Ook wilde ik weer graag de Spatlappen en stootlijsten gemonteerd hebben. Die kregen we er gratis bij. Al met al zijn we ruim binnen budget gebleven.
Op de foto's zijn de Spatlappen al gemonteerd de stootlijsten hadden leveringswachttijden.

Ik vergelijk de Opel met de Peugeot,

Comfort.
De zitpositie is recht op, het stuur staat vrij hoog ondanks dat die in de laagste stand staat. De stoel is goed vormgegeven maar de zit is hard, bovendien is het zitvlak kort en kent de stoel geen kantelmechanisme. Jammer de zit positie in de Peugeot was beter geregeld, de stoelen zaten beter. Misschien dat het na verloop van tijd wel gaat wennen. Hoeveel km heb ik nou al gemaakt?
De bijrijders stoel (voor ons nieuw) is nu ook in de hoogte te verstellen,
De achterbank is ruim en er zijn 3 3puntsgordels en 3 hoofdsteunen. We zijn al met z'n 4en oppad geweest en de achterpassagiers gaven aan lekker te zitten op de met leder beklede achterbank. Bovendien is de leuning in 60.40 te verstellen na gelang je rechtop of meer achterover wil zitten.
Hoofd en beenruimte voldoende.

Het stuur,
Anders dan bij de Peugeot is dit stuur tradioneel (groot) vormgegeven,
Stuurwiel bediening met links Cruiscontrol of Speedlimiter. Beter geregeld dan bij de Peugeot daar zat de cruiscontrol op een stengel onder achter het stuurwiel verstopt. Ik was er aangewend geraakt, maar toch is het bij de Opel beter geregeld bovendien kan de cruiscontrol al aan bij een snelheid van 30km p/uur. Bij Peugeot kon dit pas bij 50km p/uur in de 4e versnelling.

Rechts op het stuurwiel vinden we de opneem/spraakfunctie voor t bedienen van de telefoon of via het navigatie systeem.
Ook word de de audio bediening geregeld rechts op t stuur.
Het stuur is net zoals de Peugeot verstelbaar in de diepte en hoogte, ideaal.
Met 3 verschillende bestuurders is dat ook wel nodig.

Dashboard links van het stuur
Voorheen bij Peugeot vond ik hier alleen een verstellingsknop voor de verlichting.
Nu vind ik hier een paneel die de verlichting inschakeld, mistlamp voor en achter. Ook hier is de koplampverstelling en een wieltje om de verlichting van het Dashboard aan te passen.

De originele verlichtings hendel die bij Peugeot zat heeft bij Opel plaatst gemaakt om het display tussen de toeren en kilometerteller te bedienen. Met een groot menu kan je verschillende statistieken inzien. Hoeveel is de bandenspanning, trip 1 en 2. Gereden kilometers, hoever je nog kunt rijden. En nog tal van functies. Handig maar wij hebben de aangegeven snelheid aan in het display werkt net even nauwkeuriger dan de originele kilometerteller.

Over de tellerbak gesproken, de tellers zijn analoog, de benzine en motortemperatuur word met verlichte blokjes aangegeven. Hopelijk is Opel nauwkeuriger dan de Peugeot was het nooit duidelijk hoeveel kilometer ik nou nog kon rijden. Ik reed bewust de tank niet leeg. Altijd voor t laatste blokje weer vol. Ben benieuwd hoe dat met Opel is gesteld we zijn nog met de 1e tank bezig. Al 245km gereden en 2 blokjes verloren van de 7.

Navigatie systeem die zit bij de Opel wel erg laag in vergelijking met de Peugeot, echter werkt het systeem van de Opel wel een stuk beter. Het reageert razend snel op aanrakingen. Wel is wederom het navigatiesysteem niet up to date. Maar echt een probleem vormt het dit, we hebben nu Android auto het werkt naadloos met m'n samsung telefoon. Telefoneren is goed verstaanbaar maar dat was in de Peugeot ook niet verkeerd. DAP+ is voor ons nieuw maar heb nog geen merkbaar verschil gehoord met de oude fm
Wat wel merkbaar een verschil is is het geluid 1 woord WAUW in de Peugeot vielen de speakers in de deuren wel is weg, ook miste ik een diepe bass en genieten was er niet bij.
Dat is in de Opel veel beter YouTube aan en gaan.

Climate control zit er ook op niet meer gescheiden maar mis ik het? Nee, vond het in het begin wel cool op de Peugeot ik ben best koulijk en m'n partner heeft het altijd snel warm wat krijg je ik op 22,5 de andere kant op 16 leek wel of de Peugeot dat niet goed kon regelen.
Nu gewoon 1 temperatuur 20 alle functies die Peugeot ons bood zit ook op de Opel systeem werkt goed, het zit wederom wel laag en wat uit het zicht.
De ingeschakelde functie word via het Navigatie weer gegeven dat is wel een leuke gimmick.

Versnellingsbak heeft voor ons een upgrade gekregen namelijk een 6e versnelling.
De schakel indicator die we al gewend waren wil al vroeg door alle versnellingen heen bij 80 naar 6. Cruiscontrol aan resulteerd in een verbruik 5,3L op de 100km volgens de boordcomputer netjes lijkt mij?!
Het ouderwetse klik klak gevoel is terug, als een mes door de boter gevoel.
Wel zitten de versnellingen dicht op elkaar dat vergt wel wat gewenning.
Credits voor de Opel de versnellingsbak van de Peugeot was hakerig maar alles wend.

Vakjes en bakjes, tja dat was dan toch bij de Peugeot weer beter geregeld, het Dashboard vak van de Opel is raar vormgegeven, ook koelt het kastje niet en naast de onderhoudsboekjes past er weinig extra's in. Best een gemiste kans want je hebt een enorm diep Dashboard voor je.
Bovendien zijn de kaartvakken smaller en missen we de bekerhouder voorin.
Het is de bedoeling dat we binnenkort nog een armsteun bestellen om de opslag zo ook te vergrote en een stukje extra comfort voor de lange afstand.

De elektrische raambediening is hetzelfde gebleven, wel moeten we nu de Automatisch inklapbare buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten missen.
Bij het ontgrendelen of vergrendelen gingen de spiegels open of dicht. Nu af en toe al de twijfels gehad was de auto nu op slot of niet. Hoe snel je gewend raakt aan luxe... niet normaal.

Al met al zijn er voor en tegens maarja hier heb en daar laat je wat,
We gaan gewoon langzaam aan de auto wennen, en kilometers maken.

Voorlopige voor en tegens

  • 99.700 km

Plus en minpunten tot nu toe.

+ interieur en vormgeving ondanks het laag geplaatste navigatie systeem.
+ motorvermogen
+ beschikbare opties
+ interieur ruimte
+ algeheel kwaliteits gevoel

- looks buiten zijde nog niet optimaal
- kofferbak beduidend kleiner dan de peugeot
- make up spiegeltje waarom voor de bestuurder wel en de bijrijder niet, ontwerp fout?
- dashboardkastje echt te klein. (Of) wij hebben teveel rommel.

De 1e upgrade is al gedaan via Marktplaats heb ik een 2e hands dubbele kofferbak plank gevonden en opgehaald in Almere. Gelukkig dezelfde pasvorm, hierdoor is de kofferbak natuurlijk minder diep geworden maar is ook de hoge tildrempel weg. Door die plank is er een extra ruimte ontstaan, waar we nu de sleepkabels, startkabels ander los grut en boodschappen kratten in kunnen leggen.
Ook zorgt dezelfde plank voor een gelijke laadhoogte wanneer de rugleuning plat ligt.

Binnenkort weekendje België, dan kunnen we na terugkomst een goed beeld geven van de auto na wat meer gereden kilometers.

Echt zuinig, 1e proefrit met de caravan

  • 102.500 km

De 1e verre rit naar Brugge met de Opel achter de rug. Hele weg rustig gecruised 100km/p op de cruisecontrol, heerlijke reisauto. Heen en terug op 1 tank benzine, echt zuinig.

Afgelopen weekend wilde we graag met de beladen caravan 900kg een proefrit maken, als of we op vakantie zouden gaan.
Werd vrijwel snel duidelijk waarom we deze auto hebben aangeschaft.
1 woord WAUW!! Wat een souplesse vanuit nul stand gewoon mee kunnen rijden met het overige verkeer. Kon gewoon de schakel indicator volgen.
In vergelijking met de Peugeot moest ik eerst 4000 toeren maken kon ik overschakelen bovendien moest het motortje echt werken en zette hij een luide keel op.
Met de Opel hoef ik geen toeren te maken wel zijn beide auto's even onzinnig 1.op.9 1.op.10 wel stond er afgelopen weekend een flinke bries. Mei gaan we wederom naar Brugge BE dan met caravan ben benieuwd.

Auto heeft inmiddels ook z'n grote onderhoudsbeurt gehad.
Dit stond later gepland dan de afleverdatum, omdat de autodealer geen plaats had. Het was of 6 weken wachten op afleveren of 6 weken rijden en dan de grote beurt. Gekozen voor het laatste zo konden we misschien er ook achter komen of er nog iets mis was aan de auto.
Dit gene hebben ze er aan gedaan,
- Olie wissel, oliefilter
- Airco nagekeken
- Intrieurfilter
- Luchtfilter
- Vloeistoffen bijgevuld
- Uitbalanceren
- Banden wissel voor achter
- Bougies v.v
- Verse Apk Maart 2025 weer aan de beurt.
Tevens zijn de gewenste stootstrips aangebracht en de drie parkeerdeukjes verwijderd door de schade hersteller.

Binnenkort komt er een upgrade. v
Voor komen er ook nog spatlappen i.i.g als Stellantis over de brug komt,
Tevens is een dakspoiler onderweg om de auto te verfraaien.

Graag zou ik in de nabije toekomst nog een motor upgrade willen uitvoeren. Wetende dat de huidige caravan géén blijvertje is. Tzt zouden we een maatje groter willen, op www.caravantrekker.nl staat de motor goed aangeschreven.
Echter met de upgrade gaat de motor van 90 naar 130pk en 170nm naar 215nm.

Later meer, word vervolgd.

Dakspoiler geplaatst, vakantie geweest

  • 103.987 km

Via carparts expert de spoiler voor de Opel Corsa gevonden. Bleek nog een heel probleem te worden omdat de kleur Quantum Grey niet in hun kleuren pallet zat. Er moest een kleurcode komen waar Opel NL mij niet graag bij wilde helpen maar na wat aandringen ik er toch slaagde. KG3 is de kleurcode.
De spoiler is in de kleurgespoten en geleverd met een tube lijm.
De dealer kon de spoiler plaatsen in een half uurtje, maar de gebruiksaanwijzing vertelde ons dat de auto 24uur niet mocht bewegen ivm eventueel los komen van de spoiler. We hebben het stappenplan gevolgd en uiteindelijk er voor gekozen zelf de spoiler te plaatsen. We zijn er blij mee en het heeft de 1000km rit van de vakantie overleefd.

We zijn dus ook op vakantie geweest met de caravan 900kg beladen met een kogeldruk van 60kg en wat overig materiaal a 100kg in de auto.
Hoe rijd dat nou, invergelijking met de Peugeot. Een wereld van verschil, het mee rijden met het overige verkeer voelt zoveel veiliger dan het verkeer ophouden omdat je tekort trekkracht bezit.
Onwetendheid of niet goed ingelezen hebben we onbewust zowel heen als terug 100km/pu gereden op de cruiscontrole op GPS 94.
Terwijl we via een kampeer pagina op Facebook erachter kwamen dat dit 90 mag zijn. Weer wat geleerd en om mee te nemen naar de volgende keer.

Icm googlemaps op het scherm die alternatieve routes bij files enzv uitrekent of herberekent heerlijk gereden, op de heenweg weliswaar. Terug weg was beroerd we besloten halverwege de dag te vertrekken en dat doen we nooit meer. We kwamen 2x in de file, waar helaas geen alternatief werd berekend omdat het zo ontstond. De tolweg bij de Liefdeshoektunnel daar stonden we anderhalf uur vast door een ongeluk in de tunnel., het vervelende is er aan dat continu de motor stil valt door het start stopsysteem. Tevens was daardoor het gemiddelde verbruik ook toegenomen. Heen reden we 8.9L op de 100km terug was dit 11.3L op de 100km

Al met al zijn we nog steeds blij dat we de Opel hebben gekocht, al mis ik de zalige stoelen van de Peugeot nog steeds. Ik merk dat ik moe word op de harde korte zittingen van de Opel. Na 200km moet er echt even gestopt worden om de beentjes te strekken.

Binnenkort moet ik wel even terug naar de garage ondanks de gepleegde uitlijning spoort de auto niet lekker, hij zoekt rond de middenstand en heb zelf het gevoel dat ik dit de hele weg moet corrigeren dat is nog al vermoeiend,

Garantie dingentje

  • 105.900 km

Garantie toch handig dat we dit erbij gekocht hadden.

