Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Business+ (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.0 Turbo 115pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Tweede auto
- 180.000 km
Aanschaf
Omdat het soms toch wat lastig bleek dat we 'maar' één auto hadden en de CX5 wat veel benzine drinkt, zijn we naar een tweede auto gaan kijken. Al gauw hoorden we van een goede kennis dat hij een Opel Corsa te koop had. Snel een proefrit gemaakt en we waren gelijk enthousiast. Na wat van de prijs te hebben afgedongen hebben we hem gekocht, deels omdat we de verkoper persoonlijk kenden als een erg correcte en nauwkeurige man en de auto er van binnen en buiten als nieuw uit zag. Ook heeft hij belooft om mee te betalen aan eventuele reparaties als de auto niet door de volgende APK zou komen, om welke reden dan ook.
Opties, infotainmentsysteem, geluid
Het is een zogenaamde Business+ uitvoering en dat betekent dat er voor een acht jaar oude Corsa nog best wat leuks op zit. Vooral het ingebouwde navigatiesysteem (die nog redelijk actueel is) en de automatische climate control springen er dan bovenuit. Dat hebben niet zoveel Corsa's uit die tijd. Ook heeft die Cruise Control en nog wat andere kleine snuisterijen. Dat werkt allemaal best prima. Alleen de geluidskwaliteit van de speakers is echt .... Maar ja ik vergelijk hem dan ook met het geweldige Bose systeem van onze Mazda. Afijn ik luister met name Podcasts (gepraat) en radio 1 (gepraat) in de auto dus het valt ook weer niet heel erg op. Overigens, groot nadeel; de microfoon van de bluetooth is zo slecht dat niemand je kan verstaan als je draadloos belt. Dat doe ik vanuit deze auto dan ook niet meer. Wel zo rustig.
Rijgedrag en wegligging
Vrijwel direct na aanschaf moest ik wegens privé-omstandigheden een dubbele rit maken van 600 kilometers (heen en weer) in onze nieuwe aanwinst en daar heb ik stiekem toch best van genoten. Voor een 1 liter met drie kabouters rijdt het kleine opdondertje behoorlijk fel. Veel feller dan ik had verwacht. Bij het stoplicht hoef ik me nooit te schamen, dat overkomt me in de CX5 met diens trage automaat wel regelmatig. Het stuur reageert lekker snel en direct en geeft ook veel feedback. De vering is relatief stijf. Dat vind ik juist fijn, daardoor voel je wat je aan het doen bent. Bochten kun je lekker hard nemen zonder stabiliteit te verliezen. Qua rijgedrag en wegligging echt een meevaller. Het is een heerlijk scheurijzertje en hoewel onze CX5 een geweldige en luxueuze auto is, tovert die toch niet echt een grijns op je gezicht. Dat doet dit gekke Corsa'tje dan wel weer. Ook omdat het schakelen erg soepel gaat en het toch best leuk is om een auto te hebben met een leuke soepele handbak.
Comfort
De stoelen zitten prima. Ik mis wel echt armleuningen. Op lange afstanden krijg ik toch een klein beetje last van mijn armen omdat je ze nergens kwijt kan. Daar staat tegenover dat de stoel dus wel heel erg lekker zit.
Verbruik
Heerlijk zuinig. Op de snelweg 1 op 20 en in de stad 1 op 15 met zware voet. Valt niet tegen.
Overall indruk
Lekkere auto die erg leuk is om te rijden. Paar kleine minpuntjes maar die zijn prima voor een goedkopere kleine tweede auto voor erbij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren