Opel Corsa 1.0 Turbo 90pk Business+ (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.0 Turbo 90pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 76.112 km |
KM-stand laatst | 111.351 km |
Positief verrast
- 76.112 km
Pak een drankje en iets lekkers erbij, want het is een lap tekst! Anderhalf jaar later... toch maar even de eerste ervaring delen.
Zaterdag 13 april 2019, rondje autodealers
Het is zaterdagochtend en mijn partner en ik hebben besloten om maar eens een bezoekje te gaan brengen aan een paar autodealers. Onze route hebben wij al een paar weken van tevoren uitgestippeld, met de hoop dat de occasions nog beschikbaar zijn.
Voor ogen hebben wij een paar occasions uitgekozen. Wij hebben een budget bepaald en besloten dat de 'nieuwe' auto een auto moest worden voor de lange ritten. Aangezien ik een paar weken later bij mijn nieuwe baan zou gaan starten, was de aanschaf van een tweede auto noodzakelijk. Voorheen konden mijn partner en ik samen reizen doordat wij in dezelfde stad werkte. Daarnaast reden wij regelmatig van Limburg naar Friesland omdat mijn schoonouders daar wonen.
Onze eerste auto, een Opel Corsa 1.2 Edition (82 pk, Duitse import) heeft ons ook positief verrast waardoor een nieuwe type Opel Corsa sowieso op onze shortlist stond.
Op de shortlist stonden de volgende auto's in de volgorde van onze route:
- Opel Corsa 1.0 Turbo Business+, bouwjaar 2015 (handgeschakeld)
- Volvo V40 T3 R-Design, bouwjaar 2017 (automaat)
- Opel Corsa 1.4 Turbo Innovation, bouwjaar 2016 (automaat)
- Volvo V40 T2 Momentum, bouwjaar 2017 (handgeschakeld)
Vroeg in de auto gestapt en onderweg even een ontbijtje gehaald en onderweg gegeten hebben wij de zaken even nogmaals goed doorgenomen wat wij belangrijk vinden aan een auto.
In 2018 hebben wij tijdens onze vakantie in Zweden een Volvo V40 T3 Cross Country als huurauto gehad en hebben wij een hele fijne ervaring mee gehad. De auto was welliswaar vrijwel nieuw met z'n iets meer dan 7000 kilometers op de teller, maar de comfort en zijn rijgedrag was ronduit prettig. Wij hebben met de Volvo bijna 4000 kilometers afgelegd en waren gewoonweg verkocht aan de Volvo. Dus, die stond ook op onze shortlist. Het is wel een andere klasse auto, maar dit moest gewoon op de shortlist staan!
Wat wij belangrijk vinden is dat een auto zuinig moet zijn in gebruik naast dat deze ook voldoende comfort biedt. Wij geven niet veel om een preciese stuurgedrag, maar als de auto maar fijn stuurt en geen trillingen doorgeeft bij hogere snelheden is het voor ons al goed.
Gekeken naar de cijfers (toen hielden wij het verbruik nog bij) waren wij niet zo te spreken over de km/l van onze andere Corsa. Gemiddelde fabrieksopgave was welliswaar 1 liter op 16 kilometer en ons verbruik was 1 liter op 15 kilometer, maar het kon zuiniger naar ons mening. De V40 die wij mee hadden in Zweden reed 1 liter op 17 kilometer gemiddeld. Wij reden naast snelwegen (120 km/u) ook heuvelactige onverharde wegen, stadswegen maar ook provinciale wegen waardoor je variabele verbruik had.
In dit geval had de Volvo voor ons al een kleine voorsprong, maar het is wel lastig meten met ons toekomstig verbruik hier in ons platte kikkerlandje. Daarnaaast had de V40 een automaat en wij hebben in onze andere Corsa een handgeschakelde bak met 5 verzetten. Wij zijn beide een voorstander van comfort, dus de auto's zoals hierboven genoemd met een automaat hadden eigenlijk stiekem al onze voorkeur.
Verder hadden wij als wens een auto met parkeersensoren achter (dat hebben wij ook bij de andere Corsa), airco, audiobediening in het stuurwiel, cruise control en op z'n minst 1 USB-aansluiting. Dus veel eisen hadden wij naar onze mening niet.