Rechterdeurstrip losgelaten, wat bleek na nadere inspectie de achterdeurstrip was te dicht op het scharnierende deel gemonteerd waardoor hij tegen de voorste kwam, dit is een paar keer net goed gegaan en 1x net niet. Deurstrip krom, er is een nieuwe besteld.

Tevens waren eindelijk de voorspatlappen binnen deze zijn gemonteerd.

Was er schade ontstaan door een onbekende ^@%@&× die geen papiertje met gegevens had achter gelaten. Dit is onder (service) keurig opgelost.

Echter kwam ik voor de uitlijning, de corsa is niet rechtdoor te krijgen continu moet ik corrigeren. Echt behoorlijk irritant,
Voor aflevering was de auto uitgelijnd want ik voelde het ook al tijdens de proefrit, ik had natuurlijk gehoopt dat dit was opgelost.

De monteur heeft met mij een proefrit gemaakt en merkte het zelfde ook op.
Hij zei mij als wij hier weer iets aan gaan doen het misschien beroerder uitpakt.
Nu aantal dagen verder en de nodige reviews te hebben gelezen ben ik er achter gekomen dat heel veel corsa rijders dit probleem ervaren. Sommige mensen hebben er flink wat geld aan uitgegeven zonder verbeterd resultaat.
Ik denk dat wij als rijders moeten accepteren dat het een product eigenschap is. De 1 ergert zich er aan en de ander merkt er niks van.

We zijn wederom met vakantie geweest deze keer in Nederland. Alkmaar - Ruurlo met de caravan 2 fietsen op de dissel en gepakt voor 8 dagen. Rustige heen reis gehad klein beetje file maar deze keer 94km p/uur op de cruiscontrol significant zuiniger dan de vorige reis. Ivm de fietsen en langzamer te hebben gereden. Over 400km reden we gemiddeld 1.op.12

Overall bevalt de Corsa goed, motor is stil en heeft voldoende kracht.
Geen wind geruis of banden lawaai.
Vering en demping is goed, met 60kg kogeldruk en 100-150kg aan bagage in de kofferbak rijd de combinatie stabiel.
Algehele kwaliteits beleving voor ons bovengemiddeld goed.
Cruisecontrol aan, heerlijk stuk muziek aan en cruisen maar.
Zonder caravan aan de haak echt zuinig gemiddeld 1.op.20.
Geen olie verbruik

Verbeter punten, de stoelen die zitten hard en de zittingen zijn te kort.
Climate control is krachtig maar koelen duurt echt wel een tijdje.
Navigatiescherm zit laag en leid af van de weg, maar ook dat wend. Geluid van de navigatiejuf dan maar wat harder hihi.

Voorlopig tuffen we lekker door, met en zonder caravan.
Graag zou ik de motor met stage 1 willen laten chippen maar of dit ook echt zinvol is? Er zou dan 40pk en 45nm bij moeten komen.

Geruime ervaring

  • 118.000 km

Inmiddels geruime ervaring op gedaan met de Opel Corsa,
de auto bevalt ons nog steeds goed, op de lange afstand echt zuinig gemiddelde blijft 1.op.20 van Alkmaar naar de Moezel en terug leverde 1.op.22 en een beetje op. Top prestatie.
Wel word ik moe van die keiharde stoelen en heb ik weinig tot niet ondersteuning aan m'n bovenbenen, paar keer uitstappen is noodzakelijk voor mij.

1 garage bezoek gehad tussendoor maar dat was voor het verversen van de banden. Achter was dit zeer noodzakelijk, deze banden zaten af fabriek er nog onder. Voor waren ze gecupt en uit 2021.
Alle vier in 1x vervangen voor Continental Eco6 ++ Grip B energie B, welkomen verbetering op de algehele rijbeleving. Stiller en vooral meer grip bij nat wegdek.

Onlangs zijn we geslaagd voor een andere caravan, en gaan we nieuwe avonturen beleven met de combinatie.
We zijn benieuwd hoe de combinatie ons gaat bevallen, we zijn toch ondanks de vele vakanties met de vorige caravan wel leek op het gebied van wat wel en niet mogelijk is. Je hoort verschillende verhalen de 1 zegt ik zou het maximale niet opzoeken en wat overhouden van het totaal gewicht en de ander zegt kan makkelijk, want vroeger gingen we ook met een opel kadet en 60pk met een groot gezin en grote caravan naar Zuid-Frankrijk niemand keek raar op..maarja de tijden zijn veranderd.
De vorige caravan woog beladen 900kg de nieuwe caravan weegt leeg 930kg.
We mochten al een rondje proefrijden en dat voelde met 1000kg (weegbrug) niet gek aan de haak, (voortent, stokken, luifel, stokken en wat accessoires)
De opel mag in theorie 1200kg trekken de caravan weegt beladen 1200kg.
word vervolgd, we wachten nog op aflevering. De bedoeling is wel om de caravan terug te laten keuren naar 1100kg en het meer gewicht dan in de auto te doen ter compensatie.

In Maart staat de voor ons eerste APK gepland, dan word sowieso de olie, bougies en remblokken voor vervangen. Dat laatste is eigenschuld iets met onwetendheid en van een berg rijden in de Moezel. IPV in een lagere versnelling inleggen en op de motor remmen, geregeld de voet op de rem gehad. (Aldoende ... )(Fouten maken is ... )
Plus de nodige filters en dat gene wat er dan nog gevonden word.

Al met al blij met de corsa, zowel de prestaties als het comfort wat de auto ondanks de zitpositie ons iedere keer bied.
Raad de auto dan ook zeker aan,

Apk + kleine beurt

  • 125.983 km

We kochten in 2023 de auto met nieuwe apk en grotebeurt.
Zomer 2024 de banden vervangen apk was niet noodzakelijk.
Auto nu 2 jaar in bezit en APK moest weer.
Besloten er een kleine beurt aan toe toevoegen.
Alvorens aangegeven dat ik nieuwe remblokken wilde, olie en oliefilter.
Al het andere noodzakelijke mee vervangen.

Olie - Oliefilter
Intrieurfilter
Luchtfilter
Remblokken en remschijven voor
Remolie
Remschoenen achter vrijmaken?
Ruitenwissers voor en achter.
Benzine toevoeging,

Verder geen bijzonderheden kosten.
€1257,80
Advies volgend jaar aircoservice beurt, olie en oliefilter.
Apk pas weer in 2027.

De auto rijd beter dan ooit tevoren, het geschommel tot stilstaan is voorbij, had voorgesteld schijven af te draaien dit was niet meer mogelijk.
Vervangen was noodzakelijk, prima kunnen we weer jaren vooruit.

Nog steeds happy ook in combinatie met de nieuwe 2dehands caravan.
Binnenkort Alkmaar --》Brugge BE 1e verre rit met deze caravan,
Ben benieuwd, de caravan heeft een gewichtsupdate gekregen dmv een schuifluifel.
Hierdoor hoeven voortent en stokken niet meer mee.
De zwaardere caravan volgt beter en rolt lichter dan de lichtere caravan die schokte behoorlijk aan de trekhaak "bijzonder"

De stoelen blijven een dingetje, en ook de plaatsing van het navigatiescherm is soms storend.
Kost te veel aandacht om naar beneden te kijken ipv de moderne auto's waar t scherm op direkte hoogte met zicht vooruit zit.
De lak vind ik ook matig, vooral rondom de handgrepen en motorkap,

Prijs kwaliteit over t algemeen is wel redelijk tot goed, alles blijft heel ook aan de binnenkant. 😃
Word vervolgd......

1e vakantie ervaring + tuning

  • 129.000 km

Geladen met auto en caravan naar de weegbrug een dag voor de vakantie. Trein gewicht 2400kg, auto los van de caravan 1000kg. Auto weegt 1199kg al het overige gewicht lag achter de voorstoelen in de auto.
Hoe is de 1e vakantie met deze nieuwe lees (1997) caravan bevallen in praktijk.
Op de heenweg had ik het getroffen we gingen na de ochtendspits weg en het was relatief rustig naar België.
1e tunnel vond ik spannend, en alle overige tunnels ook. Ging er met 94 op de cruiscontrole in maar kwam er telkens rond de 70 in z'n 3 uit. Het verbruik was 1op12 best netjes al met al hebben we er 5uur over gedaan met 2x stoppen. Alkmaar->Brugge BE

Voor het einde van de vakantie hadden we besloten lastminute halverwege NL nog een camping aan te doen zodat ik niet weer 5 uur onderweg zou zijn.
We besloten te boeken in Utrecht, de terug rit was een stuk onzuiniger het was best druk op de weg en moest geregeld schakelen om de gang er in te houden. Verbruik 1op10,

Eenmaal thuis begon het te kriebelen, en ben ik gaan zoeken naar een iets sterkere auto en kwam daarbij uit op de skoda kamiq ook deze auto mag 1200kg trekken maar heeft een sterkere motor.
Eenmaal wat te hebben gevonden, auto bezocht inruil voorstel enzv je kent het wel.
Inruil voorstel was belabberd laag terwijl de Kamiq 40k meer op de teller heeft en maar 2 jaar jonger is moest er toch z'n 7k bij,

We kregen als tip dat softwarematig de auto laten tunen ook een mogelijkheid is, je weet immers wat je rijd niet wat je koopt.
In de Opel ligt een door ontwikkeld blok waar zeer weinig ellende over bekend is. Echt vermogen kom ik in bijna alle gevallen nooit te kort, maar net bij tunnel uit of berg(je) op wel.