De eerste autodealer, laat de zoektocht maar beginnen!
Aangekomen bij de eerste autodealer (een merkdealer) zagen wij de witte Opel Corsa niet staan. Even rondgekeken (ook naar andere occasions en nieuwe auto's) besloten wij om de vriendelijke verkoper die ons begroette bij binnenkomst te vragen waar wij de witte Corsa konden vinden. Het was trouwens fijn dat een verkoper niet gelijk aan jou bleef plakken als je aan het rondkijken bent. Hij gaf aan dat deze buiten staat naast de andere occasions. Hij vroeg ons of wij een kop koffie wilden, want het was best koud buiten en konden wij onze handen aan een warm kop koffie warm houden. Best attent vonden wij. Ondertussen gaf hij aan dat wij buiten alvast rond mochten gaan kijken welke occasions wij nog meer wiiden zien. Zo kon hij meerdere auto's openen waardoor wij niet steeds naar binnen toe hoefden om te vragen of wij naar een auto kon kijken. Na een kleine ronde hebben wij 3 voor ogen om van binnen te bekijken. De witte Corsa waar wij voor kwamen, een Astra en een Adam. De auto's werden van slot gehaald en voor meer informatie over de auto's konden wij hem erbij roepen.
De Adam, wij beginnen klein
Ja... ja... wat een geinig autootje! De afwerking was prima en de stylingselementen was speels te noemen. De zachte bovenzijde van de dashboard waren wij bij onze huidige Corsa niet gewend. De zitpositie was goed, zicht rondom was ook prima, maar bij het openen van de kofferbak moesten wij toch even lachen. Dit was zeer klein te noemen. Het is niet zo dat wij regelmatig met grote koffers op pad gaan, maar wat ruimte is wel zo prettig. Dus die viel gelijk af.
De Astra, puur uit nieuwsgierigheid...
Toch wel een verschil in vergelijking met de Adam. Natuurlijk was de auto veel ruimer en dit hadden wij meteen gemerkt, maar hoe Opel besloten heeft om de Astra meer als een degelijke auto zonder poes-pas neer te zetten was merkbaar. Alles zat op de plekken waar je dat ook mag verwachten en de afwerking was ook verder prima te noemen.
De Corsa, hier kwamen wij voor!
Nadat wij plaats hadden genomen bij de andere twee auto's was dit toch even wennen. Je merkt wel dat de Corsa de goedkopere type auto is in de Opel-familie. Vooral in deze trim ziet de auto meer basic uit dan dat wij verwacht hadden. Maar wij geven de auto zeker een kans want de verbruikscijfer zoals de fabrikant het opgegeven heeft sprak ons aan en dat was 1 van onze wensen en wij wilden absoluut geen diesel rijden. Verder was de uitrusting van de auto verassend compleet te noemen. Welke bijzondere opties konden wij in de Corsa vinden? Parkeersensoren voor en -achter met automatisch parkeren, DAB+ en dodehoeksensor. De Corsa is een voormalige leenauto geweest, dus alle onderhoudshistorie was terug te vinden in het boekje. Daarnaast stonden er geen bijzonderheden in het boekje, dus daar waren wij blij mee.
Onze proefrit...
De koffie nog niet op, want wij hadden het te druk met rondkijken, toch maar vragen of ze de auto bij de weg kunnen zetten voor een proefrit. De verkoper gaf aan dat hij dit voor ons ging regelen en wij mochten even plaats nemen bij de wachtruimte. Ongeveer 5 minuten later kwam hij weer terug en legde de sleutel op de salontafel voor ons. Hij vroeg of wij de behoefte hebben dat hij meeging of dat wij zelfstandig op weg wilde. Toch maar liever met z'n tweeën zeiden wij.
Even later in de auto gestapt en de proefrit kan beginnen. Bij het starten werden wij eigenlijk al gelijk verrast. De 3-cilinder gaf bij het starten een bijzondere kick, de uitlaat gaf een geinig bromgeluid en het geluid van de motor bleef daarna mooi op de achtergrond. Je hoorde wel gelijk dat het om een motor ging met een distributieketting. Een paar keer op het gaspedaal trappen en de Corsa maakt best een geinig geluidje.
De eerste meters....!
Mijn partner is de hoofdgebruiker van de 'nieuwe' auto dus ik bleef mooi op de bijrijdersstoel. Het is niet zo dat ik niet van een proefritje houd, maar aangezien de tijd en de aantal dealers, moesten wij toch maar eens opschieten. Bij de eerste meters zag ik aan het gezicht van mijn partner dat er een lach tevoorschijn kwam. Ik merkte dat de auto precies doet wat hij ervan verwacht had. De acceleratie ging soepel, de driepitter reageerde best fel met zijn 90 pk en het geluid bleef mooi op de achtergrond waardoor het interieur mooi rustig en stil bleef. Bij onze huidige en 'oude' Corsa is het toch een andere koek.
Bij 130 km/u (toen mocht het nog) deed mijn partner de versnelling van de 6 naar de 5 en ook daar merkte we dat de 3-cilinder geen oneffenheden vertoonde. De motor bleef mooi stabiel en de aantal toeren per minuut bleef mooi laag, dus maar weer naar de zesde versnelling. Dit waren wij niet gewend met onze oude Corsa uit (1.2 4-cilinder, 16V). Bij 130 km/u schiet de toeren per minuut bijna door het dak heen in zijn vijfde versnelling. Wat een verschil! De versnellingsbak (van de Corsa E) schakelde daarnaast ook mooi soepel. Ik lees veel dat de schakelbak van deze type Corsa nog weleens hakerig kan aanvoelen, maar mijn partner gaf aan dat hij dit niet ervaarde. De dodehoeksensoren werkten op de snelweg heel erg goed en wat kan je snel aan zoiets wennen.
Na een half uurtje besloten wij om even op een parkeerplaats stil te staan en de auto verder te bestuderen. Wij zagen geen bijzonderheden. Alle deuren werd even goed open en dicht gedaan, de achterklep en de gasveren werd ook even getest (die zijn wel heel sterk voor de achterklep van deze Corsa) en alle ramen werd meerdere keren open en dicht gedaan. Alles functioneerde perfect en nergens een rammeltje te horen. De standaardspeakers voldeed meer dan dat wij ervan verwacht hadden. Ik vind een vol geluid heel mooi, maar het is niet zo dat er een speciale geluidsinstallatie in een auto aanwezig moet zijn. Dus eigenlijk mooi meegenomen!
En nu de vraag, is dit hem eigenlijk al?
Weer in de auto gestapt, keken mijn partner en ik elkaar aan en vroegen ons af of dit echt werkelijk de auto is die wij zochten. Normaliter zijn wij beide grote twijfelaars als het gaat om grote aankopen. Maar het voelde gek genoeg best goed! "Is verder kijken wel nodig?", vroegen wij ons ook even af. Toch maar weer een stukje rijden.
Bijna terug bij de dealer konden wij niets anders zeggen dat dit de eerste keer was dat wij zo snel een beslissing hebben kunnen nemen voor zo'n aankoop!
Onze nieuwe aanwinst!
Even gelijk maar de Park Pilot (ik weet even niet hoe ze dit bij Opel noemen) uitproberen. Die doet het ook en eigenlijk veel beter dan verwacht! Netjes tussen 2 auto's fileparkeren en toen gewoon achteruit 90 graden tussen twee auto's. Mooi meegenomen zo'n optie! Wel even aan de pieptonen wennen want de pieptoon van de parkeersensoren voor vonden wij best fel in de oren. Maar ondertussen al aan gewend.
Bij binnenkomst werden wij door dezelfde verkoper opgewacht. Hij vroeg hoe wij de proefrit hadden ervaren en of wij nog een proefrit wilde maken in de Adam en de Astra of eventueel een andere (type) Corsa. Daarop gaven wij aan dat wij er al uit waren en een keuze hadden gemaakt. Hij keek best verbaasd, maar dat keerde om tot een lach en een handdruk met een felicitatie.
Afhandeling
Even het verhaal inkorten, want ik kan zo nog uren doorgaan. Wij werden ontzettend goed geholpen door de merkdealer. De verkoper vroeg of wij behoefte hadden aan uitleg over de technische specificaties, dus ook daar werden wij even goed over geïnformeerd bij een andere collega. Ja, dit hebben ze ook echt gedaan en hadden wij een gesprek van bijna een uur om de auto te 'ontleden' en alles na te kijken. Een paar koppen koffie verder en een paar gebakjes later (dat was dus onze lunch voor die dag) tekenden wij de koopovereenkomst. Over de prijs? Nou... ruim binnen ons budget! Even vergelijken met de twee Volvo V40 met van de bovengenoemde bouwjaren en meer dan 100.000 kilometers op de teller dan valt de prijs van deze Corsa met iets meer dan 70.000 kilometers nog best lekker te noemen voor de portemonee!
Na lange dag maar weer in onze oude vertrouwde Corsa terug richting huis en even dromen totdat wij de nieuwe aanwinst mocht gaan ophalen. Gelukkig duurde dat slechts enkele dagen!
Ruim 35,000 km verder,,,
- 111.351 km
Ruim 1,5 jaar en ruim 35.000 km verder...
Hoe bevalt de Corsa E? Nou... heel goed! Nooit gedacht dat mijn partner en ik af en toe erom moeten vechten wie de Corsa E voor die dag mee kan nemen. De afspraak nu? Diegene die de meeste kilometers moet rijden die dag mag hem meenemen. Ik weet het, het is eigenlijk heel kinderachtig!
Eerste onderhoud, kleinigheidje te noemen... december 2019
Net de BOVAG-garantie voorbij en er kwam een piepje. Ik had al een idee dat het eigenlijk tijd werd. Met de aantal kilometers die wij per jaar afleggen met een auto, moest het wel een keer van komen. Niets bijzonders gelukkig! De boordcomputer gaf aan dat de motorolie binnenkort ververst moest worden. Best netjes vond ik, aangezien wij best veel kilometers mee hadden gereden. We hebben alweer iets meer dan 20.000 kilometers afgelegd binnen een termijn van iets meer dan 6 maanden.
Na een telefoontje naar onze vaste BOVAG-garage werd de afspraak gemaakt zodat de Corsa gecontroleerd kon worden. Het was te ver om naar de merkdealer te gaan waar wij de Corsa van gekocht hadden en ons vertrouwde garage is letterlijk een paar straten verderop. Wij hebben altijd goede ervaring met deze garage dus ook onze nieuwe aanwinst wordt voortaan door hen onderhouden.
De Corsa ging naar de garage en een paar uren later kwam een telefoontje dat we de auto weer konden ophalen. De werkzaamheden werd aan ons voorgelegd en er was werkelijk niets bijzonders te vinden! De luchtfilter was wel aan vervanging toe en dit hadden ze ook gedaan en de motorolie werd ververst. De kosten waren zo laag dat wij ons afvroegen of dit wel klopte. De garage gaf aan dat ze niets bijzonders hadden kunnen vinden, dus ik zeg... NETJES!!!
December 2019, hartverscheurend te noemen!
Het was weer zo'n ochtend dat wij kilometers bij elkaar gingen tellen om te kijken wie de Corsa E mag meenemen. Ik verloor van hem met slechts 5 kilometers. Dus dan maar weer in ons goeie ouwe Corsa D. Begrijp me niet verkeerd, maar de verschillen tussen de Corsa D en Corsa E is echt merkbaar. Het is niet goed of fout, maar ieder heeft zijn eigen karakter. Voor de lange afstanden of als ik veel onderweg moet op een dag dan gaat mijn voorkeur toch echt naar de Corsa E.
Het is december en de zon nam nog niet eens de moeite om de wereld te wekken. Ik had heel vroeg een afspraak bij een klant dus ik was al vroeg de deur uit. Rond 9 uur ging mijn telefoon en ik zag dat mijn partner mij probeert te bereiken. Het was blijkbaar dringend want mijn telefoon ging om de minuut, maar op bezoek bij een klant ga ik simpelweg geen privé telefoontjes aannemen.
Nog geen 5 minuten later kreeg ik via een chatbericht op mijn laptop van mijn collega dat ik mijn partner zo spoedig mogelijk terug moest bellen. Toen werd ik toch een beetje ongerust. Even gewacht totdat ik wegging bij de klant en maar een telefoontje plegen. Mijn partner nam op met, "Niet boos worden... maar ik heb een ongelukje gehad". Terwijl mijn aandacht juist naar mijn partner ging hoe het met hem ging, maakte hij meer druk om de auto. Ontwijken voor een fietser zonder licht in het donker was de oorzaak waardoor de voor- en achterdeur bij de bijrijderszijde volledig ingedeukt werd en de velgen zwaar beschadigd raakte.
Gelukkig zijn wij All-risk+ verzekerd, dus alles werd door de verzekering gedekt. Twee nieuwe deuren, twee nieuwe velgen en een paar duizend euro's lichter ziet hij er weer als nieuw uit! Nou ja... voor ons eigenlijk alleen de kosten voor eigen risico. Jammer, maar het is nu eenmaal zo en niemand raakte gewond.
Maart 2020, de eerste kleine onderhoud.
Omdat wij altijd naar dezelfde garage gaan, weten wij dat als er iets aan de hand is met de auto, wij altijd een telefoontje krijgen om de zaken eerst te bespreken voordat ze zaken gaan ondernemen. En de telefoon ging relatief kort nadat wij de auto hadden afgeleverd, dus wij stonden wel vreemd naar elkaar te kijken. Het was schrikken maar helemaal voor niets, want de enige wat ze zeiden was dat ze het onderhoudsboekje niet konden vinden en of wij die toevallig thuis hadden liggen.
De Corsa had geen bijzonderheden en qua kosten was het de gebruikelijke kosten voor een kleine onderhoud, dus hebben wij geen slechte aankoop gedaan vond ik zelf.
Corona... voorjaar en zomer 2020 zoals niemand het had verwacht
Tjah... thuiswerken werd een realiteit, dus vechten om wie de Corsa E mee kon en mag nemen was afgelopen. Maar zo nu en dan moet je toch de auto pakken om alleen het hoognodige te doen. Dat werd netjes afgewisseld zodat beide auto's niet te lang stil blijft staan. Naarmate wij richting de zomer toe gingen, viel ons op dat de airco van de Corsa E minder koud werd. Dus namen wij even contact met de garage op en de Corsa kreeg een airco-check. Niet veel aan de hand en de kosten bleef netjes bij een paar tientjes.
Nu... 111.351 kilometers op de teller
Voorheen deden wij heel netjes het verbruik bijhouden in een Excel-bestand die ik van mijn schoonvader kreeg. Maar dat vonden wij opgegeven moment te veel werk, dus dat lieten wij maar links liggen.
Het verbruik schommelt tussen de 17 en op 19 kilometer liter. Dit vind ik acceptabel en eigenlijk helemaal niet verkeerd, aangezien ik graag snel optrek en de volle 90 pk's gebruik.
Optrekken in de 2e versnelling doe ik meestal tot 40 km/u, de 3e versnelling gebruik ik om de snelweg op te gaan tot meestal de 90 km/u en daarna nog even in z'n 4 naar de 100 km/u en dan gelijk de 6e versnelling in.
Gisteren (25-09-2020) 42 liter benzine getankt, dus de tank van leeg tot vol. De totale aantal gereden kilometers stond op 750,2 kilometer. De boordcomputer geeft echter aan dat de gemiddelde verbruik op 4,7 l / 100 km. Dit wijkt wel heel erg af van de werkelijkheid. Want deel je 750,2 km door 42 liter kom ik toch echt uit op 17,86 kilometer per liter.
Pluspunten van de Corsa E tot nu toe:
- de 3-cilinder van de Corsa is verrassend levendig! Het zijn welliswaar 90 pk op papier, maar het voelt stiekem toch meer. Onderin heeft hij voldoende kracht en bij 1.800 toeren per minuut laat de motor even weten dat hij echt met het verkeer mee wil.
- het geluid van de motor is af en toe heel ver te zoeken... in de positieve zin! Af en toe trap ik het gaspedaal even iets dieper in, want staat de motor wel aan?
- de Corsa is echt een comfortabele auto. Hij laat zich makkelijk sturen, de koppeling en de verzetten laat zich makkelijk bedienen, de motor weet de kracht goed te verdelen, het geluid van de motor blijft altijd mooi op de achtergrond waardoor er veel rust te vinden is in het interieur.
- de bedieningsknoppen zijn makkelijk te vinden en kan je blindelings bedienen als je aan het rijden bent. Kan je het even niet vinden, dan even de stembediening gebruiken. Wel even wennen dat de comando's volgens een bepaalde volgorde gezegd moet worden.
- de Bluetooth is een hele goede toevoeging voor de auto. Met een Android telefoon wordt de Google Assistent ook deels geactiveerd, dus de smartphone neemt de meeste comando's wat betreft media en navigatie over. En wat werkt handsfree bellen trouwens goed! De wind- en bandengeruis hoor je nauwelijks als iemand vanuit de auto belt. Dit is bij sommige merken toch wel veel beter te horen.
- de extra optie als de dodehoeksensoren is echt een verademing! Je raakt wel verwend...
- de stoelen zitten weer veel beter dan de vorige Corsa. Met mijn 1,74 meter heb ik een gemiddelde lengte. Mijn hoofd rust fijn tegen de hoofdsteun tijdens het rijden, de zitting is voor mijn korte benen precies goed en de rugleuning lijkt naar mijn lengte en postuur gemaakt.
De opvallende punten...
- ik vraag me nog steeds af waarom de bijrijder geen spiegeltje heeft. Normaliter is dat juist de plaats waar je een spiegeltje kan en mag verwachten? Dus dit is wel iets bijzonder.
- de kunsstofdelen voelt bij sommige delen toch best goedkoop aan. Het is geen ergenis, maar wel wat me opvalt. Waar de Corsa D nog kunsstofdelen heeft wat degelijk aanvoelt, heeft de Corsa E kunsstofdelen wat heel hol en heel dun klinkt. Als voorbeeld het dashboardkastje. Deze klinkt bij de Corsa D nog als een massief stuk kunsstof en bij de Corsa E klinkt dit alsof de kunsstof slechts 1 milimeter dik is.
- de bekleding, stofjes en de matten zijn van een mindere kwaliteit dan de Corsa D. Waar de Corsa D voorzien is van een dik en degelijk aanvoelende stoffen bekleding en matten, voelt dit bij de Corsa E toch minder degelijk. Misschien komt dit vanwege de uitvoering van de Corsa.
- waarom is de bankleuning maar in 1 deel neer te klappen en is deze niet bekleed aan de achterkant?
- de software van de Intellilink is tot nu toe 3 keer vastgelopen. Misschien een oude software? Dit toch maar even met de garage bespreken wanneer de Corsa voor een grote beurt moet. Even de auto opnieuw starten en het is verholpen, maar het is niet de bedoeling naar mijn mening.
- ik ben blij dat Opel ook in de nieuwe modellen weer fysieke knoppen heeft voor de multimedia. De touch-knoppen onder de multimedia-scherm vind ik niet bepaald gebruiksvriendelijk.
- de veringen zijn wel even wennen. Op de snelweg vind ik ze prettig, maar woon je in een dorp met veel verkeersdrempels, dan merk je dat de veringen best stug zijn. Pak je een drempel net iets te snel, dan word je letterlijk uit je stoel gelanceerd of ga je heen en weer in je stoel.
Het is absoluut geen miskoop! Wij zijn nog steeds heel erg blij met de aankoop. Voor de prijs waar wij voor hebben betaald, hebben wij veel plezier van de auto. Daarnaast hebben wij nu nog eens extra budget om verder te gaan kijken om de Corsa D op den duur te vervangen. Dit staat voor de komende 2 jaar op de planning.
De Corsa E heeft ons positief verrast! Nemen wij weer een Corsa E, dan gaan wij toch even kijken voor een andere uitrustingsniveau. Wellicht heeft de Innovation een betere afwerking.
Na de grote onderhoudsbeurt komt weer een verslag hoe het verder gaat met onze Corsa!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.