Na verschillende bedrijven te hebben benaderd en ook verschillende offertes te hebben ontvangen kwamen we tot een afspraak bij Go-Eco in Uitgeest.
Dit familie bedrijf kwam met een goed en duidelijk advies, stage 1 was mogelijk en zou de rij souplesse met caravan verbeteren. Zo geschiedde afspraak gemaakt voor zaterdag 31 mei na 2e half uur wachten was het zover.
Met de uitvoerder heb ik een test rit gemaakt en na de 3000 toeren hakt de turbo er flink in. Voor m'n gevoel zat ik in enkele seconde op de 140 (zonder caravan uiteraard)
Smiddags heb ik beladen met de caravan een proefrit gemaakt van Alkmaar->Ikea Haarlem en terug op de heen weg 94 in 5 op de cruisecontrol dat ging redelijk door de tunnel zakte de snelheid tot 87 op de terugweg reed ik in 4 en bleef de snelheid gelijk. Voor mij precies wat ik zocht.

Het toe genomen vermogen zal ik in het dagelijkse verkeer bijna nooit aanspreken omdat ik meestal het zuinig rijden toepas schakelen voor de 3000toeren. M'n gemiddelde verbruik ligt dan ook op 1op20 soms 1op21 op de lange afstand.

Met caravan kan ik pas later opschakelen waardoor ik nu met de toegenomen newtonmeters net zo fijn weg kan rijden als zonder caravan aan de haak.

De 335euro wat het heeft gekost is het dan ook voor mij waard geweest.
Van 90pk naar 130pk en van 170nm naar 215nm.

Binnenkort vakantie 2 Alkmaar->Duitsegrens en dan zal ik het echte verschil wel gaan merken.

De caravan word "niet" terug gekeurd in laadgewicht. Dit idee was wel de revue gepasseerd maar schijnbaar word de caravan dan minder (bruikbaar) voor een eventuele verkoop.
Laden tot 1200kg zullen wij in iedergeval "nooit" doen. Die 1000kg aan de haak is precies goed, en voelt veilig met 65kg kogeldruk.

Reacties uitstaan dit is waarom.

  • 129.001 km

Waarom heb ik mijn reacties uitstaan.
Op het forum worden sommige reviewers volledig afgemaakt,
Onlangs via Facebook ook z'n situatie aan de hand gehad en daar zit ik geenszins op de wachten.

Ja ook ik zou graag een Mazda 5 2.0L automaat voor de deur willen hebben staan.
Om een geheel jaar, onderhoudskosten verzekering en wegenbelasting te moeten betalen voor 2 vakanties met de caravan..nee ik bedank!

Een greep uit de reacties,

Auto te licht voor de caravan, auto is 1199kg caravan leeg 930kg?
Je draait de motor van de auto in soep, zeker met de uitgevoerde tuning? Verder geen onderbouwing nog ervaringen?!
Dat deze combinatie nog niet geschaard is is een wonder?! Waarom..
Wat haal je op je hals, levensgevaarlijk?! Waarom..
En zo zijn er nog tal van meningen die op het internet die allemaal maar klakkeloos worden geplaatst.

Onze combinatie komt niet zomaar tot stand je hebt nu eenmaal met een budget te maken. De 1 heeft altijd meer dan de ander,
Ik deel hier graag al jaren mijn ervaringen/bevindingen en ik doe dit met plezier en wil dat graag met plezier blijven doen.
Ik weet zelf ook wel dat een eriba met een hefdak een lager verbruik opleverd omdat er minder luchtweerstand is. Een beetje Eriba kost ook gewoon meer dan 10k..

Om deze rede blijven mijn reacties uitstaan,
Ik hoef mensen niet te inspireren maar laat hierbij wel merken dat je geen dikke auto nodig hebt om wel veel plezier te kunnen hebben met of zonder caravan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum